Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Helt ot men fortsätter hålla mig till ämnet snart
Jo- min pålle gick jö omkull i våras och var som plockepinn i rygg + inskränkt vä bröstben som gjord att de muskler som håller upp bogen vart slappa
Behandlade i 2 omgångar då den första inte bahandlade allt.

Nu är det liknande symtom.

Du har så rätt om timing mm och så tror jag att hästen kommer INTE till ÄKTA framåtbjudning så långe den inte är helt loss eller då lösgjord.
Har den de minsta (som min nu) oliksidighet får man inte känna av framåt.bj eller den superkänslighet som vi pratar om.

Själklart måste vi lägga in en korrekt takt, bärighet oavsett utb.ståndpunkt och en energi, shcwung i rörelsen oxå....

Vem har sagt att det är lätt att rida

OJ, vad trist med din fina pålle:crazy: Missade först detta inlägg, sorry:cry:

Jag hoppas det är på rätt väg nu. Det finns en häst i stallet som hade haft liknande skada (som det låter) när den kom och det var läkt men bogmusklerna behövde behandlas ytterligare av ET sen. Nu är han helt ok.

Nej tror du har rätt att man inte får känna den där känslan om hästen inte är ok, och liksidig, just då i alla fall...

Hon fick ju ET-behandling efter ett löp och det var fantastisk effekt direkt. Hon hade skadat SI-leden i en kurva där ngt hände, men eftersom det rättades snabbt blev det inte problem efteråt, vad jag märkt, tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant! Har suttit här med rak rygg och tryckt in hakan och det gör verkligen skillnad i nacken. Och om man trycker in hakan då man inte har god hållning känns det i strupen vilket inte påverkar nacken särskilt mycket.

Som alltid så gäller det att man ska arbeta ur rätt hållning vare sig man är häst eller människa, och sådana små övningar visar vägen väldigt bra! :idea:

Det jag är ute efter är att en liten anspänning av underlinjen sätter igång ganska mycket, och fömodligen så är det inverkan på tungan som sätter igång rätt mycket

sedan kan detta tolkas helt olika beroende på om utgånsgläget är såhär
okey-1.jpg

eller

såhär
4pmsdrottning-1.jpg

Tog mina egna bilder så ingen blir upprörd

kl
Sen om jag nu ska säga nåt om def. för vad nu framåtbjudn. är så upplever jag att hästen alltid måste "tänka" + "sug" framåt och vara så pass lösgjord, elastisk så den tar mina hjälper på en millesekund.
Vill kunna "tänka" en tex samlande hjälp och bara kunna sluta handen och hästen skall vara så pass "framme" för hjälperna samt bra framåtbjudn att den direkt svarar med att bära mer vikt bak.

Har med ryttarens timing och hur hjälperna effekt får för feedback från hästen...alltså har det oxå mycket med hur ryttaren formar, danar sin häst.

Ja, jag håller med. Men jag tror mycket på att allt detta kommer från ryttaren (om hästen har de fysiologiska förutsättningarna att arbeta korrekt förståss). Alltså, ryttaren måste själv ha en framåtbjudning, vara framme osv så att hästen kan svara på denna. Ofta inspekterar vi hästarna, korrigerar och kontrollerar utan att vi går till oss själva först. Hästarnas reaktioner är ju trots allt speglingar över våra egna impulser osv.

Komplicerat blir det då det har med många saker att göra...jö mer man lär sig jö svårare blir det :mad:

Fast samtidigt som man inser djupet av kunskap som krävs för att bli en god ryttare och dess svårighet är det samtidigt längtansvärt att nå dit. Detta för att man kan se sammanhangen, helheten, orsak och verkan i det som kallas ridkonst. Om man jämför med ett enormt pussel. I början sitter man och sorterar de olika bitarna - och, inte ens alla bitar är tillgängliga i början utan blir tillgängliga under arbetets gång - försöker tyda deras innebörd och placering i pusslet. Man får ihop några bitar, skönjer en liten del av den stora bilden och man blir lycklig av glädje för att man nått dit. Så fortsätter man, får ihop några bitar till, gläds än en gång. Och man fortsätter så för att man vet och känner inom hela sitt jag att någon gång ska jag få ihop hela pusslet, förstå innebörden i bilden, hur allt hänger ihop. Det är det som gör att man fortsätter sitt tragglande ihop med hästen. Och det bästa av allt är när man ser hur glad och lycklig hästen blir när man fått in en till bit i sitt stora pussel. Man har nått ett högre förstånd för hästen och den tar emot det med öppna armar och öppet sinne. (Kan jag tillägga att jag har fått den stora ynnesten att äga och rida den klokaste av hästar, i mitt eget tycke förståss :angel:)

Kanske ett flummigt inlägg men ibland är det enklare att diskutera i metaforer...

Igår kände jag inte till termen "skola munnen" fick samma "bilder" som man lätt kan få ang. "hålla in hakan".

Men skola munnen är då altså samma sak som tyskarnas rätt kontakt med bettet

Ryttaren skall lära sig hur denne skall förhålla sig till bettet, och hästen skall förstå vad bettet betyder, och förhålla sig rätt till det, och där håller jag med true_blue.
ALLA har fått bakläxa när de rider för den tyska beridaren, oavsett nivå. Och ALLA får skäll av Kottas oavsett nivå :D Och det är ju fler som har saker att invända... Det är möjligt att en del anser det självklart, men IRL ser det anrolunda ut, bla fulkrok.... Och nyligen när det varhäst på TV så gick en häst och gapade i takt med varje språng.......

och skit händer - men det är inte rätt

Detta med skolning av munenn/ rätt kontakt med bettet tycker jag är en bra återkoppling, eftersom framåttänket/bjudning förutsätter att halsen tänker framåt

Utan "rätt kontakt med bettet" eller att skola ryttare och hästens mun, så är det svårt att få till.

Återkoppling till Cristo. En del skolar munnen stillastående som du beskrev , det är jag tveksam till för jag tycker det måste komma bakifrån först.

"Skola munnen" osv, som skämt är för mej AR + stång-diskussionerna.

Men annars är det klart att detta med bettets inverkan är urviktigt och svårt.

ALLA har fått bakläxa när de rider för den tyska beridaren, oavsett nivå. Och ALLA får skäll av Kottas oavsett nivå

Jamen det är ju det jag säger, svårare svårare blir det, mer och mer man inser att man INTE kan:p

Apropå, ang den tyska beridaren, hur har det gått? Har du suttit på Tiffany? Vad gillade beridaren din fina häst:idea:

Jobbigt i bemärkelsen tungt är det ju knappast, tror det blev feltolkningar där...
Det var via vad som är framåtbjudning som jag kom in på när hästen verkligen är lösgjord (i atlas som fio förklarade) samt vad som händer då och om det är svårt eller lätt att rida i det läget. Om man säger att det är "lätt" dvs inte svårt blir jag fundersam:crazy: Men det kan ju vara en fråga om hur man använder ord, jag vet inte.
Ja, den där evinnerliga kommunikationen, tänk så lätt det blir fel. Att det man vill få ut ska nå mottagarna med samma innehåll man lämnar ut. ;)

Jag upplever med den lilla erfarenhet jag har av den typen av lösgjordhet, när det VERKLIGEN händer något i hela hästen, att en av sakerna som händer är att hästen sätter sej ännu mer och man får både den där finstämdheten i kontakten och en ny känsla av samlad KRAFT, väl kontrollerad men ändå kraft som är en del av den där lätthetskänslan, svävandet, det blir ett tryck i hästen som inte handlar om påskjut utan bara helt enkelt kraft. Jättesvårt att beskriva utan att det blir missförstånd. :confused:

Det är en helt fantastisk känsla men den skrämmer mej eftersom jag upplever att min känsla och timing för att leva upp till det hästen bjuder på är inte tillräcklig. Nu är det möjligen en fråga om häst, ett fullblod är redan innan så kvick lyhörd och alert i sina reaktioner oftast och när det sen samlas och arbetar så totalt med mej som ryttare, och med den känslan, så blir jag rädd att missbruka förtroendet genom att vara klantig. Vilket jag då blir :crazy:

Men du, glöm inte att vi rider de mest fantastiska djur. De har det största av hjärtan med ett förlåtande sinne som vi människor bara kan drömma om. Om du bemöter din häst med äkta känsla och önskan till god ridning vet hästen det och den gör allt den kan för att ni ska nå något stort tillsammans. Om du begår misstag under resans gång är du förlåten, långsiktigt har du ändå lärt dig något och det gynnar din vän hästen.

Jag är vädligt nöjd med hur det går att rida in Tiffany, med henne öht.

Men åter till tråden

När jag lösgör atlas (eller snarare ställa igenom accis

Den tanken har slagit mig också, pratar vi ställning så är det ju accis.

pratar vi rätt konakt med bettet handlar det om atlas

Kanske kan man lättare nå atlas om axis är loss först :confused:

bara filosoferande.... tänker högt

Att få hästen att hålla in hakan i min mening - som börjar med en låång hals som tänker framåt (framåtbjudning :D ) är ju som du skrev något som hänger ihop med så mycket annat som måste ske först...

bl.a. att hästen är rak

Om du begår misstag under resans gång är du förlåten, långsiktigt har du ändå lärt dig något och det gynnar din vän hästen.

Ja det ska gudarna veta att dom förlåter mycket dom stackars vänliga djuren:o Ja, du har helt rätt:D

Jag är vädligt nöjd med hur det går att rida in Tiffany, med henne öht.

Men åter till tråden

Kan du inte berätta mer om beridaren och klokheter som h*n lärt ut?

Den tanken har slagit mig också, pratar vi ställning så är det ju accis.

pratar vi rätt konakt med bettet handlar det om atlas

Kanske kan man lättare nå atlas om axis är loss först

bara filosoferande.... tänker högt

Jag vet knappt vad som är vad, tyvärr, men jag tänker mej att "normalt" när hästen är lösgjord och arbegtar genom kroppen handlar det om accis - det där extra man uppnår så är det atlas - men jag bara filosoferar och ärn helt okunnig, tycker bara känslan plötsligt är helt annan även om det är helt ok känsla vid andra tillfällen också, det måstre vara någon skillnad, liksom:confused:

Men bara lösa tankar....

men det är ju det jag gör hela tiden;)

Jag är ju bara en förmedlare av andras kunskap.

fast många olikas, och det som jag kan återkoppla till min egen erfarenhet,

Vad vill du veta

är det för OT får du göra en ny tråd.

Tex detta med atlas - accis :confused: just nu.

Annars mest att jag gärna får del av nya tankar öht som tillför ridningen ngt nytt att fundera över :idea:

Just i denna tråd ang framtåbjudning mm som vi diskuterat.

Vad har tungan med mkt att göra:confused:
Den ska ju vara stilla o hästen ska bara snutta på bettet.

Sen är jag lite allergisk att se unga hästar som longeras på alldeles för liten volt.
Där är det inte bara att tornutskotten tippar, utan mest hela hästen. Titta även på Lucidors häst.

Volten är för liten för att en ung häst ska kunna spåra runt den o belastar både fram o bak fel- longeringen är mest till skada.

- Jag bara undrar - är det nån sorts internskämt bland Axelmakterna?

Jag tänkte förbigå detta med tystnad men sen blev jag förbannad.
Du svarade mej därför svarar jag.....

Det finns tyvärr konspirationsteoretiker här som lever i en svartvit värld där man är ond eller god - för elelr emot. Oavsett vad man skriver är det personen som räknas inte innehållet.

Det finns de som pm:ar bakom kulisserna och skapar myter om "pakter" osv. Du tycks numera:angel: ingå i den pm-kedjan.

Trist. Trodde dej om bättre. Jag ser verkligheten och läser vad som står, och svarar personer, inte pakter.
Belv väldigt besviken på dej.

Moderator kan gärna ta bort detta som är helt OT men det var ditt inlägg också så jag tycker nog det ska ryka också då.

Hoppas vi kan diskutera utan tankar om vem som är i vilken pakt här, men det tycks aldrig gå fast man ibland luras att tro det:crazy:

Först skall jag säga att det finns två beridare, den ena jobbar med unghästar och är svensk utbildad i tyskland, den andra är engelsk och utbidlad i tyskland och rider Grand Prix är domare och undervisar internationellt.

Båda tycker nog att IRL rids hästar med en för stark kontakt skapad av ryttaren, mycket för att många ryttare håller i sig i tygeln, och inte har en självständig sits.

och därmed kan det ju aldrig uppstå en ärlig framåtbjudning

Vi har inte pratat om atlas och axis

Jag har hört om någon studie (via min tränare - har inte läst den själv!) som visar att hästar i regel är "sneda" redan när de föds, precis som vi inte är liksidiga balettdansörer per automatik. Det vanligaste är att hästar (tror det var halvblod dock!) tynger på höger bog.

Jag har hört att de lätt får sneda höfter redan när de föds, att många hästar redan "är det från början". Sen är de som sagt precis som vi olika starka. Men är de "bara" olika starka så behöver det inte ställa till med något utan går relativt lätt att rätta till med bra träning. Är de sneda däremot, då måste man ju rätta till det innan man kan få bra förutsättningar. Sen kan det också kräva att man lär om rörelsetekniken och det får man ha tålamod till, men det ser jag som en del av "grovjobbet".

Så det där med att inte krångla till det, det tror jag är en önskedröm? För som Flashlight säger - då borde det väl inte ta så lång tid att skola en häst som det de facto gör? När t o m SRS (som faktiskt är rätt noggranna och inte stressar till tävlingar) tar lång tid på sig att få hingstarna att göra skolorna ovan mark?

Nu menar jag liite mer grundläggande än så, tänker i princip bara på att få avslappning/balans/liten grad av samling, dvs en bra grundform. Har man inte förutsättningarna kan det verka som en önskedröm, men jag tror det ofta är så att man inte är medveten om vad som behöver åtgärdas eller tar saker och ting i fel ände (t ex jobbar med rakriktning trots att hästen fortfarande är sned i kroppen och behöver "rättas till").

Även med de bästa förutsättningar (vad det nu är) så är det inte LÄTT, det kräver rätt ridning hela tiden för att hålla hästen bra i kroppen, inte "grovarbete" (vad det nu är, menar du kanske Grundarbete - i så fall är jag med, det behövs alltid) men att hela tiden rida igenom och se till att ha en lyhörd och alert häst som är lösgjord i kroppen och dessutom rakriktad och stark nog att utföra det man begär. Det kommer inte av sig själv på någon enda häst, det är resultatet av genomtänkt och bra ridning, och är aldrig "gratis". Om man inte köper en "färdig" häst då kanske man kan få en del "gratis första två dagarna eller så - sen får man nog rida den med, - annars är man tillbaka på ruta ett i alla fall så småningom. :angel:

För att det ser lätt ut och känns "lätt" så är det ändå väldigt svårt annars svävade vi väl omkring allihop varenda dag och vad skulle vi då skriva om här:eek::angel:

Nja, fast en ryttare som har bra grunder dvs inte stör hästens rygg, kommer ha betydligt lättare för sig. En ryttare som dessutom lärt sig rida med hjälper som inte stör hästen har ännu bättre förutsättningar! :p Jag exkluderar inte ryttaren från "grovjobbet". Tror vi pratar om lite olika saker, för jag menar inte att man skulle köpa en "färdig" häst och automatiskt få det lättare, utan snarare precis som jag skrev - en häst med bra förutsättningar och att man i övrigt har bra grunder/förutsättningar (passande utrustning, att ryttarens grunder sitter bra osv). Med bra förutsättningar menar jag egentligen "bara" att hästens exteriör inte gör det väldigt svårt för den att bära upp sin ryttare, och att den fysiskt sett är fräsch och helt låsningsfri. Bara det sista är nog ganska ovanligt utom på hästar som kollas regelbundet inom just det området.

Det är många pusselbitar som måste falla på plats, men sitter dom där så tror jag det blir mycket lättare för ryttaren att komma till det "lätta" läget. Sen om man lyckas eller ej är i slutändan upp till ryttaren...

Ja men det är fortfarande inte lätt när man är där, eftersom det kräver väldigt mycket av ryttarens timing och känsla eftersom hästen "lämnar ut sej" och är hyperkänslig så måste man ge rätt hjälper också även om de är små och inte "lura" den genom otydlighet eller att man är för långsam i sina egna reaktioner. Upplever i alla fall jag det.

Det behöver inte vara lätt för ryttaren att rida i lätthet, men känslan ska vara lätt och det ska vara lätt för hästen att utföra det.
Är du bättre med på skillnaden nu tro?

Jo det är ju självklart egentligen att för en mycket erfaren duktig ryttare är det förstås lättare, precis som en nybörjare tex i mitt jobb har det betydligt svårare än jag.:idea:

Men jag kan aldrig rida som den duktiga ryttaren:cool: Det ligger så mycket bakom som jag inte har, helt enkelt, så för mej är det svårt.

Det behöver inte vara lätt för ryttaren att rida i lätthet, men känslan ska vara lätt och det ska vara lätt för hästen att utföra det.
Är du bättre med på skillnaden nu tro?

Ja, nja, jo i stort sett. Men det ska visserligen vara lätt för hästen men samtidigt är det ett jobb den gör, den tar i och arbetar med kroppen, så ja, den ska inte ha svårt för att utföra rörelserna utan det ska kännas att den gör det med lätthet men samtidigt jobbar den alltså hårt.

Först skall jag säga att det finns två beridare, den ena jobbar med unghästar och är svensk utbildad i tyskland, den andra är engelsk och utbidlad i tyskland och rider Grand Prix är domare och undervisar internationellt.

Båda tycker nog att IRL rids hästar med en för stark kontakt skapad av ryttaren, mycket för att många ryttare håller i sig i tygeln, och inte har en självständig sits.

och därmed kan det ju aldrig uppstå en ärlig framåtbjudning

Vi har inte pratat om atlas och axis

OK.

Ja, det där med munnen är mycket viktigt. (Oberoende hand tvingades jag tack och lov lära mej för länge sen och det är väl bland de få saker jag är nöjd med hos mej själv. )
Det blir aldrig ett ärligt arbete om inte hästen har accepterat och trivs med bettet och handen.
Funderade runt utbildningsskalan där jag skulle säga att balansen och accepterande av handen kommer allra först. Sen takten osv.

Egentligen är det vi har diskuterat här kanske bara olika steg i utbildningsskalan, där "atlas-känslan" (så som jag har upplevt det)och schwung hänger ihop och är det man vill/ska nå? I den bästa av världar i alla fall:angel:

Och ang handen, har man inte förmågan att röra handen oberoende av kroppen och hästens rörelser (och ännu värre har den egna balansen i handen) så går det inte att komma vidare på utbildningstegen:confused: Borde inte gå.
Är det därför en del trivs med stångbett och att inte ha kontakt:confused: :angel: (hängande tygel) Man tror man når fram utan att behöva ha en hand som hästen kan acceptera. Är det därför AR blir en sån vändpunkt för en del? Spånar bara och provocerar kasnke nån;)

*hukar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama