Framridning på Hopptävlingar

Sv: Framridning på Hopptävlingar

När jag tävlade i början med min pojke hoppade jag bara ett fåtal språng eftersom jag tyckte synd om honom och oroade mig för att han skulle komma in på banan och vara trött (nu snackar jag endast 0,90-1m klasser). Försökte istället få igång en bra hoppgalopp och att han lyssnade. Vi fick alltid 4-8 fel på rivning.

Sen när min tränare följde med på en tävling och hjälpte till på framridning ville han att jag skulle hoppa mer än jag brukar. Vet inte hur många språng det var men tillräckligt för att jag skulle bli smågrinig i tysthet och lura hjärnan att min stackars häst inte borde hoppa så mycket innan banan. Gissa vad? Första felfria rundan, i båda klasserna :D dessutom var han heltaggad efteråt och ville inte stå stilla. Då frågade jag mig varför jag blir så mesig på tävling när han orkar ett hårt träningspass hemma.

Håller inte riktigt med om att " tränar gör man hemma så behövs inte lika mycket på framridning", vissa hästar spänner sig på tävlingar och nya ställen och med andra hästar runtomkring och då kanske det behövs mer ridning än vad man är van vid.

Fast det är ju självklart olika med olika hästar (och dagar) och det behövs nog lite känsla för när det räcker eller behövs mer :)

Och varför ska "höjdhopparna" ha förtur?
Därför att man som i inlägget du svarade på kanske rider ett sista lite större räcke precis innan man ska in och ja, då har man förtur om man är nästa in på banan.

F ö hoppar jag fram ungefär som Olympus, 2 ggr trav och två ggr galopp på lilla och ett par, tre språng på räcke resp oxer och avslutar med ett språng på räcket igen.

det behövs nog lite känsla för när det räcker eller behövs mer :)

Precis - man vill ju iaf, när man ser dessa personer som sitter och hoppar och hoppar och hoppar och hoppar ännu mer på framhoppningen, tro att de känner sin häst och vet vad som är bäst för den...

Edit: ...men ibland undrar man ju :angel:

Mjo, speciellt när man ser ekipage som hoppar utan att kolla av. Dvs att dom kanske hoppar räcket fortsätter varvet runt i samma tempo hoppar igen, fortsätter varvet runt i samma tempo osv. Om termen hoppa, hoppa, hoppa ska ha en betydelse finns den nog där tycker jag :crazy:

Håller med dig om betydelsen med "hoppa, hoppa, hoppa".

Jag har ganska många skrittpauser då jag "känner efter" men ibland blir det färre språng om allt känns toppen och ibland måste man ta ett extra om det förra höll på att bli "pannkaka" av ngn anledning.

jag har inte sett så många som hoppar sina hästar trötta på framhoppningen men det är nog en säkerhetsgrej om man är nervös...

jag är däremot väldigt trött på om man som jag är och hjälper min ryttare(kompis) att hoppa fram på de nationelaa tävlingarna och så stor det en "viktig" person eller en känd person där och behandlar en som luft och skiter i att någon annan vill komma fram till hindret........... -hallo jag finns faktiskt

Kan hålla med om att många hoppar lite för mycket, speciellt utan att korrigera något mellan anridningarna. Alltså bara runt, runt och runt. Däremot finns det många som RIDER fram för kort, med tanke på att de flesta hästar har stått inne hela natten, sen åkte transport och så bara rida i gång en kort stund innan hoppningen.

Nej det tycker jag inte är det optimala, När jag jobbade med hästar, gjorde vi nästan alltid som så att hästarna fick röra sig lite innan vi åkte i skrittmaskin eller en promenad. Sen när man ridit fram ordentligt, och värmt upp hästen så brukar jag nog ta mer språng än 2 på vadera, speciellt i högre klasser där man vill börja med oxern lite mindre och sen öka upp.

Sen tycker jag det är många (på lägre nivå) som absolut inte vill ha något pet/stopp på framridningen, när jag vet många proffsryttare som med flit kan lägga hästen lite stort för att den ska få sig ett pet så den vaknar till, :angel: eller så är den med och tar i ordentligt på en gång, och då vet man det tills man går in. Och om den stoppar istället, så hellre på framridningen än inne på banan. Där har man ju fortfarande en chans att säga till lite mera, så att den förhoppningsvis kommer ihåg det när den går in och hoppar allt snällt. ;)

Nu blev visst det här inlägget lite längre än jag tänkt.
Skulle ju bara säga att hästarna mår bra av att värmas upp ordentligt och att fel på framridningen är inte så farligt. (och då kan man behöva hoppa lite fler än 2 språng på varje) Ja, ja bara min åsikt. :smirk: Tjingeling!

när jag rider fram börjar jag självklart med att skritta henne. sen trav och galopp, vill att gas och broms ska fungera. tempoväxlar åsådär. på fram hoppningen börjar jag med att galoppera över det lilla en gång i varje varv brukar räcka. beroende på hur hon känns (och så är vi på så låga höjder just nu) så hoppar jag räcket på den höjden det är eller börjar lite lägre och sen på den höjden jag ska hoppa. hoppar räcket kanske 2 ggr och sen oxern. Hon behöver inte hoppa speciellt många språng, om det går bra vill säja. Jag vill att känslan ska vara bra till när man ska in på banan.
till andra klassen så brukar jag inte behöva rida fram så länge och brukar, om det går bra, hoppa 2 språng så att hon får känna på höjden. och för tillfället hoppar vi bara 90 & 1 m. :p

men alla är olika och jag förstår dom som behöver hoppa fler språng. Det borde inte en häst bli trött av. förstår också vet TS menar med dom som hoppar å hoppar å hoppar, helt utan anledning (?). tränar gör man hemma. Det hästen inte lärt sig till tävlingsdagen kan man inte lära den på framhoppningen.

jag har funderat på detta :p förut tyckte jag mest att de var på lokalatävliongar folk inte kan sköta sig på framridningen, rider i vägen osv.. men dessa människor säger oftast förlåt om de gör något fel, de gör de altså inte med flit, utan är bara orutinerade. på reg/nat tycker jag att alla tror att de är störst bäst & vackrast & att alla ska akta sig för dem! jag hatar framhoppningar! & jag säger ofta högt till pappa så att alla hör när folk inte kan bete sig :p

Jag håller verkligen med dej om det där

På senaste framridningen/hoppningen var det kaos. Det var ingen som stog och kontrollerade hur många ryttare som var inne där :eek: så det var ju ganska så många

Jag brukar hoppa 2 gånger på det lilla (1 gång i trav och 1 gång i galopp) sedan hoppar jag 1 eller 2 gånger på räcket (beeroende på hur det känns) och sedan hoppar jag 2 gånger på oxern och en gång precis innan vi ska in på banan och då 1dm över tävlingshöjden

brukar alltid börja på lite lägre och sedan höjer vi upp till tävlingshöjden

om det som fungerar bäst för en viss häst är att hoppa många språng ser jag inget fel i det
om hästen ex är spänd i sin hoppning och behöver flera språng för att tagga ner lite
men att bara rida hästen trött är givetvis ingen bra taktik (iofs måste man ha konditionstränat sin häst för dåligt om den blir trött av en framhoppning....).

hur gör du byten i skritt och trav? ;)

Ha ha! Humor! Jo jag gör femtioelva trav-byten, det vet du väl hur man gör byten i trav (?!!), och lika många i skritt... :rofl:
Nä, jag menade självklart byten mellan gångarterna. Fattningar, för att klargöra det hela... :D

En annan sak vid framhoppningar på lokaltävlingar framförallt är att det råder stor förvirring om från vilket håll man ska hoppa hindren. Oxrarna är ju ganska givande men räcket kan man ju faktiskt hoppa från två håll. Då min häst är lite stelare i ena varvet brukar jag hoppa ett språng (eller två) i det varvet. Då plötsligt började en tjej skrika att man inte får hoppa från det hållet på en framhoppning i våras...
What?!! Det spelar väl ingen roll vilket håll man kommer från eller till? Bara man ser upp var man har sina medryttare och att folk flyttar sig vilket inte händer särskilt ofta utan man får avbryta halvvägs i språnget för att nån dumj-vel skrittar mitt framför hindret. Jag ska ta med en megafon nästa gång jag hoppar fram och ropa "Nu hoppar jag oxern/räcket/krysset!!!!"

Men jag är på det stora hela ganska ödmjuk ryttare :) och jag fattar ju att många är ovana. Men räcket kan man faktiskt hoppa från två håll, vad är skillnaden när någon ropar "räcke" och kommer från "fel " håll? Kan man stå för mer då eller kan man rent av börja göra ansats att hoppa räcket ändå? :confused:

Hindrena på framhoppnigen är ju inflaggade så det är ju självklart att folk blir irriterade om man hoppar hindrena åt fel håll. Dom får bara hoppas åt ett hål. Oftas hoppas ju alla hinder åt samma hål, så är man osäker på inflaggningen (som jag är just nu, hjärnsläpp) så kan man ju bara kolla åt vilket hål oxern hoppas från.

Aldrig varit med om att det är ngn förvirring, att hindrena är inglaggad och att dom bara får hoppas från ett hål är ju en av de första sakerna man lär sig när man bärjar tävla.
OCH att man ska ropa HÖGT vilket hinder man ska hoppa!

Det är väl klart att man inte ska träna på framridningen. Träna gör man hemma. Inte på tävling. På framridningen ska man mjuka upp hästen och förbereda den på uppgiften inne på banan sedan. Det gäller att få hästen positivt inställd så att den är glad och framåt.

Vet man med sig att hästen inte är så bra på skänkelvikningar och man ändå inte ska göra en skänkelvikning i programmet sedan, förstår jag inte varför man då ska sitta och bråka med hästen? Det är väl bättre att känna sig för på rörelserna som kommer i programmet istället, för att se så att hästen lyssnar och är vaken för hjälperna.

Detsamma gäller hoppningen. Ska man inte in och hoppa 1,20 behöver man inte hoppa 1,20 på framridningen om man bara ska hoppa 1 m.

Av säkerhetsskäl får hinderna ENBART hoppas från ett håll, inflagggningen på hinderna är vitt till vänster och rött till höger!

Det är nog nr 1 man lär sig på grönt kort-kur (HOPPAS jag:crazy: )

Av säkerhetsskäl får hinderna ENBART hoppas från ett håll, inflagggningen på hinderna är vitt till vänster och rött till höger!

Det är nog nr 1 man lär sig på grönt kort-kur (HOPPAS jag:crazy: )

I så fall undrar jag varför det satt vita och röda flaggor (eller inga alls) på båda sidor av hindren?!!
Samt att framhoppningspersonalen sa att man får hoppa från båda hållen som svar på den upprörda tjejens skrikande.

Så jag håller med, det är nummer ett man får lära sig redan innan man tar grönt kort, typ 1986 i mitt fall...

Så man får också bara galoppera inne på framhoppningsbanan i ena varvet eller vad är skillnaden? :confused:

I så fall undrar jag varför det satt vita och röda flaggor (eller inga alls) på båda sidor av hindren?!!
Samt att framhoppningspersonalen sa att man får hoppa från båda hållen som svar på den upprörda tjejens skrikande.

Så jag håller med, det är nummer ett man får lära sig redan innan man tar grönt kort, typ 1986 i mitt fall...

Så man får också bara galoppera inne på framhoppningsbanan i ena varvet eller vad är skillnaden? :confused:

Låter som en livsfarlig framhoppning:eek:

Visst men om jag både höjer och länger ( fortfarande inom regelboken) Så kan den bli stor iaf tillräckligt för mig och min häst....jag håller mig efter regelboken. Visst finns flera som är utanför men jag bryr mig faktiskt inte särskilt om vad de gör de får stå för dem....jag väljer ju själv vad jag rider på, eller hur ?

Jamen varför egentligen? Det spelar väl ingen roll från vilket håll du hoppar ett hinder? Övriga ryttare ska väl flytta på sig i vilket fall och kolla var man har medryttarna?

Självklart ska man följa "skyltningen" om sådan finns. Men om den inte finns, kan man inte hoppa från vilket håll man vill då? Man måste ju ändå vara uppmärksam på var andra ryttare befinner sig. Eller har jag fel? :smirk:

Jag skulle nog bli lite orolig om jag började få "mötande trafik" på hinderna :crazy:. Sen beroende på hur stor framridningen är så kan man ju hoppa samma hinder fast i olika vara dvs från höger resp. vänster men fortfarande ha språnget i samma rikting.

Jamen varför egentligen? Det spelar väl ingen roll från vilket håll du hoppar ett hinder? Övriga ryttare ska väl flytta på sig i vilket fall och kolla var man har medryttarna?

Självklart ska man följa "skyltningen" om sådan finns. Men om den inte finns, kan man inte hoppa från vilket håll man vill då? Man måste ju ändå vara uppmärksam på var andra ryttare befinner sig. Eller har jag fel? :smirk:

men det är väl självklart varför det är en säkerthet att man hoppar från samma hål. Tänk dig at du kommer och ska hoppa hindret uppifrån och ner, medan en annan ska hoppa nerifrån och upp. Ni märker kanske inte varandra förrens det är försent. Dessutom vet ju inte dom andra ryttarna åt vilket hål du ska hoppa hindret. Om det alltid skulle vara så på framhoppnigen så skulle det nog hända mkt olyckor och det skulle bli himmla jobbigt att vistas på framhoppnigen när folk hoppar hindrena från alla tänkbara hål.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023