Sv: Framåt/nedåt?
det är här det skär sig och här jag inte förstår som sagt.
varför i hela friden skulle man inte kräva av en skicklig ryttare att känna att ngt stör?
Det är väl ett av kriterierna med att ha lite känsla och erfarenhet av hur man klassiskt rider sin häst på ett sätt där man som ryttare stör och forcerar så lite som möjligt, utan är tillräckligt avstämd, avvägd och justerad i sina hjälper att det är
lätt och harmoniskt för hästen att normalt samarbeta med en.
Självklart ska man under såna förhållanden känna störningar!
Jojo, det kan man nog. Men kan man känna små störningar och urskilja dom från trots/att hästen tycker det är jobbigt alla gånger? Visst önskar man att det skulle vara så enkelt och att alla ryttare öht - inte heller bara de riktigt skickliga - ska kunna känna skillnad på det. Men då förutsätter det att man lyssnar tillräckligt efter den biten och är det "små" saker som inte ens behöver störa nämnvärt i ridningen är det inget jag kräver för att ändå kunna kalla ryttaren skicklig på att rida.
Större störningar kan man visserligen inte "kräva" heller att någon ska känna, men självklart hoppas jag att alla gör det. För hästarnas skull. Där har skickligare ryttare givetvis lättare iom att man precis som du säger rider på känsla och då bör kunna känna motståndet i hästen.
sen vad störningarna BEROR på - självklart kan inte alla skickliga ryttare vara diplomerade ET's, veterinärer eller annat. Det säger sig ju självt!
däremot ha vett nog att känna om ngt tar emot på ett sätt som bör kollas av ngn som kan definiera - det är där jag argumenterar att det vettet har en duktig, erfaren och kunnig ryttare. Medans många mindre kunniga hobby ryttare inte har det. Ofta för att de helt enkelt inte kan skilja på om det är deras egen mediokra ridning, balans, hjälpgivande, spänningar, eller f-n och hans moster, som orsakar det man känner i hästen. eller vad som är hönan och vad som är ägget. Ofta ignoreras därför små signaler från hästen - länge. tills det blir så påtagligt att det blir akut.
Som sagt, inget jag KRÄVER, det är det enda jag skrivit. Huruvida det är lättare för en skickligare ryttare eller inte - ptja, bör ändå vara en del från person till person. Och du pratar om att generalisera.?
För om det var så att ju skickligare - desto bättre på att märka även SMÅ fel, och även sånt som hästen gått med länge och kanske successivt byggts på, då skulle nog inte procenten av antal hästar (även på högre nivå) som går med sneda höfter/låsningar/övriga "småkrämpor" vara betydligt lägre. Därmed är det inget jag förutsätter - även om de helt klart har bättre förutsättningar för det *egentligen*. Som sagt - olika från individ till individ, men bland de egna topphästarna bör de helt klart vara duktiga på friskvård. Allt annat vore dumt och oekonomiskt - även om de INTE känner någon skillnad på hästen.
Jag vill återigen betona att jag inte avser att göra samma sak som oppinionen, dvs argumentera att elit tävlings ryttare osv osv är fläck och felfria. Det har aldrig varit min avsikt.
det som fått mig att diskutera detta är att jag tycker det kommer en massa påståenden om hur en viss "kategori" människor förstör sina hästar och är ohumana, okunniga och forcerar medvetet hästar med problem osv. dvs ett
mycket svartvitt argumenterande från olika håll med
mycket stora som jag ser det, antaganden utifrån egna personliga ståndpunkter. Jag tycker det är mycket oroväckande att man utifrån ett fåtal observationer och slutsatser man dragit utifrån ett fåtal personliga och i flera fall mycket begränsade erfarenheter/slutsatser, argumenterar universiella sanningar eller generaliserar som det generaliseras här. Otäckt och ledsamt
Det här har jag faktiskt knappt skrivit något om alls. Tycker jag lagt in extremt lite personliga värderingar, särskilt till det sämre om den ena eller andra "gruppen". Förutom att jag personligen inte skulle sätta upp en proffsryttare på min häst i syfte att lättare kunna se störningar, men det känns öht rätt långsökt att dra hit ryttare från när och fjärran för stora pengar för att en ET/veterinär eller dylikt ska kunna se en störning när man lika gärna kan springa några varv, longera eller rida själv. Och skulle jag ha tillgång till en "riktigt skicklig ryttare" trots allt så är min egen tro att jag inte skulle ha någon nytta av denne i syftet utan tvärtom så lär hästen se sämre ut med mig på ryggen och visa alla möjliga symptom!
Däremot tror jag INTE att man med säkerhet kan säga att en häst är låsningsfri, spänningsfri och hej och hå för att en ryttare - oavsett skicklighet - lyckas ta sig förbi symptomen och få hästen belasta rätt. Och jag TROR att vissa ryttare faktiskt kan rida bort symptom.
Det här med att "rida hästen frisk" som var poppis ett tag är ju exempel på det - man får hästen att belasta sina muskler och vinkla bakbenen på ett skonsammare sätt för att avlasta. Vilket inte behöver vara negativt om det utförs rätt. Däremot tror jag inte man får bort grundproblemet alla gånger, därför skulle jag själv ändå vilja få bort det där "lilla" för att försäkra mig om att det inte ställer till problem i framtiden. (och den biten är en smaksak- för jag skulle inte kalla någon dum eller djurplågare eller dylikt för att h*n inte åtgärdar sånt som ännu inte är ett riktigt problem).
Det där med universella sanningar kan vi skippa, om det låtit som att jag dragit upp någon sådan så ber jag om ursäkt - har försökt vara övertydlig med att allt jag skrivit baserats antingen på egna åsikter, egna erfarenheter eller rena antagelser utifrån observationer.