Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Det betyder bland annat (återigen) att du ska tydligt och klart lära den dina olika signaler. Främst start och broms som en grund.

Den förstår start och broms, den förstår bara inte att trots att man vill framåt så kan man hålla sakta tempo trots eftergift :p
Därav övningarna, för att få den koncentrera sig på mig och hur den använder kroppen snarare än att få damp och spring i benen.
Har övat massor, massor, massor med halter, men övar jag för mycket samma pass eller kräver att den "till varje pris" ska stå stilla en längre stund, då blir det bara svårare att stå still. Därför känns det inte som prio ett just nu, MEN givetvis en sak jag försöker förbättra. Har bara inte hittat någon riktigt effektiv metod än för att få det bättre utan att få motsatt effekt.

vi pratar nu mest om TRAVhästar som inte alls har lärt sig att sätta sig eller kanske ens går i annat än med huvudet i vädret.
Hrm.. om den tas direkt från travträning och ställer ut den på ridplan och börjar rida dressyr, ja då kan det kanske bli knivigt..
Men även om Totolas häst är av travarras och kanske varit i träning (vetingenting!) så är det väl inget totalt hinder för att bära sig i enkla övningar för hand!
Jag tror det är en fruktansvärd massa halvblod som rör sig ungefär lika illa som en outbildad travare bara det att utseendet skiljer och är trevligare för ett dressyröga.

Ett exempel på att det inte är så enkelt som att be om experthjälp och voila, hästen fungerar!!

-En tjej kämpar på med sin häst och kastas mellan tankar på sin egen oförmåga att rida, trots att hon vet precis vad hon vill känna i ridningen, och tankar på om det finns något fel med hästen.

Tränare anlitas, flera olika som måste anses som vettiga instruktörer efter nivån de jobbar på.
Alla säger, jobba på och rid, hästen ska kunna det där, den ska lyssna och lyda. Efter en hel massa kamp och förtvivlan i ridningen visar det sig ändå att hästen är helt kass i ryggen och helt enkelt inte har kunnat. Men proffsiga ryttare kunde sitta upp och "rida fram" det där steget och få den att se sjysst ut från sidan.

Nu tycker ju jag att det är sjysstare gentemot hästarna att stanna upp då en vanlig vänlig ryttare med total hängivenhet för att lära sig rida BRA, inte får hästen till lätthet i arbetet.
För om det krävs så inihelsickes med teknik och skicklighet att bara ett proffs kan få till det, då kanske man är på väg över gränsen för vad som är humant mot hästen.

Den här hästen är nu utdömd och inte EN instruktör har ens funderat på hur den varit i kroppen.
Så där sjönk tilliten för "proffsen" en bit till( inte alla, bara de här). Man måste helt enkelt få lita på sin egen känsla för hur sin häst mår och vad som är rimligt att klara av. Och ta hjälp av friskvårdare i lika stor utsträckning som instruktörer.
Jag vill iaf inte att det ska krävas superteknik för att pressa fram bärighet ur mina hästar!! Då är ngt galet.

Tror precis som du skriver, att ibland är den medelmåttiga ryttaren en bättre måttstock på hästens "fräschhet" än riktigt duktiga ryttare.
Väldigt skickliga ryttare har i regel teknik, timing, och förmåga att kräva lydnad nog till att få hästen göra det man vill. Tror att för bra lydnad kan göra att hästen antingen glömmer lyssna på sin kropp, eller att ryttaren döljer symtomen.
Med det vill jag absolut inte nedvärdera "riktigt duktiga ryttare" för om jag inte klassar dom som duktiga så vilka ska jag då syfta på som riktigt duktiga? :rofl: Mer ett antagande att så borde det vara för att man lyckas plocka ur mer ur hästen. På en häst som faktiskt är fräsch och stark/smidig nog så behöver man ju få hästen jobba, skulle man lyssna varje gång hästen säger att det tar emot, då kan den ju aldrig komma till det jobbiga stadiet när den bär sig ordentligt :crazy:

Jag tänker att en ryttare som inte lyssnar på hästen kanske kan vara en duktig rytare/ryttare, men inte hästmänniska.

Nä ni:p

en skicklig- då menar jag det på riktigt- känner av precis vad hästen inte kan/ vill- av ngn orsak. det går förbi vanliga ryttare.
Då skulle man inte ha problem med kotledsinfl. mm som i dagsläget.

De VET att de gör rätt o kan då oftast härleda problemet.

Det gjorde min vid första ritten.
Sen spekulerar de inte så mkt i exakt vad det är- det är upp till ägaren att kolla upp.

Tror precis som du skriver, att ibland är den medelmåttiga ryttaren en bättre måttstock på hästens "fräschhet" än riktigt duktiga ryttare.

På en häst som faktiskt är fräsch och stark/smidig nog så behöver man ju få hästen jobba, skulle man lyssna varje gång hästen säger att det tar emot, då kan den ju aldrig komma till det jobbiga stadiet när den bär sig ordentligt :crazy:

Den "medelmåttiga" ryttaren vet nog tyvärr inte skillnad på att "det tar emot" dvs hästen vill inte ta i eller om hästen inte är fräsch.
Vilket en skickligare känner.

Det är inte "teknik" det handlar om när man pratar om ridskicklighet utan förmågan att ge hästen optimala möjligheter att arbeta rätt.

Att inte störa, omedvetet motverka sin egen inverkan:crazy: att släppa fram rörelser utan att förlora sin balans och utan att bli virrig och otydlig i signalerna, osv. Det är först när man har koll på det som man verkligen kan veta om hästen verkligen känns fräsch eller ej när det tar emot.

Och hur vet du att hästen är fräsch om det tar emot. :confused:

Jag tänker att en ryttare som inte lyssnar på hästen kanske kan vara en duktig rytare/ryttare, men inte hästmänniska.

Nja. Inte nödvändigtvis. Någon som lyssnar - och tar mycket hänsyn utifrån det- på hästen låter egentligen inte som en bra ledare. För en bra ledare bestämmer över hästen och påverkar hästen, låter sig inte påverkas en massa av hästen. Om det finns en viss balans mellan det där så kan det vara en bra hästmänniska ändå.

En bra ledare - leder.

En bra ryttare för en dialog.

It's all in the rider

- oftast sitter det STORA ridproblemet i ryttarens inställning

och då kommer man ingenstans

Den "medelmåttiga" ryttaren vet nog tyvärr inte skillnad på att "det tar emot" dvs hästen vill inte ta i eller om hästen inte är fräsch.
Vilket en skickligare känner.

Det är inte "teknik" det handlar om när man pratar om ridskicklighet utan förmågan att ge hästen optimala möjligheter att arbeta rätt.

Att inte störa, omedvetet motverka sin egen inverkan:crazy: att släppa fram rörelser utan att förlora sin balans och utan att bli virrig och otydlig i signalerna, osv. Det är först när man har koll på det som man verkligen kan veta om hästen verkligen känns fräsch eller ej när det tar emot.

Och hur vet du att hästen är fräsch om det tar emot. :confused:

Om vi säger såhär; jag förutsätter inte att någon RYTTARE ska kunna känna alla småkrämpor i hästen vid ridning. Just för att det är så svårt att avgöra om det beror på att hästen är lite stel, omusklad, felmusklad, felinlärd osv eller om det beror på just "krämpor". Däremot anser jag att en medelmåttig ryttare är ett bättre kvitto för en person som kan se det.
Symptomen blir tydligare när ryttaren inte kan kompensera för hästens brister utan kanske tvärtom sitter och förstärker dom.

Jag personligen anser mig vara en halv-hypokondriker som lyssnar för mycket och tar för mycket hänsyn till hästen för att det KAN vara att det inte går fysiskt eller att det gör ont. På vissa hästar känns det befogat, på andra är det snarare en "ovana" och gör att hästarna kan fuska istället för att jobba.
Om det verkligen sitter något i hästen eller inte kan jag till hyfsat stor del avgöra när man ser hästen från marken och klämmer, känner, vid ridningen är det svårare att skilja på orsaker, vilket jag tror det är för de flesta.
Det är lättare att märka skillnad från dag till dag än att märka sånt som suttit i läänge. Och lättare att hitta skador än "småkrämpor" som hästen knappt känner av mer än i enstaka situationer.

- oftast sitter det STORA ridproblemet i ryttarens inställning

och då kommer man ingenstans

Absolut. Och om ryttaren (som jag kan bli ibland) som första reaktion tänker - hästen vill inte, något är fel! Och varje gång låter hästen komma undan iom det, då lär sig hästarna snabbt hur de kommer undan om något blir lite jobbigt.
Lyssna utan att reagera men anpassa träningen efter det man "hör" borde väl vara bäst?

Om vi säger såhär; jag förutsätter inte att någon RYTTARE ska kunna känna alla småkrämpor i hästen vid ridning. Just för att det är så svårt att avgöra om det beror på att hästen är lite stel, omusklad, felmusklad, felinlärd osv eller om det beror på just "krämpor". Däremot anser jag att en medelmåttig ryttare är ett bättre kvitto för en person som kan se det.
Symptomen blir tydligare när ryttaren inte kan kompensera för hästens brister utan kanske tvärtom sitter och förstärker dom.

Jag personligen anser mig vara en halv-hypokondriker som lyssnar för mycket och tar för mycket hänsyn till hästen för att det KAN vara att det inte går fysiskt eller att det gör ont. På vissa hästar känns det befogat, på andra är det snarare en "ovana" och gör att hästarna kan fuska istället för att jobba.
Om det verkligen sitter något i hästen eller inte kan jag till hyfsat stor del avgöra när man ser hästen från marken och klämmer, känner, vid ridningen är det svårare att skilja på orsaker, vilket jag tror det är för de flesta.
Det är lättare att märka skillnad från dag till dag än att märka sånt som suttit i läänge. Och lättare att hitta skador än "småkrämpor" som hästen knappt känner av mer än i enstaka situationer.

En ryttare som rider många hästar har lättare att veta om/när ngt inte stämmer hos en häst än en hobbyryttare som sitter på samma häst dag efter dag och är van vid skevheterna och säger "hästen ÄR sån.......":crazy:

Det värsta är väl att hästar så gärna vill göra rätt många gånger att de jobbar och kompenserar och försöker trots att de har ont.

En medelmåttig ryttare känner kanske inte om hästen arbetar rätt och alltså inte heller om den kompenserar tex. :crazy: Den går ju snällt på och är inte halt......

Du misstolkar mig, delvis åtminstone. Jag skrev/menade att med en medelmåttig ryttare på så visar hästen sina brister och krämpor tydligare. Det betyder inte att jag menar att ryttaren kommer ha lättare att känna det, för den biten är så olika. Men står t ex en Equiterapueft eller veterinär eller annan som lärt sig ha öga för rörelsestörningar och kollar så har de nästan garanterat lättare att se avvikelser än med en väldigt skicklig ryttare på ryggen som lärt sig kompensera för hästens brister.

Mao- jag förutsätter inte att NÅGON ryttare är bra på att känna småkrämpor (för det är i första hand sånt jag tänker på, inte hälta för det hoppas jag de flesta kan känna) eftersom det är svårt att märka orsaken till hur hästen rör sig/beter sig när man sitter på ryggen jämfört med från marken när man ser hela minspelet och hela hästen på ett annat sätt. Sen finns det såklart undantag, men det har nog knappast något att göra med hur skicklig ryttare det är frågan om.

Jag begriper inte ditt resonemang:confused:

En duktig ryttare döljer inte fel, utan kan få hästen att jobba mer liksidigt. Den blir då inte svagare i en sida. Hinner inte bygga upp en sida mer än den andra.
Den känner av ev. maskning direkt.

Absolut. Och om ryttaren (som jag kan bli ibland) som första reaktion tänker - hästen vill inte, något är fel! Och varje gång låter hästen komma undan iom det, då lär sig hästarna snabbt hur de kommer undan om något blir lite jobbigt.
Lyssna utan att reagera men anpassa träningen efter det man "hör" borde väl vara bäst?

Om man är så duktig att man kan "få tag i" just det där som hästen inte vill.
Så får man snart nog svar från hästen

Är det bara ovilja så kan ju en duktig ryttare "lära om" bara under ett pass.
Den kan inte utbilda hästen på ett pass, men den kan lära in hur den vill ha svar på sina signaler

Beror det på "fel träning" rent muskulärt så kommer hästen att svara bättre och bättre

Beror det på smärta så kommer hästen att bli mer "stökig" ju mer ryttaren "får tag i den.

Att ställa diagnos handlar alltid om uteslutningsmetoden. Alltså kan en duktig ryttare prova sig fram...

De har ju numera testryttare på strömsholm som är med och ställer diagnos.
....................

PÅ ett sätt kan du ha rätt om den duktiga rytatren för en häst som knöcklas ihop och forceras blir inte lika tydlig som en som får balansera sig själv med halsen

Men en duktig ryttare kan få tag i alla ben och även överlinjen, Och om hästen är ovillig då "be om lite extra" och se vad som händer....

Ju bättre egen kropskontroll - ju bättre kan ryttaren kontrollera hur hästen koordinerar sig själv.

och då väldigt snabbt känna när något är knas

Senast ändrad av en moderator:

Den kan inte utbilda hästen på ett pass, men den kan lära in hur den vill ha svar på sina signaler

Beror det på "fel träning" rent muskulärt så kommer hästen att svara bättre och bättre

Beror det på smärta så kommer hästen att bli mer "stökig" ju mer ryttaren "får tag i den.

Att ställa diagnos handlar alltid om uteslutningsmetoden. Alltså kan en duktig ryttare prova sig fram...

....................

PÅ ett sätt kan du ha rätt om den duktiga rytatren för en häst som knöcklas ihop och forceras blir inte lika tydlig som en som får balansera sig själv med halsen

Men en duktig ryttare kan få tag i alla ben och även överlinjen, Och om hästen är ovillig då "be om lite extra" och se vad som händer....

Ju bättre egen kropskontroll - ju bättre kan ryttaren kontrollera hur hästen koordinerar sig själv.

Håller med! Fast jag tror inte en så duktig ryttare (om vi pratar en GENUINT duktig ryttare, dvs en ryttare med riktig känsla och kunskap kombinerat), ngnsin skulle "knöckla" ihop eller "forcera" hästen på det sättet, den skulle märka att ngt var vajsing. I övrigt håller jag med om allt det du skrivit i detta inlägg!

Senast ändrad:

Jag begriper inte ditt resonemang:confused:

En duktig ryttare döljer inte fel, utan kan få hästen att jobba mer liksidigt. Den blir då inte svagare i en sida. Hinner inte bygga upp en sida mer än den andra.
Den känner av ev. maskning direkt.

En duktig ryttare löper alltså större risk att träna hästen mer liksidig utan att den är helt fräsch och rörlig i kroppen, vilket bör kunna dölja symptom. Hur vet den duktiga ryttaren om hästen maskar för att den är lat eller för att något tar emot? För hästen är det ju också ungefär samma sak, att göra något rejält tungt och jobbigt kan ju upplevas på ungefär samma sätt som smärta/blockering. Hur ska då RYTTAREN veta vad det beror på?
En riktigt duktig ryttare "låter" inte hästen lata sig om den bett om något, mao tror jag risken är stor att denne inte heller låter hästen komma undan om den känner sig låst eller dylikt.
Hästar har sina skyddsmekanismer av en anledning, och som sagt tror jag det är himla svårt att veta vad som är skyddsmekanismer orsakat av problem i kroppen och vad som är ren lathet från hästens sida. Tills det blir såpass stort att det kan klassas som hälta.
Sen är det inte säkert att det gör någon skada att rida om det är så pass små störningar, kanske mår hästen bättre av att ändå få jobba igenom kroppen. Men poängen i tråden är att jag tror det blir svårare att SE om hästen har någon "småskavank" när en riktigt skicklig ryttare sitter på ryggen jämfört med en medelmåtta.

Tror inte jag kan förklara samma sak på fler olika sätt nu, så förstår du inte hur jag menar eller inte håller med så får vi nog nöja oss så! ;)

....................

Det här kan jag hålla med om, men för att förtydliga lite så tänker jag mest för en åskådare som under ett pass ska se hur hästen rör sig snarare än ryttaren i sig.
Och inte nödvändigtvis "skicklig ryttare" i allas ögon utan skicklig ryttare som i - kan plocka fram maximalt ur hästen. Vissa döljer, andra blottar, så det kan såklart vara olika även när man pratar om "skickliga ryttare".

Det där knepet du skriver om bör vara rätt effektivt, ja. Att tolka hur hästen reagerar i längden när ryttaren börjar kräva en del. Då beror det säkert massor på ryttarens inställning, för är man såpass skicklig att man kan hålla kontroll över hästen trots att den börjar protestera eller allmänt blir negativ/trotsig, då kanske en del kör på ändå, men så snart någon annan ska rida så blir det en vilde :angel: och så de som skulle dissa hästen och köpa en ny för att den inte når upp till kraven, och de som skulle ta lärdom av det och faktiskt inse vad som är fel.

Men helt ärligt kräver jag inte av någon ryttare alls att man ska kunna diagnosticera en häst från hästryggen. Åtminstone inte för "småsaker" dvs som inte hunnit leda till hälta eller bli väldigt tydliga symptom. Det är liksom därför man måste utbilda sig rätt länge för att bli Equiterapueft/Veterinär/Kiropraktor/Hovslagare/Hästtandläkare osv, för att vi stackars ryttare inte ska behöva kunna ALLT utan kunna ta hjälp av proffs som fått ordentlig utbildning inom området.

Men poängen i tråden är att jag tror det blir svårare att SE om hästen har någon "småskavank" när en riktigt skicklig ryttare sitter på ryggen jämfört med en medelmåtta.

Vilket oerhört märkligt resonemang och antagande, om du ursäktar mig att jag säger så!

Jag håller med Fredrik i det att ju större erfarenhet, desto större känsla för när ngt är fel, dvs en rutinerad och genuint duktig ryttare känner om det tar emot på ett sätt och hästen reagerar på ett sätt som indikerar att ngt är vajsing.

Jag förstår över huvud taget inte ditt tänk: det du säger är i princip att "hästen gör inte det jag önskar eller hade förväntat mig, - det är därmed säkert ngt fel på den, så jag lägger ner kraven ett snäpp. Det finns inga synbara uppenbara fel på hästen, men för säkerhetsskull."
Om man känner så - är det inte vettigare då att reda ut hästen, ta den till veterinär, massör, kiro eller ET eller gud vad det nu kan gälla. Än att hålla på och paddla runt i ingenmansland och aldrig komma vidare med hästens utbildning och ej heller OM det nu är ngt fel på den? fattar inte tänket? :confused:

sa det tidigare i tråden men säger det igen: Jag tycker du och även ngn annan som svarat i tråden har en mycket negativ och märklig inställning till saker som "mkt rutinerade ryttare" och "lydnad hos hästen" osv. Någonstans har ni applicerat och ekvivalerat dessa termer med det mest negativa som går att hitta. "rutinerad ryttare" verkar menas Hänsynslös känsloavsaknande ryttare i dina ögon. och "Lydnad" hos hästen verkar ekvivalent med "kuvad".
jag fattar inte och tycker det är beklagligt med den inställningen och undrar vart ni grundar den på. Du är inte så gammal, vart i sjutton kan du ha sett så mkt skit att du grundar hela din häst-världsbild på såna antaganden? :confused:

Senast ändrad:

Just.
vilka är det som med STOR erfarenhet kan säga att det är ngt fel o har rutinkontroller av hästens hälsa?

Totola
En duktig ryttare löper alltså större risk att träna hästen mer liksidig utan att den är helt fräsch och rörlig i kroppen, vilket bör kunna dölja symptom.
Snarare större chans att hitta ngt om det är vajsing. Den kommer ev. att säga att hästen är svagare här eller där o då är det upp till ägaren att försöka tt rida till det eller kolla det på en gång- då har man kunnat avfärda ev. sjukdomstillstånd o kan då få hjälp av tränaren att rida bättre.
Iom att hästen normalt arbetar korrekt för en duktig ryttare känner den på en gång om ngt är fel o sitter av o kollar upp.

men om man är van vid att rida lite lytta hästar är RISKEN stor att man inte känner ngt alls till slut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30