Framridning på Hopptävlingar

Sv: Framridning på Hopptävlingar

Jag håller med om att den regeln är bra, då den finns där för hästarnas bästa.. så visst, den borde följas. Men ibland kan det behövas ett högre språng, och om det är en höjd hästen är van att hoppa och ryttaren vet vad han/hon gör så kan det kännas befogat. Men ja. Jag håller med om att generellt sett inte bör hoppas högre än 10 cm över klassens höjd (det är inte ofta jag gör det).

Mm, precis.. Men jag förstår vad alla menar med att hoppa runt, runt på sin häst och anstränga hästen i onödan. Om man hoppar samma höjd om och om igen utan att göra några förändringar i sin ridning känns det kanske inte som att det ger så mycket. Jag tror att det är det som alla syftar på med att hoppa för mycket? eller? :)

(Det enda som är svar på ditt inlägg är egentligen de två första orden, resten är allmänt riktat till tråden)

*Svarar allmänt"

Framhoppningshinder MÅSTE vara inflaggade! Det är INTE tillåtet av tävlingsledningen att låta bli att flagga in, och det är INTE okej av ryttare att hoppa hinder som inte är inflaggade! Vansinne att ens komma på tanken. Det är fruktansvärt oansvarigt av alla inblandade, och det är varje tävlingsryttares skyldighet att känna till såna saker!

Sofie_B: Som jag förstod det tävlar du 1,40, och då får hindret INTE överstiga 1,50. Tävlar du däremot högre får hindret vara max 1,60 högt och 1,80 brett.
Jag begriper inte varför folk ska ha så himla svårt att följa regler? Det är ALDRIG befogat att strida mot TR, såvida det inte handlar om nödsituationer (frågor om säkerhet o.dyl.). Följ reglerna, människor! :mad:

I så fall undrar jag varför det satt vita och röda flaggor (eller inga alls) på båda sidor av hindren?!!
:
Nu pratar du mot dig själv, i ett tidigare inlägg säger du att hindret var inflaggat i båda sidorna.

Det är förbjudet att hoppa i båda riktningarna! Allt för säkerheten. Skulle vara roligt att veta vem som var överdomar/domare/banbyggare som tillåter sådana fatala misstag.

Haha, på fuxtanten spelar det ingen roll hur mycket jag hoppar fram. Hon är lika spänd i alla fall. Vi hoppar två på lilla och sen ett språng på varje. Känns det inte bra tar jag om, men får vi ett bra språng på en gång finns det ingen anledning till att ta om. :)

Som sagt, det spelar ingen roll om jag hoppar fram 20 språng eller 2 språng. Hästen är spänd och orutinerad. Det räcker med allt annat i hennes hjärna än så länge.

Och varför ska "höjdhopparna" ha förtur?
Tror att många av dem som hoppar både högt och mkt är väldigt osäkra!
Kan hålla med om att detta utyg förekommer oftare på lokal tävling och tom klubbtävling.
Skräckexemplet är tjejen som skulle tävla i 0,90 och hoppar fram på 1,20 +.Pratde med domaren i efterhand (skulle själv in straxt efter) och de kommer att hålla ögonen på denna tjej!
Var rätt skoj att sedan slå detta ekipaget:bump:

Många vill gärna ta ETT språng som är lite högre precis innan man går in på banan. Det kan bli två om det första språnget är dåligt.
Det är ett vanligt fenomen och det är för att väcka upp hästen lite så den ska vara vaken och alert från start inne på banan.
Dom flesta frågar "ursäkta kan vi bara ta ett språng? vi ska in på banan nu." det är helt i sin ordning om dom får förtur då om den andra som ska hoppa har 7 ryttare kvar innan start.

För övrigt så tycker jag att de flesta sköter sig snyggt och trevligt på framhoppningen det är ett fåtal som alltid "beter sig" och så är det en del jättenerviga utan rutin.
I det stora hela brukar det fungera bra om det finns gott om plats på framridningen, ett 20*40 ridhus fungerar aldrig bra oavsett vilka ryttare som rider fram.

Kan tillägga att jag inte har någon erfarenhet från lokala tävlingar.

Jag tycker också att man då och då ser ryttare som hoppar fram väldigt många språng fast det varit bra från första språnget. Kanske är det som ngn av våra landslagsryttare skrev i en artikel, att ryttare tror de ska kunna träna på det som inte fungerade hemma på framhoppningen? Vilket denna ryttare (och jag håller med) sa ju är omöjligt. Träna hemma, värm upp på framhoppningen.

Likaså så är detta ändrande på framhoppningshindren ngt jag funderar över om det måste vara så mkt och så totalt utan hänsyn till medtävlarna? Har man inte skinn på näsan och KRÄVER att få hoppa fram sina språng med en tuff medhjälpare på marken, då kan man mkt väl riskera att inte hinna få ett enda sketet språng på rätt höjd innan man går in, trots att man hoppar direkt på den höjd som klassen är på. Flera klubbar jag varit på under hösten har börjat förbjuda medhjälpare med på framhoppningen, man får be personalen att höja/sänka/ändra hindren. Ett mkt bra steg i rätt riktning tycker jag! :bow:

En lite kul grej inträffade när jag var på framhoppningen på en tävling i helgen. Hörde ngn säga "hoppning rättuppstående" och började hålla mig undan dvs kolla om ryttaren skulle komma framför eller bakom mig så jag flyttade undan åt rätt håll, vill ju inte vara i vägen.
Plötsligt kommer ryttaren i fullt ställ från FEL HÅLL på framhoppningshindret vilket resulterar i att hon håller på att ramma min häst rakt i sidan, men jag hinner precis undan.
Ryttaren vrålar för full hals "men ÅHHHH" med skitförbannad röst och stirrar ilsket på mig. :smirk:
Jag svarade vänligt "säger samma sak, prova hoppa från rätt håll ska du se det fungerar bättre". En funktionär rusade in och "bannade" ryttaren lite, vilket ju var lämpligt för allas säkerhet.

Framhoppning, där kan det vara aciton! ;)

kl

Har inte läst hela tråden, men jag upplever inte att ryttare hoppar fram sina hästar för mkt. Visst det finns ett par som alltid rider hästarna helt slut innan de ens går in på banan men det är typ en person per tävling.
Själv hoppar jag fram kanske 3 på lilla, 2 på räcke och 2-3 på oxer. Min häst behöver inte hoppa så mycket, däremot behöver jag rida dressyr i minst 30 min innan jag börjar hoppa och verkligen rida igenom honom, fuskar jag med det kan jag lika gärna åka hem för det går inte.
Däremot blir jag lika sur varje gång folk inte kan respektera röd rosett. Min häst är aggressiv och kickar utan att varna, en gång sparkade han en tjej strax under knäet, men hon red för nära och fick faktiskt skylla sig själv.

Har inte heller läst hela diskussionen men på de tävlingarna jag varit på så ser man alla slags framhoppningar, vissa hoppar ett par språng medan vissa verkligen har hoppträning:crazy:
Dock märker man inte av dom som hoppar lite.

Det jag blir galen på däremot är alla föräldrar mm som höjer och sänker på framhoppningen och verkligen inte tar notis om någon annan än deras barn!!!:mad:
Ex: Jag skriker "Hoppning oxer" högt och tydligt ett bra tag innan jag styr upp mot hindret. Endå skyndar sig föräldern/tränaren/anhörig och höjer hindret ett par decimeter och det spelar ingen roll om jag skriker igen.
Sen om man snällt ber personen som har höjt hindret att sänka det till tävlingshöjden säger dom: Nej, jag hjälper min dotter nu.
USCH!!:(

Vet att jag dram alla över en kam nu, men va tvungen att skriva av mig:p

Ja det kanske var jag då.
Jag har varit med om att hindret på framhoppning varit både högt och breddat ut över det vanliga. Red sist i min klass och var på framridning med nästa klass vilket var unghästar! Jag skulle ta mitt sista språng på oxern och såg att de höjde lite. Bra, tänkte jag eftersom jag precis skulle säga till om 10cm höjning. Rider mot hindret och tar ett kanonfin språng men både hästen och jag blev riktigt chockade över bredden och höjden. Funktionären frågar om jag ville ta en till fast lägre eftersom det hindret låg på 120! Jag startade i 1 meterklass! Då blev jag nervös och ramlade av nästa gång och inget funkade. Vi vägrade ut oss på andra hindret den tävlingen. Inte kul!

Ha ha! Humor! Jo jag gör femtioelva trav-byten, det vet du väl hur man gör byten i trav (?!!), och lika många i skritt... :rofl:
Nä, jag menade självklart byten mellan gångarterna. Fattningar, för att klargöra det hela... :D

övergångar......

Nej det var inte du....jag vet vem hon var. Men jag håller mig faktiskt till regelboken....men om man max höjer och maxbreddar en parallell oxer kan den bli ganska stor utan att för den skull vara utanför regelboken.

Att höja till 120 i en 100 klass var inte schyst, och jag kan inte heller sen någon som helst mening med det heller. Det borde funktionären på framhoppningen sett och kunnat hejda. Hoppas ni hämtat er från händelsen och kunde komma igen i en annan klass !

Har inte orkat mig på att läsa hela tråden men kan måste hålla med om att en del hoppar fram i en evighet . Dock tillhör jag kategorin som har en häst som kan behöva fler språng än 3 då hon går upp i varv så fruktansvärt på tävling, för att få ordning på sprången krävs i regel fler hopp. Sen måste det ju finnas ngn gräns för hur länge man håller på. Häst nr två är allmänt behaglig och nöjd dam som det räcker med några språng sen kan hon gå in på banan och glida :). Så man får väl anpassa efter individen helt enkelt.

Jag har bara en fråga, ni som anser att det går bra att hoppa fram 3 språng, hur tycker ni att en framhoppning till tex. en 150 ska se ut? Jag anser att det är ojuste mot hästen att hoppa fram så pass få språng när det blir högre, då man tvingas höja väldigt mycket per gång? Eller börjar ni högt då?

tävla själv dressyr på lok/reg men alla rider ju fram olika där, de är väl så i hoppningen oxå kan ja tänka mig... som tex min häst behöver jäte mkt uppvärmning för att gå som bäst väl inne på bana och de är ju de man vill uppnå ska ja då bara för att enligt nån annan, inte trötta ut min häst ridafram kort och få ett sämmre resultat? NEJ JA FÖRSTÅR ATT DE INTE VA DE DU MENADE men du fattar va ja menar alla har aolika hästar som behöver olika mkt frammridning:idea:

Till en 1,50 är det nog för alla läge att hoppa fram fler språng än 3. Redan på 1,10 - 1,20 nivå brukar i allafall de flesta jag sett också hoppa fler än 3 språng totalt.

Men det märkliga är att i allafall jag ofta ser folk hoppa fram runt dubbelt så många språng på en regional 1,10 eller 1,20 än ryttarna gör på en nationell 1,20 och högre.
Har varit med om att en ryttare till en 1,20 klass la ner det rättuppstående hindret (ryttaren hade hoppat klassen innan) till runt 60 cm, alltså lika högt som "lilla hindret". Sedan hoppade ryttaren gång på gång på gång över det hindret. Sedan låååångsamt höja för att efter runt 5-6 språng till vara uppe på rätt höjd. Sedan skulle ju även oxern hoppas.
Undrar varför? En bieffekt på sådant är ju också att övriga på framhoppningen har mkt svårt att hinna hoppa fram alls...

Rider man 0,90 och 1,00 så tycker jag det är onödigt att lägga ner hindren alls om det inte händer ngt, tex att hästen inte vill hoppa alls, man grovriver hindret med en vägran osv.
Vill man då hoppa lägre, håll sig till lilla hindret.

asså jag kan hoppa jätte mkt med min häst på framridningen + 3 starter, hon blir inte ett dugg trött , hon blir nästan piggare brukar få skritta runt på henne jätte länge för hon vill bara gå hela tiden .Men hon har väldigt bra kondis då jag rider väldigt långa sträckor hemma. Men fattar inte att hon kan vara så pigg hela tiden , är lite jobbigt faktis när man själv är skit trött efter man tävlat och hon vill bara gå eller springa hela tiden.efter typ en timmes skrittande efter tävlingen kan hon typ såt still :)

Träningen borde man väl gjort hemma, inte på tävlingsplatsen?

Menar du att man ska ut och träna ponnyn typ kl 5-6 på morgonen om man ska åka kl 7-8 sen?

Kan hålla med dig om att vissa /ponnyn/hästar hoppas alldeles för mkt på framhoppningen och att de ej orka banan sen. Men det finns även de som knappt värme upp sin häst och det är ju inte bra det heller;)

Svar på detta är: hinderna är förbjudna att hoppa!

har inte TR framför mig så jag kan inte citera. Men man får ALDRIG hoppa ett hinder som inte är inflaggat gäller både tävlingsbana och framridning/hoppning!

så sant så sant:smirk:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka