Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Hej! Skuttar glatt in i diskussionen. Framåtbjudning för mig har inget med tempo att göra. Som tidigare sagts kan en häst springa fort utan att bjuda framåt om man pratar om ridning ( dvs hästen har en tyngd på ryggen). Högsta graden av framåtbjudning uppnår jag i piaff, det känns tydligt om man släpper tygeln efter piaffarbetet, då har man känslan av ryggsving, rakriktning och balanserad energi i sin egen rumpa (Om samlingsgraden är korrekt) Man kan också roa sig med att studera sin hästs överlinje och ryggmuskulatur för att få ett kvitto på sin träning. Min filosofi är att aldrig rida i ett högre tempo än att hästen klarar att balansera min vikt, vilket kan variera beroende på hästens konstitution eller utbildningsnivå. Jag tror som fler andra; känns det bra så är det bra. En annan sak som jag tycker, är att så fort spänning/rädsla finns hos hästen kan man inte anse sig ha framåtbjudning, hästen springer ifrån det ärliga arbetet. Spänning kommer alltid att finnas i perioder under hästens/ryttarens utbildning och är nödvändig för utveckling hos båda parter, men så snart det är möjligt efter utvecklingsstegen borde lugn och avslappning vara överst på agendan hos båda parter. Hästar lär sig genom konsekvens och trygghet och kanske är det samma med oss människor. Ibalnd, rätt ofta, är jag övertygad om att det är hästen som lärt mig något och inte tvärtom. Man borde lita mer på sin egen känsla och försöka få till en vettig kommunikation med sin häst, samarbete gagnar framåtbjudningen.
Håller med! Ditt inlägg var bra beskrivande av känslan! Och hur man vet att det är bra! Känns så rätt och riktigt!!
Och den där spänningen, är ju som du säger inget som går att komma undan helt, men att man får ta det i etapper. Och komma ur en period av upprepade spänningar och landa i det mjuka och avspända arbetet innan man tar det en vända till och svingar sig längre upp på utbildningsstegen. Eller nåt!
Det är arbetssamt att utvecklas! Men resultatet av en bit utveckling kan man väl alltid önska ska vara avspänt och vackert!:)

borde lugn och avslappning vara överst på agendan hos båda parter. Hästar lär sig genom konsekvens och trygghet och kanske är det samma med oss människor. Ibalnd, rätt ofta, är jag övertygad om att det är hästen som lärt mig något och inte tvärtom. Man borde lita mer på sin egen känsla och försöka få till en vettig kommunikation med sin häst, samarbete gagnar framåtbjudningen.:)

Lugn och avslappning är alltid överst:idea:. Det är grunden för allt bra arbete. Det är det första man eftersträvar på alla ridpass. Ibland uppnår man det inte hela tiden. Hästar är individer som vi. Men det lösgörande arbetet bidrar till att få hästen avspänd. Det får också hästen att lättare koncentrera sig och då kommer avspändheten.

Ja, hästar lär ryttaren. Alla hästar lär mej något nytt. Det är inget konstigt. En krävande häst är en bra lärare, tycker jag.

Kommunikation är även det en självklarhet för att kunna rida. Det pågår hela tiden en dialog mellan häst och ryttare, ju mer finstämd desto bättre. Utan kommunikation skulle man inte komma många meter på hästen.
En klok ryttare arbetar MED hästen inte mot. Också självklart i min värld.

KL
Om vi spinner på Atlas..

Min häst känns stum och låst i atlas då korset(bäckenet) inte klarar att röra sig och släppa upp ryggen. Fast det inte finns en spänning i nacken vid palpation.
Orsaken till den dåliga bärigheten sitter kring korset, men symptomen hamnar i nacken. Så att joxa med nacken i ställning har inte så stor effekt, snarare att jobba med de spänningar som hindrar energi och rörelseflödet bakifrån framåt genom ryggen.
Samt att inte ge möjlighet att gå emot handen med kraft, utan be om eftergift i vertikalplanet. Alltså motsatsen till ställning. Inte greja lateralt utan fram o ner.
För att komma åt höfterna med ställning i nacken, det har frustrerat hästen mer än det gett effekt. Men att övertala hästen att släppa upp bröstryggen och länga ut halsen, det brukar mottas med ett lättat lugn.
Då höfterna o korset kommer loss, då voila släpper all stumhet i nacken och tyglarna är en njutning att hålla i.

En annan häst, som däremot hade låsningar i atlas, jättespänd, inte kunde ställa alls, den kunde oftast kännas hyfsat på hjälperna även om ställningen var otillräcklig, bara bäckenet och ryggen var på plats. I böjning började det bli för svårt bara. Då hindrade den dåliga rörligheten i nacken höfterna från att komma fram o hästen sladdade på böjt spår.

Så vad tror ni eg oftast är problemet.
jag slänger in en ren gissning på att det bör lösgöras bakifrån för att sedan ge effekt i nacken om det bara är en känsla framtill.
Eller går ni framifrån och jobbar med ställning och lösgör nacke?
Kopplar ni ihop både bakdel och nackens eftergift från början? Alltså jobbar med att hästen ska släppa efter mot handen genom tygelteknik? Rider fram till handen och "kräver" eftergift?
Eller skiter ni i känslan i handen och jobbar på bakifrån med att manövrera hästen så den tar igenom sina rörelser från bakben-bäcken och sedan framåt genom ryggen för att då lossa och bli mjuk och genomsläpplig i nacken?

Har själv fått banna mig själv för att vara för petig då den stumma känslan dykit upp, för att kräva eftergift i nacken rimmar ju illa så länge det finns problem kvar med rörligheten i bakdelen o ryggen.. Det känns som en fejkad placering och avslappning som lätt fjädrar bort om o om igen. Det blir ett tjat i munnen.

Lossa nacken på en icke lös och skolad häst (som kan ta vikten bakåt) är inte att rekommendera har jag fått lära mig. Att de spänt ihop kota 1-3 (de flesta hästar gör detta) är ju ett "försvar", en mekanism som slår på utan att hästen är medveten om det. För att kunna släppa spänningar i nacken måste hästen känna förtroende i att ha vikten bak och "våga" släppa.

Får man bara loss atlas så sker mirakel .

Jag upplever lite samma sak, men inte med fokus på Atlas mer än att försöka att inte skapa motstånd i atlas genom att ta sega/dragande tygeltag, utan med fokus på underkäken. Tycker det är lättare att fokusera på en avslappnad underkäke (och är den det så är nacken också avslappnad! :p ) än att fokusera på nacken, man känner verkligen i handen om underkäken är avslappnad.

Är det stångens uppgift?
Kan inte tänka mig att hästen blir avslappnad av det:smirk:

Det är stor skillnad på att ställa den i nacken o att böja den i halsen.

Är det stångens uppgift?
Kan inte tänka mig att hästen blir avslappnad av det:smirk:

Det är stor skillnad på att ställa den i nacken o att böja den i halsen.

Precis att ta loss den i underkäken :confused: hjälper ju inte ser ju inte riktigt kopplingen mellan underkäken och bäckenet :crazy:

Visst går det att få hästen att slappna av i underkäken men då får man ju ofta flytta huvudet och som du säger böja den i halsen eller peta den i munnen men då kommer man inte åt nacken överhuvudtaget och inte heller bakbenen (ja i alla världar utan AR - världen då som verkar ha hästar med helt annan exteriör och förutsättningar än alla andra hästar i hela världen) :angel:

Och ja jag har sett tillräckligt med "bra" ekipage från den sidan för att kunna tycka det.

Senast ändrad:

Va bra att ni svarade själva :)

Angående stången så är den ju designad för att påverka just nacken.

OM hästen har hittat balansen bakifrån

Och OM den SITTER IHOP så påverkar ju stången just JA leden.

Den leden är ju själva punkten som vridmomentet uppstår runt så stången är en finurlig uppfinning.

Men som Lusidor skriver, det går inte om den inte är loss i bäckenet.
Och som Jacko skriver - det går inte om den inte hittat balansen bakifrån - då cementerar den och fulkroken uppstår i stället.

Teori är ingenting - om man inte checkar av med facit

Och facit är samma oavsett gren eftersom facit är hästens fysiologiska förutsättningar

Senast ändrad av en moderator:

Det här med underkäken fattar jag nada av, men jag läste nyligen nånstans att tungan är nyckeln till hela underlinjen.

Kan man få hästen att göra det den gör när den tuggar mjukt på bettet och får läppstift - så har man fått tag i den.

jag upplever i alla fall det - nåt händer...

Det kanske hänger ihop med atlas

kanske är det bara olika ord för att beskriva samma sak.

Intressant det du skriver om huvudet för hästen börjar ju då _istället_ att spänna pilbågen extra i varje språng just med hjälp av att vridmomenten triggar igång ( jag menar givitvis inte att det flaxar med huvudet ut och in utan att pilbågen spänns galoppen blir rund) istället för att som hästen i öppen form sträcka halsen mer framåt, eller hästen i ihopdragen form höja och sänka halsen. Eller som stångformen börja gunga som en solid gungstol

små pusselbitar här och där.. till det stora pusslet

tack alla för er specialkunskap

Precis att ta loss den i underkäken :confused: hjälper ju inte ser ju inte riktigt kopplingen mellan underkäken och bäckenet :crazy:

Nej inte jag heller men sen mindes jag plötsligt att när jag skulle föda barn första gången hörde jag nåt om att släppa hakan och då slappnar man av därnere i bäckenet med. Faktiskt.

Men ang att hästar ska tappa hakan har jag aldrig hört eller upplevt det:confused::o :cool: Men kom i alla fall att tänka på detta för rättvisans skull.

Ha ha ha det kanske är bra med hästar som gapar då mao :angel:

Har själv fått banna mig själv för att vara för petig då den stumma känslan dykit upp, för att kräva eftergift i nacken rimmar ju illa så länge det finns problem kvar med rörligheten i bakdelen o ryggen.. Det känns som en fejkad placering och avslappning som lätt fjädrar bort om o om igen. Det blir ett tjat i munnen.

Om/när en stum känsla dyker upp blir jag bekymrad och har aldrig ens kommit på tanken att det skulle handla om att man skulle "kräva eftergift i nacken" :confused: Det kan man inte "kräva" utan den kommer med lösgjordhet o rakriktning i hästens kropp. Så grundarbetet är samma vare sig man lyckas nå dit eller ej. Få igång bakbenen och få arbete genom ryggen och hela överlinjen.

Det här med underkäken fattar jag nada av, men jag läste nyligen nånstans att tungan är nyckeln till hela underlinjen.

Kan man få hästen att göra det den gör när den tuggar mjukt på bettet och får läppstift - så har man fått tag i den.

jag upplever i alla fall det - nåt händer...

Det kanske hänger ihop med atlas

Det är så hoppryttarna gör , det är därför dom bänder huvudet och halsen fram och tillbaka hela tiden, dom vill inte och kan inte ha något motstånd i munnen eftersom hästarna måste följa tygeltaget när dom svänger sen vill jag tyvärr inte påstå att dom rids så ihopkopplade på samma vis dom är ganska mjuka i halsen osv men rätt stela i nacken tyvärr då dom sällan får till det där nacken som högsta punkt utan rider ju mest med fulkrok, försöker du ta en halvhalt på dressyrvis dvs på yttertygeln med hopphästarna så viker dom till 99% in huvudet då deras halvhalter framför hindren består av att ta i båda tyglarna samtidigt.

Du hajjar inte.
Först skolar man munnen, sen tar man tag i bakbenen.

Nej inte jag heller men sen mindes jag plötsligt att när jag skulle föda barn första gången hörde jag nåt om att släppa hakan och då slappnar man av därnere i bäckenet med. Faktiskt.

Men ang att hästar ska tappa hakan har jag aldrig hört eller upplevt det:confused::o :cool: Men kom i alla fall att tänka på detta för rättvisans skull.

Det du skall göra är att hålla in hakan ( jag har läst boken :D Föda utan smärta) - och det är ju det hästen gör också en liten aning - den håller in hakan just i den leden - det frigör så mycket.

:p men du fick ju ligga ner och göra det, hästen måste ju röra sig farmåt och kan vara hindrad till avslappning bakifrån beroende på bristande av balansen och ryttaren, så allt hör ihop

men inte underkäken i min värld

Det du skall göra är att hålla in hakan ( jag har läst boken :D Föda utan smärta) - och det är ju det hästen gör också en liten aning - den håller in hakan just i den leden - det frigör så mycket.

Hmm jag skulle inte säga att hästen tar in hakan , får då en känsla av en ihopdragen häst om man skall göra på människovis ?

Det är så hoppryttarna gör , det är därför dom bänder huvudet och halsen fram och tillbaka hela tiden, dom vill inte och kan inte ha något motstånd i munnen eftersom hästarna måste följa tygeltaget när dom svänger sen vill jag tyvärr inte påstå att dom rids så ihopkopplade på samma vis dom är ganska mjuka i halsen osv men rätt stela i nacken tyvärr då dom sällan får till det där nacken som högsta punkt utan rider ju mest med fulkrok, försöker du ta en halvhalt på dressyrvis dvs på yttertygeln med hopphästarna så viker dom till 99% in huvudet då deras halvhalter framför hindren består av att ta i båda tyglarna samtidigt.

Och det är därför som det är meninsglöst att börja med att ta bort motstånd i sidorna om man skall rida Dressyr :cool:
Man får bara hästen att svara fel.

Hopphästen skall ju följa tygen, men Dressyrhästen skall ju följa vikten. En häst som sitter ihop är lös....

Hmm jag skulle inte säga att hästen tar in hakan , får då en känsla av en ihopdragen häst om man skall göra på människovis ?

jag är medveten om att det kan missförstås men en ihopdragen häst har ju böjt flera leder i nacken och har lindat flera kotor runt vridpunkten och går ofta kraftigt bakon lod.

medan den som är loss i atlas bara påverkat just det leden.
Sitt upprätt och håll in hakan lite lite, så får du se - det rätar ut nackkotpelaren -halsen sträcker framåt på hästen och den kan då fortfarande gå i eller framför lod
Det är denna frigörning :angel: som sätter igång en massa i hästkroppen.

Både vi och hästarna ( ej ihopdragna) har ofta som utgångsläge en utskjuten haka och det påverkar också hållningen

ALLA byggare och tyngdlyftare drar in hakan - det skapar stabilitet i hållningen.

Men viktigt är utgångsläget - halsen måste tänka framåt först - annars blri det som du säger - halsen dras ihop.

man tänker sällan på att en ihopdragen hsät även har tänkt bakåt med nacken först , dvs böjt sin nedre del av halsen mera istälelt för mindre...
I och med dess stora rörlighet i halsotpelaren så kan den både motsvarande oss luta nacken bakåt och hålla in hakan. Dvs få en svanhals /drakhals - istället för en hals som sträcks och välvs framåt upp med manken.

prova själv och du får nackspärr - så rids ju en del hästar

Detta hålla in hakan lyfter ju manken ( beroende på ligamentsystemet) :p

Det är ju en del av pilbågesrpänanndet

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter