Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

vi kan argumentera detta till döddagar, men du kan fortfarande och återigen aldrig jämföra en travare eller galoppör som springer löp, med slitage och belastning på en elit dressyrhäst. Det är fråga om helt andra belastningar, och en intensitet som inte går att komma i närheten av ridmässigt, i jämförelse med dessa sporter, dvs trav och galopp. Det finns bland annat en jämförelse i veterinärens ordalag, där intensiteten en galopphäst i löp kommer upp i, belastningsmässigt på varje framben som sätts ner, i varje språng är lika med en landning efter ett 160 cm högt hinder.

så nej, jag håller återigen med om det Thuapua också skriver, att den bilden ni beskriver av hur ni antar att toppryttarna generellt rider och behandlar sina hästar verkar helt snedvriden från min synvinkel.
JB tex. brukar åka och kolla upp Briar efter var och varannan prestation. Hästarna är elit idrottsmän. Och behandlas som sådana, dvs minituös vård och vaksamhet runt kroppens väl och ve.

Drar paraleller till topptravare igen, (sorry dressyrfolks) amatören kan fila på med sina halvdana hästar utan så mkt skador och ta matlappar i åratal, medans toppskiktet presterar max, vinner allt för att sedan braka ihop och behöva konvalecens eller ta slut som femåringar.
-Ofta iaf...

Hmmmm, bara en parentes och OT men de travtränare jag träffat och det är många genom åren (som grannar osv) har varit amatörer och de har haft VÄLDIGT mycket skador, i stort sett hela tiden, de sprutar och behandlar febrilt, men startar igen, har aldrig sett maken nånstans inom ridsport till detta:crazy:

Men är självklart medveten om att det finns alla sorter inom allt.

Jag tror att skickliga ryttare med många hästar känner skillnad även för att de rider så många hästar.

Jag kan inte alls påstå att jag känner VAD som är fel även om jag känner ATT ngt är fel (och kanske inte det heller alltid, i värsta fall, vad vet jag:crazy:). Är man en skicklig ryttare kan man nog känna betydligt mer av vad som är problemet än en hobbyryttare som jag, även om jag ridit länge så är det nog tyvärr så.

Dessutom som tuaphua och mackan skriver, elitryttare behöver friska hästar, att nöta på en ofräsch häst kostar bara mer in längden.....

Senast ändrad av en moderator:

Men ni verkar inte ha ngn insikt hur skickliga ryttare tränar sina.

Iom att de vet vad de gör så behöver de inte nöta på hästarna.

De rids in- vilar, utbildas ngt- vilar osv osv.

De rids ca 3 dagar i veckan i 3 mån, först o de vet att hästarna inte glömmer bort det som de har lärt sig eller tappar ngt muskulärt, utan att det snarare har mognat efter vilan.

De planerar sen in vilka tävlingar som de tänker delta i o lägger träningen efter det- som toppidrottsmän gör.

En mindre duktig rider sin häst både mer o fel o kommer bara att få mer krämpor utan att nå samma resultat. Nöter på den.

Att jämföra kapplöpningssport o andra sporter är inte korrekt
Ok, jag så tror jag oxå att de som har koll tränar. men sedan då, då det inte handlar om uppträning o grundutbildning utan topprestation? Viktiga tävlingar och kanske hårt muskelarbete som i högre klasser och hög samling?
Där börjar det väl lukta skador då man kanske tävlar intensivt och jobbar på detaljer och ska ligga på den svåra balansgången mellan rätt arbete för att träna nog för att vara bäst men inte för mycket så det sliter.
-Jag fattar att de inte blåtränar en häst under utveckling och utbildning och tror att det ska gå fortare ju fler timmar i sadeln!!

Bara funderar!
För helt skadefria är väl inte toppskiktet väl?? Eller?

Och nog borde väl en tekniskt duktig men kanske empatiskt dålig ryttare kunna sabba en häst fortare än en som fisrider och åker med??
Alltså rider effektivt och får den att använda kroppen intensivare än den skulle vilja själv. Trots ev. smärta eller stelhet ändå "lyda" och utföra saker ryttaren kräver.
Då ser det bättre ut än då den oskickliga rider, men kanske leder till rejälare skador?

Eller cyklar jag igen?:)

JB tex. brukar åka och kolla upp Briar efter var och varannan prestation. Hästarna är elit idrottsmän. Och behandlas som sådana, dvs minituös vård och vaksamhet runt kroppens väl och ve.
Dagens provokation då.. Eller ta det inte som en sån..

Varför skulle JB behöva åka och kolla upp sin häst efter varje prestation?? Om det inte sliter att ligga på topp??

Förstår att han då vill mota skador i grind och inte trilla dit på något ordentligt, men varför ska det då behövas om slitaget är obefintligt i elitdressyr??

Såklart är det fråga om helt annan typ av belastning av tex frambenen och bakknäna i trav.. även gaffelband o senor. Men jag säger helle rinte att graden av skadorna är samma. Bara att det måste finnas paraleller mellan att ligga i toppskiktet SPORTmässigt både inom löp, hopp, islandsridning och dressyr.

För annars vore det väl inte sport...

I dressyr ska de ju använda kroppen ergonomiskt. Men om man har siktet på att pressa sig så långt det går i det ergonomiska arbetet. Göra jättejobbiga saker gång på gång. Då kan det väl jämföras med en travare som gör ett helt annat jobb fast slitaget kommer direkt på lederna pga farterna. Ridhästen kan ju i mkt högre grad dämpa slitaget med musklerna, men till slut om man går över musklernas gränser kommer ju slitaget även där i leder o senor.

De planerar sen in vilka tävlingar som de tänker delta i o lägger träningen efter det- som toppidrottsmän gör.
Självklart finns det de som använder hästen som ett redskap, MEN den är oxå en dyrgrip som de har utbildat i många år. Tror du att de riskerar att delta, trots att den kan bli sjuk av det?

De sparar på hästarna. Har man då flera att välja på är det lättare.

Den får gå den tävlingen o den andra den o den...........

Strauss t. ex reds bara sporadiskt o gick ändå GP.
Fräschören är viktig.

:eek:
De rider inte på ofräscha hästar- till skillnad från många hobbyryttare som inte känner o heller inte kollar upp den lika noga.

Varför skulle de riskera det?

De har många andra hästar att rida under tiden.

ja om du väljer att kalla friskvård i fråga om kiropraktor och massage kontroll efter en högprestation för panik behandling pga att man håller på att rida hästen sönder och samman så visst.

självklart sliter det att ligga på topp! Det finns väl ingen som ifrågasatt det.

Men det lär slita ännu mer i längden att sitta och rida obalanserat och i dålig form på en häst rent generellt, dag ut och dag in, än att planerat och avvägt be den om hög prestation med jämna intervaller och nogsamt planerat viloschema och avvägt arbete däremellan. Och som sagt - trav och löphästar utsätts för betydligt slitsammare arbete.

jag tycker du är gravt ute och cyklar - ja.

Senast ändrad:

Vad ska vi kalla det när hästar på dressyrtävlingar inte går regelbundet? Är de ofräscha eller vad är dom?
Gast

-Jag fattar att de inte blåtränar en häst under utveckling och utbildning och tror att det ska gå fortare ju fler timmar i sadeln!!

Nu hoppar jag in i denna diskussion då jag faktist tycker dessa inlägg verkar mer smutskastning :devil:
Var exakt får du dessa fakta ifrån ?

Bara funderar!
För helt skadefria är väl inte toppskiktet väl?? Eller?

Det är väll självklart att skador finns men jö skickligare dessa ryttare är så fortare kan skadorna uppmärksammas och behandlas.

Och nog borde väl en tekniskt duktig men kanske empatiskt dålig ryttare kunna sabba en häst fortare än en som fisrider och åker med??
Alltså rider effektivt och får den att använda kroppen intensivare än den skulle vilja själv. Trots ev. smärta eller stelhet ändå "lyda" och utföra saker ryttaren kräver.
Då ser det bättre ut än då den oskickliga rider, men kanske leder till rejälare skador?

Var kommer ordet "lyda" ifrån ??
Ser emellan raderna här en hel del förutfattade meningar som jag tycker är väldigt tråkigt !!!

Vad ska vi kalla det när hästar på dressyrtävlingar inte går regelbundet? Är de ofräscha eller vad är dom?
Gast

Svårt att veta vad du menar men ofta tycker jag att det är problem med att hästarna inte är tillräckligt lösgjorda.
Ofrächa- ja ! Men mest ryttarfel.

Mitt inlägg var till för att belysa att det faktiskt förekommer en hel del ofullkomligheter även på tävlingssidan. Det är inte bara glada okunniga amatörer som visar sig på ofräscha hästar. Även på GP-nivå så förekommer det.
Gast

Men det är väll självklart att ryttarfel finns i alla led.

kl
Allt är inte svart eller vitt alltid...det måste väll finnas en gråzon som kan diskuteras på ett vuxet sätt utan smutskasting ?

Bara ett tillägg...skillnaden är väll att på gp-nivå så krävs det så pass mycket mer att det syns mycket mer om hästen inte är 100%.
Vi andra dödliga rider på ett sätt som gör det lättare för hästen att kompensera en lättare låsning, dålig lösgjordhet, mm mm

Ryttarfel finns i alla led, eller snarare hanteringsfel. Problemet uppstår när man belastar en ofräsch häst medvetet. Omedvetet är det mer en fråga om att det är tragiskt att investera pengar i ett djur utan att ha en bruksanvisning. Hur många köper en ny stereo för 25000:- och kör igång utan att ha läst bruksanvisningen?
Gast

Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor

Nu hoppar jag in i denna diskussion då jag faktist tycker dessa inlägg verkar mer smutskastning
Var exakt får du dessa fakta ifrån ?

Va??
Vaddå smutskastning. Jag säger att jag inte alls tror att duktiga ryttare gör så?
Vad läser du eg?

Jag tror nog inte att det finns bruksanvisninger när det gäller djur ö.h.t.
Att man medvetet utsätter sin häst för en belastning som i slutändan kan ge större skador borde ge skottpengar på ägaren.

Nu kanske jag är naiv och tror att de allra flesta av oss håller på med hästar för kärleken till sporten, konsten och en önskan om att få en häst som kan och vill utföra det vi anvisar.

Det finns en uppsjö med böcker om djurvård och vad man bör ha koll på. Dt finns en uppsjö med böcker om hur man utbildar hästar och vad man bör tänka på. Det finns en uppsjö av djurägare som inte skaffar sig elementär kunskap.
Gast

Det finns en uppsjö med böcker om djurvård och vad man bör ha koll på. Dt finns en uppsjö med böcker om hur man utbildar hästar och vad man bör tänka på. Det finns en uppsjö av djurägare som inte skaffar sig elementär kunskap.
Gast

Jag kan inget annat än att hålla med !!! :bow:

Ett inlägg att nåla !

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar