Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?
Om du läst debatten runt sk. inlärd hjälplöshet så skulle du förstå vad som avses.
du kan inte fixa grava ryggspänningar eller andra fysiska spänningar hos hästen genom att rätt och slätt lära den att den ska ge efter fram. så enkelt är det dessvärre inte.
du missförstår mig återigen ang avslappning. jag ifrågasätter en artificiell avslappning som lärs in med fokus på munnen enbart.
Inlärd hjälplöshet? Är det hjälplöst att vara avslappnad tycker du? Det tycker inte jag, snarare tvärtom.
Spänningar i halsen är kopplade till rygglinjen, kan man få hästen på kommando att släppa den spänningen kan ibland även spänningar i övriga rygglinjen försvinna. Hästar kan t ex ha dåligt rörelsemönster som lätt kommer tillbaka (travare t ex har ofta lätt för att låsa höfterna pga av deras sätt att röra sig sen travet) eller så har de en mentalitet som gör att de lätt spänner sig.
"om den inte egentligen är avslappnad och lösgjord" förstår jag inte, om hästen inte ÄR avslappnad så bör man väl försöka få den avslappnad? Spelar det någon roll tycker du om man ber hästen slappna av i det specifika området eller om man rider lösgörande övningar för att komma dit?
Om du läst debatten runt sk. inlärd hjälplöshet så skulle du förstå vad som avses.
du kan inte fixa grava ryggspänningar eller andra fysiska spänningar hos hästen genom att rätt och slätt lära den att den ska ge efter fram. så enkelt är det dessvärre inte.
du missförstår mig återigen ang avslappning. jag ifrågasätter en artificiell avslappning som lärs in med fokus på munnen enbart.