Framåt-nedåt?

Sv: Framåt-nedåt?

I min ögon klarar en ung häst att gå på en liten volt en liten stund jag longerar inte för motionens skull utan för utbildningen! och till att börja med brukar jag lära hästen att sänka huvudet när den är stilla stående! och väl ute på lina via vibrationer men man kan rikta energin i vibbarna i alla vädersträk tex nedåt eller framåt.
 
Sv: Framåt-nedåt?

KL

Här kommer trådskaparen igen, efter viss frånvaro!

Det här blev en väldigt intressant tråd, men jag vill gärna ha mer BILDER! Det är så mycket lättare att förstå.
Och bilder på hästar både med och utan hjälptyglar, i rätt arbete!

Keep up the good work, folks!
 
Sv: Framåt-nedåt?

*kliar mig i huvudet* Hur var det ett svar till C_L?


pannkakssmet
Har använt dessa bilder på ett annat forum. Inget som är perfekt, men det duger för mig att förklara med.

Jag kolla så att reflexer mellan fram och bak fungerar (när man böjer/ställer så kommer den sidans höft fram), samt att jag på detta sätt kan lära in lite koncentration och tålamod på framförallt unghästar. Jag gör detta en gång åt var håll. Det händer ju faktiskt att hästar skadar sig över natten i hagen eller liknande.
stillastaende.jpg



Emellen dessa två gör jag även överträdelse vid handen, men jag ha ringen bra bild på det. Detta lär hästen att sätta under sig mer med innerbak och görs bara korts stunder en gång åt var håll i början av passet. Också där mycket för att kolla att allt fungerar som det ska.


Sen beror det på vilken häst jag longerar hur djup jag vill ha hästen (jag använder aldrig någonsin hjälptyglar). Aminette på bilden har sina problem med kroppen och jag vill inte ha henne för djup. Unghästen ber jag om riktigt djupa framåt-nedåt något steg bara för att se att hon följer mig. Sedan får hon också gå i en mer neutral position.
Framåt-nedåt används för att de ska börja arbeta med magen. Efter att de har med sig detta vill man gärna ha med magen när man tar upp dem i en neutral form och i samling.
Jag använder det också som en koll på att de är med på noterna, att de arbetar avslappnat och att de arbetar korrekt. Ebjuder de inte framåt-nedåt självmant efter en samlingsövning, eller när jag ber om det vet jag att något blev fel.
skritt.jpg




Halt...ja vad säger man. Hästen ska kunna göra halt. :p
halt.jpg



Sen lär jag in att byta volt (har bilder på det med, men det är inte så intressanta bilder).

Sen lär jag in trav och i vissa fall galoppen (har bilder på det också, men inga direkt bra då Aminette är som hon är). Även där ska framåt-nedåt och neutral position sitta.
Det är ungefär vad jag begär av en häst (inkl. övergångar mellan gångarter) på longen innan jag sitter upp. Kan ta allt från en månad (arbete 2-3ggr/vecka 5-20minuter åt gången) till ett halvår.

När jag sen sitter upp så har jag en linförare och jag åker häst. Efter något pass så börjar jag ha inflytande på hästen, när det funkar tas linan bort, till sist går också linföraren ur paddocken och jag är själv kvar med hästen. Ganska snart efter det börjar jag på att gå rakt fram längs med spåret.



*nu ska jag helt ärligt säga att jag glömde bort vad ursprungs frågan var när jag började svara så jag hoppas att det inte blev helt fel :o *
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ah...det var hur man får framåt-nedåt som var frågan.

Finns ett jätte enkelt svar: lätta, lätta skakningar med handen i den riktningen du vill och lite tålamod. ;) Så slipper du slänga på hjälptyglar och skit (dock krävs en kapson).
 
Sv: Framåt-nedåt?

Altså... Lätta skakningar i linan framåt-nedåt? Och tålamod.
För jag kan tänka mig att alla mina skulle reagera med att rycka upp huvudet om linan plötsligt började leva! :smirk:

Hur gör ni andra?
 
Sv: Framåt-nedåt?

Som sagt lätta skakningar. Jag har gjort detta på hästar allt ifrån tjuriga gamla tanter med noll känsla till hispiga små araber som dör om man rör ett finger. Har funkat lika bra på allihop. ;)
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jag bara måste fråga en sak om denna stillastående böjning du visar på bilden.

Hänger böjningen enbart på höften och nacken?

Kan det vara så att hästen måste få en chans att arrangera om hela sin kropp för att göra en bra böjning stillastående?
Alltså en böjning som den har någon nytta av - något som kan hjälpa den att lossa sin kropp - mjuka upp och placera kotorna oansträngt, mjukt och "ergonomiskt" i förhållande till varandra - något som kanske ökar hästens medvetenhet om hur dess kropp hänger ihop från svans till nos?

Jag funderar, då jag tycker det ser väldigt ohälsosamt ut - och till viss del "skadligt" ut - med denna stillastående böjning där hästen är uppenbart "vriden" i hela sin kropp redan från scratch i halten, och sedan förväntas kunna reagerar med en "jämn" böjning genom hela sin ryggrad åt båda håll - trots att benen står åt alla håll och hästen redan är placerad "i sin snedhet".

Vad händer om man istället ber om smyg-skritt - skritt som nästan inte rör sej, och ber om böjningen istället för stillastående?
Eller åtminstone låter den röra sej in i halten i sin böjning som den förväntas ha i halten?
Det bör enligt min mening vara mycket mer "lösgörande" - i ordning med helhetsbilden av varför man använder sej av böjning övht?

En tanke, det vore intressant med ett resonemang kring den "stillastående böjningen"! (din bild tycker jag visar väldigt tydligt det jag menar, en böjning som kommer bli bruten hur mycket du än försöker, beroende på att hästen är helt felarrangerad i hela sin kropp - den kan liksom inte förväntas få en jämn böjning från nacke till höft)

Stillastående "böjning" såsom detta, kan jag dock tänka mej att använda mej av när jag vill visa en häst att den kan väga av från ett framben. Men då vet jag att jag är ute på skadlighetens vågor litegrann, det är inte särskilt nyttigt för resten av kroppen men kan vara bra för att lära hästen att "tryck i denna tygel innebär att du ska väga av från samma sidas framben och lägga över vikten något på det andra frambenet".
Sedan använde rjag mej absolut av just att "ge reflexen till böjningen" redan i en halt för att sedan gå ur halten - detta dels för att hästen ska väga av något från inner fram, men också dels för att hästen redan från steg ett har tagit fram sin höft.

Inte meningen att låta så "hätsk" som jag kanske uppfattas, men undrar om det finns ett resonemang kring detta?
 
Sv: Framåt-nedåt?

Det är inget hästen arbetas i.

Sen måste bakbenen stå relativt jämnt (ber man en sida där hästen står långt bak blir det ju jäkligt svårt).

Jag ber inte om en jämn böjning, lösgöring eller något sådant. Jag vill bara se en reaktion från innerhöft så är jag nöjd.
= på Aminette (på bilden) så tar det ungefär 1 sekund så är jag nöjd.

Alltså inget som arbetas i eller hålls länge alls. Jag vill bara se en reaktion sen bryr jag mig inte mer om det.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ah så egentligen är det inte "användbart" annat än som en "check"?

Kan man förvänta sej att höften går fram om hästen står fel? (som ex Ami på bilden) Kan man dra några slutsatser om den inte går fram - även om hästen är helt konstigt arrangerad i övrigt?

Bara en fundering!
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ja precis iaf jag använder den enbart som en snabb check. Får jag ingen reaktion så flyttar jag lite på hästen och ser igen.

Jag kan säga att när vi tog dessa bilder var det länge sen sist vi gjorde detta och Aminette ville inte alls så still eller ha tåladmod. Vet faktiskt inte ens om vi lyckades med höften fram på den bilden. :p

Om jag inte får en reaktion när jag flyttat på hästen några gånger (har jag bara behövt göra ett fåtal gånger hitills) så skriker jag på C_L :o Så får hon kolla på hästen. :angel:

Kan tillägga att unghästen behöver jag bara vinkla "huvudet" på för att innerhöft ska vippa framåt vilket gäller alla "oförstörda" hästar. Föl är riktigt intressanta om man lockar dem med något i handen att ställa huvudet. Jäklar vilken reaktion det blir i hela kroppen på dem (inte för att jag tränar eller något sådant utan bara kollat för att jag är nyfiken).
 
Sv: Framåt-nedåt?

Det verkar som om vissa pratar om longering och andra pratar om arbete vid handen. Det blir väldigt olika svar och det kan säkert vara ganska förvirrande för många som läser den här tråden. Eftersom det pratas om olika saker här huller om buller så drar jag mig ur disskusionen.
Det är bättre att bestämma sig för om det gäller det ena eller det andra tycker jag.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Hello!
Brukar longera min kallblodskille ganska ofta. Han har lärt sig mitt signalsystem nu och jag är inte helt hundra hur vi började. Jag tror att det handlar som alltid om att lägga tryck och ge eftergift.
Jag kan få honom att slappna av och sträcka fram och ner genom att smacka på ett visst ställe, pingla i linan eller peka på halsen med spöet. Som alltid så måste han ju KUNNA svara på signalen, ha lätt för det s.a.s Jag har ju ingen möjlighet att dra honom dit jag vill.

I början var jag nog övertydlig med beröm och ledde ut och fram med handen, gick intill. Sedan en bit ifrån och petade på innerhalsen med spöknoppen. Sedan har han fattat vad jag vill och svarar på det mesta tryck med att förbättra formen.
Om jag vill korta och samla intar jag själv ett annat kroppsspråk och då betyder signalerna något annat.

Galoppen är riktigt rolig. Bara att höja linhanden och kliva till lite snärtigt så kliver han upp i galopp.
Hästen gillar det hela skarpt!:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp