Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Men de föds ju inte ofräsha...

Vad menar du?

Jag menar att de inte ser någon anledning att köra på med en häst som inte är fräsch, helt enkelt.

Det är värre med hobbyryttare som gärna villl tävla och bara har en enda häst att tävla i så fall, eller träna för den delen, man kan nöta ut hästar bara genom att hasa runt överböjda också i så fall:o

Knapplån......
Som vanligt grå mitt i mellan...

Hur många hästar krävs det för att producera en Grand Prix häst?
Men ja hobbyhästen hankar sig fram knackig genom livet.

Medan det tas bort skrämmande många hästar idag: Det kan ju inte vara hobbyhästarna för deras ryttare märker ju inget....

Om jag skall fundera och det gör ju försäkringsbolagen också...

Så är det tom så att vissa ryttare avverkar häst efter häst.

Jag känner till en som har avverkat så många hästar att jag tappat räkningen.(en välutbildad bokstavstränare, oooh det finns många sådana)

Är det elit - nej

Är det hobby - nej.

Det är vilja (mycket) men inte kunna

Sådan måste det ju finnas i alla skikt

En tyska tex som hamnade i fängelse för djurmisshandel ( och hon var ju elit

Senast ändrad av en moderator:

för resten - vi kanske skall definiera hobbyryttare - eller har det redan gjorts?

Men jag tycker nog att det är du som här gör att diskussionen blir märklig eftersom du hävdar något mycket märkligt, som inte jag heller förstår:confused: Jag tycker att du har fel ang att en sämre ryttare är bättre för att se ev problem, vilket jag tror du skrev först, som ledde till hela diskussionen. Du har försökt förklara det hela på många krångliga sätt men jag tycker fortfarande att du har fel.:cool:

Om vi säger såhär; det är totalt baserat på erfarenheter/åsikter/teorier från min sida, baserat på påståendet "såhär skulle JAG tänka/göra i en sån situation". Om någon som faktiskt är erfaren inom området att se rörelsestörningar skulle tycka tvärtom - sätt upp en duktig ryttare som kan säga vad h*n känner och som tar bort "bruset" som kommer av ryttarfel så blir det lättare för mig att se, då skulle jag givetvis omvärdera åsikten och lyssna på den mest erfarne.
Som det känns nu (i ett stadie där jag försöker lära mig se även pyttesmå störningar i hästkroppen) så upplever jag hittills att det är lättare att se när en inte alltför skicklig ryttare rider.
Andra personer kanske har andra erfarenheter, kanske är det även en smaksak. Därav att jag tycker diskussionen blir konstig. :p

För mig är det rätt självklart att en ryttare som kan mer kan känna av mer. Som duktig ryttare måste man vara medveten om vad hästens kropp gör och varför. Detsamma gällande ens egen kropp. Man sitter inte och omedvetet kompenserar åt en häst som duktig ryttare. Och känner man att något är galet så pressar man inte hästen över dens förmåga. Då är man i mina ögon en dålig ryttare. Visst kan man inte känna av varenda liten muskelfiber. Men man kan känna av så otroligt mkt mer än vad många verkar tro.

Ursäkta om jag lät irriterad i förra inlägget eller det här. Det är inte min mening. Men det är en så självklar sak för mig. Att säga att man inte kan känna så mycket i hästens kropp tycker jag förringar bra ridning. Och den känslan av att man inte kan lära sig sånt tycker jag är trist. Den gör mig lite ledsen och förbannad.
Jag hoppas folk förstår att man kan lära sig så pass mycket. Och att de vill försöka. Trist om folk ska få en uppfattning att det inte går.

Absolut, det går att känna otroligt mycket för den som är skicklig nog att höra. Jag vill inte på något vis förringa erfarenheten hos "riktigt skickliga ryttare". Min vinkling är snarare att just att känna av små störningar i hästens kropp (som kanske i dåläget inte ens stör ridningen) inte är något jag KRÄVER av en skicklig ryttare. Även om det är en solklar bonus och något som säkert är större chans för dom att känna än t ex för mig som klassar mig som medelmåtta. Plus att det kan vara lättare att känna "att" det finns något där än att känna vad det faktiskt är och vad som orsakar det - det är den biten som nästan låter omöjligt i mina öron. (att veta, inte att lägga fram teorier.)

KL!
För att återknyta till Alkemistens tips om att arbeta hästen för hand "runt sig" så är det ett mycket bra sätt att känna och se om hästen balanserar upp sig korrekt. Jag skulle dock rekommendera att hålla hästen så rak som möjligt i den övningen av det skälet att om hästen förböjer sig i det ena varvet så är det där den undviker att bära upp sig korrekt. Förböjningen kompenserar hästens oförmåga att bära korrekt med det bakbenet.
Gast

Nu blev det krångligt! :crazy:
hästen ska alltså gå som i en framdelsvändning, fast mer i sidled, runt mig.? :confused: eller bara inte ha så hög grad av böjning utan tvära desto mer?

Mitt inlägg var till för att belysa att det faktiskt förekommer en hel del ofullkomligheter även på tävlingssidan. Det är inte bara glada okunniga amatörer som visar sig på ofräscha hästar. Även på GP-nivå så förekommer det.
Gast

då får jag be dig att läsa ordentlig ännu en gång.
för jag har aldrig påstått att det är svartvitt över huvud taget. däremot har oppinionen argumenterat väldigt starkt för att tävlingshästarna är de mest skadade, pressade, och felridna hästarna medans tacka vet jag hobbyryttarna som inte utsätter dem för alls samma slitage eller skadlig ridning.

Min vinkling är snarare att just att känna av små störningar i hästens kropp (som kanske i dåläget inte ens stör ridningen) inte är något jag KRÄVER av en skicklig ryttare. Även om det är en solklar bonus och något som säkert är större chans för dom att känna än t ex för mig som klassar mig som medelmåtta. Plus att det kan vara lättare att känna "att" det finns något där än att känna vad det faktiskt är och vad som orsakar det - det är den biten som nästan låter omöjligt i mina öron. (att veta, inte att lägga fram teorier.)

det är här det skär sig och här jag inte förstår som sagt.
varför i hela friden skulle man inte kräva av en skicklig ryttare att känna att ngt stör? :confused: Det är väl ett av kriterierna med att ha lite känsla och erfarenhet av hur man klassiskt rider sin häst på ett sätt där man som ryttare stör och forcerar så lite som möjligt, utan är tillräckligt avstämd, avvägd och justerad i sina hjälper att det är lätt och harmoniskt för hästen att normalt samarbeta med en. Självklart ska man under såna förhållanden känna störningar!
sen vad störningarna BEROR på - självklart kan inte alla skickliga ryttare vara diplomerade ET's, veterinärer eller annat. Det säger sig ju självt! :confused:
däremot ha vett nog att känna om ngt tar emot på ett sätt som bör kollas av ngn som kan definiera - det är där jag argumenterar att det vettet har en duktig, erfaren och kunnig ryttare. Medans många mindre kunniga hobby ryttare inte har det. Ofta för att de helt enkelt inte kan skilja på om det är deras egen mediokra ridning, balans, hjälpgivande, spänningar, eller f-n och hans moster, som orsakar det man känner i hästen. eller vad som är hönan och vad som är ägget. Ofta ignoreras därför små signaler från hästen - länge. tills det blir så påtagligt att det blir akut.

Jag vill återigen betona att jag inte avser att göra samma sak som oppinionen, dvs argumentera att elit tävlings ryttare osv osv är fläck och felfria. Det har aldrig varit min avsikt.
det som fått mig att diskutera detta är att jag tycker det kommer en massa påståenden om hur en viss "kategori" människor förstör sina hästar och är ohumana, okunniga och forcerar medvetet hästar med problem osv. dvs ett mycket svartvitt argumenterande från olika håll med mycket stora som jag ser det, antaganden utifrån egna personliga ståndpunkter. Jag tycker det är mycket oroväckande att man utifrån ett fåtal observationer och slutsatser man dragit utifrån ett fåtal personliga och i flera fall mycket begränsade erfarenheter/slutsatser, argumenterar universiella sanningar eller generaliserar som det generaliseras här. Otäckt och ledsamt :(

Senast ändrad:

det är här det skär sig och här jag inte förstår som sagt.
varför i hela friden skulle man inte kräva av en skicklig ryttare att känna att ngt stör? :confused: Det är väl ett av kriterierna med att ha lite känsla och erfarenhet av hur man klassiskt rider sin häst på ett sätt där man som ryttare stör och forcerar så lite som möjligt, utan är tillräckligt avstämd, avvägd och justerad i sina hjälper att det är lätt och harmoniskt för hästen att normalt samarbeta med en. Självklart ska man under såna förhållanden känna störningar!

Jojo, det kan man nog. Men kan man känna små störningar och urskilja dom från trots/att hästen tycker det är jobbigt alla gånger? Visst önskar man att det skulle vara så enkelt och att alla ryttare öht - inte heller bara de riktigt skickliga - ska kunna känna skillnad på det. Men då förutsätter det att man lyssnar tillräckligt efter den biten och är det "små" saker som inte ens behöver störa nämnvärt i ridningen är det inget jag kräver för att ändå kunna kalla ryttaren skicklig på att rida.
Större störningar kan man visserligen inte "kräva" heller att någon ska känna, men självklart hoppas jag att alla gör det. För hästarnas skull. Där har skickligare ryttare givetvis lättare iom att man precis som du säger rider på känsla och då bör kunna känna motståndet i hästen.

sen vad störningarna BEROR på - självklart kan inte alla skickliga ryttare vara diplomerade ET's, veterinärer eller annat. Det säger sig ju självt! :confused:
däremot ha vett nog att känna om ngt tar emot på ett sätt som bör kollas av ngn som kan definiera - det är där jag argumenterar att det vettet har en duktig, erfaren och kunnig ryttare. Medans många mindre kunniga hobby ryttare inte har det. Ofta för att de helt enkelt inte kan skilja på om det är deras egen mediokra ridning, balans, hjälpgivande, spänningar, eller f-n och hans moster, som orsakar det man känner i hästen. eller vad som är hönan och vad som är ägget. Ofta ignoreras därför små signaler från hästen - länge. tills det blir så påtagligt att det blir akut.

Som sagt, inget jag KRÄVER, det är det enda jag skrivit. Huruvida det är lättare för en skickligare ryttare eller inte - ptja, bör ändå vara en del från person till person. Och du pratar om att generalisera.? ;)
För om det var så att ju skickligare - desto bättre på att märka även SMÅ fel, och även sånt som hästen gått med länge och kanske successivt byggts på, då skulle nog inte procenten av antal hästar (även på högre nivå) som går med sneda höfter/låsningar/övriga "småkrämpor" vara betydligt lägre. Därmed är det inget jag förutsätter - även om de helt klart har bättre förutsättningar för det *egentligen*. Som sagt - olika från individ till individ, men bland de egna topphästarna bör de helt klart vara duktiga på friskvård. Allt annat vore dumt och oekonomiskt - även om de INTE känner någon skillnad på hästen.

Jag vill återigen betona att jag inte avser att göra samma sak som oppinionen, dvs argumentera att elit tävlings ryttare osv osv är fläck och felfria. Det har aldrig varit min avsikt.
det som fått mig att diskutera detta är att jag tycker det kommer en massa påståenden om hur en viss "kategori" människor förstör sina hästar och är ohumana, okunniga och forcerar medvetet hästar med problem osv. dvs ett mycket svartvitt argumenterande från olika håll med mycket stora som jag ser det, antaganden utifrån egna personliga ståndpunkter. Jag tycker det är mycket oroväckande att man utifrån ett fåtal observationer och slutsatser man dragit utifrån ett fåtal personliga och i flera fall mycket begränsade erfarenheter/slutsatser, argumenterar universiella sanningar eller generaliserar som det generaliseras här. Otäckt och ledsamt :(

Det här har jag faktiskt knappt skrivit något om alls. Tycker jag lagt in extremt lite personliga värderingar, särskilt till det sämre om den ena eller andra "gruppen". Förutom att jag personligen inte skulle sätta upp en proffsryttare på min häst i syfte att lättare kunna se störningar, men det känns öht rätt långsökt att dra hit ryttare från när och fjärran för stora pengar för att en ET/veterinär eller dylikt ska kunna se en störning när man lika gärna kan springa några varv, longera eller rida själv. Och skulle jag ha tillgång till en "riktigt skicklig ryttare" trots allt så är min egen tro att jag inte skulle ha någon nytta av denne i syftet utan tvärtom så lär hästen se sämre ut med mig på ryggen och visa alla möjliga symptom! ;)
Däremot tror jag INTE att man med säkerhet kan säga att en häst är låsningsfri, spänningsfri och hej och hå för att en ryttare - oavsett skicklighet - lyckas ta sig förbi symptomen och få hästen belasta rätt. Och jag TROR att vissa ryttare faktiskt kan rida bort symptom.
Det här med att "rida hästen frisk" som var poppis ett tag är ju exempel på det - man får hästen att belasta sina muskler och vinkla bakbenen på ett skonsammare sätt för att avlasta. Vilket inte behöver vara negativt om det utförs rätt. Däremot tror jag inte man får bort grundproblemet alla gånger, därför skulle jag själv ändå vilja få bort det där "lilla" för att försäkra mig om att det inte ställer till problem i framtiden. (och den biten är en smaksak- för jag skulle inte kalla någon dum eller djurplågare eller dylikt för att h*n inte åtgärdar sånt som ännu inte är ett riktigt problem).

Det där med universella sanningar kan vi skippa, om det låtit som att jag dragit upp någon sådan så ber jag om ursäkt - har försökt vara övertydlig med att allt jag skrivit baserats antingen på egna åsikter, egna erfarenheter eller rena antagelser utifrån observationer.

"Ambitiösa dilettanter" var det en kollega som myntade - de är livsfarliga inom alla områden, men då det handlar om påverkan på andra varelser än mer så.
Och ibland känner man sig som en sådan...

"Ambitiösa dilettanter" var det en kollega som myntade - de är livsfarliga inom alla områden, men då det handlar om påverkan på andra varelser än mer så.
Och ibland känner man sig som en sådan...

är det din definition av hobby ryttare? :D

Totola: jag skulle nog varit tydligare när jag använde det sista citatet från dig, med att hela inlägget inte är personligt riktat till dig. Den senare delen var riktad till flera personer som uttalat sig mkt svartvitt i tråden.

Totola: jag skulle nog varit tydligare när jag använde det sista citatet från dig, med att hela inlägget inte är personligt riktat till dig. Den senare delen var riktad till flera personer som uttalat sig mkt svartvitt i tråden.

Okej, då blir jag mindre förvirrad! :p

*kl*

Jag blir helt mörkrädd när man läser vissas resonemang :eek:

Sitter en skicklig ryttare upp på en häst som är knackig pga den är felriden osv så blir hästen mkt bättre bara på ett enda ridpass.

Är hästen knackig pga den har ont lär den inte bli bättre på detta ridpass.

Skillnaden är ju att den skicklige ryttaren vet exakt hur mkt dom kan förbättra hästen på ett ridpass och vad som skulle kunna vara smärta , DET KOMMER MED ERFARENHETEN.

Skillnaden är ju att den skicklige ryttaren vet exakt hur mkt dom kan förbättra hästen på ett ridpass och vad som skulle kunna vara smärta , DET KOMMER MED ERFARENHETEN.

Vad som inte är smärta utan "bara" en låsning eller snedhet då? Kan man veta att hästen bara är omusklad/snedmusklad och tycker det är jobbigt därför eller om det sitter en låsning eller dylikt som försvårar?
Skulle du tycka det är ormligt av en ryttare att kräva några stegs extra ansträngning på en häst som tycker det är jobbigt, i syfte att träna upp svagheterna?
Jag skulle inte tycka det vore orimligt, och jag skulle inte tycka det var konstigt om man inte känner skillnaden. Och i längden när hästen kommer längre och man *vet* att den borde vara musklad kan det mycket väl vara lättare att peka på - hästen behöver kollas upp för det är något som stör, vi kommer inte vidare. Därav tycker jag inte heller det behöver vara "dåligt".

Hobby och amatörryttare är ju faktiskt alla som inte lever på att rida dvs det är ju först då man defineras som proffs!

Det säger ju inte så mkt om ridskicklighet dock.

absolut.

"Ambitiösa dilettanter" har jag inte hört som definition förr dock, det var därav jag ställde frågan om det var kommenatorns definition på hobby ryttare.

Vad som inte är smärta utan "bara" en låsning eller snedhet då? Kan man veta att hästen bara är omusklad/snedmusklad och tycker det är jobbigt därför eller om det sitter en låsning eller dylikt som försvårar?
Skulle du tycka det är ormligt av en ryttare att kräva några stegs extra ansträngning på en häst som tycker det är jobbigt, i syfte att träna upp svagheterna?
Jag skulle inte tycka det vore orimligt, och jag skulle inte tycka det var konstigt om man inte känner skillnaden. Och i längden när hästen kommer längre och man *vet* att den borde vara musklad kan det mycket väl vara lättare att peka på - hästen behöver kollas upp för det är något som stör, vi kommer inte vidare. Därav tycker jag inte heller det behöver vara "dåligt".

En låsning märker man ju definitivt skillnad på eftersom det påverkar kvaliten på grundgångarterna, är hästen sned märker man ju det i samma moment man börjar rida.
Tycker hästen det är jobbigt för att den är svagare märker en skicklig ryttare det direkt.

Erfarenheten gör ju att man märker skillnaden på hur det förhåller sig , en häst som tex har en längre framskriden kotledsinflammation eller låsning får inte fram den kvaliten i gången som ryttaren förväntar sig , det är det jag menar med en skicklig ryttare att dom vet när dom sitter upp hur mkt förbättring dom kan åstadkomma under ridpasset.

Man kan inte sitta och harva runt i något " jag vet inte" ingemansland om man inte kan känna skillnaden då är det bättre att kolla upp hästen så man vet att man kan pressa den lite extra nästa gång den tycker det är jobbigt.

Klart hästar tycker det är jobbigt att arbeta och slippa undan, man skall inte enbart utgå ifrån att det måste vara fel på hästen för att den inte vill när man stegrar kraven

Det där händer mer sällan med hästar som är ridna och arbetade av skickliga ryttare hela tiden dom är vana att arbeta och vet inte mkt om hur det är att slippa undan, hästar som tex är 9 år och aldrig har arbetat vettigt en dag i sitt liv kan det ju ta hus i helvete med om man helt plötsligt ställer krav på arbete.

En låsning märker man ju definitivt skillnad på eftersom det påverkar kvaliten på grundgångarterna, är hästen sned märker man ju det i samma moment man börjar rida.
Tycker hästen det är jobbigt för att den är svagare märker en skicklig ryttare det direkt.

Hur vet man att kvalitén inte är sämre "naturligt" om det satt i redan från början? Eller att kvalitén blir sämre på grund av allmän stelhet? Hur vet man att hästen inte är "naturligt sned" jämfört med att den har sneda höfter?
Nej, om du har det här som kriterier för att kunna kalla någon "skicklig ryttare" så har vi för olika definitioner.
På en "grön" häst och kanske ffa som inte är deras egna gamla hästar som de känner utan och innan och förmodligen kollar upp regelbundet, då tror jag det är svårare att skilja på orsaker. Tills man kommit förbi grovjobbet, vilket en skicklig ryttare iofs bör göra betydligt snabbare än en grön ryttare.

Erfarenheten gör ju att man märker skillnaden på hur det förhåller sig , en häst som tex har en längre framskriden kotledsinflammation eller låsning får inte fram den kvaliten i gången som ryttaren förväntar sig , det är det jag menar med en skicklig ryttare att dom vet när dom sitter upp hur mkt förbättring dom kan åstadkomma under ridpasset.

Erfarenheter är olika, likaså ridsätt. Men givetvis, på hästar som kommit såpass långt i utveckling/utbildning att man känner små marginaler är det lättare att känna att något "stör". Vad som stör är en annan femma men jag tvivlar inte på att proffs eller högt satsande erfarna ryttare skulle få det uppkollat.

Man kan inte sitta och harva runt i något " jag vet inte" ingemansland om man inte kan känna skillnaden då är det bättre att kolla upp hästen så man vet att man kan pressa den lite extra nästa gång den tycker det är jobbigt.

Där håller jag med, satsar man vill man veta.

Klart hästar tycker det är jobbigt att arbeta och slippa undan, man skall inte enbart utgå ifrån att det måste vara fel på hästen för att den inte vill när man stegrar kraven

Det där händer mer sällan med hästar som är ridna och arbetade av skickliga ryttare hela tiden dom är vana att arbeta och vet inte mkt om hur det är att slippa undan, hästar som tex är 9 år och aldrig har arbetat vettigt en dag i sitt liv kan det ju ta hus i helvete med om man helt plötsligt ställer krav på arbete.

Är helt med på det du skriver här. Fast jag utgår från att inte alla "skickliga ryttare" rider samma pållar varje dag utan många rider till/rider in/rider elevers hästar och det är då det blir en lite annan situation. Att man ser till att få hästarna kollade för att man inte kommer vidare tycker jag snarare är ett tecken på sunt förnuft och att man satsar snarare än ett kvitto på att man känner vad det är som inte står rätt till. Med andras hästar är de ju inte "anställda" för att kolla upp låsningar utan för att rida. Där tror jag oftare det skiljer sig än med egna topphästar/blivande topphästar.

Ja jag ser det framför mig, - särskilt när de får lite makt..... :o

farligt farligt, och ja det har jag sett i hästvärlden också, när ryttaren är på väg att lära sig få tag i hästen - men inte i närheten så bra som den tror.......

Haha skulle googla på ordet, skrev dille tant

Jag fick en massa träffar

:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(