Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Jag går inte in på den diskussionen om foster...men om vi återknuter till atlas så vill jag gärna utveckla lite hur jag tänker för att se om vi menar samma sak...

Jag utesluter böjning för hand i sidorna (låter hoppisarna göra detta ;) ) om nu inte halsen sitter fast i bogen :eek: då måste man kunna flytta bog från sida till sida på rakt spår och oxå släppa ytter för att överböja för ledand inner....en annan diskussion.

När jag lösgör atlas (eller snarare ställa igenom accis ?)...om jag nu ska andvända dina termer- så rider jag på rakt spår och kanske som zanzan gjorde i diskussionen om rakriktning....men oxå ser till att jag kan ställa igenom i nacke utan att bog eller hals vandrar annan väg.

Att göra detta en meter innanför mot spegeln eller ute i mitten på vägen med spikrak häst i skritt-trav-galopp är mycket nyttigt och för mig RIDNING och som jag gör dagligen.

Sen att detta tydliggör de diagonala hjälperna för att hålla ihop bog mm till en rak kropp är kanske en annan diskussion...har ni märkt hur nära allt är och hur svårt det är att diskutera en enskild hjälp mm utan att dra in allt annat :crazy:

Är detta vad du menar ?

Sitt upprätt och håll in hakan lite lite, så får du se - det rätar ut nackkotpelaren -halsen sträcker framåt på hästen och den kan då fortfarande gå i eller framför lod
Det är denna frigörning :angel: som sätter igång en massa i hästkroppen.

Intressant! Har suttit här med rak rygg och tryckt in hakan och det gör verkligen skillnad i nacken. Och om man trycker in hakan då man inte har god hållning känns det i strupen vilket inte påverkar nacken särskilt mycket.

Som alltid så gäller det att man ska arbeta ur rätt hållning vare sig man är häst eller människa, och sådana små övningar visar vägen väldigt bra! :idea:

Flash: Jo, det är lätt att rida om man rider i harmoni. Under förutsättning att man har grundträning för det med kondition, muskulatur och egen lösgjordhet i kroppen. Då arbetar endast de små muskelgrupperna och grovmotoriken vilar. Så ur ett fysiologiskt perspektiv blir det enklare att rida när man når harmoni i sin ridning. Då är det hästen som arbetar och ryttaren "följer" hästen.

Däremot är det inte enkelt, eller lätt, att nå dit och därför rider inte alla så. Det krävs erfarenhet och teknik och en enormt massa kunnande. Själv har jag börjat nosa på denna känsla och det är fantastiskt häftigt när man känner hur vi -hästen och jag- hamnar i harmoni och det känns som att hon läser mina tankar, så lyhörd blir hon då!:love:

Men hallå! Har saknat dej!:idea: Välkommen tillbaka!

Du har väl skolat munnen på hästen nu :rofl::devil:

Tack vad jag blir rörd :love:

Jo...skolat munnen har jag gjort då han har gått omkull igen och jag BARA kan rida lösgörande rakt fram....väntar på kiro-tid.

Tagit fram stången och fått till samlingen :angel: (skämt)

Flash: Jo, det är lätt att rida om man rider i harmoni. Under förutsättning att man har grundträning för det med kondition, muskulatur och egen lösgjordhet i kroppen. Då arbetar endast de små muskelgrupperna och grovmotoriken vilar. Så ur ett fysiologiskt perspektiv blir det enklare att rida när man når harmoni i sin ridning. Då är det hästen som arbetar och ryttaren "följer" hästen.

jaha, antingen pratar vi om helt olika saker eller så har jag inte det där du har då:smirk: Att åka med och följa är ju bekvämt men sen ska man kommunicera och inverka också....

Däremot är det inte enkelt, eller lätt, att nå dit och därför rider inte alla så. Det krävs erfarenhet och teknik och en enormt massa kunnande. Själv har jag börjat nosa på denna känsla och det är fantastiskt häftigt när man känner hur vi -hästen och jag- hamnar i harmoni och det känns som att hon läser mina tankar, så lyhörd blir hon då!

Jodå, det är vi också nån enstaka gång och det beror knappast på hästen att det inte är oftare. Det är då det blir svårt att inte klanta till det, i kommunikationen. Fast jag har nog inte din erfarenhet eller teknik eller "massa kunnande" så det blir inte varje pass tyvärr, direkt, även om det är målet för min ridning öht, så har jag några mil kvar, minst sagt. I "harmoni" är vi rätt ofta däremot tycker jag, men sen är det ju lite mer ändå, som är målet.

Vilken gångart pratar du om förresten (eftersom jag just kom ihåg att vi är på "f d barock":cool:)

Senast ändrad av en moderator:

Tack vad jag blir rörd :love:

Jo...skolat munnen har jag gjort då han har gått omkull igen och jag BARA kan rida lösgörande rakt fram....väntar på kiro-tid.

Men vad tråkigt! :cry: Gått omkull igen:confused: Är det fler gånger?

Klart du inte ska kämpa emot ditt beroende :devil: nu kan du sitta på jobbet på nätterna och skriva kloka saker här:banana:

Wälkommen!
"Sen att detta tydliggör de diagonala hjälperna för att hålla ihop bog mm till en rak kropp är kanske en annan diskussion...har ni märkt hur nära allt är och hur svårt det är att diskutera en enskild hjälp mm utan att dra in allt annat"
Jo, det blir lätt så, men visst är det intressant!
Ewa-Lena; ja, den gången min instruktör gav mig den nyckeln var en sån där riktig aha-upplevelse, och att göra detta utan att blicken far ner på manken...

- Jag bara undrar - är det nån sorts internskämt bland Axelmakterna? Är det så himmelens självklart att skola munnen? Det är inte det man ser "ute".

Gratulationer och hurra-rop till er som greppat det viktiga - att även hästen ska förstå. :bow: :cool:

Men hallå! Har saknat dej!:idea: Välkommen tillbaka!

Du har väl skolat munnen på hästen nu :rofl::devil:

jaha, antingen pratar vi om helt olika saker eller så har jag inte det där du har då:smirk: Att åka med och följa är ju bekvämt men sen ska man kommunicera och inverka också....

Vilken gångart pratar du om förresten (eftersom jag just kom ihåg att vi är på "f d barock":cool:)

Jag skrev aldrig att man åker häst. Men man kommunicerar och inverkar på hästen med ytterst små hjälper vilket gör att man inte behöver arbeta sig själv röd i ansiktet av ansträngning. Hästen gör jobbet, dvs rör sig med sin grovmotorik medan ryttaren sitter stilla, dvs inte använder sin egen grovmotorik utan endast påverkar med små små hjälper. Jag talar ju också om när man rider i harmoni, när häst och ryttare blir "ett" och samspelet blir totalt. Om du nått dit eller ej vet inte jag. Själv når jag dit nån gång ibland men har som mål att kunna rida så alltid.

För att återknyta till trådens ämne så har hästen också framåtbjudning när ekipaget rider i harmoni. Vilket för mig betyder att hästen är lyhörd i sitt samarbete med ryttaren. Beredd att ställa upp på alla de hjälper ryttaren ber om. Vilket också kräver av ryttaren att veta hur långt hästens förmåga sträcker sig så det finns fog för hästen att lita på ryttaren. Ge och ta.

Jag pratar givetvis om skritt, trav och galopp.

Jag pratar inte om att bli röd av ansträngning:confused: Vem pratar om att ta i? :confused:

Jag talar ju också om när man rider i harmoni, när häst och ryttare blir "ett" och samspelet blir totalt. Om du nått dit eller ej vet inte jag. Själv når jag dit nån gång ibland men har som mål att kunna rida så alltid.

För att återknyta till trådens ämne så har hästen också framåtbjudning när ekipaget rider i harmoni. Vilket för mig betyder att hästen är lyhörd i sitt samarbete med ryttaren. Beredd att ställa upp på alla de hjälper ryttaren ber om. Vilket också kräver av ryttaren att veta hur långt hästens förmåga sträcker sig så det finns fog för hästen att lita på ryttaren. Ge och ta.

Ja men det är fortfarande inte lätt när man är där, eftersom det kräver väldigt mycket av ryttarens timing och känsla eftersom hästen "lämnar ut sej" och är hyperkänslig så måste man ge rätt hjälper också även om de är små och inte "lura" den genom otydlighet eller att man är för långsam i sina egna reaktioner. Upplever i alla fall jag det.

- Jag bara undrar - är det nån sorts internskämt bland Axelmakterna? Är det så himmelens självklart att skola munnen? Det är inte det man ser "ute".

Gratulationer och hurra-rop till er som greppat det viktiga - att även hästen ska förstå. :bow: :cool:

Nej bara skämt, inte "intern" :D

Helt ot men fortsätter hålla mig till ämnet snart ;)
Jo- min pålle gick jö omkull i våras och var som plockepinn i rygg + inskränkt vä bröstben som gjord att de muskler som håller upp bogen vart slappa :eek:
Behandlade i 2 omgångar då den första inte bahandlade allt.

Nu är det liknande symtom.

Ja men det är fortfarande inte lätt när man är där, eftersom det kräver väldigt mycket av ryttarens timing och känsla eftersom hästen "lämnar ut sej" och är hyperkänslig så måste man ge rätt hjälper också även om de är små och inte "lura" den genom otydlighet eller att man är för långsam i sina egna reaktioner. Upplever i alla fall jag det.

Du har så rätt om timing mm och så tror jag att hästen kommer INTE till ÄKTA framåtbjudning så långe den inte är helt loss eller då lösgjord.
Har den de minsta (som min nu) oliksidighet får man inte känna av framåt.bj eller den superkänslighet som vi pratar om.

Själklart måste vi lägga in en korrekt takt, bärighet oavsett utb.ståndpunkt och en energi, shcwung i rörelsen oxå....

Vem har sagt att det är lätt att rida :o

christobel- tack ! Och tack för dina intressanta frågeställningar ! :bow:

Jag pratar inte om att bli röd av ansträngning:confused: Vem pratar om att ta i? :confused:

Jag kanske missförstod dig tidigare, men jag tolkade ditt tidigare inlägg att det inte är lätt att rida igenom hästen för att göra den lösgjord osv som att det är jobbigt att rida. För mig är jobbigt fysiologiskt. Att det sedan inte är enkelt kan nog alla skriva under på.

Men vi lämnar ju ut oss till varandra, både hästen och jag. Väl där har vi vandrat en bra bit tillsammans och gått igenom de olika hjälperna och deras innebörd. Sedan blir hjälperna som reflexer, man tänker sluta och kroppen anpassar sig till en sluta utan att man medvetet funderar över var alla kroppsdelar befinner sig och med vilket tryck. Det är det som är mitt mål, att kunna rida så alltid. Tyvärr måste jag fortfarande medvetet tänka och arbeta på många hjälpgivningar för att förfina tekniken.

kl
Sen om jag nu ska säga nåt om def. för vad nu framåtbjudn. är så upplever jag att hästen alltid måste "tänka" + "sug" framåt och vara så pass lösgjord, elastisk så den tar mina hjälper på en millesekund.
Vill kunna "tänka" en tex samlande hjälp och bara kunna sluta handen och hästen skall vara så pass "framme" för hjälperna samt bra framåtbjudn att den direkt svarar med att bära mer vikt bak.

Har med ryttarens timing och hur hjälperna effekt får för feedback från hästen...alltså har det oxå mycket med hur ryttaren formar, danar sin häst.

Komplicerat blir det då det har med många saker att göra...jö mer man lär sig jö svårare blir det :mad:

Senast ändrad:

kl

Hörde ngn som sa ngt liknande att:

Ju mer utbildad ryttaren är desto svettigare blir hästen - men inte ryttaren

och tvärt om då... :angel:

Jobbigt i bemärkelsen tungt är det ju knappast, tror det blev feltolkningar där...
Det var via vad som är framåtbjudning som jag kom in på när hästen verkligen är lösgjord (i atlas som fio förklarade) samt vad som händer då och om det är svårt eller lätt att rida i det läget. Om man säger att det är "lätt" dvs inte svårt blir jag fundersam:crazy: Men det kan ju vara en fråga om hur man använder ord, jag vet inte.

Jag upplever med den lilla erfarenhet jag har av den typen av lösgjordhet, när det VERKLIGEN händer något i hela hästen, att en av sakerna som händer är att hästen sätter sej ännu mer och man får både den där finstämdheten i kontakten och en ny känsla av samlad KRAFT, väl kontrollerad men ändå kraft som är en del av den där lätthetskänslan, svävandet, det blir ett tryck i hästen som inte handlar om påskjut utan bara helt enkelt kraft. Jättesvårt att beskriva utan att det blir missförstånd. :confused:

Det är en helt fantastisk känsla men den skrämmer mej eftersom jag upplever att min känsla och timing för att leva upp till det hästen bjuder på är inte tillräcklig. Nu är det möjligen en fråga om häst, ett fullblod är redan innan så kvick lyhörd och alert i sina reaktioner oftast och när det sen samlas och arbetar så totalt med mej som ryttare, och med den känslan, så blir jag rädd att missbruka förtroendet genom att vara klantig. Vilket jag då blir :crazy:

Sitter man och rider där varje dag så blir man väl van och det är inte svårt, men hur många gör det? Jag talar ju inte om att hästen "bara" blir lösgjord och lyhörd, och arbetar genom kroppen det vill jag händer varje pass, annars känns det misslyckat. Detta är ett eller ett par snäpp till och där är jag inte van att rida i alla fall, jag svävar i flera dagar när det har hänt:banana:

Håller med DM - både i beskrivningen och att det blir bara svårare och svårare ju mer man upptäcker att det finns inom dressyren :idea:

Jo håller med:D

Sen om jag nu ska säga nåt om def. för vad nu framåtbjudn. är så upplever jag att hästen alltid måste "tänka" + "sug" framåt och vara så pass lösgjord, elastisk så den tar mina hjälper på en millesekund.

Man ska nästan kunna tänka det man vill och hästen svarar. Små signaler och omedelbar reaktion. Viljan och tänket framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama