Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Säg det till pålle på hemvägen vid uteritt! ;) Då kan man "sätta sig" minsann. Sämt åsido, håller med er båda eftersom varken det ena eller det andra känns helt rätt. Klart att hästen måste lära sig att samla sig under ryttare och helst att kunna öka och minska samlingsgrad när man ber om det, och det kräver ju inlärning. Men att hästar "kan" samla sig och sätta sig redan innan vi börjar rida är det väl inga tveksamheter om? Jag har t o m sett min häst sitta, så det vet jag att den kan! :rofl:
Vad bra:banana:
då är det "bara" att förvalta det rätt.

Det gäller ju att skapa förutsättningar för en korrekt halvhalt.

Jag får ångest bar av att tänka på att jobba på lydnanden i stretiga havhalter, och övergångar

Att sätta sig behöver inte hästen "lära sig": Hur "lätt" det går har ju med exteriören att göra
Och hur djupt med styrka

Och hållningen den hanteras i...

Och hälsan som du är inne på.

Om hästen inte vill sätta sig med ryttare på, så börjar jag göra en "utredning"

Hur kan den stanna vid hand?

Hur böjer den?

Hur ryggar den?

Skiter det sig där med får man börja leta i kroppen

ska läsa tråden bättre också :o

Som Mackan säger.
Om ryttaren tror sig göra allt korrekt är han nog ute med cykeln.

Det är lätt att försvara sig med att hästen har ngt fel eller är mkt speciell.

Sök kvalificerad hjälp istället.

En sak jag lärde mig av Klaus Ferdinand Hempfling (tycka vad jag vill om karln :angel:) är att vara med hästen i nuet och inte förvänta sig något. Droppa kraven så blir du nog förvånad över hur bra det går!

Japp, försöker komma ihåg det! :)
Och att inte känna sig "misslyckad" om det går sämre än vanligt så man blir frustrerad och får en ond cirkel.
Men det är verkligen skitsvårt att komma ihåg! :o

I min erfarenhet är anledningarna att det inte fungerar betydligt oftare ryttarens begränsningar snarare än att hästen har fysiska problem i sig själv som hindrar den. Om vi pratar sånt grundläggande som gas och broms så bör den ha grava problem om det verkligen är hästen det sitter i. Undrar då om det är lämpligt att rida den ö.h.t.

Det kan mycket väl stämma, att det oftare sitter i ryttaren (fast min teori är inte att det är ryttaren som orsakar olydnaden utan att ryttaren inte lyckas få till lydnad..) hästen kan vara olika svår att få till lydnad på utan att det blir "till varje pris!" och då är det upp till ryttaren att påverka hästen rätt, uppfostra och skola rätt, anpassat till hästen om det behövs, och att göra det på ett sätt som inte provocerar till olydnad.
För det jag menade var - om man "tvingar" en häst att lyda hjälperna och sitter och kräver 15 stegs tramp på en omusklad häst, då tigger man om olydnad = i det fallet skulle jag inte kalla HÄSTEN olydig eller ouppfostrad utan kalla den ryttare som för tillfället sitter på ryggen korkad :p Tänker man så så gäller det ju även OM hästen skulle ha lite fysiska känningar, att ryttaren måste känna av hur hästen känns och aldrig pressa så mycket att hästen "måste" protestera. Det går oftast (om det inte är som du säger, att det är en ofräsch häst som inte bör ridas) men kräver mycket mer av ryttaren. Därför enklare att se till att få bort den fysiska begränsningen om det går.

Jag tycker nog att du ska läsa Fredrik_'s inlägg igen. För jag håller med henne i detta tänk.

Om hästen inte vill sätta sig med ryttare på, så börjar jag göra en "utredning"

Hur kan den stanna vid hand?

Hur böjer den?

Hur ryggar den?

Skiter det sig där med får man börja leta i kroppen

Alltså, om hästen stannar mjukt och följsamt vid hand, böjöer sig mjukt och följsamt, samt ryggar glatt, mjukt och följsamt, utan att tramsa utan ryttare på. Då är det ju eftre vad jag och vad jag förstår att Fredrik_ menar, ryttaren det är fel på, ja och då ska man ta kontakt med isntruktör, för att få fram vad man som ryttare gör fel.

Men låser sig ovanstående punkter även utan ryttare, ja då finns ju stor risk för att det är något som en veterinär eller equiterapeut bör titta på.

Det är inte ALLTID hästens fel att nånting inte fungerar, men det är heller inte ALLTID ryttarens fel att nånting inte fungerar.

Precis som i mänskliga relationer, är man minst två som är "delaktiga när det dyker upp problem".

Lite off-topic: - har alltså inte med tråden egentligen att göra, så de sm vill kan sluta läsa här.

Som nu, vintertid, testar min häst alla gränser som finns. När det är kallt, mörkt, blött och ruggigt, då går hästen i form som en gammal monark damcykel, tjugofem meter från stallet och sen hem igen.

Om vi mot förmodan kommer ner till paddocken, ja då vet hästen att den ska göra som matte vill. Hästen gör det glatt, trevligt och i fin form. Hästen får massor av beröm, jag hoppar av lossar sadelgjord och leder hästen hemåt. Då spelar hästen apa högt och lågt, när vi ska gå hem, för att grannens hästar far runt i hagen. DÅ far vi rakt ut på sjuttioväg, i rusnngstrafik, prejar ner en jobbare i diket, står på bakbenen, balanstravar och tramsar. Till sist när bilisterna stannar och tålmodigt väntar, tjuter jag så ögonen sprutar och hänger som en spottloska i tygeln tills vi kommer in på vägen mot stallet.

Dagen därpå kan vi få skjuts till ridhus och hästen är en ängel.

Dagen därpå är det 25 meter släpande skritt från stallet och taktande tralopp hem igen. Men jag är medveten om att jag har en ung, 23-årig promenadhäst och ser fram emot vår och sommar igen.

Och ja, jag har regelbunden kontakt med veterinär, massör och kvalificerade instruktörer och goda vänner. Idag kommer en god vän ut och hjälper mig att tömköra igen. :bow:

Senast ändrad:

Som Mackan säger.
Om ryttaren tror sig göra allt korrekt är han nog ute med cykeln.

Det är lätt att försvara sig med att hästen har ngt fel eller är mkt speciell.

Sök kvalificerad hjälp istället.

Fast det är ju rätt självklart att det är ryttaren det hänger på om hästen kommer gå bra eller inte. Bara det att hästar som är lite ofräscha inte BÖR gå bra innan de blivit fräscha = felbelastning/överbelastning, och att vissa hästar kräver mycket mer av sin ryttare än andra. För egen del vet jag att jag är lite ojämn i min egen kropp vilket ställer till det rakriktnings- och koordinationsmässigt, ska få det kollat/behandlat har jag tänkt, men har inte fått tummen ur. Även om jag teoretiskt sett hade kunnat rida hästen bra trots det så är det en onödig nackdel att jobba med. Precis som om hästen är riktigt stel, sned, har låsningar, mentala "trauman" eller felinlärningar, taskig exteriör osv, visst går det teoretiskt sett att rida bra ändå i de flesta fall för precis som du säger så hänger det mesta på ryttaren. Men varför göra det onödigt svårt för sig själv om man kan lösa det utanför ridningen först och främst.? Varför riskera att pressa hästen/bli frustrerad i onödan?
Ta bort "ursäkterna"/motgångarna så långt det går först och främst, det är min strategi - sen jobba med det man har! :p

Var nöjd med att den lyssnar tillbaka- sen kan du jobba vidare ABC

Ja det låter som en bra idé.
När hästen lyssnar vill jag såklart ta mig framåt, som jag tror Lusidor skrev i en tidigare tråd så de dåliga dagarna får man nöja sig med att försöka återfå kontakten, en bra dag försöker man "jobba" ordentligt. :)

Jag tycker nog att du ska läsa Fredrik_'s inlägg igen. För jag håller med henne i detta tänk.

Alltså, om hästen stannar mjukt och följsamt vid hand, böjöer sig mjukt och följsamt, samt ryggar glatt, mjukt och följsamt, utan att tramsa utan ryttare på. Då är det ju eftre vad jag och vad jag förstår att Fredrik_ menar, ryttaren det är fel på, ja och då ska man ta kontakt med isntruktör, för att få fram vad man som ryttare gör fel.

Men låser sig ovanstående punkter även utan ryttare, ja då finns ju stor risk för att det är något som en veterinär eller equiterapeut bör titta på.

Det är inte ALLTID hästens fel att nånting inte fungerar, men det är heller inte ALLTID ryttarens fel att nånting inte fungerar.

Precis som i mänskliga relationer, är man minst två som är "delaktiga när det dyker upp problem".

Ja, precis. Hästen kan visserligen påverkas till att röra sig annorlunda från marken beroende på hur den rids (upplever att hästar som lär sig gå mer bärigt och balanserat vid ridning i regel har bättre kroppskontroll och vilar mer i steget även från marken..) men om den har svårt redan från marken är det iaf inte enbart ridningen som gör det svårt.
"Min" ET brukar under varje behandling testa rygga ett par gånger för att kunna se om låsningarna försvunnit, brukar vara ett ganska säkert kvitto enligt honom.
Samtidigt så kan man ju ibland få hästen att gå bättre från marken.. T ex pålle som travar som en kratta när den springer själv, men sätter man den i balans och avslappning så går det bättre. Eller som absolut inte vill använda höfterna på rätt sätt men när man väl fått till några stegs sluta så har den plötsligt mycket bättre teknik! :idea: (finns såna mindre saker som man faktiskt kan rätta till genom inlärning menar jag..)

Stanna vid hand från skritt eller trav?

Sen beror det även där hur lydig den är och hur hanteraren gör.
en otränad häst får man knappt stopp på, men om den tränas av ett proffs så lär den sig fort.

hur det görs är inte hela sanningen om vad hästen klarar av med ryttare.

vi pratar nu mest om TRAVhästar som inte alls har lärt sig att sätta sig eller kanske ens går i annat än med huvudet i vädret.

vi pratar nu mest om TRAVhästar som inte alls har lärt sig att sätta sig eller kanske ens går i annat än med huvudet i vädret.

Du tror alltså fortfarande inte att det finns dåligt utbildade/outbildade ridhästraser? ;)

Stanna vid hand från skritt eller trav?

Sen beror det även där hur lydig den är och hur hanteraren gör.
en otränad häst får man knappt stopp på, men om den tränas av ett proffs så lär den sig fort.

hur det görs är inte hela sanningen om vad hästen klarar av med ryttare.

Och???? :confused::confused::confused: Vad har rasen med grundutbildningen att göra. Ska man tävla ridtravare i vanlig klass mot framavlade dressyrraser som flera bukefalister anser, så kan jag inte se att det är någon skillnad på hur man grundutbildar hästen oavsett ras.

Jag har aldrig varit lyxhustru. Däremot har jag ända till 35 års ålder varit handikappryttare, en sån där handikappryttare, som har gjort i ordning hästen själv, suttit upp själv, suttit av och gått iväg som vanligt efter ridning, när andra blivit avlyfta satt i rullstol, ställts framför rollator eller fått en blindkäpp i handen. Därför sågs jag som 17-åring för frisk för att tävla och träna i handikappsammanhang...

Då gick jag över till att rida in en arabhingst, skola om ett antal travare och även skolat om en galopphäst till promenad/dressyrhäst... Och jag har då inte skilt på raserna, utan arbetat med samma grundutbildning på alla hästarna.

Men vem vet, det kanske är det som är anledningen till att jag är mer synlig handikappryttare idag... även om jag inte har "mönstrat" än.

Det är bra att lyssna på hästen, men hästen måste även lyssna på oss, om det ska bli ett ömsesidigt samarbete. Vad vill vi att hästen ska göra? Visa den och den gör det oftast om man ber den.

Nu pratar vi inte rent allmänt, utan om specifika hästar- individer som "skenar" i skritt o bara springer fort- iallafall jag.

Nu pratar vi inte rent allmänt, utan om specifika hästar- individer som "skenar" i skritt o bara springer fort- iallafall jag.

Okey... då var det TS häst su menade, när du svarade i fredrik_'s inlägg?... att TS ska ta hjälp av kvalificerad tränare? Det var liksom där, jag tappade tråden..

Men då förstår jag och ber om ursäkt. :bow:

Okey... då var det TS häst su menade, när du svarade i fredrik_'s inlägg?... att TS ska ta hjälp av kvalificerad tränare? Det var liksom där, jag tappade tråden..

Men då förstår jag och ber om ursäkt. :bow:

Jag hoppas verkligen inte det var min häst axel syftade på, för någon skenhäst har jag då inte! ;) Och har aldrig haft heller trots 3 travare hittills.

Vill bara förtydliga att "väldigt mycket energi" och "ibland går nästan konstant i övertempo", "mycket skjutkraft" INTE betyder att hästen skenar, tvärtom travar den på stället och spänner ihop sig, går över till väldigt sakta trav från skritten för att skritten blev för frustrerande, kortar steget och höjer sig men behåller övertempot istället för att vila på steget, börjar gå utan att man bett om det från halter, öka tempot för att den tappar balansen (men lyssnar om man förhåller) och dylikt, överskottsenergi och yrsighet mao när den har en dålig dag. Blir den vettskrämd av något tar den ett par galoppsprång på stället snarare än full fart framåt.
Ser det som rätt stor skillnad på "övertempo" och "skena" ;)

Senast ändrad:

Det är bra att lyssna på hästen, men hästen måste även lyssna på oss, om det ska bli ett ömsesidigt samarbete. Vad vill vi att hästen ska göra? Visa den och den gör det oftast om man ber den.

Vad betyder det mer konkret i ridsammanhang.? Från marken känns det mer logiskt när det gäller framåt/nedåt, tränar oftast i grimma då eftersom det är så lätt att bara ta ett lätt tryck underifrån med grimskaftet :p

Det betyder bland annat (återigen) att du ska tydligt och klart lära den dina olika signaler. Främst start och broms som en grund.

En signal i taget, när hästen lyssnar - beröm. Det verkar allra viktigast för dej just nu att lära in från grunden vad du vill. Du måste göra det enkelt, krångla inte till med att göra en massa saker på en gång, utan en sak i taget.

Lite bilder på "vilddjuret". Har varken tagit med dom "allra värsta" eller "allra bästa" eftersom det inte känns så representabelt, bli lätt ögonblicksbilder. Är mycket väl medveten om mina hemska underskänklar och förmåga att spänna armbågar/handleder vid förhållningar, men vill ni komma med konstruktiv sitskritik får ni göra det! ;)
Bilderna är tagen under en dryg stressad dag då det droppade in vatten/snö och rasade från taket var och varannan minut :p Fick aldrig någon ro i huvet stackarn.

Så här kan det se ut när hästen inte riktigt vill stå stilla.
http://thumb16.webshots.net/t/68/68/7/73/40/2288773400065461816MqJnVp_th.jpg

Rätt bra sökning ändå
http://thumb16.webshots.net/t/68/168/2/58/32/2048258320065461816jAxjzP_th.jpg

När det trillar snö från taket eller åker förbi något som låter rejält ser det ut såhär:
http://thumb16.webshots.net/t/69/69/1/36/55/2079136550065461816iLKGSa_th.jpg

Vill framåt, framåt, framåt! (Ursäkta dålig bild, men jag tyckte den illustrerade det bra)
http://thumb16.webshots.net/t/68/68/8/25/9/2768825090065461816sSYgwX_th.jpg

Får se om jag lyckades med länkarna också.. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar