Sv: Framåt-nedåt?
Jag har också varit med om att hästen "följer" mig åt det hållet jag pekar, men då måste vi verkligen ha kommit en bra bit, fått arbeta ostört, och jag måste vara väldigt närvarande i det jag gör.
Då är det också så att vi närmar oss frågan om skillnaden mellan löslongering och join-up, för de gånger jag löslongerat, har hästen varit mycket mån om att följa mig, ung som efter en join-up. Följa John, following up etc.
Till trådskaparen, så är det första min häst gör då jag börjar longera, just det, hon söker sig framåt-nedåt. Och jag kan se detta som ett problem - vill inte att hon ska känna sig jagad eller detta med att hon kan uppleva min drivning som "ett skarpt vapen", som ngn skrev i en annan tråd.
Samtidigt är det ju bra att hon söker sig nedåt-framåt... Ett dilemma för mig, och jag känner inte att jag har kunskapen att gå vidare. Någon?
En tränare sa idag apropå denna diskussion, att det inte är någon vits att longera eller lös d
utan inspänning; att det bara sliter på hästen, men jag kan inte ta ställning, det vore väl underligt om en häst som springer lös i cirkel skulle göra det på ett sätt som är skadligt för den... Önskar att det fanns ngn vetenskaplig studie att luta sig mot, och inte bara en massa löst tyckande.
Som vanligt skulle jag vilja kunna/veta mer, coh då är ju detta ett bra forum...
Och,ja, jag ska försöka mig på en kosackdans med min pålle