Framåtbjudning - betydelse för er?

Sv: Framåtbjudning - betydelse för er?

Angående atlas och att "rida igenom hela hästen" för att få loss den så tror jag det borde vara bra mycket enklare än det låter :p men förutsätter att ryttaren "släpper fram" hästen och inte låser den själv, inte ger tygeltag eller övriga hjälper som gör hästen spänd, att hästen i sig inte har några låsningar eller känner sig hindrad av sadeln osv..
Tar man med allt det här i beräkning blir det genast mycket sämre odds rent allmänt. Men sitter allt det tror jag inte själva jobbet fram till avslappningen i atlas (eller underkäken som jag föredrar att säga) bör vara särskilt "svårt" eller att man behöver "jobba igenom hela hästen" utan snarare - låta hela hästen jobba utan att hindra i arbetet. Gäller "bara" att hästen lär sig slappna av för ryttarens hand istället för att spänna emot eller försvinna ifrån. Men beroende på ridstil och häst kan det såklart kräva mer eller mindre jobb bakom för att komma till den avslappningen för handen även när resten sitter.

- Har inte tid att skriva egentligen, men sök på TMJ - joint, Temporomandibular Joint --- finns en massa om hur det hänger ihop från tungan till bakbenen.

- Vill bara säga - fast kanske någon annan har sagt - har bara skummat tråden - viktigt att göra i rätt ordning. Om nacken blir mjuk före munnen leder det till överböjning... måste ha mjuk mun först, sen visar munnen (indikator) om man är för tuff på resten - nacke, rygg bakben.... OM man inte surrar ihop truten på hästkraken förståss med "svensk nosgrimma" :eek: :cool:

Senast ändrad:

Är det stångens uppgift?
Kan inte tänka mig att hästen blir avslappnad av det:smirk:

Det är stor skillnad på att ställa den i nacken o att böja den i halsen.

Nej, stången upplever jag som svår att få avslappning av. Det är ryttarens uppgift.

Precis att ta loss den i underkäken :confused: hjälper ju inte ser ju inte riktigt kopplingen mellan underkäken och bäckenet :crazy:

Jodå, finns koppling till underkäken genom hela rygglinjen. Underkäken är ju det vi som ryttare har indirekt fysisk kontakt med, det är alltså den man lättast kan känna resultat i. Sen om man "använder" sig av underkäken för att få avslappning, det är en annan femma. Man KAN rent teoretiskt sett göra det, genom att uppmuntra hästen att slappna av för tryck från handen, men det är svårt att göra det utan att riskera att få motsatt effekt, och övriga ridningen måste ju ändå sitta för att hästen ska kunna hålla det när den börjar röra på sig.
Men jo, man kan få viss avslappning med hjälp av underkäken (tygeln) t ex att krama till sig lite bättre framåt/nedåtsökning med hjälp av eftergifter, men det är mycket annat som spelar in som sagt. Underkäken är ett "kvitto" i första hand.

Ja tack som sagt ett kvitto på är väl helt i sin ordning

Ja självklart måste hästen vara skolad i munnen först annars blir det ju lite svårt men jag trodde vi hade kommit förbi det stadiet i diskussionen jag syftade till :confused:

Det du skriver om hoppryttarna har jag undrat över. Tack för svar!
Minns inte vem det var, men någon skrev att det inte är fråga om att få loss häsen genom att böja i sidorna, utan mer om att få igång baken.
Men får man inte loss hästen genom sidvärtsarbete etc? Förvirrad

Senast ändrad:

Det du skall göra är att hålla in hakan ( jag har läst boken :D Föda utan smärta) - och det är ju det hästen gör också en liten aning - den håller in hakan just i den leden - det frigör så mycket.

:p men du fick ju ligga ner och göra det, hästen måste ju röra sig farmåt och kan vara hindrad till avslappning bakifrån beroende på bristande av balansen och ryttaren, så allt hör ihop

men inte underkäken i min värld

:rofl::rofl: Alltså det är så länge sen så dom kan ha ändrat.....och dessutom var det mest en teorigrej för mej eftersom när det var allvar så tänkte jag på annat än tappa hakan:angel: För då sa dom släppa ner, slappna av i ansiktet och tappa hakan!

Sorry om jag förvirrade diskussionen men faktum är att om man slappnar av i ansiktet och släpper hakan så händer något :idea: Därmed tror jag INTE hästar ska gapa eller dra in hakan:cool::rofl::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Angående atlas och att "rida igenom hela hästen" för att få loss den så tror jag det borde vara bra mycket enklare än det låter :p men förutsätter att ryttaren "släpper fram" hästen och inte låser den själv, inte ger tygeltag eller övriga hjälper som gör hästen spänd, att hästen i sig inte har några låsningar eller känner sig hindrad av sadeln osv..
Tar man med allt det här i beräkning blir det genast mycket sämre odds rent allmänt. Men sitter allt det tror jag inte själva jobbet fram till avslappningen i atlas (eller underkäken som jag föredrar att säga) bör vara särskilt "svårt" eller att man behöver "jobba igenom hela hästen" utan snarare - låta hela hästen jobba utan att hindra i arbetet. Gäller "bara" att hästen lär sig slappna av för ryttarens hand istället för att spänna emot eller försvinna ifrån. Men beroende på ridstil och häst kan det såklart kräva mer eller mindre jobb bakom för att komma till den avslappningen för handen även när resten sitter.

Om det vore lätt så fattar jag inte varför vi inte rider så hela tiden:cool:

Ang att "jobba igenom" så innebär det för mej att känna att hästen är med i hela kroppen och hänger ihop och är mjuk och smidig i kroppen helt enkelt. Det behöver man göra ofta. Det betyder inte alltid "jobba" så himla mycket utan ibland är det bara att checka av.

Cristobal: Sidvärts är också lösgörande och även samlande och handlar om både att få med bak och lösgöra öht.

Om det vore lätt så fattar jag inte varför vi inte rider så hela tiden:cool:

Ang att "jobba igenom" så innebär det för mej att känna att hästen är med i hela kroppen och hänger ihop och är mjuk och smidig i kroppen helt enkelt. Det behöver man göra ofta. Det betyder inte alltid "jobba" så himla mycket utan ibland är det bara att checka av.

Fast ridning ska ju vara lätt (i lätthet) så det är väl målet? :p
Om förutsättningarna är goda, dvs grunderna bra, hästen spänningsfri, inte stressad/felinlärd osv, då behöver det inte vara så svårt. Men ser man till statistiken (om det hade funnits någon sådan) är det inte alla som har så bra förutsättningar utan mycket att jobba med innan det kan bli "lätt".
Men när förutsättningarna väl finns där, dvs om man redan har ett bra utgångsläge eller när man kommit igenom grovjobbet, då bör det egentligen inte vara svårt.
Tror jag förstår hur du tänker, och har jag uppfattat det rätt så håller jag med. Att det bästa är att försöka få en bra helhet så man slipper aktivt "jobba", tror det är större risk att få sämre kvalitet ju mer man "jobbar" med hästen (men i vissa stadier kanske man behöver det).

Jag har hört om någon studie (via min tränare - har inte läst den själv!) som visar att hästar i regel är "sneda" redan när de föds, precis som vi inte är liksidiga balettdansörer per automatik. Det vanligaste är att hästar (tror det var halvblod dock!) tynger på höger bog.

Så det där med att inte krångla till det, det tror jag är en önskedröm? För som Flashlight säger - då borde det väl inte ta så lång tid att skola en häst som det de facto gör? När t o m SRS (som faktiskt är rätt noggranna och inte stressar till tävlingar) tar lång tid på sig att få hingstarna att göra skolorna ovan mark?

Jaaa
Tack :bow:

tack, kanske står det om i Bûrger också

Det finns ju olika teorier om varför, minns bara en; att det beror på hur de ligger i livmodern, har hört en mer intressant - men den har jag glömt :o

Det finns också studier i fosterstadiet, eller t o m fosterblåsestadie när vi bara är 2,4, 8 osv celler. Hur det redan då börjar bli högerorienterat. Men det var måååånga år jag läste fysiologi, så minnet är dunkelt.

Jag har hört om någon studie (via min tränare - har inte läst den själv!) som visar att hästar i regel är "sneda" redan när de föds, precis som vi inte är liksidiga balettdansörer per automatik. Det vanligaste är att hästar (tror det var halvblod dock!) tynger på höger bog.

Så det där med att inte krångla till det, det tror jag är en önskedröm? För som Flashlight säger - då borde det väl inte ta så lång tid att skola en häst som det de facto gör? När t o m SRS (som faktiskt är rätt noggranna och inte stressar till tävlingar) tar lång tid på sig att få hingstarna att göra skolorna ovan mark?

Ja jag har också hört (men ej läst själv), att det är så. Och det gäller i så fall fullblod också:angel:

Det allra vanligaste är att de går på höger bog, som sagt. Vissa mer uttalat än andra, precis som vissa människor har svårare än andra att göra ngt alls med vänster.

Totola:
Även med de bästa förutsättningar (vad det nu är) så är det inte LÄTT, det kräver rätt ridning hela tiden för att hålla hästen bra i kroppen, inte "grovarbete" (vad det nu är, menar du kanske Grundarbete - i så fall är jag med, det behövs alltid) men att hela tiden rida igenom och se till att ha en lyhörd och alert häst som är lösgjord i kroppen och dessutom rakriktad och stark nog att utföra det man begär. Det kommer inte av sig själv på någon enda häst, det är resultatet av genomtänkt och bra ridning, och är aldrig "gratis". Om man inte köper en "färdig" häst då kanske man kan få en del "gratis första två dagarna eller så - sen får man nog rida den med, - annars är man tillbaka på ruta ett i alla fall så småningom. :angel:

För att det ser lätt ut och känns "lätt" så är det ändå väldigt svårt annars svävade vi väl omkring allihop varenda dag och vad skulle vi då skriva om här:eek::angel:

Först ska vi definiera "framåtbjudning", så att vi inte jämför avocados med nektariner.

För mig betyder framåtbjudning samma sak som "samarbetsvilja" och det har inget med hastighet att göra.

Jag har inte följt upp hela tråden och jag är inte heller AR ryttare men det var en bra sammanfattning tycker jag :bow:

Jag har inte följt upp hela tråden och jag är inte heller AR ryttare men det var en bra sammanfattning tycker jag :bow:

Hade du följt tråden hade du insett att det var längesedan vi diskuterade det där :rofl:

Nu är vi nere på fostercells nivå :D

Men hallå! Har saknat dej!:idea: Välkommen tillbaka!

Du har väl skolat munnen på hästen nu :rofl::devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama