Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Jaja, om du lovar att inte hetsa upp dig då man försöker rota på djupet i saker som man inte kan få raka klara svar på.

För varför skulle just två tre personer som argumenterar ha helt rätt då det finns en hel hög med folk som resonerar i andra banor.

Teoretisera tänker jag göra tills jag dör, och försöka uppleva så det är bara att tagga ner och acceptera att det finns människor som söker svar på andra ställen än du.

Försök att andas djupt och lägga fram läsvärda argument alternativt låt bli att läsa mina inlägg om det nu ska urarta varenda gång det inte stryks medhårs och hålls med.
Om jag lägger in ett par :bow::bow:och säger ok, du har rätt, vad lär jag mig av det? Det finns mer att gräva i!:p

Man måste inte bli så uppröd över jobbiga argumenterande typer som jag!;)

KL
Annars är det jättekul på Buke!:D

Du har fått flera svar ang det du funderar runt men du tror du vet :crazy: ju och förstår inte hur det hänger ihop. Nej, men det kanske hänger ihop - fast du inte förstår? Bra att du funderar, men undvik då påståenden. Tills du vet . Du drar dej inte heller för att "experta" om elityttare........har inget med medhårs eller ej att göra. Visst ska man tänka kritiskt. Men lite självdistans är klädsamt också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det blir väldigt svårt innan du själv upplevt känslan.
Hrm, känslan av? Ska det vara så fruktansvärt svårt att få en häst att en liten stund röra sig rätt och bärigt i balans att det är helt omöjligt att jag upplevt känslan??

Kan känslan bara ridas fram av en elitryttare på en hårt framavlad tävlingshäst? Var snäll och förtydliga vad för känsla som ska upplevas! (svårt, jag vet:))

Vi återkommer hela tiden till en slutsats att jag är helt nollad och inte vet alls vad jag säger.. Vilse i pannkakan och hittar på saker för att vilseleda andra stackars bukefalister.:cool:
Om vi inte kan komma överens om att de flesta hästar som bjuds på förutsättningarna kan röra sig rätt och bjuda på rätt känsla, då ska jag hädanefter totalt ignorera alla dina inlägg. För de ger inget att läsa, trots att jag är övertygad om att du besitter en hel del kunskap.

Plötslig fråga? Menar man det här eg med att spänna bågen??
-Att rida in hästen mellan hand och skänkel i halvhalter så den spänner upp överlinjen och börjar "slunga bålen uppåt"?
Är det därför man ofta hör att det blir sån effekt i ryggen på hästen att man nästan kastas av då hästen börjar arbeta??
Menar inte att de skulle bli tunga i handen, för det behöver de inte alls bli om de respekterar handen. jag tror att hästen själv kan hålla sig spänd i båge och lätt i handen o gå kvar i placerad form.
-Men ändå röra sig i spänning och utan ä.k.t.a bärighet och lösgjordhet.

Det svåraste tycker jag är att rida bra på en för framåt häst. Som feltolkar alla skänkelhjälper till -Framåt nu. Och inte är eftergiven nog till att släppa igenom och ge efter i sidorna och ut i överlinjen.

Innan de är genomsläppliga känns det svårt att rida med en massa energi.Det används då mer till framåtskjut och arbete mot sig själv i halvhalter. Uppåt studs march!:bump: Bodypump för häst.
Men känns det mjukt och lätt, då borde det vara rätt!!:)

Hmm tänkte jag skulle ge mig in i det här för jag förstår lite hur du tror det går till och du har inte helt fel eftersom det brukar vara på det här viset om man inte tar det snäppet längre och det är just det där snäppet längre man så sällan ser.

Den där energin du pratar om som känns som framåtskjut är ju ingen energi egentligen enligt mig utan det där händer med en häst som dels inte är ordentligt genomarbetad runt atlas vilket gör att hästen inte vill eller kan sätta sig och vinkla sin bakdel ordentligt = ingen eftergift i nacken dvs när man rider in hästen i handen i tex en halvhalt får man oftast ett motstånd och det motståndet är enligt mig en häst som skjuter mer än bär + att hästen är inte genomarbetad tillräckligt.

Får man bara loss atlas så sker mirakel då försvinner motståndet i halvhalten, hästen blir eftergiven i nacken, någonting händer med alla tornutskotten /ryggraden (känns det som) (?)hästen sätter sig mer och hästen kommer riktigt på hjälperna vilket leder till att man svävar framåt med en lätt kontakt i handen men med ett sug och utan motstånd, den där "svåra energin" har försvunnit och nu har du en energi som följer dina hjälper, hästen lite framför lodplan och med nacken som högsta punkt vilket gör att halvhalten omedelbart går ner i bakbenen, hästen är loosgeleshen och börjar röra sig igenom kroppen med ett par snäpp bättre gångarter.

Det här är nu min uppfattning om det hela och vad jag strävar efter när jag rider.

Hrm, känslan av? Ska det vara så fruktansvärt svårt att få en häst att en liten stund röra sig rätt och bärigt i balans att det är helt omöjligt att jag upplevt känslan??

Jo det tror jag du har! Men i den diskussion jag menade nu pratade vi om en häst som har både lösgjordhet, lyhördhet och energi samt kvickhet som gör att man känner som om man sitter i en formel 1 bil men kontrollerat:idea: Det blir enormt tryck i steget pga kombinationen energi plus lösgjordhet o stor lyhördhet. Jag har inte upplevt det många gånger. Det är inget som uppstår varje ridpass precis i min tillvaro i alla fall..:o Men det gör att jag förstår att det finns så mycket mer jag inte upplevt:angel:

Råkade också lite överdrivet prata om känslan att skjutas ur sadeln i en ökning. Vilket du hade lite roligt åt. :angel: Men det var mer lite överdrivet för att illustrera en kraftfull känsla.

Du diskuterade dessutom emot ungefär som i det jag citerade i första inlägget. Som om du vill visa att ridning med energi utesluter lösgjordhet och bärighet:confused: Det är DÄR jag menar att du inte förstår. Inget annat. För då skulle du veta att det inte är så att det ena utesluter det andra. Inte ens explosivitet är utesluten, hästen kan vara explosiv i vissa lägen men ändå arbeta rätt igenom kroppen. (Explosiv betyder inte gå i taket då :angel:)

Kan känslan bara ridas fram av en elitryttare på en hårt framavlad tävlingshäst? Var snäll och förtydliga vad för känsla som ska upplevas! (svårt, jag vet:))

Se ovan. NEj inte bara av elitryttare, absolut inte. Men man ser det hos vissa hästar, den där lättheten och kvickheten och smidigheten. Men det är SÅÅÅÅ svårt att rida när de är så......jag klarar det inte egentligen, fast jag vill. Och inte bara hårt avlade tävlingshästar i dressyr har knappt suttit på en sån........och inte på länge i alla fall.

Vi återkommer hela tiden till en slutsats att jag är helt nollad och inte vet alls vad jag säger.. Vilse i pannkakan och hittar på saker för att vilseleda andra stackars bukefalister.:cool:
Om vi inte kan komma överens om att de flesta hästar som bjuds på förutsättningarna kan röra sig rätt och bjuda på rätt känsla, då ska jag hädanefter totalt ignorera alla dina inlägg. För de ger inget att läsa, trots att jag är övertygad om att du besitter en hel del kunskap.

Nej i dressyr har jag inte heller mycket kunskap. :idea: En del här har det nog men jag tillhör inte dem. Jag lär mej trots alla år nytt hela tiden.
Det du inte förstår (och jag tror det beror på att du inte upplevt det för annars skulle du veta) är alltså det jag skrev ovan bla ang energi o explosivitet o tryck.

Minns också diskussion om Djup o rund, som du illustrerade på ett sätt som inte stämmer med hur det fungerar. Därmed inte sagt att man inte får kritisera det sättet att rida om man vill- det kan man absolut göra, men det var utifrån fel antaganden om HUR och VAD som påverkas.
Det är då jag blir irriterad, eftersom jag tror att det finns de som lyssnar på dej och tror att det är sanningen.

Hoppas du förstår nu vad jag invänder mot. :confused:

Hmm tänkte jag skulle ge mig in i det här för jag förstår lite hur du tror det går till och du har inte helt fel eftersom det brukar vara på det här viset om man inte tar det snäppet längre och det är just det där snäppet längre man så sällan ser.

Den där energin du pratar om som känns som framåtskjut är ju ingen energi egentligen enligt mig utan det där händer med en häst som dels inte är ordentligt genomarbetad runt atlas vilket gör att hästen inte vill eller kan sätta sig och vinkla sin bakdel ordentligt = ingen eftergift i nacken dvs när man rider in hästen i handen i tex en halvhalt får man oftast ett motstånd och det motståndet är enligt mig en häst som skjuter mer än bär + att hästen är inte genomarbetad tillräckligt.

Får man bara loss atlas så sker mirakel då försvinner motståndet i halvhalten, hästen blir eftergiven i nacken, någonting händer med alla tornutskotten /ryggraden (känns det som) (?)hästen sätter sig mer och hästen kommer riktigt på hjälperna vilket leder till att man svävar framåt med en lätt kontakt i handen men med ett sug och utan motstånd, den där "svåra energin" har försvunnit och nu har du en energi som följer dina hjälper, hästen lite framför lodplan och med nacken som högsta punkt vilket gör att halvhalten omedelbart går ner i bakbenen, hästen är loosgeleshen och börjar röra sig igenom kroppen med ett par snäpp bättre gångarter.

Det här är nu min uppfattning om det hela och vad jag strävar efter när jag rider.
:bow::bow:
Tackar och bockar för intelligent och klokt svar!
Ska skrivas ut och nålas på väggen tror jag!:)

Och man får ju hoppas att det där steget längre får upplevas av de flesta och man slipper se så mycket av det sämre, så det inte behöver handla så mkt om det dåliga varianterna av en i teorin god tanke och försök.

Det återkopplar ju till diskussionen om lösgjordhet.
Att det krävs en sund och lösgjord häst som klarar att svara på hjälper genom hela kroppen.

I går kväll blev ett litet minihallelujamoment av atlas och bäckenets sammankoppling och ett jättelyft av hela uppenbarelsen av hästen.
Ditt svar likssom sätter extra :Dljus på vad som hände där i ridhagen!

-Att rida in hästen mellan hand och skänkel i halvhalter så den spänner upp överlinjen och börjar "slunga bålen uppåt"?
Är det därför man ofta hör att det blir sån effekt i ryggen på hästen att man nästan kastas av då hästen börjar arbeta??
Menar inte att de skulle bli tunga i handen, för det behöver de inte alls bli om de respekterar handen. jag tror att hästen själv kan hålla sig spänd i båge och lätt i handen o gå kvar i placerad form.

Det svåraste tycker jag är att rida bra på en för framåt häst. Som feltolkar alla skänkelhjälper till -Framåt nu. Och inte är eftergiven nog till att släppa igenom och ge efter i sidorna och ut i överlinjen.

Innan de är genomsläppliga känns det svårt att rida med en massa energi.Det används då mer till framåtskjut och arbete mot sig själv i halvhalter. Uppåt studs march!:bump: Bodypump för häst.

jag är inte riktigt hundra på hur du menar, men här kommer mitt svar.

Pilbågen spänns på ett sätt statiskt när hästen stabiliserar sin ryggkotpelare. Sedan spänns den också vid varje kliv hästen tar in under kroppen _om_ den är losgelassen= fri från spänning....

Det här med den swingande ryggen handlar om bakbenen, som om hästen är avspänd i sin ryggmuskulatur så "når bakbenet ända fram till manken" tänk dig hela bakdelen som en svängd bladfjäder som får länd och tom bröstrygg att komma upp med hästens steg in under.
Observera att det inte är hoven in under som spänner bågen utan bäckenet in under.
Du kan titta på hur långt bakknäet kommer framåt mot revbenskorgen - man säger att hästen blir väl sluten

Man skiljer mellan LEGMOVER och BACKMOVER.
Legmovern pendlar/paddlar/skjuter på med sitt bakben som en travare, rörelsen sker i höftleden mest, medan Backmovern rör sig med hela kroppen.

En häst som går och tar emot sig med frambenen är helt omöjlig att sitta på slängtrav du vet :D
En häst som är en legmover är relativt lätt att sitta på. En backmover blir mer som att rida på en sådär tjock matta de har i gymnastiken. Det blir svårare efetrsom gången är större och spänstigare och hästen helt enkelt är mer tid i luften. För att behålla det rörelsemönstret hos hästen krävs en ganska stor centrering av ryttaren samt en totalt lös höftled - annars släpps inte ryggen upp.

Även ridhästar paddlar sig ofta fram med bakbenen - inte så mycket under utan mer bakom - de brukar få en omvänd pilbåge och flänger runt i övertempo (snabbare takt än backmovern) Den rörelsen är svår att hänga med i eftersom den är stum. Ryttarna brukar luta sig bakåt och trycka ned sig i sadeln med tygeln

Om vi går från det oengagerade till en grundspänning av pilbågen där du får igång ryggen så blir det svårare att sitta - för att det rör sig mera - men inte som att kastas ur sadeln. mer som att åka puckelpist med rumpan i trav.

lite beroende på system (en del vill ju ha det så) så vill ju hellre hästen fly från skänkeln - framåt- än att ta i med sina magmuskler stabilsera ryggen så att vikten kan förkjutas bakåt.
de Kunffy talar om att hästen måset ridas i en sådan hållning att den accepterar skänkeln utan låter sig drivas.
I det läget betyder ju skänkeln mer aktivitet = mer impulsion och därifrån så kan man ju likt ett dragspel förksjuta vikthen bakåt.

Jag är helt med på det negativa du beskriver (även om jag inte begriper så mycket annat :D) För flänga runt i ett tillstånd där inga tygeltag går igenom är en vanlig syn.

Och det har med atlas att göra, och med SITS att vara -i- rörelsen och iten efter den, och med hjälpsystem att göra, att spänan pilbågen är svårt, det krävs både balans och sådan rakriktning att man får hsäten att sitta ihop.
Oftare springer hästar runt och "skjuter mot handen"

Helsnurrigt i natten......

*kl*
Får även i denna tråd be vissa användare att ändra lite på sin argumentationsteknik. Vill uppmärksamma er på att det inte enbart är pga att jag är sur och grinig som jag skriver detta, andra användare reagerar också.

/B_A_L, moderator

Tycker nog att framåtbjudning är lika med samarbetsvillig. Och på hjälperna, eller framför..

Den där motorn förväxlas ofta med överilning eller överskottsenergi till viss del i spänning som sedan laboreras med i halvhalter för att korta och lätta.

:bow: Håller fullständigt med dig

*Knapplån så det skriker om det*

Flickor, flickor, flickor... ja och så de snygga pojkar som finns i närheten då också... :love: Jag vet att jag inte är här så mkt just nu och ryter, river i och flamsar med eller mot. Men det har sina rutiga och randiga skäl. Tack och lov är vi moderatorgänget överens om det mesta och jag får mkt och god hjälp av ligan. :bow:

Men kan vi inte försöka träna på vår empatiska, argumentatoriska diskussionsteknik utan att vara "ovettiga" och hetsa upp oss allt för mycket.

Vi har ju varit överens om förut att "tala till de lärde på latin och till bönder på bönders vis". DET kräver mycket av alla parter.

Mvh

IngelaH
moderator

Hej! Skuttar glatt in i diskussionen:):). Framåtbjudning för mig har inget med tempo att göra. Som tidigare sagts kan en häst springa fort utan att bjuda framåt om man pratar om ridning ( dvs hästen har en tyngd på ryggen). Högsta graden av framåtbjudning uppnår jag i piaff, det känns tydligt om man släpper tygeln efter piaffarbetet, då har man känslan av ryggsving, rakriktning och balanserad energi i sin egen rumpa (Om samlingsgraden är korrekt) Man kan också roa sig med att studera sin hästs överlinje och ryggmuskulatur för att få ett kvitto på sin träning. Min filosofi är att aldrig rida i ett högre tempo än att hästen klarar att balansera min vikt, vilket kan variera beroende på hästens konstitution eller utbildningsnivå. Jag tror som fler andra; känns det bra så är det bra. En annan sak som jag tycker, är att så fort spänning/rädsla finns hos hästen kan man inte anse sig ha framåtbjudning, hästen springer ifrån det ärliga arbetet. Spänning kommer alltid att finnas i perioder under hästens/ryttarens utbildning och är nödvändig för utveckling hos båda parter, men så snart det är möjligt efter utvecklingsstegen borde lugn och avslappning vara överst på agendan hos båda parter. Hästar lär sig genom konsekvens och trygghet och kanske är det samma med oss människor. Ibalnd, rätt ofta, är jag övertygad om att det är hästen som lärt mig något och inte tvärtom. Man borde lita mer på sin egen känsla och försöka få till en vettig kommunikation med sin häst, samarbete gagnar framåtbjudningen.:)

Bra!
KL
Det är förstås uteslutet att "få loss" Atlas utan att hästen i övrigt är lösgjord?
Jag menar; det kan väl inte finnas övningar e rörelser som syftar till att få loss kotan?
Eller är det vad man kan se på tävlingsbanorna ibland när ryttaren "svänger hästens huvud fram o tillbaks" ett par ggr?
Är det så att en häst, för att ha framåtbjudning, måste vara lösgjord först?

Kan bara meddela att när Tinne- Lussans elev red min så red hon på riktigt bra framåt, men kunde förvalta det med sin timing o ridskicklighet till att få det till samling- utan att använda handen.

Var han ngt läcker:love::banana:

fick sitta upp direkt efteråt o det kändes som om hästen sprang- vad gjorde jag?:o bromsade förstås- för att jag hade ej kunskapen att bruka energin.

Bra!
KL
Det är förstås uteslutet att "få loss" Atlas utan att hästen i övrigt är lösgjord?
Jag menar; det kan väl inte finnas övningar e rörelser som syftar till att få loss kotan?
Eller är det vad man kan se på tävlingsbanorna ibland när ryttaren "svänger hästens huvud fram o tillbaks" ett par ggr?
Är det så att en häst, för att ha framåtbjudning, måste vara lösgjord först?

Oh ja, det hänger ihop! Man har inte det ena utan det andra. Dvs äkta framåtbjudning då, inte springighet som är ngt helt annat. En häst, hur lös den än ser ut i kroppen, är inte heller äkta lösgjord utan tänket och viljan att arbeta framåt.

Nej jag vet inte sätt att lossa atlaskotan särskilt, det kommer ju av det lösgörande arbetet med skolorna m m mm. Men kanske andra vet det bättre. Jag vet bara hur det känns då, och som även axel skrev
så vet jag hur svårt det är att inte förstöra det man ev uppnår.:crazy:

Tror att det kommer vara så, så länge man inte är skicklig nog att uppnå och bibehålla oftare, men om man blir mer van att rida i det läget kan man också rida bättre där.

IngelaH: OK :D Jag förstår bara inte varför mitt inlägg där jag bättrade mej och erkände att fio skrev både bättre förklaring och trevligare än jag togs bort:confused::confused: När man nu då är självkritisk, menar jag:o

Bra!
KL
Det är förstås uteslutet att "få loss" Atlas utan att hästen i övrigt är lösgjord? Ja. Det är också uteslutet att få loss atlas utan att hästen är i balans, :confused:någon skrev begåvat om det tidigare förmodl, jacko
Jag menar; det kan väl inte finnas övningar e rörelser som syftar till att få loss kotan? Jo det tycker jag man kan säga iofs, efetrsom det finsn övningar som syftar till att få hästen i en optimal balans, sedan är fios ställa teknik bra - den har gjort underverk för mig. vet inte om jag håller med mig själv riktigt här, :angel:övningen ser ju till en helhet inte bara till atlas
:eek::eek::eek: Gud bevare mig väl :o. Vispar gör man när man itenkan få loss atlas..... En häst där man fått loss atlas går med nacken som högsta punkt, di andra med fulkrok...Är det så att en häst, för att ha framåtbjudning, måste vara lösgjord först?
en spänd häst kan inte tänka framåt, för framåttänket skapas bakifårn och ryggen och hela överlinjen måste ge efter

Tillägg OBS VIKTIGT För att få loss atlas så MÅSTE halsen tänka framåt dvs hästen måste sträcka halsen framåt (framåttänk = äkta framåtbjudning) så att inverkan påverkar nackleden och inte istället drar ihop hela halsen till en fulkrok...

oj så blått det blev :o

Men är inte fulkroken ett steg på vägen, tex för unghästar? Tar det inte några år innan atlas eller nästa, kan vara högsta punkten? Innan hästen orkar riktigt.
Vet du var Fio skrev om ställteknik? Jag är ju lite bakom , så jag glömmer...

Blanda inte ihop fulkroken som är en felaktiskt ihopdragen hals, och att en häst i lång och låg kan ha tredje nackkotan istället för nacken som högsta punkt. En häst som är korekt på hjälperna har nacken som högsta punkt när den kommer upp ur lång och låg.

Fulkroken är ett symptom på att hästen inte är korrekt på hjälperna

Ställtekniken kan du hitta i min blogg :D

Där du frågade om den förra gången ;)

No offense - bara retas kära du

Ställtekniken kan du hitta i min blogg :D

Där du frågade om den förra gången ;)

No offense - bara retas kära du

Eller så kan du väl berätta här:idea: Är det att tummen "visar vägen" dvs i ställningen?

Eller ngt annat smart som jag inte känner till, vill också lära om det är ngt bra?

jag var visst lat :o

solly

trodde kanske crille och jag var de enda på jorden :love:

:D

Ja tummen pekar utåt, handen vrids

jag var visst lat :o

solly

trodde kanske crille och jag var de enda på jorden :love:

:D

Ja tummen pekar utåt, handen vrids

Nej ni är inte de enda :idea:

Aha, ja då vet jag, det är bra, en bieffekt är att man stärker sin utsida, tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter