Framåt-nedåt?

Sv: Framåt-nedåt?

:D

Det är ju skillnad på skakning och skakning. Gör jag en lätt "nedåtgående" skakning och samtidigt i min kropp "söker framåt-nedåt" så följer hästen. Skakar jag samtidigt som jag tar upp-bak överkroppen och trampar under mig och stannar min rörelse så blir det halt (de bra dagarna :p ). Skakning är kanske mer en halvhalt...?
 
Sv: Framåt-nedåt?

:D

Det är ju skillnad på skakning och skakning. Gör jag en lätt "nedåtgående" skakning och samtidigt i min kropp "söker framåt-nedåt" så följer hästen. Skakar jag samtidigt som jag tar upp-bak överkroppen och trampar under mig och stannar min rörelse så blir det halt (de bra dagarna :p ). Skakning är kanske mer en halvhalt...?

Vet, bara drev med dig lite :angel: :D
 
Sv: Framåt-nedåt?

min häst söker sig framåt-nedåt helt av sig själv... någongång i bland använder jag lösa inspänningstyglar men oftast söker han sig "djupare" själv så de hänger lösa...
 
Sv: Framåt-nedåt?

Vad har samling att göra med pannkaksmets vilja att få sin häst att söka sig framåt neråt under longering?
Samling går inte att få med en inspänning framtill. Det handlar om hur man får den att börja bära sig-bak.

En unghäst som har mkt överskottsenergi o tittar på allt, kanske springer runt okontrollerat o t o m kan göra sig illa .
Chambon tillhör det snällaste i inspänningsväg o slutar att verka så fort hästen sänker sitt huvud ngt- beroende på hur mkt eller lite som man har anpassat den.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Förlåt om jag är trög, (det var en lång vecka) - men menar du att du går spänstigt, med fjädrande steg?

(En gång fick jag hästen att tölta genom att springa som John Cleese ungefär)
 
Sv: Framåt-nedåt?

En unghäst som har mkt överskottsenergi o tittar på allt, kanske springer runt okontrollerat o t o m kan göra sig illa .
Chambon tillhör det snällaste i inspänningsväg o slutar att verka så fort hästen sänker sitt huvud ngt- beroende på hur mkt eller lite som man har anpassat den.

Du menar att du spänner in en häst som är okontrollerad =Har inget förtroende för dig...

Jaja..allt går utom tennsoldater. Dom sparkar man omkull.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Förlåt om jag är trög, (det var en lång vecka) - men menar du att du går spänstigt, med fjädrande steg?

(En gång fick jag hästen att tölta genom att springa som John Cleese ungefär)

Ja det har verkligen varit en väldigt lång vecka :D

Nej, jag menar inte riktigt så, jag menar att vinklarna ändras ju vid arbete (Rätt enligt mig m.fl) och då eftersträvar man att rörelsen ska (Lite som du säger) vara mer "pjong,pjong,pjong"

Men ändå på ett kraftigt och väldigt kontrollerat vis, Rumpan ska sjunka ner mot marken så mkt det går, hästen ska sitta.

Mina elever fick dansa kosackdans i Lördags innan de satt upp o red, de förstod precis vad jag menade efteråt :angel: :D

Med egen kroppsmedvetenhet och med krav om att ens egna spiral funkar så kan man efter hand be om att hästens spiral ska funka.

Hästen följer dina rörelser....
 
Sv: Framåt-nedåt?

Genom att aktivera spiralen.

Och hur gör du det då?

Kan du visa med bild?

Och vadå "Skulle vilja se" det är ju inget unikt, hästen följer människans rörelse om den litar på en. Var är det konstiga?

Ja hästar kan följa om de inte distraheras av ngt annat. Vilket ofta är fallet om man inte är i ridhus och har en någotsånär vaken häst.

Håller alltså med dej om att hästen följer mina rörelser, det utnyttjar jag också vid longering (fast jag tömkör i o f s mest) och ridning. Men pekandet undrar jag över. Och hur du genom det får till spiralen?

Skulle också vilja se det, på bild.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framåt-nedåt?

Jag har också varit med om att hästen "följer" mig åt det hållet jag pekar, men då måste vi verkligen ha kommit en bra bit, fått arbeta ostört, och jag måste vara väldigt närvarande i det jag gör.
Då är det också så att vi närmar oss frågan om skillnaden mellan löslongering och join-up, för de gånger jag löslongerat, har hästen varit mycket mån om att följa mig, ung som efter en join-up. Följa John, following up etc.
Till trådskaparen, så är det första min häst gör då jag börjar longera, just det, hon söker sig framåt-nedåt. Och jag kan se detta som ett problem - vill inte att hon ska känna sig jagad eller detta med att hon kan uppleva min drivning som "ett skarpt vapen", som ngn skrev i en annan tråd.
Samtidigt är det ju bra att hon söker sig nedåt-framåt... Ett dilemma för mig, och jag känner inte att jag har kunskapen att gå vidare. Någon?
En tränare sa idag apropå denna diskussion, att det inte är någon vits att longera eller lös d:o utan inspänning; att det bara sliter på hästen, men jag kan inte ta ställning, det vore väl underligt om en häst som springer lös i cirkel skulle göra det på ett sätt som är skadligt för den... Önskar att det fanns ngn vetenskaplig studie att luta sig mot, och inte bara en massa löst tyckande.
Som vanligt skulle jag vilja kunna/veta mer, coh då är ju detta ett bra forum...
Och,ja, jag ska försöka mig på en kosackdans med min pålle
 
Sv: Framåt-nedåt?

Men du gör ju en massa saker som är skadligt för dig, trots att du faktiskt har en annan typ av logisk intelligens än vad en häst har? Du går snett, du snedbelastar, du går i framvikt, du kanske t o m råkar väga några kilon för mkt (nu pratar jag om mig själv...), du vet inte varför du ska springa med luftiga steg - alltså gör du det inte, du är lat osv osv.

Allt handlar ju om vad man vill ha sin häst till. Det är väl inget fel på att longera eller löslongera. Vissa är dessutom otroligt duktiga på det. Andra är det inte. Vi får nog visa hästen uppsuttet hur vi vill forma dem, hålla koll på bogar, bakben och ryggrad.

hästen har ett visst rörelsemönster. Det är inte säkert att dess uppfattning om världen är att röra sig rakriktat i samling med sviktande leder. Väldigt få hästar jag träffat har haft denna idén om världen, när jag tänker efter. :) (men så tillhör jag dem som inte är så duktiga på att jobba hästar från marken, jag är inte ens medelbegåvad när det gäller ridning)
 
Sv: Framåt-nedåt?

Det är inte säkert att dess uppfattning om världen är att röra sig rakriktat i samling med sviktande leder. Väldigt få hästar jag träffat har haft denna idén om världen, när jag tänker efter. :)


Nej, inte de lata, oseriösa djur jag har träffat heller:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framåt-nedåt?

Du menar att du spänner in en häst som är okontrollerad =Har inget förtroende för dig...

Jaja..allt går utom tennsoldater. Dom sparkar man omkull.

Om en unghäst är sprallig oxch vill titta på saker har vä'l knappast med förtroende att göra:angel: :eek: :rofl: Den är intresserad aa omgivningen och levnadsglad. :idea:
 
Sv: Framåt-nedåt?

okey jag som inte kan peka hur min häst skall gå använder mig av tömkörningen.

Hade ju varit coolt dock att kunna "peka" till en form och varför inte samling :cool:
 
Sv: Framåt-nedåt?

okey jag som inte kan peka hur min häst skall gå använder mig av tömkörningen.

Hade ju varit coolt dock att kunna "peka" till en form och varför inte samling :cool:

Hm..tror du gravt missuppfattade mina inlägg.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Om en unghäst är sprallig oxch vill titta på saker har vä'l knappast med förtroende att göra:angel: :eek: :rofl: Den är intresserad aa omgivningen och levnadsglad. :idea:

Okontrollerad häst är för mig beyond levnadsglad o sprallig, så vi pratar helt enkelt, olika språk och har olika syn på saken.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Och hur gör du det då?

Kan du visa med bild?



Ja hästar kan följa om de inte distraheras av ngt annat. Vilket ofta är fallet om man inte är i ridhus och har en någotsånär vaken häst.

Håller alltså med dej om att hästen följer mina rörelser, det utnyttjar jag också vid longering (fast jag tömkör i o f s mest) och ridning. Men pekandet undrar jag över. Och hur du genom det får till spiralen?

Skulle också vilja se det, på bild.


Ibland undrar jag om frågandet verkligen är seriöst eller det bara ska bli en ny tramstråd. (Menar inte ditt inlägg här nu vilket jag upplever som en vettig fråga)

Jag har beskrivit hur jag gör, mer kan jag inte göra. OM jag hittar nån bild i mina arkiv ska jag återkomma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framåt-nedåt?

Jag intämmer med er andra som använder er av naturliga sätt istället för tvångsmedel. Man talar om två typer av samling: Mekanisk samling som uppnås genom diverse inspänningstyglar m m och Mental samling där hästen av egen vilja samlar sig, sätter under sig och bär mer vikt på bakdelen. Den mentala samlingen är enligt mitt sätt att se det, den enda riktiga samlingen. Den naturliga samlingen kan man aldrig forsera fram utan den kommer när hästen är mogen för den, då har det ingen betydelse om jag jobbar hästen uppsuttet eller från marken, i repgrimma och rep eller lös "in liberty". Det är en fantastisk känsla när man kommit så långt. Men tyvärr är det många som tycker att allt ska gå så fort och man vill ha ett snabbt resultat, i många fall blir det på bekostnad av hästens hälsa och hållbarhet.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp