Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Skolning av munnen hör hemma i alla skolor i alla tider. Man beskriver i stort sett samma sak. Det är betydligt mer som förenar än som skiljer. Det är vi som inte förstår det som beskrivs. Ridkonsten har ju inte precis gått framåt....
Styrka behöver hästen först när den ska utföra långa pass. Alla hästar kan komma till tramp, det är bar en fråga om att sätta skelettet i rätt position. Det gör man med handen - skolar munnen!Allt är teknik i botten. Alla böcker jag har läst förutsätter en korrekt inverkan av handen (har mååååååååånga), när hästen är skolad för handen kan man lägga till övriga hjälper. Det går ju faktiskt utmärkt att få en häst att utföra skolor och en massa annat utan att sitta på den dvs använda vikt eller skänklar. Släpper man även handens inverkan blir det frihetsdressyr vilket är spännande i och för sig.

Men alltså "skolor för handen" dvs som du nu pratar om "skolor avsuttet" - har aldrig pratat om detta, det vet jag inget om alls, så där har jag inget alls att fråga om ens. Jag köper det du skriver!

Men även om man genom teknik kan sätta skelettet i rätt position så måste musklerna mm vara starka nog att klara av det . Det är här jag tror det kan uppstå problem med ryttare som lär sig teknik och sen inte inser att hästen måste ha styrkan också, utan trampar i tid och otid.

Jag har provat den typen av tramp och som du säger, det är lätt på ett sätt, men man kan nog överanstränga hästen där, jag tror man förr kanske hade mer koll på vad hästarna klarade vid olika stadier av utbildningen, inbillar jag mej i alla fall.

Det finns också folk som har snälla hästar som rider passage hela tiden (eller stor del av passet) för att det GÅR. :crazy:

Intressant!
Hur ser du då på frågeställningen i tråden, kopplat till detta med att skola munnen - alltså korrelation mellan framåtbjudning och hur man hanterar munnen?
Skulle vara fint med en koppling till ursprungsfrågan...

Jag är inte insatt i begreppet rûckwälbung.

Däremto vet jag att pilbågsteorin är "gammal" och är ett av grundantagandena inom den biomekaniska forskningen i dag.

Den överenstämmer också med det man vet om idrottsfysiologi på människa.

Ryggraden / bålen måste stabiliseras, om kroppen skall prestera.

Olika vinklar på Dressyr pratar om samma sak men med olika namn.

ren fackterm, öka buktrycket

kampsort pratar om CHI

Sally swift om centrering

Däremot är inte en böjning av ryggen uppåt ett självändamål, det är mer en bieffekt av att bålen stabiliseras så att bakdelen kan lyfta den.

Det är svårt att lyfta framdeln om kroppen inte är stabil - det blir liksom vingligt då.

Där har man kommit ganska långt att förstå vad som händer i hästkroppen i olika arbetsformer - läs hållningar.

Jag har en jättebra bild på hur detta fungar på människa och forskningen inom hästbiomekaniken säger inte emot...

Senast ändrad av en moderator:

Teorin är inte förankrad i biomekaniken, ej heller i klassisk ridkonst. "Rückwälbung" var populärt även i början av 1900-talet

Vad innebär detta "Rückwälbung" och hur koppar du det till det jag skrivit? *nyfiken* :p

Måste säga att det är ganska intressant att höra att det INTE grundar sig i hästens biomekanik eftersom jag både har hört det inom klassiskt franskt (Racinet) och av ett par olika AR-tränare. Dock endast som ett led i utbildningen för att ha ett bra utgångsläge för arbetet -avslappning och längning i överlinjen.

Det är svårt att lyfta framdeln om kroppen inte är stabil - det blir liksom vingligt då.

Ännu en orsak till att det till en början är svårt att åstakomma.. Iom att det inte "bara" är avslappning som behövs för att få avslappning :crazy: många pusselbitar som väver in i varandra, men den ärliga längningen i överlinjen ser jag också som ett "kvitto" på att hästen börjar få bra grunder.

Har suttit och läst i några böcker om dressyrridning, av Tibblin och Lussan, och båda är noga med att konstatera att i arbetet med skolorna är det väldigt viktigt med framåtbjudningen för att det ska bli någon kvalitet på övningen.
Har för mig att klassiska/akademiska ryttare jobbar mycket med övningarna i skritt innan det är dags för traven. Hur bibehåller ni / får fram bjudningen då ni arbetar så mycket i skritt?
Själv tycker jag det kan vara svårt att hålla på särskilt länge i skritt utan att hästen tappar tålamodet.

Framåtbjudning för mig är när hästen villigt för egen maskin går framåt.. "tänker" framåt.

Hur viktig den är för mig = jätteviktig! Vad finns det att rida och samla utan framåtbjudning? Jag måste få för att kunna ta, och ge tillbaka och få igen...

Framåtbjudning är för oss inte samma som ridbarhet/ samarbetsvilja.

I skolorna krävs det framåtbjudning för att halvhalterna ska kunna gå igenom, så att hästen inte bara saktar av/ lägger av.

Själva skolan är ett arbetssätt för att få den att ändra på sin tyngdpunkt, där halvhalten gör att bakbenen/ motorn tar i mer o vinklar sig så att de kommer under o då kommer framdelen upp mer. ändrar skjutkraften till bärkraft.
Framdelen stannar upp o bakbenen fortsätter framåt/inunder.
Att den hela tiden bjuder på framåt- är aktiv bak-inte bromsas, är en förutsättning för att detta ska kunna ske
.

Men framdelen kan väl inte stanna upp samtidigt som bakdelen fortsätter inunder, då blir det ju taktfel. Halvhalten gör att kraften går mer uppåt än framåt. Men det var kanske det du menade.

Måste säga att jag sällan eller aldrig har sett en häst där halvhalten gör en synlig förändring- där hästen går ur halvhalten med mer energi uppåt.

Det jag skrev är hur det ska vara när man bara har skjutkraft- sen kan man förfina hjälperna- påminna hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama