Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Jag förstår vad Totola menar.

Till exempel om du ska sälja en häst och du vet att det är något fel på den, ett svagt bakben tex. Då, om du har en skicklig ryttare som visar hästen, kan denne trolla bort detta genom att rida på ett visst sätt. Det är ganska vanligt faktiskt.

Men sen är det säkert så att denna skickliga ryttare kan känna felet men väljer i detta fallet att inte bry sig om det.

Jag förstår vad Totola menar.

Till exempel om du ska sälja en häst och du vet att det är något fel på den, ett svagt bakben tex. Då, om du har en skicklig ryttare som visar hästen, kan denne trolla bort detta genom att rida på ett visst sätt. Det är ganska vanligt faktiskt.

Men sen är det säkert så att denna skickliga ryttare kan känna felet men väljer i detta fallet att inte bry sig om det.

fast jag förstår fortfarande inte vad det har att göra med diskussionen: dvs att förutsätta det värsta, att den som tekniskt sett har kunskaperna att "trolla bort" - på rutin och rent standardmässigt skulle göra det. Då kan man ju vända på det och säga att vill man sätta käppar i hjulet för ngn som försöker sälja sin häst så sätt upp en riktigt kass ryttare på den och visa den under denna ryttare så kommer den att komma mindre till sin rätt än den är värd.
det här är ju ingen försäljnings tråd. vore det det så hoppas jag att det handlade om ärliga duktiga ryttare likväl. tycker även denna inställning hos dig tyder på oerhörd misstro och negativitet för de som är kompetenta och insatta. varför ska man förutsätta det värsta om folk och göra generaliseringar utifrån det? :confused:

Förutsatt att köparen är en så pass skicklig ryttare så att han på en provridning kan känna felet...

Många hästar går igenom en vet besiktning men har andra fel som inte syns på besiktning. (har själv en väldigt svår diagnostiserad häst) Måste tillägga att jag aldrig skulle välja att sälja min häst och dölja ett fel, för hästens skull. Om jag köpte en riktigt dyr häst skulle jag nog besiktiga med equiterapeut också.

Det enda jag skrev var att jag kunde förstå vad hon menade, det är allt.

att det kan vara svårt att diagnosticera är en femma, men att ngt är fel framkommer vid bes.- även hältor som kommer sig av rygg, bog o bäcken.
Sen gör man ju ett arbetsprov oxå.
Vet. är nog kapabel att se rörelsestörningar under ngt av dessa moment.

Senast ändrad:

Om felet sitter i atlaskotan då? Det finns mycket man kan dölja. Felen har inte alltid med rygg och ben att göra, alla leder och ben måste funka. Och jag vet av egen erfarenhet att vet inte alltid hittar felet.;)

Inte hittar det- nej, men att ngt är fel- ja.

Om man nu har en skicklig klinikvet.
annars får man gå vidare till tandläkare, kiropraktor o massör.
Vilket de flesta gör- i den ordningen.
vet att många här börjar med ET- som har olika stor kunskapsgrad

Hästar kan få huvudvärk av tandåkommor.

Jag förstår över huvud taget inte ditt tänk: det du säger är i princip att "hästen gör inte det jag önskar eller hade förväntat mig, - det är därmed säkert ngt fel på den, så jag lägger ner kraven ett snäpp. Det finns inga synbara uppenbara fel på hästen, men för säkerhetsskull."
Om man känner så - är det inte vettigare då att reda ut hästen, ta den till veterinär, massör, kiro eller ET eller gud vad det nu kan gälla. Än att hålla på och paddla runt i ingenmansland och aldrig komma vidare med hästens utbildning och ej heller OM det nu är ngt fel på den? fattar inte tänket? :confused:

Nej uppenbarligen fattar du inte tänket! ;)
Men så verkar du ha halkat in på ett rejält sidospår.
Jag har skrivit att JAG lätt blir sån att jag mesar runt med hästarna vid minsta lilla protest, men då är det ju för att man varit med om hästar som faktiskt har behövts anpassa sig till för att vara säker på att inte pressa för hårt vid ridning. Och att det visar sig som lite av en ovana när man sen rider hästar som man utgår från är i bättre skick. Men det var bara en parentes, eftersom det när det gäller "mindre fel" kan vara omöjligt att veta om hästen protesterar eller latar sig för att det är jobbigt eller för att det tar emot av annan orsak. Hästen visar det ju i regel på samma sätt.
Och jag säger INTE att man ska mesrida för det, mer än om man faktiskt märker att det sitter något som behöver behandlas och man får order om att ta det lugnare eller inte rida, det jag säger är att det -lite beroende på ryttarens ridsätt och inställning givetvis - borde vara svårare att se dessa "småkrämpor" om en skicklig ryttare lyckas få hästen gå "rätt" ändå.
Mao så skulle jag själv vilja se hur hästen går (om man misstänker något) så sätter jag inte upp den skickligaste instruktören som går att hitta inom rimligt avstånd -även om denne säkert har en mer upptränad känsla än många andra- utan skulle sätta upp en, liksom jag, medelmåtta för att inte missa symptom.

Känns egentligen som en rätt irrelevant diskussion för att vara en tråd om sökning framåt/nedåt, men ni vill ju ha svar(?) därav att jag försöker förklara fastän det inte känns som så mycket mer att diskutera. Har ni inte samma erfarenhet av det så ok, då har vi olika erfarenheter! :p

att det kan vara svårt att diagnosticera är en femma, men att ngt är fel framkommer vid bes.- även hältor som kommer sig av rygg, bog o bäcken.
Sen gör man ju ett arbetsprov oxå.
Vet. är nog kapabel att se rörelsestörningar under ngt av dessa moment.

Nu har vi garanterat olika åsikter om vad som är en "fräsch häst" att döma av tidigare diskussioner, men jag vet av den ringa erfarenheten hittills av böjprov/besiktning att nej, man kan lätt missa "mindre fel". Typ hästar med sneda höfter som går igenom besiktning tack vare att de inte fått några nämnvärda slitageskador av det ännu, att det inte syns så tydligt, eller slarv från veterinären helt enkelt. Bara som ett exempel.
Mycket sånt som jag klassar som "småkrämpor" är ju inte heller något som veterinärer SKA leta efter vid besiktning, det är ju bara en grov skiss över den allmänna hälsan. Har det inte orsakat någon direkt skada - då finns det inte! ;) Men som kan försvåra för häst och ryttare att få en bra kvalitet eller göra det onödigt jobbigt/obehagligt att gå "rätt".

det jag säger är att det -lite beroende på ryttarens ridsätt och inställning givetvis - borde vara svårare att se dessa "småkrämpor" om en skicklig ryttare lyckas få hästen gå "rätt" ändå.
Mao så skulle jag själv vilja se hur hästen går (om man misstänker något) så sätter jag inte upp den skickligaste instruktören som går att hitta inom rimligt avstånd -även om denne säkert har en mer upptränad känsla än många andra- utan skulle sätta upp en, liksom jag, medelmåtta för att inte missa symptom.

Känns egentligen som en rätt irrelevant diskussion för att vara en tråd om sökning framåt/nedåt, men ni vill ju ha svar(?) därav att jag försöker förklara fastän det inte känns som så mycket mer att diskutera. Har ni inte samma erfarenhet av det så ok, då har vi olika erfarenheter! :p

ngt sidospår tycker jag inte det är då det är du själv som tagit upp ämnet.
ditt resonemang förutsätter fortfarande att en duktig ryttare saknar ngn som helst känsla för vad den gör - annat än att producera ngt som ser snyggt ut - i andras ögon. dvs du förutsätter att personen är inkapabel till att känna vad den gör - och reagera på vad den känner.

utöver det så en ofräsh häst tittar man väl på både av och uppsuttet.'

återigen: i dina beskrivningar så är förefaller det som att "rutinerad ryttare" verkar menas Hänsynslös känsloavsaknande ryttare i dina ögon. och "Lydnad" hos hästen verkar ekvivalent med "kuvad".

Det är du som läser in det, för så menar jag inte och har inte skrivit. Jag har bl a skrivit att det är mycket möjligt att det är bra för hästar med "småkrämpor" att ändå få jobbas igenom och hålla igång sina muskler, att känna skillnad på småkrämpor/lathet inte är något jag skulle kräva av någon ryttare, och att jag inte anser en ryttare vara dålig hästmänniska eller på något vis "dålig" för att man ändå tar igenom sina signaler. Just av anledningen Fredrik skrev - om man gör det så kan man följa upp om hästen blir värre och värre eller bättre och bättre av den hårdare pressen.

Men att OM jag skulle misstänka att en häst är ofräsch så ser jag den hellre under en ryttare som inte är väldigt skicklig på att få hästen gå som denne vill eftersom risken är att jag skulle få mycket svårare att se symptom, hellre en medelmåtta som inte är skicklig nog att få igenom sina hjälper ordentligt trots motstånd.

Jag ser snarare att en skicklig ryttare lättare kan få fram om en häst brister i ngt.
Har den ngt allvarligt fel så kommer det att synas mer o mkt möjligt protesteras. Iom att tränaren inte känner hästen så väl, kommer denne att fråga hur den brukar vara- om det nu inte syns ngt.

Den kommer att ta i mer med alla friska ben o självklart spara sitt dåliga.
Få hästar gör motstånd när en riktigt skicklig ryttare rider den- (förutsätter att den är frisk) hästen får hela tiden rätt signaler o eftergifter på rätt ställe- exakt.= nöjd o glad häst..

Är den multihalt måste hästägaren känna sin häst så väl att den åker o undersöker hästen- veterinärt.

Men att OM jag skulle misstänka att en häst är ofräsch så ser jag den hellre under en ryttare som inte är väldigt skicklig på att få hästen gå som denne vill eftersom risken är att jag skulle få mycket svårare att se symptom, hellre en medelmåtta som inte är skicklig nog att få igenom sina hjälper ordentligt trots motstånd.

jag håller fortfarande inte med. Skadorna och skavanker på hobby hästar är otroligt frekventa, och mycket av det anser jag bero på att man rider omkring på sina hästar i felaktig form och med dåligt avvägd arbetsintensitet, utan att fatta det. bland annat.

Jag ser snarare att en skicklig ryttare lättare kan få fram om en häst brister i ngt.
Har den ngt allvarligt fel så kommer det att synas mer o mkt möjligt protesteras. Iom att tränaren inte känner hästen så väl, kommer denne att fråga hur den brukar vara- om det nu inte syns ngt.

Den kommer att ta i mer med alla friska ben o självklart spara sitt dåliga.
Få hästar gör motstånd när en riktigt skicklig ryttare rider den- (förutsätter att den är frisk) hästen får hela tiden rätt signaler o eftergifter på rätt ställe- exakt.= nöjd o glad häst..

Är den multihalt måste hästägaren känna sin häst så väl att den åker o undersöker hästen- veterinärt.

Ja jag förstår ditt resonemang, men skulle inte göra så själv. Eftersom en känslig individ skulle kunna bli rätt anti om man pressar trots att det tar emot - och då skulle jag själv få jobbigt att rida hästen sen! ;) Men det beror ju på min lathet snarare än att din metod skulle vara fel.

Men vill för femtielfte gången påpeka att det är bra mycket pluttigare fel jag pratar om än en "multihalt häst". Skicka hästen till veterinär gör man när det finns en skada eller dylikt, sällan för att förebygga skador -det är på eget ansvar. Men även om det inte finns en "skada" utan obalans i hästens kropp som försvårar för hästen (sneda höfter/låsningar etc) så KAN ju det orsaka onödigt slitage och skador längre fram, och försvåra för hästen att använda sin kropp på ett bra sätt. Sånt som inte är något akut att åtgärda och som hästarna garanterat inte "lider" av, men som i längden kan ställa till det.

Att jämföra med en häst som har en illa sittande sadel - den försvårar att i ridningen få en avslappnad och höjd rygg, och även om hästen inte nödvändigtvis ömmar/har ont av den så är sannolikheten att den kommer få det förr eller senare ganska stor. Om man inte gör något åt det. Men man kan inte rida bort det faktum att sadeln passar dåligt, möjligen om sadeln ligger bra när hästen höjer ryggen :p Det är den typ av "friskvård" jag tänker på, fast inriktat på hästens egen kropp snarare än extern utrustning.

jag håller fortfarande inte med. Skadorna och skavanker på hobby hästar är otroligt frekventa, och mycket av det anser jag bero på att man rider omkring på sina hästar i felaktig form och med dåligt avvägd arbetsintensitet, utan att fatta det. bland annat.

Då får vi nog vara överens om att inte vara överens. För som jag skrivit tidigare så är min teori (enligt egen erfarenhet och vad jag hört från erfarna inom ämnet) att hästar oftare "får" problem utanför ridningen, men att ridningen till viss del kan avgöra om den får besvär/skador/övriga symptom av det eller inte- fast inte bara ryttarens skills utan hur hård träning. Och att ridning i sig givetvis kan orsaka skador och slitage om den är rejält felaktig eller det sker en olycka, men sällan låsningar/sneda höfter och dylikt.

Det du säger stämmer ju också alltså, fast på en liten bit av det hela - skador/slitageskador/allmänt taskigt mående muskler, som ett problem i sig snarare än andrahandsproblem från problem med kotor i rygglinjen, sneda höfter, SI-led osv. Tror att hästar som har hyfsad exteriör (inte riktigt kass i ridsyfte om man säger så), bra balans i kroppen, trivs med tillvaron rent allmänt utanför ridningen, inga låsningar/lösa benbitar på fel ställen/sneda höfter har mycket bättre förutsättningar att hålla trots att de inte blir välridna. Och då får man ha i åtanke att många hästar får bl a sneda höfter redan som föl eller unghästar.

Jag känner nog mig främmande för din ekvation.
Jag känner som regel på bara att ha skrittat några steg om ngt är fel- känner den utan o innan.

Då får vi nog vara överens om att inte vara överens. För som jag skrivit tidigare så är min teori (enligt egen erfarenhet och vad jag hört från erfarna inom ämnet) att hästar oftare "får" problem utanför ridningen, men att ridningen till viss del kan avgöra om den får besvär/skador/övriga symptom av det eller inte- fast inte bara ryttarens skills utan hur hård träning. Och att ridning i sig givetvis kan orsaka skador och slitage om den är rejält felaktig eller det sker en olycka, men sällan låsningar/sneda höfter och dylikt.

absolut - men varför skulle ridningen vara mer felaktig av en riktigt duktig ryttare - som rider i balans, utan spänningar, och har koll på när hästen belastar jämnt, eller ojämnt , samt framför allt kan känna vad för spänning/protest som sitter i ngt fysiskt problem snarare än ngt annat - osv osv.?

Det du säger stämmer ju också alltså, fast på en liten bit av det hela - skador/slitageskador/allmänt taskigt mående muskler, som ett problem i sig snarare än andrahandsproblem från problem med kotor i rygglinjen, sneda höfter, SI-led osv. Tror att hästar som har hyfsad exteriör (inte riktigt kass i ridsyfte om man säger så), bra balans i kroppen, trivs med tillvaron rent allmänt utanför ridningen, inga låsningar/lösa benbitar på fel ställen/sneda höfter har mycket bättre förutsättningar att hålla trots att de inte blir välridna. Och då får man ha i åtanke att många hästar får bl a sneda höfter redan som föl eller unghästar.

Ja vi är överrens om bitar, men inte alla bitar : )
jag inte bara tror utan även vet, man kan göra ett bra jobb i att förstöra även en bra byggd häst, genom felaktig eller okunnig ridning. sett det många gånger tyvärr.
men visst - en sådan häst har helt klart BÄTTRE förutsättningar att klara sig under medel-kass ridning, än en som dessutom har dåliga förutsättningar.

dock ser jag som sagt inte varför en riktigt duktig ryttare skulle förstöra en sån häst mer än en dålig ryttare : ) Men men - vi behöver inte älta detta längre vi har uppenbarligen helt skilda åsikter gällande detta.

dock ser jag som sagt inte varför en riktigt duktig ryttare skulle förstöra en sån häst mer än en dålig ryttare : ) Men men - vi behöver inte älta detta längre vi har uppenbarligen helt skilda åsikter gällande detta.

Fast det var ju det här med att jag inte tror att de skickligare ryttarna gör SKADA (ja, något undantag kanske, men inte överlag), men att hästen förr eller senare kanske skulle blivit "ofräsch" ändå med den träningsintensiteten - för att det sitter något där som stör i hästens kropp.

För mig personligen skulle det kanske kännas som att hästen blir "förstörd", om hästen blir mindre positiv till jobb och det sen måste repareras i efterhand. För att jag som sagt är rätt lat av mig och allra helst skulle vilja att hästarna hade en av- och påknapp och jobbade av sig själva! ;) Om man ser i ett mer allmänt perspektiv så tycker jag inte det är större risk att hästarna blir "förstörda" av skickliga ryttare, och rent fysiskt sett så är ju huvudsaken att man hittar problem så tidigt som möjligt utan att avfärda med att "hästen är sån" - vilket är högst individuellt från person till person.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar