Sv: Framåt-nedåt?
*kliar mig i huvudet* Hur var det ett svar till C_L?
pannkakssmet
Har använt dessa bilder på ett annat forum. Inget som är perfekt, men det duger för mig att förklara med.
Jag kolla så att reflexer mellan fram och bak fungerar (när man böjer/ställer så kommer den sidans höft fram), samt att jag på detta sätt kan lära in lite koncentration och tålamod på framförallt unghästar. Jag gör detta en gång åt var håll. Det händer ju faktiskt att hästar skadar sig över natten i hagen eller liknande.
Emellen dessa två gör jag även överträdelse vid handen, men jag ha ringen bra bild på det. Detta lär hästen att sätta under sig mer med innerbak och görs bara korts stunder en gång åt var håll i början av passet. Också där mycket för att kolla att allt fungerar som det ska.
Sen beror det på vilken häst jag longerar hur djup jag vill ha hästen (jag använder aldrig någonsin hjälptyglar). Aminette på bilden har sina problem med kroppen och jag vill inte ha henne för djup. Unghästen ber jag om riktigt djupa framåt-nedåt något steg bara för att se att hon följer mig. Sedan får hon också gå i en mer neutral position.
Framåt-nedåt används för att de ska börja arbeta med magen. Efter att de har med sig detta vill man gärna ha med magen när man tar upp dem i en neutral form och i samling.
Jag använder det också som en koll på att de är med på noterna, att de arbetar avslappnat och att de arbetar korrekt. Ebjuder de inte framåt-nedåt självmant efter en samlingsövning, eller när jag ber om det vet jag att något blev fel.
Halt...ja vad säger man. Hästen ska kunna göra halt.
Sen lär jag in att byta volt (har bilder på det med, men det är inte så intressanta bilder).
Sen lär jag in trav och i vissa fall galoppen (har bilder på det också, men inga direkt bra då Aminette är som hon är). Även där ska framåt-nedåt och neutral position sitta.
Det är ungefär vad jag begär av en häst (inkl. övergångar mellan gångarter) på longen innan jag sitter upp. Kan ta allt från en månad (arbete 2-3ggr/vecka 5-20minuter åt gången) till ett halvår.
När jag sen sitter upp så har jag en linförare och jag åker häst. Efter något pass så börjar jag ha inflytande på hästen, när det funkar tas linan bort, till sist går också linföraren ur paddocken och jag är själv kvar med hästen. Ganska snart efter det börjar jag på att gå rakt fram längs med spåret.
*nu ska jag helt ärligt säga att jag glömde bort vad ursprungs frågan var när jag började svara så jag hoppas att det inte blev helt fel
*