Framridning på Hopptävlingar

Sv: Framridning på Hopptävlingar

Herregud, 2 språng på oxer och två på räcke? skulle aldrig räcka för min häst, och då är han ändå inte ett dugg spänd.. Hur mycket man än har ridit fram hästen på marken så är inte en del av de musklerna som hästen använder vid hoppning ordentligt uppvärmda (då denna belastning bara kommer vid hoppning).

Jag rider alltid fram min häst ordentligt och länge (alla tycker att jag tar ut supertidigt), ungefär 12 ekipage (exkl. framskrittning). Därefter, 13 ekipage innan start börjar jag hoppa fram. Då tar jag två språng på lilla, fyra språng på räcket, då vi börjar på 90-1 m och höjer 10 cm i taget. Hoppar då upp det till den höjd det är inne på banan, kanske 10 cm högre. Därefter tar vi ett litet stigsprång som vi sedan hoppar upp till höjden inne på banan, ibland något högre. Därefter avslutar vi med ett högt räcke och sen får han skritta 4 ekipage innan han går in på banan (han hoppar alltså fram 13-4=9 ekipage). Detta för att han kan snurra upp sig lite så han behöver ibland lite tid att landa innan han ska in och starta. Jag tränar inte min häst på framhoppningen, men vissa dagar finns det vissa saker att rätta till och då gör jag ju självklart det. Era hästar är väl inte perfekta varje dag bara för att dom kan det dom ska göra? :smirk:

Anledningen till att jag hoppar högt ibland (ungefär 150, rider 140-klasser) är att min häst kan vara ganska ofokuserad när det är lägre. Då vill jag att han ska ha ett högt språng innan han går in på banan så att han skärper upp sig lite. Det händer att jag hoppar så stort innan jag ska in i en 130 också, allt beror på dagsformen. Vissa dagar är han väldigt fokuserad ute på framhoppningen, då hoppar vi inte högre än 120.. Men jag hoppar inte färre språng än så, han behöver det för att bli spänstig och ordentligt uppvärmd. Tänk på när världscupryttarna rider fram, deras hästar är ofta nästan löddriga när de kommer in på banana.. Finns en fördel att värma hästarna ordentligt. Skadorisken minskar och hästen blir spänstigare. Orkar inte hästen mer än 4 språng på framhoppningen kanske det är DET man ska träna på hemma istället.. :angel:

Sorry! Har inte förstått det där.. Går det inte att svara allmänt på tråden utan att det blir svar på någons inlägg? ska man bara skriva knapplån då? :confused:

Om du klickar på "svara på detta" så svarar du till personen som du tryckte på. Då kan man skriva "knapplån" "KL" "knapp" eller ngt liknande, så betyder det att du svarar till tråden allmänt.
Om du trycker på "snabbsvar" så tror jag att du svarar allmänt till tråden.

men det är väl självklart varför det är en säkerthet att man hoppar från samma hål. Tänk dig at du kommer och ska hoppa hindret uppifrån och ner, medan en annan ska hoppa nerifrån och upp. Ni märker kanske inte varandra förrens det är försent. Dessutom vet ju inte dom andra ryttarna åt vilket hål du ska hoppa hindret. Om det alltid skulle vara så på framhoppnigen så skulle det nog hända mkt olyckor och det skulle bli himmla jobbigt att vistas på framhoppnigen när folk hoppar hindrena från alla tänkbara hål.

Jag håller inte med för innan man gör anridning mot hindret så ropar man ju "räcke!" så den situationen kommer ju aldrig att uppstå om man är uppmärksam och talar om att man tänker hoppa eller hur? Du står ju heller aldrig ivägen varken bakom eller framför hindret när någon ropar att de tänker hoppa, därför borde det inte vara något problem att hoppa ett räcke från två håll.
Faktum är att just denna framhoppning kändes mer säker med "dubbelhoppande" räcke för folk var i allmänhet mycket mer uppmärksamma än annars. Jag tyckte det fungerade jättebra. :)

Men man får ta hänsyn till att folk tycker det är obehagligt så jag ska fråga först innan jag börjar hoppa räcken i "stela" varvet om det inte finns några markeringar på hindren. Det viktigaste är ju att man visar hänsyn och samsas inne på framhoppningsbanan och inte bara kör sitt egna race. :)

Klart det kan uppstå, räcker man att en person inte är 100% uppmärksam så vips så har det skett en olycka. Självklart kan det hända även på en vanlig framhoppning oxå, men chansen känns sötrra när man kan hoppa hindrena hur man vill.

Sen, tänk om två stycken ropar "räcke" sammtidigt och kommer från olika hål. Om hindrena hoppas från samma hål så är det ju oftast inte farligt om två stycken skulle komma sammtidigt för då kommer man ju lite efter varandra, men tänk om båda kommer från olika håll. Usch:eek:

Men man får ta hänsyn till att folk tycker det är obehagligt så jag ska fråga först innan jag börjar hoppa räcken i "stela" varvet om det inte finns några markeringar på hindren. Det viktigaste är ju att man visar hänsyn och samsas inne på framhoppningsbanan och inte bara kör sitt egna race.

Hindrena på framhoppningen är ju alltid markerade och det får bara hoppas från ett hål (har aldrig varit med om annat under de åren jag har tävlat/varit hästskötare/åskådare) Så om man nu har en så stel häst så man måste hoppa hindret från fel hål, så får man nog försöka jobba bort stelheten på marken. Känns ju livsfarligt om ngn helt plötsligt hoppar hindret från fel hål Och då tycker jag det är bra att de finns de som säger till. Rgelerna finns ju av en anledning.

Herregud, 2 språng på oxer och två på räcke? skulle aldrig räcka för min häst, och då är han ändå inte ett dugg spänd.. Hur mycket man än har ridit fram hästen på marken så är inte en del av de musklerna som hästen använder vid hoppning ordentligt uppvärmda (då denna belastning bara kommer vid hoppning).

Jag rider alltid fram min häst ordentligt och länge (alla tycker att jag tar ut supertidigt), ungefär 12 ekipage (exkl. framskrittning). Därefter, 13 ekipage innan start börjar jag hoppa fram. Då tar jag två språng på lilla, fyra språng på räcket, då vi börjar på 90-1 m och höjer 10 cm i taget. Hoppar då upp det till den höjd det är inne på banan, kanske 10 cm högre. Därefter tar vi ett litet stigsprång som vi sedan hoppar upp till höjden inne på banan, ibland något högre. Därefter avslutar vi med ett högt räcke och sen får han skritta 4 ekipage innan han går in på banan (han hoppar alltså fram 13-4=9 ekipage). Detta för att han kan snurra upp sig lite så han behöver ibland lite tid att landa innan han ska in och starta. Jag tränar inte min häst på framhoppningen, men vissa dagar finns det vissa saker att rätta till och då gör jag ju självklart det. Era hästar är väl inte perfekta varje dag bara för att dom kan det dom ska göra? :smirk:

Anledningen till att jag hoppar högt ibland (ungefär 150, rider 140-klasser) är att min häst kan vara ganska ofokuserad när det är lägre. Då vill jag att han ska ha ett högt språng innan han går in på banan så att han skärper upp sig lite. Det händer att jag hoppar så stort innan jag ska in i en 130 också, allt beror på dagsformen. Vissa dagar är han väldigt fokuserad ute på framhoppningen, då hoppar vi inte högre än 120.. Men jag hoppar inte färre språng än så, han behöver det för att bli spänstig och ordentligt uppvärmd. Tänk på när världscupryttarna rider fram, deras hästar är ofta nästan löddriga när de kommer in på banana.. Finns en fördel att värma hästarna ordentligt. Skadorisken minskar och hästen blir spänstigare. Orkar inte hästen mer än 4 språng på framhoppningen kanske det är DET man ska träna på hemma istället.. :angel:

Jag vet inte vilka tävlingar du har varit på, hittar inga resultat för dig iallafall men du kanske använder dig av ett fingerat namn. Hur som helst, att världscupryttarnas hästar är löddriga när de kommer in på banan beror nog inte på att de sitter och hoppar om och om igen på framhoppningen. Markarbete är A och O för en hopphäst för att göra den smidig och spänstig och det tränar man inte genom att hoppa högt vilket många tror. Hoppa högt gör man enbart för att ryttaren ska bli van att hoppa högt. Hästen vet ju inte om det är 120 eller 140?!! Avståndsbedömning och smidighet tränar man på låga hinder eller bommar samt självklart dressyr. Så det där med att hoppa höga hinder innan man går in på banan är nog mer för att ryttaren känner sig osäker än att hästen gör det. Uppvärmning sker således med markarbete och blodomloppet i hästen skiljer sig inte mycket från människor i det avseendet att det går igenom ALLA muskler i hela kroppen även de som används enbart vid hoppning (vilka nu det är...).
Kul att höra åsikter från båda håll! ;)

Gud, det låter ju helt livsfarligt att hoppa hinder åt båda hållen! Tack och lov har jag aldrig varit med om någon som har gjort det, och hoppas verkligen att det inte händer heller.. Tycker att det är rörigt nog ändå på en framhoppning.

Klart det kan uppstå, räcker man att en person inte är 100% uppmärksam så vips så har det skett en olycka. Självklart kan det hända även på en vanlig framhoppning oxå, men chansen känns sötrra när man kan hoppa hindrena hur man vill.

Sen, tänk om två stycken ropar "räcke" sammtidigt och kommer från olika hål. Om hindrena hoppas från samma hål så är det ju oftast inte farligt om två stycken skulle komma sammtidigt för då kommer man ju lite efter varandra, men tänk om båda kommer från olika håll. Usch:eek:

Hindrena på framhoppningen är ju alltid markerade och det får bara hoppas från ett hål (har aldrig varit med om annat under de åren jag har tävlat/varit hästskötare/åskådare) Så om man nu har en så stel häst så man måste hoppa hindret från fel hål, så får man nog försöka jobba bort stelheten på marken. Känns ju livsfarligt om ngn helt plötsligt hoppar hindret från fel hål Och då tycker jag det är bra att de finns de som säger till. Rgelerna finns ju av en anledning.

Som jag sa så var de inte markerade så hur skulle du då ha hoppat dem undrar jag? Skulle du blivit sur om jag sagt till dig att du hoppade åt fel håll för att jag tycker att du skulle hoppat dem från "rätt" håll enligt mig...? Bara undrar.

Gud, det låter ju helt livsfarligt att hoppa hinder åt båda hållen! Tack och lov har jag aldrig varit med om någon som har gjort det, och hoppas verkligen att det inte händer heller.. Tycker att det är rörigt nog ändå på en framhoppning.

Nej det är inte ett dugg farligt om man är uppmärksam! Och som hoppryttare bör man ha blicken fäst långt framför hindret man ska hoppa. Men har man blicken i sadeln och tittar bakåt när man har hoppat så kan det ju hända olyckor. Dessa ryttare är livsfarliga, no matter om man hoppar räcken från ett eller två håll. Min åsikt.

För att ytterligare klargöra situationen så var hindren INTE markerade så vem hoppade från fel håll egentligen?

Som jag sa så var de inte markerade så hur skulle du då ha hoppat dem undrar jag? Skulle du blivit sur om jag sagt till dig att du hoppade åt fel håll för att jag tycker att du skulle hoppat dem från "rätt" håll enligt mig...? Bara undrar.

Om inte hindrena är markerade så skulle jag ha gått och sagt till ngn funktionär, hindrena ska ALLTID vara markerade (har aldreig varit med om att dom inte är det). Och skulle dom mot förmodan inte vara markerade ngn gång och det motförmodan är en klubb utan funktionärer så skulle jag hoppa hindrena åt samma hål som oxern ska hoppas (för det är ju lätt att se vilket hål den ska hoppas åt)

Det finns inget "rätt och fel hål enligt mig/dig" utan hindrena ska hoppas åt del hålet som dom är markerade åt, alltså blir det "rätt håll enligt tävlingsarrangören"

Och du, att hoppa på Sofie_b och säga att hon har påhittat namn bara för att du inte hittar ngra tävlingsresultat på henne känns väl ändå liiiite onödigt.

Senast ändrad:

Om inte hindrena är markerade så skulle jag ha gått och sagt till ngn funktionär, hindrena ska ALLTID vara markerade (har aldreig varit med om att dom inte är det). Och skulle dom mot förmodan inte vara markerade ngn gång och det motförmodan är en klubb utan funktionärer så skulle jag hoppa hindrena åt samma hål som oxern ska hoppas (för det är ju lätt att se vilket hål den ska hoppas åt)

Det finns inget "rätt och fel hål enligt mig/dig" utan hindrena ska hoppas åt del hålet som dom är markerade åt, alltså blir det "rätt håll enligt tävlingsarrangören"

Och du, att hoppa på Sofie_b och säga att hon har påhittat namn bara för att du inte hittar ngra tävlingsresultat på henne känns väl ändå liiiite onödigt.

Nä det tycker inte jag och det var inget påhopp. Bara en markering för att man inte behöver understödja en åsikt med hur höga klasser man tävlar? En åsikt är väl lika mycket värd om de så kommer från en som inte tävlar alls? "Jag vet bäst för jag har minsann tävlat det och det" förekommer väldigt ofta och det är lika irriterande varje gång. Jag bryr mig i ärlighetens namn inte ett dugg om vilka klasser andra rider. Jag är bara intresserad av deras åsikter inget annat dvs jag lyssnar lika mycket på en som rider ute i naturen som en som tävlar på VC-nivå.

Jag tycker fortfarande att markeringar ska följas om det finns några, men man ska rida som om det inte fanns några. Dvs ta hänsyn till allt som rör sig på framhoppningsbanorna, DET är det många som bör träna på innan de kommer till tävlingsplatsen.

Om alla red enligt detta så skulle man ju inte ens behöva markeringar på hindren. Men eftersom det finns idioter överallt så är det ju tvunget.

Jag tänker följa markeringarna när de finns och när de inte finns tar jag chansen om den bjuds... :devil:

Nu kommer alla att springa till arrangören om det inte finns markeringar på hindren ifall "den där galna tjejen som hoppar hindren åt "fel håll"" är här... :rofl:

Nä det tycker inte jag och det var inget påhopp. Bara en markering för att man inte behöver understödja en åsikt med hur höga klasser man tävlar? En åsikt är väl lika mycket värd om de så kommer från en som inte tävlar alls? "Jag vet bäst för jag har minsann tävlat det och det" förekommer väldigt ofta och det är lika irriterande varje gång. Jag bryr mig i ärlighetens namn inte ett dugg om vilka klasser andra rider. Jag är bara intresserad av deras åsikter inget annat dvs jag lyssnar lika mycket på en som rider ute i naturen som en som tävlar på VC-nivå.

Jag tycker fortfarande att markeringar ska följas om det finns några, men man ska rida som om det inte fanns några. Dvs ta hänsyn till allt som rör sig på framhoppningsbanorna, DET är det många som bör träna på innan de kommer till tävlingsplatsen.

Men snälla du, får man inte skriva vilka klasser man hoppar. Hon skrev det inte som skryt direkt. Bara för att hon skrev att hon hoppade 140 klasser, så sprang du genast iväg för att kolla upp det, och du hittade inget, nä självklart så sitter Sofie_B här och ljuger.
Du kunde ju skrivit det i ditt första inlägg "OBS Skriv absolut INTE vilka klasser ni hoppar":smirk:
Sofie_B påstod heller aldrig i sitt inlägg att det spelade roll vilka klasser hon hoppade. Hon skrev ju bara att hon brukade hoppa 150 på framhoppning när hon tävlade 140 (som en parantes dessutom)

Ja, ingen annan har aldrig påståt att markeringarna in ska följas. Och vadå, "rida som dom inte fanns ngr" fattar inte riktigt var du menar med det:crazy:
Markeringar finns ju alltid (som jag tidigare skrev så har jag aldrig varit med om att det inte finns) och om det inte finns så brukar det finnas funkionärer som man kan säga till isåfall.
Skulle ju blir himla rörigt och farligt om alla hoppade hindrena lite hur dom ville.

För att ytterligare klargöra situationen så var hindren INTE markerade så vem hoppade från fel håll egentligen?

Svar på detta är: hinderna är förbjudna att hoppa!

har inte TR framför mig så jag kan inte citera. Men man får ALDRIG hoppa ett hinder som inte är inflaggat gäller både tävlingsbana och framridning/hoppning!

Jag anser att det måste bli mycket rörigare att hålla sig ur vägen för anridande ekipage. Jag tänker mig situationen att en ryttare hoppar oxer, hör "hoppning räcke". Då vet ryttaren inte från vilket håll den ryttare som hon/han ska se upp på kommer ifrån. I vanliga fall är det alltid fritt fram att runda det andra hindret om inte någon är precis i anridningen (det vill säga några galoppsprång framför hindret).

Att hindrena inte var inflaggade är självklart jättedåligt, men jag skulle som någon tidigare har nämnt tittat på hur oxern stod uppställd och hoppat i samma riktning som denna skulle hoppas åt. Jag har aldrig varit på en framhoppning då dessa inte ska hoppas i samma riktning, så detta skulle kännas som en ganska säker indikation.

Jag vet inte vilka tävlingar du har varit på, hittar inga resultat för dig iallafall men du kanske använder dig av ett fingerat namn. Hur som helst, att världscupryttarnas hästar är löddriga när de kommer in på banan beror nog inte på att de sitter och hoppar om och om igen på framhoppningen. Markarbete är A och O för en hopphäst för att göra den smidig och spänstig och det tränar man inte genom att hoppa högt vilket många tror. Hoppa högt gör man enbart för att ryttaren ska bli van att hoppa högt. Hästen vet ju inte om det är 120 eller 140?!! Avståndsbedömning och smidighet tränar man på låga hinder eller bommar samt självklart dressyr. Så det där med att hoppa höga hinder innan man går in på banan är nog mer för att ryttaren känner sig osäker än att hästen gör det. Uppvärmning sker således med markarbete och blodomloppet i hästen skiljer sig inte mycket från människor i det avseendet att det går igenom ALLA muskler i hela kroppen även de som används enbart vid hoppning (vilka nu det är...).
Kul att höra åsikter från båda håll! ;)

Jag använder mig inte av fingerat namn, kolla allmänna tävlingstråden om du vill ha information om hur det gick på senaste tävlingen. ;) Jag menade inte på något sätt att jag är bättre eller sämre än någon annan utifrån de klasser jag rider, jag skrev höjden enbart för att illustrera hur en framhoppning med min häst kan se ut. Jag är ledsen om det uppfattades som dumdrygt på något sätt.

Jag sa inte att dom hoppar om och om igen, men jag tror att de flesta tar fler än fyra språng innan de går in på banan. Jag vet inte vad du har för häst, men min häst kan definitivt skilja på 120 och 140..
Och nej, jag sa inte att man tränade upp smidighet och spänst genom att hoppa högt, hur jag hoppar fram har inget med träningen av hästen att göra. Jag sa bara att för att den ska vara spänstig inne på banan behövs (enligt mig) något fler språng för att hästen ska bli genomvarm. Det höga språnget har inget med den delen att göra, när han tar det är han förhoppningsvis spänstig redan..

Men om ditt argument stämmer, att man hoppar högt för att ryttaren inte ska känna sig osäker, hur kommer det sig att så många av de etablerade ryttarna hoppar ett stort sistasprång? Är alla så osäkra?

Jag håller helt med dig. Vissa hästar kan behöva hoppa lite fler hinder och kanske även ett något högre hinder på slutet.

Men det finns många ryttare som inte riktigt känner sin häst så pass väl att de kan avgöra om den är färdig och klar vad gäller uppvärmning eller om den ska hoppa ett par språng till.

Det gäller att man är duktig och känner sin häst, så att man inte tröttar ut den på framridningen. Det lär man sig med tiden.

Du känner säkert din häst väl och visst är det så att många elitryttare gör så med sina hästar. Även de bästa kan behöva ta ett eller ett par språng extra för att var säkra. ;)

Men,varför INTE hålla sig till regeln om att framhoppningshindrena max får vara 10 cm över klassens höjd?
Detta är ett ofog!
Sedan hur många språng man behöver är ju självklart individuellt från häst till häst.Det förstår jag med,men håller med TS om att det säkert många gånger hoppas fram för mycket!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023