Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Ja, jag är glad att det har funnits så många matnyttiga svar och reflektioner i tråden, och det vore skönt om de som vill diskutera den eviga frågan om AR:s goda o dåliga sidor kunde starta egna trådar om detta.
Det som finns kvar i mig efter detta är trots allt en känsla av att allt sitter ihop, att pusslet ändrar form efter hand som man finner bitar, att jag trots mitt dåliga minne utvidgar min begreppsapparat med fler aspekter, vilket alltid är bra.
Tycker det är spännande när det drar iväg åt olika håll, som livet.

Jag måste säga att det är himla trist att denna diskussion ska in i varje tråd. Är det nödvändigt att tala om för AR-ryttare att de rider på ett sätt som du hittat på? För det du skriver stämmer nämligen inte. Jag måste fråga dig igen, har du varit på en AR-kurs någon gång? Har du då talat med tränaren och ifrågasatt det som lärs ut? Det går ett par kurser i månaden på lagom avstånd från Stockholm så det är enkelt att lära sig om AR. Har du läst böckerna av Bent? Där står det som bör vetas om kandar enligt AR. Eftersom du bör veta vad du talar om när du anklagar folk på det sätt du gör.

Jag har sett många många bilder och filmer inte minst på detta forum och inte minst med BB själv.....

Går en kurs väldigt nära kan jag kolla in. Men annars är mitt intresse inte tillräckligt stort för att åka långre sträckor.

Jag har även läst många inlägg här i nyfrälst anda att alla annan ridning är dålig och endast AR har fungerat osv. Utifrån det drar jag slutsatser och det är endast mina egna, vilket jag skrev. Det står jag för.
Nog om det för min del

Du förbigår dina insinuationer med tystnad. Det var ju dem det hela handlade om.:angel:

Jag har sett många många bilder och filmer inte minst på detta forum och inte minst med BB själv.....

Går en kurs väldigt nära kan jag kolla in. Men annars är mitt intresse inte tillräckligt stort för att åka långre sträckor.

Jag har även läst många inlägg här i nyfrälst anda att alla annan ridning är dålig och endast AR har fungerat osv. Utifrån det drar jag slutsatser och det är endast mina egna, vilket jag skrev. Det står jag för.
Nog om det för min del

Men du har ett enormt intresse för att skriva ner AR i detta forum i tid och otid. :crazy: Låter ologiskt och inte särskilt ödmjukt (vilket man också får lära sig på AR-kurser - ödmjukhet till både hästar och människor).

Är det så att det inte finns ett antal personer som håller ihop åsiktsmässigt? Är det så att DU är en fristående aktör?

Jättebra! Men det är lätt att missuppfatta.

Och jag undrar fortfarande vad som var så märkligt i din värld med begreppet att skola munnen, att det måste skämtas om det?mvh/:cool:

Du förbigår dina insinuationer med tystnad. Det var ju dem det hela handlade om.:angel:

Ursäkta att jag lägger mig i här:angel:

men vadå skola munnen.:confused:

det är ju hästens hjärna som inlärs av vad bettet innebär.

munnen ska förhoppningsvis vara likadan hela tiden- känslig.

Fortsätt gärna att utveckla detta med munnens skolning, tycker jag.
Det är intressant!

Munnen påverkas av resten av hästens kropp. I väldigt stor grad.
Om man skolar munnen till att reagera "rätt" på tygeltagen (i mitt fall känns rätt som att en typ av tygeltag = avslappning, söka mer framåt/nedåt, annan typ - sakta ner den sidas framben utan att sakta ner övriga hästen, sen finns det såklart olika metoder för den biten) så har man ett bättre utgångsläge för att få och behålla avslappning. Bara att ta ett lite för segt tygeltag eller att öht dra handen bakåt kan få hästen att spänna emot, det är sådant som man antingen får lära bort genom att få hästen SLAPPNA AV för handen istället för att dra emot (exempel= mjuk kontakt i tygeln betyder framåt - inte bakåt) eller genom att överkompensera med andra hjälper för att inte behöva använda handen.

Är det så att det inte finns ett antal personer som håller ihop åsiktsmässigt? Är det så att DU är en fristående aktör?

Jättebra! Men det är lätt att missuppfatta.

Och jag undrar fortfarande vad som var så märkligt i din värld med begreppet att skola munnen, att det måste skämtas om det?mvh/:cool:

Du menar att alla 20000 medlemmarna eller vad buke har måste ha helt skilda åsikter i allt-annars håller några ihop åsiktsmässigt:confused::angel::rofl:

Ja du, jag bryr mej inte så mycket om vilka som håller med vilka, det brukar variera beroende på fråga i min värld, men jag vet att inom vissa kretsar klarar man inte en sån ordning utan måste dela in folk i läger.
Att "skola munnen" med hjälp av stångbett är skämt som syftar på rader av diskussionern med märkliga synpunkter som förekommit här. Liksom viss fokusering på bakben och tyngdpunkt....

Att bettets inverkan och hästens accepterande av det är viktigt är en annan sak. Jag har redan skrivit att handen är och bettet är en av de viktigaste grunderna i utbildningen.
Det är väl ganska självklart. Håller med axel om att munnen ska behållas känslig (oj, är jag i läger nu, håller med nån:eek:)

Och till slut: Man kan skämta om precis vad som helst - i min värld:idea: Värre är det inte. Humor är en viktig tillgång liksom förmågan att se utöver "vi och dom"....

cristobal: Hästen måste lära sig att lyssna på signalerna genom bettet och acceptera dess inverkan, det är en av grunderna till inverkan öht. Kopplingen ska ju gå mellan hästens bakben och fram till bettet. Uppstår problem återspeglas det i handen. OCh tvärtom. En ryttare som är okänslig eller ryckig i handen (pga egen obalans) förstör inte bara hästens mun, utan den kan inte heller nånsin få hästen att arbeta helt korrekt. Precis som Fredrik skrev - (håller med F :eek: hur ska vissa nu få ihop världen:crazy:)
Om hästen inte kan eller orkar det man begär återspeglas det också i handen.
Man kan skriva mycket, men måste iväg och hinner inte mer.

Senast ändrad av en moderator:

Munnen påverkas av resten av hästens kropp. I väldigt stor grad.
Om man skolar munnen till att reagera "rätt" på tygeltagen (i mitt fall känns rätt som att en typ av tygeltag = avslappning, söka mer framåt/nedåt, annan typ - sakta ner den sidas framben utan att sakta ner övriga hästen, sen finns det såklart olika metoder för den biten) så har man ett bättre utgångsläge för att få och behålla avslappning. Bara att ta ett lite för segt tygeltag eller att öht dra handen bakåt kan få hästen att spänna emot, det är sådant som man antingen får lära bort genom att få hästen SLAPPNA AV för handen istället för att dra emot (exempel= mjuk kontakt i tygeln betyder framåt - inte bakåt) eller genom att överkompensera med andra hjälper för att inte behöva använda handen.

Fast du behöver knappast skola ngn mun alls om det inte är din hand som är problemet. Ditt argument ovan förutsätter att det är HÄSTEN som ska skolas, och ofta är det nog snarare i ryttaren problemet sitter om en häst inte är "skolad i munnen".

*KL*

Kan viligt erkänna att jag blir förvirrad av uttrycket "skola munnen". Nu, när jag har en unghäst som är under inridning, så är inte "skola munnen" det jag främst tänker på. Kanske någon kan förklara vad som menas?

Kopierar in mitt "snabbsvar" från andra tråden:

- Hästen förstår inte av sig själv vad vi menar. Det finns ingen "högerknapp" eller vänsterknapp". Det tror jag att alla är överens om.
För mig är inte "skolning" något svårt, konstigt eller på något sätt kontroversiellt begrepp. Bara att hästen ska förstå - med sin hjärna -och reagera direkt - reflexmässigt - på hjälperna.

Jag blir lite "ställd" över reaktionerna och frågorna. Jag kanske har uttryckt mig konstigt? Alla måste ju ha tänkt på att hästen inte förstår skänkeln tex, utan måste läras att förstå den - "skolas" att förstå skänkeln. Samma med munnen - och jag pratar INTE om stångbett. mvh :cool:

Tja, vad ska jag säga - kul att du är en självständig individ.

- Jag förstår din reaktion bättre nu, eftersom du tydligen har buntat ihop mig med en massa "stångryckare". (Ny hopbuntning:eek:)
Men nej, så är det inte. För rätt länge sen hade vi många diskussioner om stångbett, och dess effekter. Kanske dags för nya sådana.mvh/:cool:

Du menar att alla 20000 medlemmarna eller vad buke har måste ha helt skilda åsikter i allt-annars håller några ihop åsiktsmässigt:confused::angel::rofl:

Ja du, jag bryr mej inte så mycket om vilka som håller med vilka, det brukar variera beroende på fråga i min värld, men jag vet att inom vissa kretsar klarar man inte en sån ordning utan måste dela in folk i läger.
Att "skola munnen" med hjälp av stångbett är skämt som syftar på rader av diskussionern med märkliga synpunkter som förekommit här. Liksom viss fokusering på bakben och tyngdpunkt....

Att bettets inverkan och hästens accepterande av det är viktigt är en annan sak. Jag har redan skrivit att handen är och bettet är en av de viktigaste grunderna i utbildningen.
Det är väl ganska självklart. Håller med axel om att munnen ska behållas känslig (oj, är jag i läger nu, håller med nån:eek:)

Och till slut: Man kan skämta om precis vad som helst - i min värld:idea: Värre är det inte. Humor är en viktig tillgång liksom förmågan att se utöver "vi och dom"....

cristobal: Hästen måste lära sig att lyssna på signalerna genom bettet och acceptera dess inverkan, det är en av grunderna till inverkan öht. Kopplingen ska ju gå mellan hästens bakben och fram till bettet. Uppstår problem återspeglas det i handen. OCh tvärtom. En ryttare som är okänslig eller ryckig i handen (pga egen obalans) förstör inte bara hästens mun, utan den kan inte heller nånsin få hästen att arbeta helt korrekt. Precis som Fredrik skrev - (håller med F :eek: hur ska vissa nu få ihop världen:crazy:)
Om hästen inte kan eller orkar det man begär återspeglas det också i handen.
Man kan skriva mycket, men måste iväg och hinner inte mer.

Bara sista ord ang "hopbuntning": :o Eg handlar det också i ärlighetens namn om att jag även tidigare har förstått att jag "buntas ihop" hit och dit och det låter som om det handlar om nåt slags lagverksamhet här:confused:
Ibland antyds "olika synsätt" osv. Det handlar alltså inte alls bara om det du skrev utan sammantaget med annat blev det utbrott från min sida, :o:cool:

Ang "skola munnen" har jag skrivit mina tankar i den nya tråden också. Tror när jag läser ditt svar att vi menar samma sak.

Kanhända. Vore ju trevligt om det gick att komma vidare i diskussionerna här - finns många med mycket erfarenheter.
Tyvärr vet jag också flera (bla en mycket kunnig och erfaren dressyrdomare) som helt ledsnat och lagt ner när diskussionerna bara blir ytligt munhuggande./:cool:

KL

Angående hopbuntning så blir det lätt fel när det skämtas lite privat i offentliga trådar.

Det är roligt och härligt att vara social, men i trådarna så blir det "vi hör ihop", och alla som inte hajjar skämtet ställs utanför och får gissa sig till en tolkning.

Har du skolat munnen? Kunde lätt uppfattas lite nedlåtande, och det skapar ju en trist stämning. I en annars mycket givande tråd.

Detta med axelmakter var ju också ett skämt som kunde ses som skämt eller något annat. Jag roades av själva ordvitsen i det hela medan andra säkert kan tolka det mer som påhopp.

Därför har jag slutat skämta, eftersom det lätt kan missförstås.

KL

jag ser det inte som ett lag mot ett annat lag, det tror jag bara en ytlig betraktare gör.

Vi är alla människor och håller med varandra ibland, och är oense ibland.

Det som har hänt på buke är att i vissa frågor blir det en majoritet mot en minoritet, och det är inte konstigt och dessutom så har det varit olika sidor som varit i majoritet på buke över tiden.( just i en enskild fråga så finns det ju olika ställningstaganden dvs olika sidor)

Vad som är viktigt i det läget anser jag är att hålla diskussionerna anständiga/civiliserade. Så att det handlar om själva sakfrågan och inte landar på personnivå.

För allas trevnad

Bara allmänna tankar om det som nu luftas på ett bra sätt

OcH Tilägg - Man behöver inte "ta ställning" i alla frågor, men i etiska frågor kan man ju välja att göra det.

Senast ändrad av en moderator:

Fast du behöver knappast skola ngn mun alls om det inte är din hand som är problemet. Ditt argument ovan förutsätter att det är HÄSTEN som ska skolas, och ofta är det nog snarare i ryttaren problemet sitter om en häst inte är "skolad i munnen".

Jo, hästar är mottrycksdjur. Men använder man metoden att överkompensera med andra hjälper för att aldrig behöva ta handen bakåt eller ta sega tygeltag, då behövs det inte.

Jo, hästar är mottrycksdjur. Men använder man metoden att överkompensera med andra hjälper för att aldrig behöva ta handen bakåt eller ta sega tygeltag, då behövs det inte.

du missläser mig totalt.
tycker hela uttrycket "att skola" munnen, som Malinsky redan sagt, är helt värdelöst missriktat om vi pratar bortom grundnivå.

om en ryttare tycker att en utbildad välriden häst behöver SKOLAS i munnen, - då anser jag att det har att göra med ryttarens hjälpgivning och hand, dvs att hästen inte svarar som önskat. därmed är det i såfall människan som behöver skola sig.

man ser ju exempel på detta dagligen, där ryttare har problem, och när sen en mer erfaren person med oberoende hjälper sätter sig upp finns inga spänningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter