Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske missat nåt mer du skrivit om din sits, men om din häst höjer huvudet och stressar fram så försök att inte sitta tungt på den. Använd stigbyglarna och innersida lår för att avlasta ryggen litgrann för att frigöra ryggen till att främja kontakten mellan bakbenen och din hand. Lek lite med din sits och egna balans.
Jobbar du hästen i alla gångarter? är problemet lika stort i alla gångarter?
Jag skulle på en sådan häst jobba i skritt tills sökningen framåt/nedåt är mera befäst, hästen har bättre kroppskontroll och rätat ut S-kurvan. Så att hästen blir bekväm med det sättet att röra sig och använda sin kropp. (för du vill ju förändra en hel del) Sedan skulle jag smyga in trav, enbart korta korta biltar i början.
Jag tror precis som du, nyckeln till korrekt framåt-nedåt sökning hittar man genom korrekt ställning/böjning. Böjning och ställning genom användning av sits och skänkel - ingen dragkamp i inner tygel.
Jag vill rida hästen fri från innertygel. Är det inte ofta så att ryttaren blir hängande i innertygel för att svänga/böja/ställa, det som händer då är att hästen skjuter med inner bakben mot innertygeln istället för att bära. Eller möjligtvis lutar inner bog mot en dragande innertygel. Visst, ibörjan med unghästar måste man lära den inner tygelns funktion, med så snart som möjligt (så snart hästen går att styra) tycker jag att man måste använda sits och skänkel för att få hästen på yttertygel, fri från inner tygel (men med lätt, av ryttaren önskad, kontakt) för att få hästen att bära på inner bakben med stöd på ytter tygel. Stödet du får ytter är den påskjutande kraften från yttersidan.
-Det här är vad som förväntas av dig nu!
Här krävs det ju tålamod hos ryttaren som ska kunna ta små små framsteg som jättepositivt.
Tack för bra tips! Något som jag försöker tänka på (fast tränarna brukar motverka den "lätta sitsen" för att jag inte ska riskera att bli "för" lätt )
Tänker du förresten rent allmänt genomgående i ridningen eller särskilt för framåt/nedåtsökningens skull?
Är lite synd det där att man får/ger sig själv dubbla budskap - pigg häst - bromsa med sitsen vid behov, spänd häst - avlastande sits. Hur går det ihop liksom!?
Totola:
Kanske du inte behöver rida hästen så låg. den kanske får tillräcklig längning i det här skedet av att ha huvudet i normalposition men genom din inverkan höja upp bakre delen av halsen ändå.
Att låta den balansera sig med huvudet högre än tränaren vill ha den men ändå känna att ryggen kommer upp och hästen höjer sig ett snäpp och blir ridbar.
Det är kul att laborera med från marken tycker jag. Att då kunna göra övningar med huvudet placetar lågt eller högt.
Högre men med avslappning o längning i halsen o ryggen puttar lixom in bakdelen extra mycket per automatik.
Riktigt lång och låg och påverkan på överlinjens muskulatur blir så stark att det blir så mkt svårare vid minsta spänning. -Vilket de brukar ha och även vi...
Längningen är bra som stretch, men i det långa loppet genom ett helt pass känns det väl tufft att kräva arbete med huvudet riktigt lågt.
Kanske stressen minskar om den får röra sig i en kortare ram men att du ändå får igenom en höjning av ryggen och den är mjuk i nacken??
Lite halva vägen var mellan hästen, dig och tränaren... Med hästen som utslagande röst.
Du brukar alltså inte sitta i avlastningssits?