Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Jag tror att ju lättare det är och känns, både för ryttare och häst, desto bättre blir det! :) (sen att det inte alltid är lätt att komma dit, det är en annan femma..)

Om hästen känner (mentalt) att det är tungt, då kommer det troligen också se tungt ut, ser det tungt ut så är det sällan riktigt bra - blir lätt spänt mer eller mindre och blir för lite energi/bjudning. Men det vet man ju själv också, även om man så styrketränar är det inte säkert att det känns tungt mentalt om man inte tar för tung vikt mot vad man klarar, är motiverad och vet hur man ska göra. Allt detta är ju ryttarens uppgifter :p
Är hästen dessutom i balans, inte får motsägande hjälper eller många hjälper på en gång, att ryttaren ger vältimade hjälper - då blir det lättare för hästen.

Tror vi ryttare är duktiga på att göra saker och ting onödigt svårt både för oss själva och hästen :angel:

Jag tror att AR har blvivit en vändpunkt därför att det finns för mycket crank and spank dvs att det för ofta lärs ut en felaktig kontakt med bettet, som många inte trivs med.

Och tyvärr är det så vanligt att många inte ens vet att det finns annan DRESSYR ridning.

Sedan äääar det ett snobberi inom Dressyren som skrämmer bort många

tror jag

Sedan så tror jag också att det är svårt att lära sig rida när man sällan får rida på välutbidlade hästar där man kan få känna hur det känns när det är rätt.

Man måste passerar många 'det här känns' rätt i sin ryttarutveckling.
Det är många gånger lätt att tro att man är framme - långt innan man är det.

Obehagligt många

Intressant att du tar upp stången! (inte så otippat kanske, men ändå! ;) ) Stången kan vara halvbra eller riktigt kass ur den bemärkelsen beroende på vilken hand som håller i den. Man kan rent teoretiskt få samma avslappning med stång, men jag tror inte man kan få samma "kontakt" som med t ex vanligt tränsbett. Alltså är det jättesvårt att som t ex jag brukar göra - använda underkäken som kvitto på om avslappningen är ärlig. Den kan GE avslappning om man använder den rätt (man kan lära hästen att trycket betyder slappna av framåt/nedåt även om stången i sig inte signalerar det) men det är omöjligt att känna i handen om man verkligen får den. En stor nackdel med stångbett anser jag.

Jag tror att AR har blvivit en vändpunkt därför att det finns för mycket crank and spank dvs att det för ofta lärs ut en felaktig kontakt med bettet, som många inte trivs med.

Och tyvärr är det så vanligt att många inte ens vet att det finns annan DRESSYR ridning.

tror jag

Sedan så tror jag också att det är svårt att lära sig rida när man sällan får rida på välutbidlade hästar där man kan få känna hur det känns när det är rätt.

Obehagligt många

Vet du att jag tror allvarligt det jag skrev och hukar för. Att det är skönt för både häst och ryttare att "börja om" om ryttaren har suttit och hängt i handen och fått en hästa som antingen går som en bulldozer framåt (ej bekvämt) eller bromsar och segar och står emot (inte heller kul)

Istället för att hitta andra sätt så hittar man AR och sitter man med långa tyglar och skrittar runt så lider inte hästen (hmm nåja, mindre i alla fall) och det är betydligt mer avspänt och bekvämt säkert.

Sen dömer man ut all "vanlig" dressyr som ju var totalt värdelös eftersom det var förbannat obekvämt och hästen trivdes inte heller.

Mina gissningar, men skulle inte förvåna om det stämmer. Fast ingen lär väl ställa sej upp och erkänna det:angel:

Ang att vara "framme" så är man aldrig det, varken i ridning eller annat som kräver skicklighet. :crazy:

Ang att förmedla vad andra säger samt beridare så såg jag ett nätreferat från ett par kurser, med Kottas och Claire Lilley. Har du inga bilder:bump: För du var väl med på kursen för Lilley?

Nu hängde jag inte med igen. Tror inte på det där med underkäken riktigt och förstår inte hur du menar där:confused:

Jag menade bara att jag tycker mej se en tänkbar förklaring till AR-frälsning.

Tillägg till mitt eget inlägg:

För att återknyta till framåtbjudning tror jag inte öht att det är möjligt att få en ärlig framåtbjudning utan en bra hand och bra kontakt med hästens mun där hästen villigt accepterar bettets inverkan.

Jag tror att ju lättare det är och känns, både för ryttare och häst, desto bättre blir det! :) (sen att det inte alltid är lätt att komma dit, det är en annan femma..)

Om hästen känner (mentalt) att det är tungt, då kommer det troligen också se tungt ut, ser det tungt ut så är det sällan riktigt bra - blir lätt spänt mer eller mindre och blir för lite energi/bjudning. Men det vet man ju själv också, även om man så styrketränar är det inte säkert att det känns tungt mentalt om man inte tar för tung vikt mot vad man klarar, är motiverad och vet hur man ska göra. Allt detta är ju ryttarens uppgifter :p
Är hästen dessutom i balans, inte får motsägande hjälper eller många hjälper på en gång, att ryttaren ger vältimade hjälper - då blir det lättare för hästen.

Tror vi ryttare är duktiga på att göra saker och ting onödigt svårt både för oss själva och hästen :angel:

Men jag har inte pratat om tungt för hästen:confused: Och inte mentalt tungt heller. OCh inte om bristande energi/framåtbjudning:confused: Jag vet inte riktigt vad du svarar på nu:confused: Alls.

Jodå vi gör det nog svårare för hästen många gånger, men de flesta gör det nog inte med avsikt.

Vet du att jag tror allvarligt det jag skrev och hukar för. Att det är skönt för både häst och ryttare att "börja om" om ryttaren har suttit och hängt i handen och fått en hästa som antingen går som en bulldozer framåt (ej bekvämt) eller bromsar och segar och står emot (inte heller kul)

Istället för att hitta andra sätt så hittar man AR och sitter man med långa tyglar och skrittar runt så lider inte hästen (hmm nåja, mindre i alla fall) och det är betydligt mer avspänt och bekvämt säkert.

Sen dömer man ut all "vanlig" dressyr som ju var totalt värdelös eftersom det var förbannat obekvämt och hästen trivdes inte heller.

Mina gissningar, men skulle inte förvåna om det stämmer. Fast ingen lär väl ställa sej upp och erkänna det:angel:
duckar jag med*
Tror oxå det.
däremot de som har ridit lite bättre dressyr kan se bitar som kan användas- de där berömda russinen.

Senast ändrad:

Intressant att du tar upp stången! (inte så otippat kanske, men ändå! ;) ) Stången kan vara halvbra eller riktigt kass ur den bemärkelsen beroende på vilken hand som håller i den. Man kan rent teoretiskt få samma avslappning med stång, men jag tror inte man kan få samma "kontakt" som med t ex vanligt tränsbett. Alltså är det jättesvårt att som t ex jag brukar göra - använda underkäken som kvitto på om avslappningen är ärlig. Den kan GE avslappning om man använder den rätt (man kan lära hästen att trycket betyder slappna av framåt/nedåt även om stången i sig inte signalerar det) men det är omöjligt att känna i handen om man verkligen får den. En stor nackdel med stångbett anser jag.
Tycker att det är synd att man inte får lära sig att använda tränsbett på samma vis.
den där "sökningen" kommer automatiskt på en häst som jobbar bak o höjer ryggen- om den är avspänd.

tycker att stångens skarpa inverkan förstör den där känslan hur man får hästen till arbete- den knäpper av.

Nu hängde jag inte med igen. Tror inte på det där med underkäken riktigt och förstår inte hur du menar där:confused:

Jag menade bara att jag tycker mej se en tänkbar förklaring till AR-frälsning.

Underkäken har genom TMJ som redan nämnts i tråden kontakt med hela rygglinjen. Om hästen är väldigt mjuk i underkäken - lite som en kudde dvs tydlig kontakt men mjuk och avslappnad i munnen - då vet man att det inte kan finnas några spänningar i överlinjen. Är man osäker på om hästen verkligen har kontakt bör man däremot checka av framåt/nedåtsökningen också så man vet att hästen inte knäppt av (jag personligen tycker dock det känns väldigt tydligt i handen).
Har hästen minsta lilla spänning i rygglinjen som hindrar en ärlig form och avslappning, då kommer man känna det i hästens mun för då blir den genast mer "stum". En annan aspekt är att om man i det läget tar i tyglarna så kommer hästen inte "spänna emot" för tygeltagen känns mycket mjukare för hästen när den är avslappnad i underkäken.

Egentligen är det säkert samma metod som när man "kollar atlas" fast om man bara SER en sak är det lättare att ögat luras än när man tydligt känner det i handen.

AR-ryttare brukar troligen oftare än andra (eller mer systematiskt/målmedvetet kanske?) använda stången för att flexa underkäken. Men stången är nog det sämsta man kan använda i det syftet, ja förutom bettlöst då, eftersom man inte känner i handen när det ger effekt. Ska man absolut flexa nacke/underkäke med handen är det absolut bättre på tränsbett eftersom hästen då ger sig själv eftergift när den slappnar av -som jag skrev tidigare, att bettet känns mjukare i munnen på hästen - och det är liiiite mindre risk att falla i fällan att ge efter för att hästen kröker nacken. Nackens krökning har ju som bekant inte mycket med formen att göra, överlinjens avslappning har det däremot.

Ang att vara "framme" så är man aldrig det, varken i ridning eller annat som kräver skicklighet. :crazy:

Ang att förmedla vad andra säger samt beridare så såg jag ett nätreferat från ett par kurser, med Kottas och Claire Lilley. Har du inga bilder:bump: För du var väl med på kursen för Lilley?

hi,hi Jag blev faktiskt full i skratt när jag läste detta. Vilka fördomar det finns alltså. Jag kan i och för sig bara tala för mig själv, men jag känner inte igen mig i något av detta. (Det tränas inte så på kurser och träningar jag deltar i/tittar på heller.)
Jag har ridit "vanlig" dressyr i 30 år och har fortfarande ingenting emot den. När jag hittade AR var det som att öppna en dörr till något så mycket större. AR blev en utveckling för mig och dressyrens värld blev mycket större.

Tycker att det är synd att man inte får lära sig att använda tränsbett på samma vis.
den där "sökningen" kommer automatiskt på en häst som jobbar bak o höjer ryggen- om den är avspänd.

tycker att stångens skarpa inverkan förstör den där känslan hur man får hästen till arbete- den knäpper av.

Man får lära sig använda tränsbettet just så.

tror jag

Obehagligt många

Håller absolut med i allt detta! Tror du slagit huvudet på spiken rentav.

hi,hi Jag blev faktiskt full i skratt när jag läste detta. Vilka fördomar det finns alltså. Jag kan i och för sig bara tala för mig själv, men jag känner inte igen mig i något av detta. (Det tränas inte så på kurser och träningar jag deltar i/tittar på heller.)
Jag har ridit "vanlig" dressyr i 30 år och har fortfarande ingenting emot den. När jag hittade AR var det som att öppna en dörr till något så mycket större. AR blev en utveckling för mig och dressyrens värld blev mycket större.

Fast jag upppfattar inte dej som en av de helfrälsta som slår ner på allt som inte liknar AR o gärna BB.

Har sett en rad inlägg dock från dem som totalt tar avstånd från annan ridning än AR och det är det jag syftar på.

Ok. Jag är verkligen helfrälst tycker jag själv, men det betyder ju inte att all annan ridning är fel. (inte för mig i alla fall) Jag kan fortfarande rida dressyr på det viset jag gjorde innan om jag känner att det passar hästen ifråga.
Fast helfrälst,,,, det finns ju de som ser det som en religion förstås. "Den enda rätta vägen" och allt det där. Sån är jag inte (och hoppas jag aldrig blir det heller):)

Många vägar bär till Rom. Ett slitet uttryck, men det är ju så

OK.

Ja, det där med munnen är mycket viktigt. (Oberoende hand tvingades jag tack och lov lära mej för länge sen och det är väl bland de få saker jag är nöjd med hos mej själv. )
Det blir aldrig ett ärligt arbete om inte hästen har accepterat och trivs med bettet och handen.
Funderade runt utbildningsskalan där jag skulle säga att balansen och accepterande av handen kommer allra först. Sen takten osv.

Egentligen är det vi har diskuterat här kanske bara olika steg i utbildningsskalan, där "atlas-känslan" (så som jag har upplevt det)och schwung hänger ihop och är det man vill/ska nå? I den bästa av världar i alla fall:angel:

Och ang handen, har man inte förmågan att röra handen oberoende av kroppen och hästens rörelser (och ännu värre har den egna balansen i handen) så går det inte att komma vidare på utbildningstegen:confused: Borde inte gå.
Är det därför en del trivs med stångbett och att inte ha kontakt:confused: :angel: (hängande tygel) Man tror man når fram utan att behöva ha en hand som hästen kan acceptera. Är det därför AR blir en sån vändpunkt för en del? Spånar bara och provocerar kasnke nån;)

*hukar*

Mina gissningar, men skulle inte förvåna om det stämmer. Fast ingen lär väl ställa sej upp och erkänna det

Ang att vara "framme" så är man aldrig det, varken i ridning eller annat som kräver skicklighet.

Jag måste säga att det är himla trist att denna diskussion ska in i varje tråd. Är det nödvändigt att tala om för AR-ryttare att de rider på ett sätt som du hittat på? För det du skriver stämmer nämligen inte. Jag måste fråga dig igen, har du varit på en AR-kurs någon gång? Har du då talat med tränaren och ifrågasatt det som lärs ut? Det går ett par kurser i månaden på lagom avstånd från Stockholm så det är enkelt att lära sig om AR. Har du läst böckerna av Bent? Där står det som bör vetas om kandar enligt AR. Eftersom du bör veta vad du talar om när du anklagar folk på det sätt du gör.

Senast ändrad:

Brukar faktiskt inte få pm. Men jag är inte här så mycket längre.

Jag svarade seriöst - fick skämt-svar. Du blir förbannad, kan det leda till något bra om du säger det.

mvh/:cool:

Jag tänkte förbigå detta med tystnad men sen blev jag förbannad.
Du svarade mej därför svarar jag.....

Det finns tyvärr konspirationsteoretiker här som lever i en svartvit värld där man är ond eller god - för elelr emot. Oavsett vad man skriver är det personen som räknas inte innehållet.

Det finns de som pm:ar bakom kulisserna och skapar myter om "pakter" osv. Du tycks numera:angel: ingå i den pm-kedjan.

Trist. Trodde dej om bättre. Jag ser verkligheten och läser vad som står, och svarar personer, inte pakter.
Belv väldigt besviken på dej.

Moderator kan gärna ta bort detta som är helt OT men det var ditt inlägg också så jag tycker nog det ska ryka också då.

Hoppas vi kan diskutera utan tankar om vem som är i vilken pakt här, men det tycks aldrig gå fast man ibland luras att tro det:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama