Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Nja, ja och nej. De ryttare du beskriver nedan rider troligen utefter "överkompensera med andra hjälper" och är hästen skolad enligt den linjen sen tidigare, ja då fungerar det.

Av det jag sett i liknande situationer ("min erfarenhet" av det om man säger så) är att det i regel INTE blir helt spänningsfritt när en ryttare sitter upp och rider första gången trots att hästen "går bra", kan vara så petiga saker som ställer till det, att hästen inte är van vid ryttarens hjälper och blir lite förvirrad trots att hjälperna är "rätt", att hästen blir lite pressad av att plötsligt behöva jobba ordentligt, att den har någon liten blockering i kroppen som gör att den inte kan slappna av optimalt i hela överlinjen. Om en sådan ryttare däremot rider hästen kontinuerligt kan det bli riktigt bra.

Den andra metoden är helt enkelt en annan metod. Att lära hästen slappna av framåt/nedåt för tygelns tryck för att minska risken att hästen spänner emot om man behöver ta i tyglarna. En snabbare väg att komma till ärlig avslappning enligt mig, men självklart måste många andra pusselbitar också klaffa.

Nja, ja och nej. De ryttare du beskriver nedan rider troligen utefter "överkompensera med andra hjälper" och är hästen skolad enligt den linjen sen tidigare, ja då fungerar det.
återigen - nej det fungerar inte om man inte har en oberoende hand då hjälper ingen skola i världen!

Av det jag sett i liknande situationer ("min erfarenhet" av det om man säger så) är att det i regel INTE blir helt spänningsfritt när en ryttare sitter upp och rider första gången trots att hästen "går bra", kan vara så petiga saker som ställer till det, att hästen inte är van vid ryttarens hjälper och blir lite förvirrad trots att hjälperna är "rätt", att hästen blir lite pressad av att plötsligt behöva jobba ordentligt, att den har någon liten blockering i kroppen som gör att den inte kan slappna av optimalt i hela överlinjen. Om en sådan ryttare däremot rider hästen kontinuerligt kan det bli riktigt bra.

vad har detta att göra med rubriken på tråden? vaddå VAN vid ryttarens hjälper? jag pratar inte om en av de hästar som du "specialat" hjälperna på vilket du brukar prata om - en vanlig regelrätt utbildad häst förstår en vanlig utbildad ryttares hjälper - särskilt om det är en rutinerad ryttare med oberoende hjälper, som jag sagt att jag pratar om. Har du aldrig sett en ryttare låna ut sin häst åt en duktigare ryttare och sett pusselbitarna falla på plats utan större komplikationer? :confused:

Den andra metoden är helt enkelt en annan metod. Att lära hästen slappna av framåt/nedåt för tygelns tryck för att minska risken att hästen spänner emot om man behöver ta i tyglarna. En snabbare väg att komma till ärlig avslappning enligt mig, men självklart måste många andra pusselbitar också klaffa.

Om du inte har en oberoende hand kan du aldrig skola den på det sättet, det är det jag försöker säga, att snacket om att skola munnen kräver en ryttare som KAN skola. Över huvud taget. Och det tror jag inte att alla som använder uttrycket eller teorin faktiskt kan.

"Om du inte har en oberoende hand kan du aldrig skola den på det sättet, det är det jag försöker säga, att snacket om att skola munnen kräver en ryttare som KAN skola. Över huvud taget. Och det tror jag inte att alla som använder uttrycket eller teorin faktiskt kan."

Jag håller med dig om att en oberoende hand krävs för att skola munnen.
Men följdsatserna - du säger att de som använder uttrycket inte säkert kan utföra en skolning av munnen pga att de inte har oberoende sits.
- Men vem är det då som lär hästen hur den ska förhålla sig till handen? Är det de som inte använder uttycket? För att de har en oberoende hand...?

- Eller menar du att det inte finns folk som skriver på Buke som duger till att skola hästar?

Jag håller med dig om att en oberoende hand krävs för att skola munnen.
Men följdsatserna - du säger att de som använder uttrycket inte säkert kan utföra en skolning av munnen pga att de inte har oberoende sits.
- Men vem är det då som lär hästen hur den ska förhålla sig till handen? Är det de som inte använder uttycket? För att de har en oberoende hand...?

- Eller menar du att det inte finns folk som skriver på Buke som duger till att skola hästar?

:rofl:Nä förlåt, klumpigt uttryckt kanske. Jag menar, för att svara på din fråga, att:
Den som lär/skall lära hästen hur den skall förhålla sig till handen, (dvs för att detta verkligen skall vara en skolning i ordets rätta bemärkelse), måste vara en ryttare med oberoende hand/sits.

jag tror inte att alla på buke som använder uttrycket har en oberoende hand/sits - nej.
Inte heller tror jag att alla som INTE skriver på buke har det. Luddigt formulerat av mig!

alltså - det jag vill åt är ju just som nämnts lite tidigare i tråden , - att det är viktigt med defintionen av terminologin här.
Jag tycker uttrycket "skola munnen" är missledande, då det låter som att det är ett fokus på munnen och att ryttaren skall "korrigera" ngt som sitter i munnen. Särskilt om uttrycket används generellt, då jag som sagt inte anser att majoriteten ryttare är så oberoende i sina hjälper att man ens kan tänka att det är munnen specifikt, och isolerat från "resten" - som skall skolas....

Senast ändrad:

Förstår hur du menar.

Men tänk så här då, att om hästen från början är skolad i munnen, så är det kanske lättare för både häst och ryttare - och det kommer inte att behövas lika mycket korrektion i framtiden...

- Dock - det är alltid lika hemskt att se en välskolad häst försöka lyda order från en dålig ryttare..... I de lägena är det skönt att skolningen kan försvinna rätt fort också och hästen kan försvara sig....:angel:/:cool:

Jag jämför då de hästar jag ridit på ridskola, och min egen häst; det är två olika världar, tyvärr. Även om jag inte kan säga att jag har en bra hand, så är den i varje fall inte hård o stum.
Men jag blir lite nyfiken på skillnaden mellan olika tygeltag, och om tex min häst inte vet vad jag menar med tex ett trängande tygeltag i kombination med ett ledande - går det att lära den det? Obs, hypotetiskt exempel... Det är ju språk, kommunikation, och då måste vi ju tolka det vi vill och säger på samma sätt, annars blir det otryggt och vagt. För både ryttare o häst. Konsekvens...

återigen - nej det fungerar inte om man inte har en oberoende hand då hjälper ingen skola i världen!

Det är bland annat det jag menar med "många andra pusselbitar som måste sitta".

vad har detta att göra med rubriken på tråden? vaddå VAN vid ryttarens hjälper? jag pratar inte om en av de hästar som du "specialat" hjälperna på vilket du brukar prata om - en vanlig regelrätt utbildad häst förstår en vanlig utbildad ryttares hjälper - särskilt om det är en rutinerad ryttare med oberoende hjälper, som jag sagt att jag pratar om. Har du aldrig sett en ryttare låna ut sin häst åt en duktigare ryttare och sett pusselbitarna falla på plats utan större komplikationer?

I princip alla ryttare har olika hjälper, mer eller mindre, vissa hjälper är ju även omedvetna.
Faktiskt så brukar en häst med "skolad mun" gå bättre för en ny ryttare OM den har ett oberoende och följsamt säte och inte låser hästen med handen, just för att denne är skolad till att slappna av. När jag själv hade ännu sämre sit ur "oberoende"-hänsyn än vad jag har nu, men hade lärt hästen söka sig framåt/nedåt och avslappning bra för att den skulle gå i en avslappnad form även om jag inte kunde rida den i en bärig form i alla lägen så gick den otroligt avslappnat och bra med nya ryttare som var stadigare i sitsen. Trots att man ofta såg samma ryttare rida hästar med spänningar i överlinjen (mao "räckte" inte deras sits och mjuka hand normalt sett).
Detta är bara ett exempel, men jag personligen tror alltså att en häst som reagerar genom att SLAPPNA AV när man tar i bettet istället för motsatsen har bättre förutsättningar än en häst som inte lärt sig detta. Inte att det är ett krav utan en bonus.

Om du inte har en oberoende hand kan du aldrig skola den på det sättet, det är det jag försöker säga, att snacket om att skola munnen kräver en ryttare som KAN skola. Över huvud taget. Och det tror jag inte att alla som använder uttrycket eller teorin faktiskt kan.

Klart man kan. Du kan rida på långa tyglar och lära hästen att så snart man tar i tyglarna ska den släppa efter framåt/nedåt genom att vara vältimad med eftergiften. Kan man sitta i fri skritt och jobba med. Visst måste man vara en duktig ryttare för att få till en bra helhet, men just den här delen behöver man inte vara proffs för att lära in, bara veta hur man lär in just den här biten.

Jag jämför då de hästar jag ridit på ridskola, och min egen häst; det är två olika världar, tyvärr. Även om jag inte kan säga att jag har en bra hand, så är den i varje fall inte hård o stum.
Men jag blir lite nyfiken på skillnaden mellan olika tygeltag, och om tex min häst inte vet vad jag menar med tex ett trängande tygeltag i kombination med ett ledande - går det att lära den det? Obs, hypotetiskt exempel... Det är ju språk, kommunikation, och då måste vi ju tolka det vi vill och säger på samma sätt, annars blir det otryggt och vagt. För både ryttare o häst. Konsekvens...

Konstig fråga egentligen för uppenbarligen går det att lära in att nästan vad som helst betyder vad som helst :p men i vissa fall är det onödigt svårt när en hjälp "automatiskt" signalerar en viss sak, t ex ledande tygeltag utnyttjar hästens reflexmässiga reaktion på signalen. Lättare att utnyttja det sätt som hästen reagerar och ge signalerna därefter, förutom signaler som måste läras in, t ex skänkelhjälper, eller om man vill att tygeltagen ska betyda något annat än det automatiska (gå innanför lod verkar vara lätt att lära in! :rofl: )

Förstår hur du menar.

Men tänk så här då, att om hästen från början är skolad i munnen, så är det kanske lättare för både häst och ryttare - och det kommer inte att behövas lika mycket korrektion i framtiden...

- Dock - det är alltid lika hemskt att se en välskolad häst försöka lyda order från en dålig ryttare..... I de lägena är det skönt att skolningen kan försvinna rätt fort också och hästen kan försvara sig....:angel:/:cool:

Absolut! Jag förstår hur du menar och jag är med lite bättre! :bow:

Faktiskt så brukar en häst med "skolad mun" gå bättre för en ny ryttare OM den har ett oberoende och följsamt säte och inte låser hästen med handen, just för att denne är skolad till att slappna av. När jag själv hade ännu sämre sit ur "oberoende"-hänsyn än vad jag har nu, men hade lärt hästen söka sig framåt/nedåt och avslappning bra för att den skulle gå i en avslappnad form även om jag inte kunde rida den i en bärig form i alla lägen så gick den otroligt avslappnat och bra med nya ryttare som var stadigare i sitsen. Trots att man ofta såg samma ryttare rida hästar med spänningar i överlinjen (mao "räckte" inte deras sits och mjuka hand normalt sett).
Detta är bara ett exempel, men jag personligen tror alltså att en häst som reagerar genom att SLAPPNA AV när man tar i bettet istället för motsatsen har bättre förutsättningar än en häst som inte lärt sig detta. Inte att det är ett krav utan en bonus. .

Fast det du beskriver kallar jag vanlig grundutbildning, inte skolning av munnen specifikt. alls.

Klart man kan. Du kan rida på långa tyglar och lära hästen att så snart man tar i tyglarna ska den släppa efter framåt/nedåt genom att vara vältimad med eftergiften. Kan man sitta i fri skritt och jobba med. Visst måste man vara en duktig ryttare för att få till en bra helhet, men just den här delen behöver man inte vara proffs för att lära in, bara veta hur man lär in just den här biten.

ja om det är det du menar med att skola munnen, då förstår jag hur du menar och visst - det kan man. det är bla. så western ryttare tränar sina hästar från grunden.
återigen är det nog det med definitioner. för mig är skolning av munnen ingen isolerad skola eller ngt man segregerar från resten av sin grundridning. inte heller fokuserar jag på den framdelen av hästen specifikt till den grad som andra skolor kanske gör det. återigen, grunden för mig är gas och broms, och till det hör att förstå tygeln. utöver det skänker jag nog inte skolning av själva munnen särskilt mkt tanke, då - som sagt- det sitter ihop med resten av ridningen/grundridningen för mig och framför allt jag vill att hästen jobbar bakifrån och fram. Återigen - jag inser att vi har olika definitioner, så jag säger inte att det jag säger är det som gäller - jag försöker illustrera hur JAG tolkar definitions begreppet - och varför jag har vissa restriktioner runt definitionen.

Senast ändrad:

Nu har jag kämpat igenom hela tråden och den är mycket intressant. Jag ”svarar” här Totala men antar att jag mest reflekterar i allmänhet. Det finns risk för viss trådkapning här…
[...] men jag personligen tror alltså att en häst som reagerar genom att SLAPPNA AV när man tar i bettet istället för motsatsen har bättre förutsättningar än en häst som inte lärt sig detta. Inte att det är ett krav utan en bonus.
Jag rider för närvarande en ponny som jag är säker på har varit rätt skolad i munnen från början, men de senaste 15 åren har hans mun utnyttjats som stödhjul åt unga ungdomar på hopptävlingar och annan ridning. Nu kämpar/övar jag med att han ska lära om och släppa ner istället för att trycka upp halsen så fort jag kortar något. Han var livrädd för tygeltag i början och gick runt som en hjort och var bara het. Nu har vi börjat få ordning på grejerna, hettan är i princip borta och ibland kan han tom kännas riktigt följsam (förutom i hoppning och galopper med andra hästar i skogen, då blir han stark och kräver ganska hård hand). :crazy:

Med honom går det bara inte att vara mjuk och snäll hela tiden - då händer inte ett smack. Han bara går på som en duva och lyssnar inte. Jag måste KRÄVA att han lyssnar genom tydliga förhållningar och genom skolor. Om jag sen får EN övergång skritt-trav-skritt i låg form med avspänt gung i ryggen på vanligt tränsbett, så är jag så lycklig. Men då har vi bråkat ca 1h innan med att han bara spänner emot och inte vill, biter sig fast och trippar. Just övergångarna är sååå svåra. Det är som att han är livrädd att jag ska lägga vikten i munnen på honom så han stretar emot långt innan jag ens hinner tänka. Och om jag bara följer med i hans rörelse utan att ta i honom eller kräva samling så håller han huvudet upp som en gammal ridskoleponny på nybörjarlektion. Han är inte en sådan ponny som går att samla med bara sits (än), och som bjuder fram av ett tygeltag. När vi efter den timmen av meningsskiljaktigheter (han vill ha huvudet högt, jag vill lågt) har fått en låg form så känner man hur han verkligen uppskattar det – men att få behålla den formen och verkligen rida i den är något jag längtar efter.

Efter den timmen och när han ”gett med sig” så går skolorna mycket mer avslappnat och känns sköna emellanåt, han lyssnar på så lite i handen och för skänkeln o sätet på ett helt annat sätt. Hans öron i min mun är ett minne blått (nu tar jag väl i – men ja ni fattar). Det går framåt och det går att rida alla olika gångarter på volt i denna sköna form, någorlunda . Men ÖVERGÅNGARNA är så JÄKLA svåra!:o

Varför jag skriver detta är för att jag i många diskussioner här på buke upplever som att många har hästar som är topptrimmade och superföljsamma. Att era hästar lyssnar på samma hjälper på samma sätt. Det kanske era hästar gör för de är dressyrhästar o inte avdankade hopponnys. :angel:

Jag anser mig ha en följsam hand men behöver ibland bli hård för att sedan kunna ge en rejäl eftergift. Små ledande tygeltag är inget denna herren märker av förrän vi kommit sams efter en timme. DÅ först kan vi samspela. Det skulle vara härligt att höra om det finns fler som jag? Vi som rider (försöker rida) dressyr på lite svårare hästar. Hur gör ni? För ni finns väl?:crazy:

en sån ponny skulle jag börja om med-unghästform o inte ta den i munnen mer än nödvändigt- att den återfår förtroendet.
Prata mkt med den o få den avspänd.

tålamod o mkt gas/ broms träning med fina hjälper- Alltid lätt- lätt i handen i igångsättningar.

Så red jag honom mycket i början och det är det som gett så bra rasultat med "hettan". Jag rider fortfarande så när vi rider i skogen och är ensamma på banan (kanske en gång i veckan). Övar på att han bara ska lyssna på säte och det funkar mycket bra - men sedan vill ägaren att jag skulle hoppträna honom och då vill hon att jag ska korta upp honom mer i min ridning och att jag inte ska vara rädd att ta i honom "för så är han van att bli riden". Hade han varit min skulle jag rida på ett helt annat sätt - det är nackdelen att inte ha sin egen häst. Känns skönt att få detta svaret, jag tackar. Tålamod är verkligen vad man behöver och jag borde bara göra så som jag sjäkv tycker känns rätt egentligen, men så äger man ju inte hästen.

Alla gånger i alla övergångar höjer han huvudet, när han tillslut går i lågform och man försöker med en övergång och han höjer upp brukar jag direkt sakta av och göra om, höjer han igen så saktar jag av igen, tredje gången brukar han släppa och så att säga rulla in i traven. När vi kommit till att han bara mjuknar så behöver jag aldrig vara hård i handen - men det är just det att han bara inte vill ta bettet i början. Han vill helst bara knata på. Sedan kommer samma problem i avsaktningar. Då får man verkligen vara vaken o ta avsaktningen vid rätt tillfälle för att den ska funka. Ofta jobbar jag bara med traven två tre steg när vi är ensamma och då hinner han inte spänna sig utan hinner bara få massa beröm. Då brukar det funka. Men han behöver ju få trava med och att få till en mjuk avsaktning från en halvbra trav är inte lättaste jobbet. (Hur gör man med ägare som inte rider som en själv? Jag vågar nog inte ta upp diskussionen med henne, jag får helt enkelt snällt vänta till jag har en egen häst - något som är på gång :D.)

Jag är helt med i ditt resonemang, det är så jag också tänker o därför blir jag förvirrad när man använder uttrycket "skola munnen", det låter i mina öron som om man plockar isär hästen, "nu ska vi skola munnen, nästa vecka skolar vi något annat osv" (lite överdrivet, kanske). Men jag fokuserar på att hästen ska arbeta bakifrån, aktivera bakbenen o slappna av i ryggen, söka sig fram till bettet. När hästen slappnar av så mår även munnen bra liksom automatiskt. Jag vill över huvudtaget akta mig för att fokusera på munnen, det är lätt att man hamnar i fel läge då.

Nej precis, uttrycket "skola munnen" kan betyda olika saker. Men man kan även ta det ett steg till, att lära hästen slappna av i en specifik halskota i taget beroende på hur man tar ett tygeltag när man lärt den slappna av för tygeltaget. På en häst som har lätt för att låsa sig under ridningen kan det vara mycket användbart, men fortfarande inget som "krävs" för att man ska kunna rida en häst bra, och det optimala är att hästen aldrig har någon anledning att låsa sig.

Tror jag förstår din poäng (att det inte alltid går att rida hästarna "utan hand") och jag håller med. Jag respekterar vekligen de som kan rida enbart med sitsen, men personligen vill jag inte överge hästen i munnen vid min ridning, hellre lära den att min hand kan vara ganska trevlig om den bara slappnar av mer. Ju bättre de förstår det, desto mindre behöver jag använda handen i ridningen, de lyssnar mer och mer för sitsen.
Olika ridstilar - samma mål!

Nej precis, uttrycket "skola munnen" kan betyda olika saker. Men man kan även ta det ett steg till, att lära hästen slappna av i en specifik halskota i taget beroende på hur man tar ett tygeltag när man lärt den slappna av för tygeltaget. På en häst som har lätt för att låsa sig under ridningen kan det vara mycket användbart, men fortfarande inget som "krävs" för att man ska kunna rida en häst bra, och det optimala är att hästen aldrig har någon anledning att låsa sig.

fast då börjar det ju likna ngn sorts inlärd hjälplöshet, om man "skolar" hästen till att ge efter i halsen oavsett om den egentligen är avslappnad och lösgjord? :crazy:

Ja om det var det enda resultatet.

Kan bara tala för mig - inte "AR".... men sökningen framåt efter bettet är lika viktig som eftergiften./:cool:

fast då börjar det ju likna ngn sorts inlärd hjälplöshet, om man "skolar" hästen till att ge efter i halsen oavsett om den egentligen är avslappnad och lösgjord? :crazy:

Inlärd hjälplöshet? Är det hjälplöst att vara avslappnad tycker du? Det tycker inte jag, snarare tvärtom.
Spänningar i halsen är kopplade till rygglinjen, kan man få hästen på kommando att släppa den spänningen kan ibland även spänningar i övriga rygglinjen försvinna. Hästar kan t ex ha dåligt rörelsemönster som lätt kommer tillbaka (travare t ex har ofta lätt för att låsa höfterna pga av deras sätt att röra sig sen travet) eller så har de en mentalitet som gör att de lätt spänner sig.
"om den inte egentligen är avslappnad och lösgjord" förstår jag inte, om hästen inte ÄR avslappnad så bör man väl försöka få den avslappnad? Spelar det någon roll tycker du om man ber hästen slappna av i det specifika området eller om man rider lösgörande övningar för att komma dit?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur