Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Man ska kunna släppa innertygel och hästen ska gå kvar i önskad böjning/ställning (p g a sits o skänkel). Ställningen måste vara i nacken (atlas) annars är den förböjd. Detta är ett önskescenario, men strävan måste gå dithän. Min önskan är att hästen är så på inner sittben och skänkel att den går kvar i önskad ställning även utan kontakt. När som helst ska man kunna finna kontakt på inner, då för att rida hästen utåt, eller inåt, på volt. Problemet är att hästen gärna blir över-, eller förböjd i det i det varv hästen är "svag" och då tappar man inre bakbenet. Den sladdar ut och skjuter ut motsatt bog. Bär vikten på ytter bog istället.

Ja klart hästen ska var ställd och inte förböjd det är ju inget konstigt. Det blev en definitionsfråga bara då för du rider trots allt även med inner, det lät bara inte så först. Var bara tuvngen att reda ut begreppen eftersom fri från inner inte innebär att man inte använder inner, utan att man inte DRAR i inner, som jag förstår det du menade.

-Men om halvhalter inte går igenom då? (når ner i bakbenen och hästen bromsar sig med ökade vinklar baktill)
Fortsätter du då jobba med dom misslyckade halvhalterna tills det lossar, eller skulle du söka andra lösningar på springproblematiken?
/frågvis! :)

Men det kan du ju inte uppnå på en gång på en häst som inte är utbildad för annat än tex trav. En halvhalt är inte misslyckad på en sån häst för att den inte sätter sig:confused: En lyckad halvhalt på en sån häst är att den svarar alls, gas o broms som andra skrivit tidigare i tråden. Den är kanske knappt riden alls och vet inte vad som förväntas av den. Man måste vara tydlig med en sån häst och ta en sak i taget.
Genom att berömma när den svarar lär man den vad som förväntas. Sen ökas kraven.

Jag tycker inte det bara handlar om utbildning. Vår ena som BARA är travtränad, kan man få igenom en jättebra halvhalt på då musklerna är i fint skick. Det blir en reflexmässig reaktion ner i bakbenet och hästen välver sig och lättar fram. (från marken) Utan att han lärt sig det.

En utbildad häst kan sluta svara på halvhalter då den är knackig, även om det mkt väl vet vad man önskar av den.

Totolas häst lär nog ha fått lära sig en hel massa, är ju inte direkt nykommen från travet och nyss uppsutten på vad jag förstår..

Korkade är de inte, inte behövs det låång utbildning för att lära sig stanna med mjuka bakben. Det är väl mer en fysisk bit inte utbildningsmässig. Även om de två måste följas hand i hand för att man ska komma framåt.
Kan de så gör de är min upplevelse.
och kan de inte får man hitta en väg dithän att kroppen klarar av det man ber om.

Det var det jag spånade på, hur skulle ni jobba mot en korrekt halvhalt om hästen inte släpper igenom den. Fortsätta med stanna-stoppa bara tills den släpper igenom?
Övergångar utan finess bara den lyder förhållning? Eller skita i lydnaden och jobba med saker där man automatiskt kommer närmre önskvärd rörelse i kroppen?
Vill veta hur andra tänker!!:)

Tack för bra tips! :) Något som jag försöker tänka på (fast tränarna brukar motverka den "lätta sitsen" för att jag inte ska riskera att bli "för" lätt :angel: )

Tänker du förresten rent allmänt genomgående i ridningen eller särskilt för framåt/nedåtsökningens skull?
Är lite synd det där att man får/ger sig själv dubbla budskap - pigg häst - bromsa med sitsen vid behov, spänd häst - avlastande sits. Hur går det ihop liksom!? ;)

Nu kommer ett luddigt svar:
Det beror på!
Vad du tränar, hur din häst svarar, etc etc.
Vid problem fram ner, så brukar det vara bra att lätta lite, att söka balansen i hela ekipaget. Sen när du kommer vidare till tramp kan du avlasta i inledningen, och sedan belasta lite när hästen är starkare, men aldrig sitta djupt och hårt i hästryggen.
Att frikoppla kroppsdelar är oxå bra att kunna, bara spänna låren- frkoppla rumpan, spänna rumpan-frikoppla låren. Frikoppla handen från kroppen, när du vill nåt lirka lite i tygeln (skramla kedjan), och be sedan om nåt.
Att man ger dubbla budskap tror jag är en träningssak, prova dig fram vad som händer om du gör si och så, öva din känsla, våga töja och leka med din kropp. Kroppen följer tanken, var i tanken.
Jag lekte lite med fördröjningen av hjälpgivningen på en av mina hästar, impuls från skänkel - fördröjnig - liten förhållning. Då svarade han jättefint, Han har bråttomt annars att hinna till nåt! Detär så lätt att ha för bråttom, göra för mycket och så plösligt pratar vi för fort och skriker högt till våra hästar - vem vill då lyssna?
Lycka till!

Det beror väl på varför hästen inte släpper igenom. Vet man att den har bekymmer någonstans tycker jag inte att man kan vara så hård. Är det däremot en lydnadsgrej blir saken en annan - då tycker jag man kan "ta igenom" (gillar eg inte uttrycket..) en rörelse och kräva att hästen ska göra det man ber den om - förutsatt att man vet att den förstår vad man ber den om...

Min pålle, tex, är stel i bak pga gammal spatt och har svårt för sig av den anledningen. Däremot är han väldigt lydig och skulle inte gå emot för att vara dum. Korta (i tid alltså) övningar med många repetitioner är mitt "recept".

Jag lekte lite med fördröjningen av hjälpgivningen på en av mina hästar, impuls från skänkel - fördröjnig - liten förhållning. Då svarade han jättefint, Han har bråttomt annars att hinna till nåt! Detär så lätt att ha för bråttom, göra för mycket och så plösligt pratar vi för fort och skriker högt till våra hästar - vem vill då lyssna?
Lycka till!

Det där är intressent!! Det var något jag tog till mig från en i övrigt usel :( tränare. Att hästen är så snabb och att vi som människor ska försöka vara extra långsamma. Det funkar ju inte i alla lägen men jag tycker att den "långsamma känslan" är bra.

hur skulle ni jobba mot en korrekt halvhalt om hästen inte släpper igenom den. Fortsätta med stanna-stoppa bara tills den släpper igenom?
Övergångar utan finess bara den lyder förhållning? Eller skita i lydnaden och jobba med saker där man automatiskt kommer närmre önskvärd rörelse i kroppen?
Vill veta hur andra tänker!!:)

se mitt tidigare svar i tråden till TS.
renodla hjälperna först. punkt slut.
dvs se till att hjälpen går igenom först och främst.

Hur kan du utföra ngt och strunta i lydnaden? :confused:

Det var det jag spånade på, hur skulle ni jobba mot en korrekt halvhalt om hästen inte släpper igenom den.

Det gäller ju att skapa förutsättningar för en korrekt halvhalt.

Jag får ångest bar av att tänka på att jobba på lydnanden i stretiga havhalter, och övergångar

Att sätta sig behöver inte hästen "lära sig": Hur "lätt" det går har ju med exteriören att göra
Och hur djupt med styrka

Och hållningen den hanteras i...

Och hälsan som du är inne på.

Om hästen inte vill sätta sig med ryttare på, så börjar jag göra en "utredning"

Hur kan den stanna vid hand?

Hur böjer den?

Hur ryggar den?

Skiter det sig där med får man börja leta i kroppen

ska läsa tråden bättre också :o

Jag får ångest bar av att tänka på att jobba på lydnanden i stretiga havhalter, och övergångar

om det är mig du får ångest över så kan du sluta med det, för jag ställer som sagt frågan, hur Lusidor menar ang. lydnad, och anser att det inte går att fila på vare sig form eller annat om inte gas och broms fungerar först.

sen förstår jag i.o.f inte hur gas och broms INTE kan vara kopplade till lydnad.

Hmm, nu är det ju svårt att uttala sig om er som ekipage eftersom jag inte har sett er men; jag tänker något i stil med - du tillåter inte hästen att få upp ryggen => hästen får svårare att komma upp i formen => den skjuter ifrån ännu mer med bakbenen, tempot ökar och hästen spänner sig.

Bromsa med sitsen kan du göra även i avlastningssits. Man ska ju fortfarande bibehålla kontakten med hästen genom sitsen. Bromsa med handen får man ju inte mycket för så fortsätt du att bara släppa fram så mycket ryggrörelser att tempot blir där du vill ha det.

Hur upplever du själv att avlastningssitsen påverkar? Märker du någon skillnad? Att tre tränare är kritiska mot avlastningssits behöver inte betyda ett smack. :angel:

Att avlastningssitsen skulle bli en 'ovana' ska du inte oroa dig för. Som ryttare måste man ju kunna reglera sin sits, och kan man inte det så får man öva ;) Varefter man får in vanan så blir man mer och mer lyhörd för hur mycket hästen tillåter att man sitter på dess rygg.

Om jag överdriver den "korrekta sitsen" (i princip bara om en tränare kräver det när jag rider lektion, känns för bakåtlutat -egentligen "rakt"- och för mycket på rumpan för kusen) då skjuter jag bort ryggen. Därav att jag inte håller med tränarna, men medger att min sits ser förskräcklig ut rent allmänt så jag försöker förbättra den men ändå behålla känslan.

Kusen är jättekänslig för sitsen, vilket är guld för någon som är lite lat av sig och helst bara skulle rida med tankeöverföring :angel: men det betyder ju också att den är känslig för viktförskjutningar, att man belastar knasigt eller för mycket..
Tror att hästen har lätt att känna sig låst även om man har långa tyglar. Mentalt låst liksom, av att han inte får gå så framåt han vill. Då blir halsen kort och han spänner sig, även om han i övrigt ser mjuk och lösgjord ut. Och då blir inte ryggen lång. Så även om jag sitter "lätt" kan han korta ihop sig för att han känner sig stressad/nervös/pressad (yrsar lätt upp sig för yttre störningsmoment och blir lätt uttråkad, för mycket överskottsenergi? :angel: ). Det är nog det som händer i traven i regel. Att hästen går sakta för att den vet att den inte får dra iväg, men låser överlinjen.. I skritten gör den lite tvärtom, den ökar hellre på om den blir för rastlös.

Blev lite virrigt det här, men min poäng är att jag inte TROR att sitsen påverkar så mycket i de lägen där hästen har för mycket överskottsenergi eller yrsar upp sig, bara negativt isåfall om man åker fram och tillbaka för att bakbensrörelserna blir för stötiga (men det har jag hittat fusk för att avhjälpa! ;) ) eller att det blir ännu värre om jag själv blir frustrerad. När hästen redan ÄR avslappnad mentalt - superolika från pass till pass och minut till minut - då lyssnar den extremt mycket på sitsen. Då brukar man kunna få en fin kontakt i sitsen och nästan lite centaur-känsla, att hästen formar sig efter hur jag sitter, försöker tänka på det när jag vill släppa upp eller aktivera ett visst ben, och jag tror hästen tycker det är tillräckligt lätt för att våga höja ryggen när resten av kroppen sitter.
Men å andra sidan kan den höja ryggen utan att få en bra överlinje, den går med rätt "hög" rygg även när den skjuter mycket. Ser inte alls överbyggd ut när man sitter på jämfört med när den står på marken utan ryttare.

Har läst valda delar av tråden, svarar på detta igen

Det var det jag spånade på, hur skulle ni jobba mot en korrekt halvhalt om hästen inte släpper igenom den.

Egentligen så är ju inte totolas problem så himla unikt.

När jag undervisar och träffar ett ekipade för första gången har jag med mig en hel ikeakasse med paddar handdukar osv.

Jag skrev ju - skapa förutsättningar för halvhalter tidigare.
Den första och den största förutsättningen är att sadeln inte klämmer.

En sadel som klämmer får hästen att gå fort och höja huvudet. En sadel som klämmer, klämmer mer om hästen försöker böja sig, hästen vill därmed inte böja sig, och särskilt inte med ryttare på.

Jag tyckte också jag läste något om ett klapprande på bettet så ja förmodligen får man börja med att padda upp under sadeln så at den inte klämmer och stör hästen.

Jag har alltid haft bruk för min kasse.....

Sedan så placerar jag ryttaren i balans över hästens tyngdpunkt och lär denne hur denne skall svänga med axlarna på långa tyglar. (Hästen brukar också höja huvudet om ryttarens tyngdpunkt kommer bakom hästens tyngdpunkt, så at lära sig kontrollera den är bra)

När det är klart så går hästen lång och låg i ett sansat tempo. Och det räcker med mjuka kramar på ytter.
Får ryttaren stå i fältsits i trav och galopp så klarar de det i dessa gångarter också. Kankse itne perfekt och galant hela tiden, men de lyckas hitta dit i alla fall

Hästen är ju faktiskt ett mottrycksdjur :idea:, om sadeln inte stör och ryttaren lyckas balansera sig stilla med sin egen kropp så kommer ju den där första välvningen av sig själv.

Tom nybörjare fixar det ju över cavaletti :angel:

Har man kommit dit så har man inte problem med halvhalterna, eller att stanna.

Skall man ha riktiga med kvalitet så måste man "rida" men det har svea skrivit om

Sedan är ju inte alla hästar fräsha som du skriver, men lång och låg brukar de flesta klara.

Gör de inte det så skulle jag inte rida dem utan tömköra dem.

Man kan ju göra en liknande övning som "lilla snurren" som alkemisten (?) skrev om fast på en 20 meters volt.

Får man tag i böjningen i sidan korrekt så kan man ju få tag i böjningen uppåt också.

Den övningen är ju väldigt bra att "ställa diagnos med" också

Har hästen för ont för tömkörning också

Då är det dags för stor hältoutredning på klinik

Senast ändrad av en moderator:

sen förstår jag i.o.f inte hur gas och broms INTE kan vara kopplade till lydnad.

Bara en parentes, för jag antar att det inte var riktat till mig;
Det behöver ju inte vara en lydnadsfråga, men däremot så om hästen respekterar ryttaren och är inlärd att reagera snabbt på hjälperna så kommer den göra det man ber om känns det som. I itt fall är det där med bromsen nog mer en respekt- och trygghetsfråga än en fråga om lydnad (alltså - det skulle inte gå att enbart "disciplinera"/öva den till att lyda, det skulle fortfarande brista i anledningen till VARFÖR den inte lyder).
Tycker mao att gas och broms är kopplat till lydnad i allra högsta grad, men för att den INTE lyssnar känns det inte självklart att se skälet som "olydig". Den kan ha lärt sig fel eller aldrig lärt sig vad den förväntats göra. Eller ha andra tillräckligt goda skäl till att inte lyssna (ont t ex). Skulle inte drömma om att kräva total lydnad och disciplin av en häst för det skulle kräva sådan enorm lyhördhet från mig som ryttare.

om det är mig du får ångest över så kan du sluta med det, för jag ställer som sagt frågan, hur Lusidor menar ang. lydnad, och anser att det inte går att fila på vare sig form eller annat om inte gas och broms fungerar först.

Instämmer. Gas och broms är kopplade till lydnad för mej i alla fall, jag vet inte varför man får ångest över lydnad f ö men, men.....:cool:

Fredrik:

Att sätta sig behöver inte hästen "lära sig": Hur "lätt" det går har ju med exteriören att göra
Och hur djupt med styrka

Styrka är kopplat till utbildningsnivå liksom förmågan att trots ev ofördelaktig exteriör sätta sej.

Att sätta sej kommer först sedan den lärt sej fatta de allra mest elementära grunderna när det gäller inverkan och det låter det inte som ts häst har riktigt....

*allmänt*

Idag gick framåt-nedåtsökningen riktigt bra faktiskt! :) Hade en riktigt bra dag idag och även hyfsat bra i Måndags (rejäl svacka igår...)
Har fuskat ett par gånger vid uppsittningar och mutat med godis för att hästen ska bli mer motiverad att stå stilla och vänta på mig. Matvrak som han är så är det en riktigt bra motivering! :angel: Så han STOD STILLA och väntade på mig när jag hade suttit upp tills jag bad honom gå. Det är nog, tja inte allra första gången men en av ytterst få gånger som han faktiskt stått med ro och väntat! :)
Vi fick en riktigt bra start för efter godiset var han positiv, och då tog ag ett varv på en halvliten volt till vänster (svåra varvet) utan så höga krav men att han skulle forma sig hyfsat efter volten utan att fiffla en massa, efter bara ett varv så stannade jag och belönade med godis en gång till. Sen hade jag en extremt samarbetsvillig och koncentrerad häst! ;) Kunde smygskritta "av misstag" för att han trodde att det kanske kunde ge en belöning. Tog det väldigt basics och försökte mest jämna till honom lite på volterna, alltså inte öppna/sluta utan bara försöka få honom belasta hyfsat jämnt och vara såpass böjd att han trampar under lite med innerbak, övade mycket tvära vändningar där jag istället tillfälligt kunde ställa lite högre krav utan att det blev tjatigt (tänka osynliga koner man ska gå i snäva mönster runt på marken :idea: ) och så massor med varvbyten iom det. Kuse var riktigt duktig och sökte sig framåt/nedåt 90% av passet! :banana: var tvungen att sluta efter sisådär 15 minuter, kändes som att utmana ödet annars när man lyckats behålla koncentrationen såpass länge.

Känns skitkul när man väl får till det! Det störiga är att det är så olika från pass till pass. Kan liksom inte tänka "idag ska jag öva på travövergångar" eller "idag ska jag träna på framåt/nedåt-sökning", "idag ska jag öva smygskritt/halter" för då spricker planerna ofta beroende på dagsformen. De trevliga passen, som idag och i måndags när det känns som att hästen verkligen är med, då blir man lite bortskämd! ;)

Att sätta sej kommer först sedan den lärt sej fatta de allra mest elementära grunderna när det gäller inverkan och det låter det inte som ts häst har riktigt....

Säg det till pålle på hemvägen vid uteritt! ;) Då kan man "sätta sig" minsann. Sämt åsido, håller med er båda eftersom varken det ena eller det andra känns helt rätt. Klart att hästen måste lära sig att samla sig under ryttare och helst att kunna öka och minska samlingsgrad när man ber om det, och det kräver ju inlärning. Men att hästar "kan" samla sig och sätta sig redan innan vi börjar rida är det väl inga tveksamheter om? Jag har t o m sett min häst sitta, så det vet jag att den kan! :rofl:

se mitt tidigare svar i tråden till TS.
renodla hjälperna först. punkt slut.
dvs se till att hjälpen går igenom först och främst.

Hur kan du utföra ngt och strunta i lydnaden?
Jo, att hästen i sin natur kanske alltid vill lyda, men att den har svårt att svara pga någon anledning. Tar man då igenom "bromsen" till varje pris för att få till total lydnad, eller jobbar man kanske med övningar som mer reflexmässigt och indirekt leder till det där fina svaret på förhållningen (halvhalten tex) som man vill ha?

Tex, jobbar med en där trevliga övningen som beskrivits tidigare, för att lossa upp en obalanserad och lite styv häst. För att då efteråt få ett bättre gensvar på förhållningen. I stället för att från steg ett prompt kräva svar, och kanske få en "avstanning" utan kvalite.

Bara spånar! Tack för svar!

En sak jag lärde mig av Klaus Ferdinand Hempfling (tycka vad jag vill om karln :angel:) är att vara med hästen i nuet och inte förvänta sig något. Droppa kraven så blir du nog förvånad över hur bra det går!

KL och svar till både Totola och Lusidor:

Jag förstår nu vart våra bilder "går isär" gällande lydnad.

Det verkar som detta ord för er har en mkt negativ klang och innebär våld eller åtminstånde att till varje pris slita och dra eller sparka på (om vi pratar broms och gas) tills hästen svarar.

I min värld så har jag aldrig över huvud taget tänkt den tanken.
Lydnad för mig är att det funkar, punkt slut. dvs att hjälper går igenom och fungerar = lydig häst.

aldrig har jag ekvivalerat att om det INTE funkar så är det omedelbart ekvivalent med att hästen helt enkelt inte känner för att lyda och är dum. självklart är det då snarare frågan om en rad tänkbara variabler.
fysiska hinder = hästen kan inte
outbildad häst ´= hästen förstår inte
otydlig ryttare = hästen förstår inte
outbildad ryttare = hästen förstår inte

I min erfarenhet är anledningarna att det inte fungerar betydligt oftare ryttarens begränsningar snarare än att hästen har fysiska problem i sig själv som hindrar den. Om vi pratar sånt grundläggande som gas och broms så bör den ha grava problem om det verkligen är hästen det sitter i. Undrar då om det är lämpligt att rida den ö.h.t.

Senast ändrad:

et gäller ju att skapa förutsättningar för en korrekt halvhalt.

Och hur djupt med styrka

Och hållningen den hanteras i...

Och hälsan som du är inne på.

Om hästen inte vill sätta sig med ryttare på, så börjar jag göra en "utredning"

Hur kan den stanna vid hand?

Hur böjer den?

Hur ryggar den?

Skiter det sig där med får man börja leta i kroppen

ska läsa tråden bättre också
Ja så tänker jag oxå. Det börjar kännas ångest att "ta igenom" som du säger..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4