Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sitt upprätt och håll in hakan lite lite, så får du se - det rätar ut nackkotpelaren -halsen sträcker framåt på hästen och den kan då fortfarande gå i eller framför lod
Det är denna frigörning som sätter igång en massa i hästkroppen.
Men hallå! Har saknat dej! Välkommen tillbaka!
Du har väl skolat munnen på hästen nu
hon har ett LIV!!!!!
Tjena Muppen
Flash: Jo, det är lätt att rida om man rider i harmoni. Under förutsättning att man har grundträning för det med kondition, muskulatur och egen lösgjordhet i kroppen. Då arbetar endast de små muskelgrupperna och grovmotoriken vilar. Så ur ett fysiologiskt perspektiv blir det enklare att rida när man når harmoni i sin ridning. Då är det hästen som arbetar och ryttaren "följer" hästen.
Däremot är det inte enkelt, eller lätt, att nå dit och därför rider inte alla så. Det krävs erfarenhet och teknik och en enormt massa kunnande. Själv har jag börjat nosa på denna känsla och det är fantastiskt häftigt när man känner hur vi -hästen och jag- hamnar i harmoni och det känns som att hon läser mina tankar, så lyhörd blir hon då!
Tack vad jag blir rörd
Jo...skolat munnen har jag gjort då han har gått omkull igen och jag BARA kan rida lösgörande rakt fram....väntar på kiro-tid.
Men hallå! Har saknat dej! Välkommen tillbaka!
Du har väl skolat munnen på hästen nu
jaha, antingen pratar vi om helt olika saker eller så har jag inte det där du har då:smirk: Att åka med och följa är ju bekvämt men sen ska man kommunicera och inverka också....
Vilken gångart pratar du om förresten (eftersom jag just kom ihåg att vi är på "f d barock")
Jag talar ju också om när man rider i harmoni, när häst och ryttare blir "ett" och samspelet blir totalt. Om du nått dit eller ej vet inte jag. Själv når jag dit nån gång ibland men har som mål att kunna rida så alltid.
För att återknyta till trådens ämne så har hästen också framåtbjudning när ekipaget rider i harmoni. Vilket för mig betyder att hästen är lyhörd i sitt samarbete med ryttaren. Beredd att ställa upp på alla de hjälper ryttaren ber om. Vilket också kräver av ryttaren att veta hur långt hästens förmåga sträcker sig så det finns fog för hästen att lita på ryttaren. Ge och ta.
- Jag bara undrar - är det nån sorts internskämt bland Axelmakterna? Är det så himmelens självklart att skola munnen? Det är inte det man ser "ute".
Gratulationer och hurra-rop till er som greppat det viktiga - att även hästen ska förstå.
Ja men det är fortfarande inte lätt när man är där, eftersom det kräver väldigt mycket av ryttarens timing och känsla eftersom hästen "lämnar ut sej" och är hyperkänslig så måste man ge rätt hjälper också även om de är små och inte "lura" den genom otydlighet eller att man är för långsam i sina egna reaktioner. Upplever i alla fall jag det.
- Jag bara undrar - är det nån sorts internskämt bland Axelmakterna?
Jag pratar inte om att bli röd av ansträngning Vem pratar om att ta i?
Ja men det är fortfarande inte lätt när man är där, eftersom det kräver väldigt mycket av ryttarens timing och känsla eftersom hästen "lämnar ut sej" och är hyperkänslig så måste man ge rätt hjälper också även om de är små och inte "lura" den genom otydlighet eller att man är för långsam i sina egna reaktioner. Upplever i alla fall jag det.
kl
Ju mer utbildad ryttaren är desto svettigare blir hästen - men inte ryttaren
och tvärt om då...
Sen om jag nu ska säga nåt om def. för vad nu framåtbjudn. är så upplever jag att hästen alltid måste "tänka" + "sug" framåt och vara så pass lösgjord, elastisk så den tar mina hjälper på en millesekund.