Framåt-nedåt?

P

pannkakssmet

Jag undrar hur detta uppnås vid longering. Är det något hästen själv hittar samtidigt som den hittar sin balans eller finns det sätt för att locka den framåt-nedåt?

Om någon har en bra bild på en fin framåt-nedåt sökning skulle jag med gärna vilja se den.

Tack
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag börjar vid longering med att gå nära hästen och med min hand på linan nära kapsonen (eller grimman, ej träns) visa hästen framåt-nedåt. Ger snabb eftergift som vid annat arbete (min eftergift kommer före hästens). Sen flyttar jag mig längre och längre ifrån hästen, så långt ifrån som går utan att tappa kontakten. Hästen ska då svara på en lätt skakning i linan med att söka framåt-nedåt. Gör den ej det får jag gå närmare igen och visa den.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Precis så gör jag med och det funkar bra, började stillastående med att bara få henne att bara följa min hand åt båda hållen sedan har vi arbetat oss framåt så nu går hon jättefint i linan och söker sig framåt-nedåt.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag lär hästen att reagera på min fokus=min blick och energi, och detta använder jag som så att jag fokuserar på inner bak samtidigt som jag med min kropp använder spiralen (Bakbenens leder)
(Låtsas att jag är en häst)

-i vänster varv-

sänker mig fram/åt sidan och med vänster pekfinger pekar neråt och åt vänster och sänker arm, axel och huvud samtidigt som jag höjer höger hand och lyfter fram hästen ..... hästen svarar väldigt fort och detta nyttjar jag i tre steg. Be/säg till/se till

Efter ett tag med detta arbetet behöver jag bara peka (Be) och själv använda spiralen så följer hästen.

Jag kan aldrig förvänta mig att hästen ska göra något jag inte kan förklara = extra tyglar.

Så lite som möjligt på hästen=grimma o lina eller lös.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag börjar vid longering med att gå nära hästen och med min hand på linan nära kapsonen (eller grimman, ej träns) visa hästen framåt-nedåt. Ger snabb eftergift som vid annat arbete (min eftergift kommer före hästens). Sen flyttar jag mig längre och längre ifrån hästen, så långt ifrån som går utan att tappa kontakten. Hästen ska då svara på en lätt skakning i linan med att söka framåt-nedåt. Gör den ej det får jag gå närmare igen och visa den.

Intressant, skakar jag i linan gör mina hästar halt, slutar jag inte exakt då de gör halt fortsätter de att backa.

Alla vägar bär till Rom :D
 
Sv: Framåt-nedåt?

Om det är unghästar vi pratar om här, så anser jag att den inte ska gå på en liten volt-vilket jag får intryck av här.
Peka hit o dit:confused:

Behöver inte vara volt, jag jobba även på raka spår. Pekar jag åt ett håll går hästen ditåt under träning, inget konstigt alls :D

Ibland vill jag skicka hästen framåt, förbi mig, då pekar jag förbi mig, och hästen går.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag lär hästen att reagera på min fokus=min blick och energi, och detta använder jag som så att jag fokuserar på inner bak samtidigt som jag med min kropp använder spiralen (Bakbenens leder)
(Låtsas att jag är en häst)

-i vänster varv-

sänker mig fram/åt sidan och med vänster pekfinger pekar neråt och åt vänster och sänker arm, axel och huvud samtidigt som jag höjer höger hand och lyfter fram hästen ..... hästen svarar väldigt fort och detta nyttjar jag i tre steg. Be/säg till/se till

Efter ett tag med detta arbetet behöver jag bara peka (Be) och själv använda spiralen så följer hästen.

Jag kan aldrig förvänta mig att hästen ska göra något jag inte kan förklara = extra tyglar.

Så lite som möjligt på hästen=grimma o lina eller lös.
OK!
Du visar hästen hur den ska gå.

Skulle vilja se det i VL
 
Sv: Framåt-nedåt?

med vilket finger visar du i vilken form som den ska gå:D

Genom att aktivera spiralen. Men du kanske bara ville ha tramsiga svar? eftersom du löjlar till det?

Det giter jag inte hänga på.

Och vadå "Skulle vilja se" det är ju inget unikt, hästen följer människans rörelse om den litar på en. Var är det konstiga?
 
Sv: Framåt-nedåt?

Genom att aktivera spiralen. Men du kanske bara ville ha tramsiga svar? eftersom du löjlar till det?

Det giter jag inte hänga på.

Och vadå "Skulle vilja se" det är ju inget unikt, hästen följer människans rörelse om den litar på en. Var är det konstiga?

Aktivera spiralen?
Du skriver att du pekar än dit .
Vad är det för fel på Chambongen?
Där behöver inte hästen utsättas för teckenspråksförbistring.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Aktivera spiralen?
Du skriver att du pekar än dit .
Vad är det för fel på Chambongen?
Där behöver inte hästen utsättas för teckenspråksförbistring.

Jag accepterar och respekterar att du inte vill förstå mitt sätt att jobba på, men snälla nedvärdera inte folk bara för att de inte gör som du.

Min fråga kvarstår för att jag är nyfiken, varför chambong?

Jag har förklarat mitt sätt, kan du?
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag blir nyfiken. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med spiralen?

Det är lite svårt här på buke, för att alla kallar saker vid olika namn. Och en del saker jag gör har jag inte ens satt ord på.
Men det är intressant att behöva göra det. Och lära sig vad andra kallar saker.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Läs inlägg 5 igen och så med tillägg, jag har bilden i huvudet av en spiral som fjädrar dessa lederna, på så vis har i alla fall jag en bättre bild av hur jag vill att min häst ska arbeta.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Tack för förklaringen! Mitt huvud fungerar inte så bra idag efter några nätter utan sömn.:crazy:
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag intämmer med er andra som använder er av naturliga sätt istället för tvångsmedel. Man talar om två typer av samling: Mekanisk samling som uppnås genom diverse inspänningstyglar m m och Mental samling där hästen av egen vilja samlar sig, sätter under sig och bär mer vikt på bakdelen. Den mentala samlingen är enligt mitt sätt att se det, den enda riktiga samlingen. Den naturliga samlingen kan man aldrig forsera fram utan den kommer när hästen är mogen för den, då har det ingen betydelse om jag jobbar hästen uppsuttet eller från marken, i repgrimma och rep eller lös "in liberty". Det är en fantastisk känsla när man kommit så långt. Men tyvärr är det många som tycker att allt ska gå så fort och man vill ha ett snabbt resultat, i många fall blir det på bekostnad av hästens hälsa och hållbarhet.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ja, du skriver ju vad jag tänker, jag håller med dig...det är synd bara att hästen nedvärderas till den grad att den inte anses vara följande, något som hästen i allra högsta grad är om den har förtroende!


Att låsa hästen i någon position alls kan ju bara skapa spänningar och motstånd som till slut går ihop med uppgivenhet som ofta, ofta kallas eftergivenhet *rysa*
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp