Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Jag kanske missat nåt mer du skrivit om din sits, men om din häst höjer huvudet och stressar fram så försök att inte sitta tungt på den. Använd stigbyglarna och innersida lår för att avlasta ryggen litgrann för att frigöra ryggen till att främja kontakten mellan bakbenen och din hand. Lek lite med din sits och egna balans.

Tack för bra tips! :) Något som jag försöker tänka på (fast tränarna brukar motverka den "lätta sitsen" för att jag inte ska riskera att bli "för" lätt :angel: )

Tänker du förresten rent allmänt genomgående i ridningen eller särskilt för framåt/nedåtsökningens skull?
Är lite synd det där att man får/ger sig själv dubbla budskap - pigg häst - bromsa med sitsen vid behov, spänd häst - avlastande sits. Hur går det ihop liksom!? ;)

Jobbar du hästen i alla gångarter? är problemet lika stort i alla gångarter?
Jag skulle på en sådan häst jobba i skritt tills sökningen framåt/nedåt är mera befäst, hästen har bättre kroppskontroll och rätat ut S-kurvan. Så att hästen blir bekväm med det sättet att röra sig och använda sin kropp. (för du vill ju förändra en hel del) Sedan skulle jag smyga in trav, enbart korta korta biltar i början.

Jag tror precis som du, nyckeln till korrekt framåt-nedåt sökning hittar man genom korrekt ställning/böjning. Böjning och ställning genom användning av sits och skänkel - ingen dragkamp i inner tygel.

Inner tygel är jätteviktig. Hästen måste skolas att förstå den. Hästen ska ställa i nacken om du tar i innertygeln, och det ska den kunna även om du inte sitter på och sits och skänkel inte finns. Men dragkamp får det aldrig bli.

Jag vill rida hästen fri från innertygel. Är det inte ofta så att ryttaren blir hängande i innertygel för att svänga/böja/ställa, det som händer då är att hästen skjuter med inner bakben mot innertygeln istället för att bära. Eller möjligtvis lutar inner bog mot en dragande innertygel. Visst, ibörjan med unghästar måste man lära den inner tygelns funktion, med så snart som möjligt (så snart hästen går att styra) tycker jag att man måste använda sits och skänkel för att få hästen på yttertygel, fri från inner tygel (men med lätt, av ryttaren önskad, kontakt) för att få hästen att bära på inner bakben med stöd på ytter tygel. Stödet du får ytter är den påskjutande kraften från yttersidan.

Jobbar du hästen i alla gångarter? är problemet lika stort i alla gångarter?
Jag skulle på en sådan häst jobba i skritt tills sökningen framåt/nedåt är mera befäst, hästen har bättre kroppskontroll och rätat ut S-kurvan. Så att hästen blir bekväm med det sättet att röra sig och använda sin kropp. (för du vill ju förändra en hel del) Sedan skulle jag smyga in trav, enbart korta korta biltar i början.

Just nu är det lättare i skritten, och det är för att som du säger så har jag jobbat mycket i skritt. Kusen blir ju mer stressad i skritten av att trava så jag har fuskat genom att låta bli traven ett tag.
Skulle egentligen inte påstå att den har svårare i traven, bara att det kräver lika mycket jobb (har redan lagt ner en hel del jobb i skritten) och att JAG får för dålig kroppskontroll om hästen drar iväg. I skritten är det ju lättare att hålla koll på sig själv trots att hästen ökar på, blir större balansförändring i traven :p
Låter som bra råd, som jag redan försöker följa! :idea:

Jag tror precis som du, nyckeln till korrekt framåt-nedåt sökning hittar man genom korrekt ställning/böjning. Böjning och ställning genom användning av sits och skänkel - ingen dragkamp i inner tygel.

Är nog lite mer inne på sveas linje själv, den måste lära sig lyssna RÄTT på tygeln. Den mesta korrigeringen försöker jag göra med sitsen, men om jag t ex behöver bromsa och hästen inte lyssnar på en hyfsat lätt sitssignal för det - då känns det ju inte som någon idé att förgäves ta i yttertygeln eller bromsa "hårt" med sitsen så man skjuter bort hästens rygg.? Så då tar jag snabba förhållningar, så lätta som möjligt men ibland behöver man ta i lite mer om hästen är för yrsig och totalignorerar (tappar respekten om jag är inkonsekvent och inte tar igenom hjälperna, tappad respekt =ännu yrsigare.. :crazy: ). Och ibland kan jag använda tyglarna för avslappning (för att åstakomma ställning).

Kör egentligen varken med enbart rida inner eller enbart rida ytter, för jag tycker inte det fungerar så bra.

Jag vill rida hästen fri från innertygel. Är det inte ofta så att ryttaren blir hängande i innertygel för att svänga/böja/ställa, det som händer då är att hästen skjuter med inner bakben mot innertygeln istället för att bära. Eller möjligtvis lutar inner bog mot en dragande innertygel. Visst, ibörjan med unghästar måste man lära den inner tygelns funktion, med så snart som möjligt (så snart hästen går att styra) tycker jag att man måste använda sits och skänkel för att få hästen på yttertygel, fri från inner tygel (men med lätt, av ryttaren önskad, kontakt) för att få hästen att bära på inner bakben med stöd på ytter tygel. Stödet du får ytter är den påskjutande kraften från yttersidan.

Det blir lite virrigt det du skriver, för mej alltså. Fri från innertygel innebär för mej att du släpper den i stort sett men sen skriver du att du vill ha en lätt av ryttaren önskad kontakt. Jamen det är inte att hästen är fri från innertygel i min värld:confused:

En dragande innertygel är nog ingen som önskar:confused:

KL
Man använder innertygeln, men har den kvar på ytter.

För att hästen ska bli stark så måste den lära sig. det är då ryttarens uppgift.
trial and error ingår i det. De flesta hästarna föds inte med en bra balans med ryttare på.

Den måste få träna den gångart som den har "problem" med.

Om den springer i trav- vilket den har lärt sig förr- travare, så måste man göra halvhalter tills den hittar en bra balans i ett lugnare tempo.

Senast ändrad:

-Men om halvhalter inte går igenom då? (når ner i bakbenen och hästen bromsar sig med ökade vinklar baktill)
Fortsätter du då jobba med dom misslyckade halvhalterna tills det lossar, eller skulle du söka andra lösningar på springproblematiken?
/frågvis! :)

Hästar är inte dumma o med belöning kommer man långt.

Prata med den o var lugn själv. Vissla eller sjung.
Var avslappnad o rid lätt med fördröjning.

Ett hårdare tag- dragande i munnen skapar oftast bara mer frustration, men man kan inte förvänta sig att en häst som har arbetat i "fel" form halva livet ska ta halvhalterna rätt.
man begär bara att den ska lyssna på bromsen. Även där är eftergiften A o O.
Man kan trava sakta utan att den ska arbetar rätt o berömma den mkt att den lär sig att den nu inte ska trava järnet eller gå o vänta på den signalen.
-Det här är vad som förväntas av dig nu!
Här krävs det ju tålamod hos ryttaren som ska kunna ta små små framsteg som jättepositivt.

Totola:
Kanske du inte behöver rida hästen så låg. den kanske får tillräcklig längning i det här skedet av att ha huvudet i normalposition men genom din inverkan höja upp bakre delen av halsen ändå.

Att låta den balansera sig med huvudet högre än tränaren vill ha den men ändå känna att ryggen kommer upp och hästen höjer sig ett snäpp och blir ridbar.

Det är kul att laborera med från marken tycker jag. Att då kunna göra övningar med huvudet placetar lågt eller högt.

Högre men med avslappning o längning i halsen o ryggen puttar lixom in bakdelen extra mycket per automatik.

Riktigt lång och låg och påverkan på överlinjens muskulatur blir så stark att det blir så mkt svårare vid minsta spänning. -Vilket de brukar ha och även vi...
Längningen är bra som stretch, men i det långa loppet genom ett helt pass känns det väl tufft att kräva arbete med huvudet riktigt lågt.
Kanske stressen minskar om den får röra sig i en kortare ram men att du ändå får igenom en höjning av ryggen och den är mjuk i nacken??
Lite halva vägen var mellan hästen, dig och tränaren... Med hästen som utslagande röst.:idea:

Ja huvud/ halsformen kommer av sig själv- om man rider den rätt.

viktigast är att få den att börja kunna bära upp sig i ett för hästen väl avvägt tempo.
Att fokusera på huvudets placering eller vilja ha den FÖR lång o låg- leder ofta bara till "skottkärreridning"

Jag hinner inte svara på det just nu, utan ber att få hänvisa till tråden om bakåtverkande tygeltag.

-Det här är vad som förväntas av dig nu!
Här krävs det ju tålamod hos ryttaren som ska kunna ta små små framsteg som jättepositivt.

Shit, det här ska jag rama in! :D :rofl:
Ibland glömmer man bort att hästen är kanonduktig även om den inte går bra för att det ändå är vi ryttare som klantar oss i regel :angel:

Tack för bra tips! :) Något som jag försöker tänka på (fast tränarna brukar motverka den "lätta sitsen" för att jag inte ska riskera att bli "för" lätt :angel: )

Tänker du förresten rent allmänt genomgående i ridningen eller särskilt för framåt/nedåtsökningens skull?
Är lite synd det där att man får/ger sig själv dubbla budskap - pigg häst - bromsa med sitsen vid behov, spänd häst - avlastande sits. Hur går det ihop liksom!? ;)

Du brukar alltså inte sitta i avlastningssits?

Totola:
Kanske du inte behöver rida hästen så låg. den kanske får tillräcklig längning i det här skedet av att ha huvudet i normalposition men genom din inverkan höja upp bakre delen av halsen ändå.

Att låta den balansera sig med huvudet högre än tränaren vill ha den men ändå känna att ryggen kommer upp och hästen höjer sig ett snäpp och blir ridbar.

Det är kul att laborera med från marken tycker jag. Att då kunna göra övningar med huvudet placetar lågt eller högt.

Högre men med avslappning o längning i halsen o ryggen puttar lixom in bakdelen extra mycket per automatik.

Riktigt lång och låg och påverkan på överlinjens muskulatur blir så stark att det blir så mkt svårare vid minsta spänning. -Vilket de brukar ha och även vi...
Längningen är bra som stretch, men i det långa loppet genom ett helt pass känns det väl tufft att kräva arbete med huvudet riktigt lågt.
Kanske stressen minskar om den får röra sig i en kortare ram men att du ändå får igenom en höjning av ryggen och den är mjuk i nacken??
Lite halva vägen var mellan hästen, dig och tränaren... Med hästen som utslagande röst.:idea:

Ligger säkert en poäng i det, fast det känns inte som någon stretch i normalhöjden utan snarare som "fortfarande ihoptryckt". Kanske att man kan få till "avslappning" även i normalläge däremot.? = mindre ihopdragen känsla :p
Och det är inte särskilt mycket lägre än normalläge jag är ute efter heller, är mest irriterande att allt i stil med nacke i jämnhöjd med manken/strax ovanför/strax nedanför känns som något slags stopplägre där man inte kommer längre. Att hästen har underhals fastän den egentligen jobbar på rätt bra.

Vet inte om jag tolkade dig rätt, självklart blir det jobbigt med ett läge som hästen är ovan att gå i, men benämningen "riktigt låg" känns överdriven när man egentligen bara vill få lite längre hals, lite mindre s-kurva. Det skulle jag kunna åstakomma på varmblodet bara genom att inte tokdra i tyglarna! ;)

Den där sista biten, det tror jag kan stämma. Att gå halva vägen var, för det är så jag jobbat när det känts bra rent ridkänslemässigt. Men egentligen *borde* den vara redo för mer tycker man.

Senast ändrad:

Du brukar alltså inte sitta i avlastningssits?

Alltså, ja och nej.
Från början satt jag i avlastningssits i princip hela tiden. Ännu mer i traven eftersom jag inte ville störa ryggen.
Nu har jag testat rida för 3 olika tränare som alla oavsett inrikting varit på mig med "den korrekta lodräta sitsen" och om jag försökt motivera det med avlastningssits eller att jag inte vill sitta så förbaskat mycket på bakre sittbenen så har dom snarare verkat tycka "du kan ju inte förvänta dig att hästen ska jobba bra när du sitter sådär!" känns som att det borde ligga något i det om tre totalt olika tränare påpekar det... :angel:
När jag rider själv försöker jag att inte sitta så mycket och länge i avlastningssits, mest för att det inte ska bli en ovana och man får problem att sitta i neutralläge, och har i bakhuvudet att man ska minsann inte bromsa hästen med tyglarna utan med sitsen. Bara det att bromsar man hästen med sitsen så blir det att man hindrar ryggen/bakbenen. Det är väl det som är tanken med en bromsande sits? :crazy:
Därav att jag är lite kluven. Känslan är att visst är det bra att rida med sitsen och försöka justera lite där i första hand när något känns fel, men samtidigt känns hästen mer harmonisk av en lätt sits. Och hästen blir lugnare av att man använder sitsen i första hand och tyglarna bara i nödfall, MEN ryggen blir kortare. Lite pest eller kolera.

Hmm, nu är det ju svårt att uttala sig om er som ekipage eftersom jag inte har sett er men; jag tänker något i stil med - du tillåter inte hästen att få upp ryggen => hästen får svårare att komma upp i formen => den skjuter ifrån ännu mer med bakbenen, tempot ökar och hästen spänner sig.

Bromsa med sitsen kan du göra även i avlastningssits. Man ska ju fortfarande bibehålla kontakten med hästen genom sitsen. Bromsa med handen får man ju inte mycket för så fortsätt du att bara släppa fram så mycket ryggrörelser att tempot blir där du vill ha det.

Hur upplever du själv att avlastningssitsen påverkar? Märker du någon skillnad? Att tre tränare är kritiska mot avlastningssits behöver inte betyda ett smack. :angel:

Att avlastningssitsen skulle bli en 'ovana' ska du inte oroa dig för. Som ryttare måste man ju kunna reglera sin sits, och kan man inte det så får man öva ;) Varefter man får in vanan så blir man mer och mer lyhörd för hur mycket hästen tillåter att man sitter på dess rygg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA