Ska försöka svara på varförjag använder Chambon.
Någon livlina är det inte. förstår inte varför du väljer att använda det ordet i det här samanhanget.
En häst i frihet använder sin kropp på ett sätt som är ändamålenligt för en häst i just frihet, utan ryttare. När vi rider hästarna vill vi att de ska använda sin kropp på ett annat sätt. De bär inte av sig själva. För att komma åt de bärande musklerna, överlinjen, behöver hästen sänka sin nacke. Chambon hjälper hästen på så sätt att den visar vägen så att hästen ska sänka sin nacke. En häst med hängmatterygg använder inte sina bärande muskler. När hästen sänker nacken ger det förutsättningar för att hela överlinjen ska kunna aktiveras. Där har vi linförarens uppgift, att förvalta detta på bästa sätt så att hästen arbetar i en bärande form.
En Chambon låser inte hästen utan löper fritt. Den hänger helt lös när hästen när hästen sänker sin nacke något.
Jag ser ofta människor som "longerar" sina hästar med bara en lina. För mig är det inte longering eftersom jag än i dag aldrig sett en sådan häst arbeta med en engagerad överlinje. Det är bara trav och galopp runt runt utan bärighet. Det ger ingenting men sliter desto mer på hästkroppen. När jag longerar vill jag att hästen ska arbeta med sin bärande muskulatur. Longeringen ska vara träning av bärande muskler men utan ryttarens tyngd på ryggen.
Detta är min syn på det hela.
Min hästs förtroende har jag. Det behöver jag inte tvivla på. Vi gör cirkelövningar med repgrimma och rep också, det vill jag inte kalla longering, men då tränar vi inte muskler och bärighet utan kommunikation. Det är en helt annan sak. Likadant med löslongering. Syftet är annorlunda.