Sv: Framåt/nedåt?
Jag tycker nog att du ska läsa Fredrik_'s inlägg igen. För jag håller med henne i detta tänk.
Om hästen inte vill sätta sig med ryttare på, så börjar jag göra en "utredning"
Hur kan den stanna vid hand?
Hur böjer den?
Hur ryggar den?
Skiter det sig där med får man börja leta i kroppen
Alltså, om hästen stannar mjukt och följsamt vid hand, böjöer sig mjukt och följsamt, samt ryggar glatt, mjukt och följsamt, utan att tramsa utan ryttare på. Då är det ju eftre vad jag och vad jag förstår att Fredrik_ menar, ryttaren det är fel på, ja och då ska man ta kontakt med isntruktör, för att få fram vad man som ryttare gör fel.
Men låser sig ovanstående punkter även utan ryttare, ja då finns ju stor risk för att det är något som en veterinär eller equiterapeut bör titta på.
Det är inte ALLTID hästens fel att nånting inte fungerar, men det är heller inte ALLTID ryttarens fel att nånting inte fungerar.
Precis som i mänskliga relationer, är man minst två som är "delaktiga när det dyker upp problem".
Lite off-topic: - har alltså inte med tråden egentligen att göra, så de sm vill kan sluta läsa här.
Som nu, vintertid, testar min häst alla gränser som finns. När det är kallt, mörkt, blött och ruggigt, då går hästen i form som en gammal monark damcykel, tjugofem meter från stallet och sen hem igen.
Om vi mot förmodan kommer ner till paddocken, ja då vet hästen att den ska göra som matte vill. Hästen gör det glatt, trevligt och i fin form. Hästen får massor av beröm, jag hoppar av lossar sadelgjord och leder hästen hemåt. Då spelar hästen apa högt och lågt, när vi ska gå hem, för att grannens hästar far runt i hagen. DÅ far vi rakt ut på sjuttioväg, i rusnngstrafik, prejar ner en jobbare i diket, står på bakbenen, balanstravar och tramsar. Till sist när bilisterna stannar och tålmodigt väntar, tjuter jag så ögonen sprutar och hänger som en spottloska i tygeln tills vi kommer in på vägen mot stallet.
Dagen därpå kan vi få skjuts till ridhus och hästen är en ängel.
Dagen därpå är det 25 meter släpande skritt från stallet och taktande tralopp hem igen. Men jag är medveten om att jag har en ung, 23-årig promenadhäst och ser fram emot vår och sommar igen.
Och ja, jag har regelbunden kontakt med veterinär, massör och kvalificerade instruktörer och goda vänner. Idag kommer en god vän ut och hjälper mig att tömköra igen.