Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Inlärd hjälplöshet? Är det hjälplöst att vara avslappnad tycker du? Det tycker inte jag, snarare tvärtom.
Spänningar i halsen är kopplade till rygglinjen, kan man få hästen på kommando att släppa den spänningen kan ibland även spänningar i övriga rygglinjen försvinna. Hästar kan t ex ha dåligt rörelsemönster som lätt kommer tillbaka (travare t ex har ofta lätt för att låsa höfterna pga av deras sätt att röra sig sen travet) eller så har de en mentalitet som gör att de lätt spänner sig.
"om den inte egentligen är avslappnad och lösgjord" förstår jag inte, om hästen inte ÄR avslappnad så bör man väl försöka få den avslappnad? Spelar det någon roll tycker du om man ber hästen slappna av i det specifika området eller om man rider lösgörande övningar för att komma dit?

Om du läst debatten runt sk. inlärd hjälplöshet så skulle du förstå vad som avses.
du kan inte fixa grava ryggspänningar eller andra fysiska spänningar hos hästen genom att rätt och slätt lära den att den ska ge efter fram. så enkelt är det dessvärre inte.
du missförstår mig återigen ang avslappning. jag ifrågasätter en artificiell avslappning som lärs in med fokus på munnen enbart.

Dety är skillnad på att slappna av och ge efter....

Och jättestor skillnad på vad man kan be en häst som är stillastående och en med rytatre under rörelse.

Som jacko skrev så - förutsätter avslappning i nacken att hästen tagit vikten bak - och hur kontrollerar du vilken led du påverkar?

Och jättestor skillnad på vad man kan be en häst som är stillastående och en med rytatre under rörelse.

Som jacko skrev så - förutsätter avslappning i nacken att hästen tagit vikten bak - och hur kontrollerar du vilken led du påverkar?

Tackar för att du avrundat min paragraf. :bow:

Hej!!
Jo vi finns! Kanske flest av oss inne på barock, då många här kanske inte har som mål att tävla utan att utveckla den häst vi råkar ha så långt det går så bra det går. :love:

Kan själv tycka det vore intressant att testa att skaffa en häst med allmänt lätt för sig för just dressyr enligt tävlingsmallen, men nu kommer vi förmodligen att upplåta all plats och tid och ork för vår favvoras kallblodstravare. (nekat en halvblodsdam häromdagen:smirk:)
Och då de tävlas i trav är det kanske inte jättelätt alla gånger att komma till det där härliga samarbetet med helt stark o mjuk och lydig häst. (tiden upplåts till skogsmotion, tävling och vila förutom dressyrträning: inte så många träningstimmar/vecka))
Men då det funkar är det ju lika fantastiskt som på vilken häst som helst.

På en häst som är lärd att ta stöd på bettet och trycka ifrån. (man vill gärna ha dem "tuffa på bettet") kan det vara tidskrävande att komma runt det du beskriver.
Har själv använt hack eller annan försiktig hävstångseffekt för att komma runt mottrycket, för att tiden inte får ägnas åt det där tjafset du beskriver.
-För att snabbt få samförstånd och hitta en mjuk arbetsform.

Det har varit hemskt intressant att sätta upp andra på min häst.
Innan, som oskolad, skulle han ha totalignorerat tygeltag och bara stövlat runt i den form o obalans han behagat.
Nu mer skolad och balanserad, har han med förvirrat uttryck gjort allt för att vara mjuk mot ryttarnas för hårda/otajmade hand.

Jag har tjatat och gått brevid och lossat handen och visat, men ryttarna har inte haft vanan att tajma och mjukna i rätt sekund så hästen har sackat och krupit ihop mer o mer för varje steg...

Inte sjysst, men lärorikt för mig att se. och lärorikt för ryttarna som själva känt hur okänsliga händer de haft på hästens reaktion.
(på tränsbett och häst van att ligga på som ett lokomotiv i körningen, inte överkänslig i övrigt alltså)

KL
har faktiskt reagerat på AR´s fokus på att skapa avslappning med enbart ridning och mekaniska hjälpmedel.

Själva muskelproblemen tror jag man måste lösa i första hand genom att behandla hästens kropp, för att slippa hamna i en onaturlig ofullständig och konstlad avslappning. En som hästen slingrar sig till för att vara till lags.

svårt att bara gymnasticera bort spänningar. Svåra sådana kräver mer tror jag. (Som folk som kommer från sjukgymnasten med enbart ett träningsprogram, fast de är så övertränade i en kroppsdel att den inte fungerar. hellre då behandling, vila och sedan uppträning på rätt sätt.)

Om du läst debatten runt sk. inlärd hjälplöshet så skulle du förstå vad som avses.
du kan inte fixa grava ryggspänningar eller andra fysiska spänningar hos hästen genom att rätt och slätt lära den att den ska ge efter fram. så enkelt är det dessvärre inte.
du missförstår mig återigen ang avslappning. jag ifrågasätter en artificiell avslappning som lärs in med fokus på munnen enbart.

Fokuset är inte "på munnen enbart", fokus ligger på den specifika delen man vill ha avslappning i.

Det är rätt, MEN det är inte alltid fysiska problem som skapar spänningarna :p
Den avslappning jag pratar om har jag på inget sätt fått från AR-ridningen utan från J-C Racinet´s ridbok (som ju även pysslar med osteopati).
Den avslappning som förekommer inom AR blir sällan "ärlig" på samma sätt förrän i slutändan, dvs när häst och ryttare redan kommit en bra bit i utbildningen. Det är framförallt den långa rygglinjen man är ute efter och avslappning framåt/nedåt, inte fokus på helheten i rygglinjen på samma sätt.
Som du kanske förstår så är Racinet också helt inne på att hästarna först och främst måste ha släppt på sina låsningar utanför ridningen (när jag var åskådare på en clinic för evigheter sen så såg man honom då och då beordra ryttaren av från hästen för att han skulle kunna känna efter/manipulera bort låsningar) och SEN lär man bort "ovanan" att spänna sig från ryggen.

Men båda ni pratar om travhästar. Då är det inte bara munnen som ska skolas om, utan hela hästens arbetssätt.

Den har fått lära sig att bära sitt huvud högt o med dålig/ ingen bärkraft what so ever.

Jag tänker inte i de banorna, utan ser en frisk ridhäst utan några defekter eller tidigare felinlärd.

Det blir samma när ni utgår från ER värld på dressyr. Det blir obegripligt o handlar mer om sjukgymnastik o korrigering.

Får kanske ha ett sånt forum oxå:smirk:

AR passar nog hästar/ryttare som har svårt att koordinera sin kropp.
Men om man vill vara snäll mot hästen bör den få lär sig att arbeta upp sin kropp utan ryttare först- med chambon. Ett lättbegripligt o snabbt sätt för hästen att förstå vad man vill.
Det skapar heller inga spänningar som sen måste fås bort.

Senast ändrad:

Om hästen är avslappnad i hela rygglinjen så har den lite vinklat bäcken. Hönan eller ägget?

Om hästen är avslappnad i hela rygglinjen så har den lite vinklat bäcken. Hönan eller ägget?

men den är ju inte avslappnad i hela rygglinjen automatiskt bara för att den är "skolad" till att ge efter för ett tygeltag.

Blir tokigt det här - hur man än försöker.

- Alternativet till att "skola munnen" är helt enkelt att "inte skola munnen".

- Är det ett bättre alternativ? Leder det till avslappning i rygglinjen osv osv?

Jag förstår helt ärligt inte att ett begrepp som handlar om kommunikation mellan häst och ryttare kan upplevas som så "FEL" av några!!?? - Visst - alla blir saliga på sin tro - finns inget facit osv.

mvh/:cool:

Men båda ni pratar om travhästar. Då är det inte bara munnen som ska skolas om, utan hela hästens arbetssätt.

Den har fått lära sig att bära sitt huvud högt o med dålig/ ingen bärkraft what so ever.

Jag tänker inte i de banorna, utan ser en frisk ridhäst utan några defekter eller tidigare felinlärd.

Jag har använt travare som ett exempel eftersom det blir väldigt tydligt. Hästar fungerar dock på samma sätt även om alla inte har lika tydliga "symptom". "Ridhästar" har inte heller av naturen bärkraft som du kanske vet. Och kan även de få spänningar/blockeringar, troligen vanligare att det finns spänningar/blockeringar än motsatsen. Men själva problemen i sig bör som sagt inte rättas till med ridning, endast "läras om" vid ridning. För MIG personligen är det här en viktig del oavsett vilken häst jag rider, bara att själva "korrigeringen" endast behövs på hästar som lärt sig ett felaktigt rörelsemönster pga att de gått fel eller haft låsningar.

Det blir samma när ni utgår från ER värld på dressyr. Det blir obegripligt o handlar mer om sjukgymnastik o korrigering.

Får kanske ha ett sånt forum oxå:smirk:

AR passar nog hästar/ryttare som har svårt att koordinera sin kropp.
Men om man vill vara snäll mot hästen bör den få lär sig att arbeta upp sin kropp utan ryttare först- med chambon. Ett lättbegripligt o snabbt sätt för hästen att förstå vad man vill.
Det skapar heller inga spänningar som sen måste fås bort.

Jag tänker inte utgå ifrån att du bryr dig ett dugg om vad jag skriver eftersom vi som inte tänker likadant som du eller rider hästar som haft minsta lilla småkrämpor tydligen är ett släkte för sig som inte går att diskutera med. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är i princip det du skriver här.

Hästar är levande varelser och hela deras system är känsligare än vad man tror. Precis som hos oss människor behöver det inte vara stora saker det rör sig om för att man ska märka av det, särskilt när det gäller ärlig avslappning i rygglinjen. Det är otroligt mycket som indirekt eller direkt hör ihop med hästens rygglinje, så hästen behöver knappast ens vara "ofräsch" för att gå runt med spänningar eller andra småsaker. Att de blir spända vid ridning är heller knappast något mysterium. En häst som longeras med chambon kan precis som du skriver få en bra framåt/nedåtsökning och längning i överlinjen. Huruvida avslappningen i överlinjen blir ärlig eller inte märker man inte lika lätt, men orsakar att den "naturliga" vinklingen i bäckenet i det läget inte blir av. Kan man som ryttare känna detta i sin hand så vet man hur det står till *egentligen* det som ögat inte ser och rumpan inte känner. Sen KAN man OM man lärt hästen slappna av för tygeln ev. komma åt den spänningen på ett juste sätt utan att pressa hästen. Förutsatt att hästen inte har några låsningar kvar som hindrar.

då fokuserar du ju på den specifika delen - just då.
samma sak!

nu hänger jag inte med, samma sak som vad? Samma sak att ha all fokus på munnen som att ha all fokus på c4 och motsvarande ländkota?

men den är ju inte avslappnad i hela rygglinjen automatiskt bara för att den är "skolad" till att ge efter för ett tygeltag.

Enligt "min" lära blir bäckenet automatiskt lite mer vinklat om hästens rygglinje är lång och ärligt avslappnad. Minsta lilla spänning = allt faller på den fronten. Alltså, om "resten" sitter och det bara är en eller ett par spänningar som hindrar från den naturliga undervinklingen så känns det för mig lättare att få bort spänningarna än jobba mig gul och blå tills hästen vinklar under sig. Om nu det är alternativet.

Nej jag kan inte se att tygeln skulle få hästen avspänd. det handlar om god ridning o att inte utsätta hästen för stress eller saker som den inte klarar av.

Dina fallbeskrivningar är oftast på hästar med diverse ofräschheter / hältor.- inte normalhästen.

en häst som longeras med chambon bär sig i rätt form o kan inte jmfs med en travare som är över tygeln/ sänkt rygg.
såvida man inte longerar på en för liten volt o där hästen varken kan bära upp sig utan att luta inåt, än mindre trampa på bak o avlasta framdelen lite.

att den skulle bära sig mer än vad som är naturligt i en låg form- är att kräva för mkt- men alldeles tillräckligt.

Varför tar du för givet att alla travare går med sänkt huvud och sänkt rygg? :crazy: Varför tar du för givet att jag bara pratar om ofräscha hästar? Som sagt - hästar har inte som "normalläge" att slappna av i rygglinjen under ryttare. Det rättas till genom inlärning. Du gör på ditt sätt - jag gör på mitt sätt. Även om "mitt sätt" såklart inte alltid innebär att påverka i handen.

DressyrMupp - Sorry, ska försöka hålla mig till ämnet. Känns som att hela tråden spårat ur.

Enligt "min" lära blir bäckenet automatiskt lite mer vinklat om hästens rygglinje är lång och ärligt avslappnad. Minsta lilla spänning = allt faller på den fronten. Alltså, om "resten" sitter och det bara är en eller ett par spänningar som hindrar från den naturliga undervinklingen så känns det för mig lättare att få bort spänningarna än jobba mig gul och blå tills hästen vinklar under sig. Om nu det är alternativet.

jag undrar väldigt mycket om din lära....

jag är insatt i en del teori, men en del av det du skriver undra jag verkligen var du får ifrån, brukar därför hoppa dina inlägg

men jag skall gör en teckning i paint....

Sen KAN man OM man lärt hästen slappna av för tygeln ev. komma åt den spänningen på ett juste sätt utan att pressa hästen.

MEn jag fattar inte vad du pratar om:confused: Lära hästen slappna av för tygeln? Exakt hur gör du då:confused:

Fast svara gärna i andra tråden eftersom detta är framåtbjudningstråden.

Om hästens rygg "stretchas" måste hästen vinkla under sitt bäcken för att kunna hålla balansen. Dock är det vanligt att den kompenserar det genom att spänna emot någonstans.
Detta är det jag fått lära mig och tycker verkar rimligt utifrån mina egna erfarenheter, kan tyvärr inte bevisa det på något sätt så vill du inte acceptera påståendet behöver du givetvis inte det.
Dock en förklaring på hur jag tänker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 132
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama