Framåt-nedåt?

Sv: Framåt-nedåt?

... Hade ju varit coolt dock att kunna "peka" till en form och varför inte samling :cool:

*hoppar in här*

Så intressant det är att läsa era diskussioner. Det finns ju många vägar att gå, för att nå samma mål. Eller kanske iaf liknande mål. Alla är vi olika o alla kommunicerar vi på olika sätt; både med varandra o med med våra hästar.

Vissa använder sig av ett rent tekniskt/mekaniskt språk med hästen. Man trycker här o släpper efter där, flyttar tyngden si o så. Andra använder sig av ett känslomässigt språk, ett kroppsspråk, ett fokus, en energi.

Själv ser jag inget konstigt alls i att "peka". Men det är ju för att det är det språk jag själv använder mig utav. Att använda hela kroppen o rösten för att kommunicera med hästen är för mig fullt naturligt; men jag respekterar att andra använder de metoder de tycker känns bra.

Jag jobbar alltid med hästen lös; av den enkla anledningen att det går lättare. Jag fixar inte att ha en massa linor; vi bara trasslar in oss. Jag pekar för att be honom föra in ett bakben under magen. Jag tar ett steg åt sidan, korsar mina ben, gör en öppna själv - så följer han. Tar jag ett steg emot honom så backar han. Backar jag så kliver han fram. Smyger jag, så smyger han. Länger jag på stegen så gör han det också. Så har vi lekt sen han var liten.

Jag cyklar eller är ute o går med honom i lång hängande lina o samlar traven/galoppen mha rösten o kroppsspråket. Det fungerar alldeles utmärkt. :p

Ha respekt för varandra. Kanske alla vägar bär till Rom? :idea:

/Trötter
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ja, han är en underbar, mkt kommunikativ individ. :love: Han ger mig så mkt, visar mig på mina svagheter, tvingar mig att göra rätt, är med på allt som verkar kul, ifrågasätter allt som verkar dumt.

Hästar har en fantastisk förmåga att hjälpa sin människa att utveckla sig själv, om man låter dem göra det. :p
 
Sv: Framåt-nedåt?

Håller verkligen med!!
Hästar är fantastiska lärare!!
 
Sv: Framåt-nedåt?

Dessutom visar ändå inte bilder rättvisa. Så upplever jag det. Jag kan visa en bild som jag tycker är helt fantastisk, hästen kommer över ryggen, har svikt i baken, har vinklat bäcken, nacken tänker framåt och ändå ser folk inte det.

Allt ligger i betraktarens ögon. Man ser vad man vill se. Eller vad man KAN se.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Okontrollerad häst är för mig beyond levnadsglad o sprallig, så vi pratar helt enkelt, olika språk och har olika syn på saken.

Inte säkert vi har olika syn på saken om vi såg samma häst samtidigt. Det en uppfattar som okontrollerat kan en annan se är bara sprallighet, tex en häst som bockar sig runt dej i linan, (eller utan.)

Det blir en omöjlig fråga att diskutera, när vi inte ser hästar samtidigt utan bara pratar med skrivna ord.:idea:

Ang spiral med hjälp av pek så undrar jag verkligen uppriktigt och inte alls för att skoja till något.:mad:
 
Sv: Framåt-nedåt?

Håller med dig. Chambon är ett utmärkt hjälpmedel som visar vägen utan att sitta åt eller låsa hästen på något vis. Den visar vägen och hänger sedan lös.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Men ursäkta att jag lägger mig i, men inspänningstyglar och en chambon är verkligen inte jämförbara alls. Med en chambon har hästen full frihet att röra sitt huvud som den vill. Enda gången den verkar är om hästen höjer nacken högt, annars hänger den lös. Repet löper ju också genom en ring så hästen har full rörelsefrihet åt sidorna. Det finns inget som tvingar eller låser hästen. Den visar endast hästen att den ska sänka nacken.
Det är STOR skillnad på dessa två.
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt-nedåt?

Har du bilder på denna typ av arbete?
TS frågade ju också efter bilder, så det vore väl intressant om några ville visa sådana...
 
Sv: Framåt-nedåt?

Knapplån

Jag tolkar carolas spiral som typ en spiralfjäder i en madrass.och man vill ju böja lederna bak.
Och så är det ju - att hästen "sätter sig" om vi "sätter oss".
De är ju flockdjur och synkar gärna rörelser.

Däremot så är ju världen alltid större än vi tror.
jag tror ingen här är fullärd och känner till alla sätt som går att använda en chambong, ett finger, eller tömmar till:o

Jag skulle tex gärna vilja lära mig mer om hur man rakriktar med handsignaler eftersom jag ser framåt nedåt som en bieffekt och inte huvumålet.

har därför inte brytt mig om att svara på frågan då jag tror att den komplicerade förklaringen är ointressant

Själv så använder jag löslongering till "tämjning" av ohanterad häst, har senare både röst och handsignaler och kroppspråk, samt tömmar.

Jag tycker man skall sno allt som är bra :D
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt-nedåt?

tilägg

Angående chambongen så är det ju inte bara ett snöre utan också det teknik
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt-nedåt?

Knapplån

Jag tolkar carolas spiral som typ en spiralfjäder i en madrass.och man vill ju böja lederna bak.
Och så är det ju - att hästen "sätter sig" om vi "sätter oss".
De är ju flockdjur och synkar gärna rörelser.

Du tolkar alldeles rätt.

:p
 
Sv: Framåt-nedåt?

Men ursäkta att jag lägger mig i, men inspänningstyglar och en chambon är verkligen inte jämförbara alls. Med en chambon har hästen full frihet att röra sitt huvud som den vill. Enda gången den verkar är om hästen höjer nacken högt, annars hänger den lös. Repet löper ju också genom en ring så hästen har full rörelsefrihet åt sidorna. Det finns inget som tvingar eller låser hästen. Den visar endast hästen att den ska sänka nacken.
Det är STOR skillnad på dessa två.

Eh..ja? Vad jag inte förstår är varför man vill hänga på hästen mer livlinor än nödvändigt. Har man hästens förtroende behövs det ju inte! Har man en kommunikation med hästen, ja då behövs det inte!

Har man hästens uppmärksamhet, då följer den!

Sätter man sådana grundstenar från början så ligger det ju till grund för allt annat i träningen!

Min fråga från början var relevant, men jag har ännu inte fått ett uttömmande svar.

Varför Chambong?
 
Sv: Framåt-nedåt?

Jo det förstod ju jag, måste jag klargöra, men inte hur du menar att du kan få fram det genom att peka:confused: Vill gärna veta.


DET har jag däremot aldrig sagt! Du blandar ihop två komponenter, då blir det gojja :D

Jag lär, visar och leker fram att hästen ska använda sin spiral, nämligen få fram "Pjong pjong pjong" i baken. Sen visar jag vägen med den ledande handen genom att peka och med den drivande handen höjer jag eller sänker jag för att bestämma takten.

Plättlätt.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Nej några longeringsbilder har jag inte. Är ju lite svårt att ta kort samtidigt som jag longerar. Vad är det du vill se på bilderna? Är det hur Chambonen sitter eller hur hästen går? Jag är oftast ensam i stallet, men om någon är med vid ett longeringstillfälle kan jag be den ta bilder.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ska försöka svara på varförjag använder Chambon.
Någon livlina är det inte. förstår inte varför du väljer att använda det ordet i det här samanhanget.
En häst i frihet använder sin kropp på ett sätt som är ändamålenligt för en häst i just frihet, utan ryttare. När vi rider hästarna vill vi att de ska använda sin kropp på ett annat sätt. De bär inte av sig själva. För att komma åt de bärande musklerna, överlinjen, behöver hästen sänka sin nacke. Chambon hjälper hästen på så sätt att den visar vägen så att hästen ska sänka sin nacke. En häst med hängmatterygg använder inte sina bärande muskler. När hästen sänker nacken ger det förutsättningar för att hela överlinjen ska kunna aktiveras. Där har vi linförarens uppgift, att förvalta detta på bästa sätt så att hästen arbetar i en bärande form.
En Chambon låser inte hästen utan löper fritt. Den hänger helt lös när hästen när hästen sänker sin nacke något.
Jag ser ofta människor som "longerar" sina hästar med bara en lina. För mig är det inte longering eftersom jag än i dag aldrig sett en sådan häst arbeta med en engagerad överlinje. Det är bara trav och galopp runt runt utan bärighet. Det ger ingenting men sliter desto mer på hästkroppen. När jag longerar vill jag att hästen ska arbeta med sin bärande muskulatur. Longeringen ska vara träning av bärande muskler men utan ryttarens tyngd på ryggen.
Detta är min syn på det hela.
Min hästs förtroende har jag. Det behöver jag inte tvivla på. Vi gör cirkelövningar med repgrimma och rep också, det vill jag inte kalla longering, men då tränar vi inte muskler och bärighet utan kommunikation. Det är en helt annan sak. Likadant med löslongering. Syftet är annorlunda.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ska försöka svara på varförjag använder Chambon.
Någon livlina är det inte. förstår inte varför du väljer att använda det ordet i det här samanhanget.
En häst i frihet använder sin kropp på ett sätt som är ändamålenligt för en häst i just frihet, utan ryttare. När vi rider hästarna vill vi att de ska använda sin kropp på ett annat sätt. De bär inte av sig själva. För att komma åt de bärande musklerna, överlinjen, behöver hästen sänka sin nacke. Chambon hjälper hästen på så sätt att den visar vägen så att hästen ska sänka sin nacke. En häst med hängmatterygg använder inte sina bärande muskler. När hästen sänker nacken ger det förutsättningar för att hela överlinjen ska kunna aktiveras. Där har vi linförarens uppgift, att förvalta detta på bästa sätt så att hästen arbetar i en bärande form.
En Chambon låser inte hästen utan löper fritt. Den hänger helt lös när hästen när hästen sänker sin nacke något.
Jag ser ofta människor som "longerar" sina hästar med bara en lina. För mig är det inte longering eftersom jag än i dag aldrig sett en sådan häst arbeta med en engagerad överlinje. Det är bara trav och galopp runt runt utan bärighet. Det ger ingenting men sliter desto mer på hästkroppen. När jag longerar vill jag att hästen ska arbeta med sin bärande muskulatur. Longeringen ska vara träning av bärande muskler men utan ryttarens tyngd på ryggen.
Detta är min syn på det hela.
Min hästs förtroende har jag. Det behöver jag inte tvivla på. Vi gör cirkelövningar med repgrimma och rep också, det vill jag inte kalla longering, men då tränar vi inte muskler och bärighet utan kommunikation. Det är en helt annan sak. Likadant med löslongering. Syftet är annorlunda.

Ok. Slutsats från min sida sett.

Du och jag ser fullkomlikt olika på vad rätt sorts arbete är.

I min värld ingår det inte att ha fokus på nacken, att den ska sänka sig, i min värld måste rumpan med tillbehör stärkas först och tränas till styrka för att sedan, när hästen orkar, vill och kan, slappna av i manke hals nacke och käkar.

Det är det som blir så fel ibland när man diskuterar här.

Jag tackar dig så jättemkt för din förklaring!!! Det var gulligt av dig att ta din tid.

Tillägg: Jag skulle aldrig använda mig av longering i annat syfte än att hästen skulle arbta i en för ändamålet bra form, eller i alla fall en mkt god strävan dit, det skulle bara slita och inte tillföra det jag söker, nämligen balans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp