Framåt-nedåt?

Sv: Framåt-nedåt?

Jag är inte alls säker på att vi ser så olika på vad rätt arbete är. Jag skulle aldrig ha fokus på hästens nacke. Det är en missuppfattning. däremot är det en nödvändighet att hästen inte är hög i sin nacke om den ska kunna använda hela sin överlinje. Alltså möjliggjöra för att bakdelen ska kunna engageras. När bakdelen aktiveras kommer också ryggmuskulaturen att arbeta uppåt, bärande, vilket i sin tur ger en fri lätt framdel.
Jag kan likna det vid ridning. jag jobbar mycket med böjd häst. Vid ridningen vill jag inte heller ha fokus på hästens huvud, men jag böjer hästen för att komma åt bakbenen. När bakbenen arbetar mot tyngdpunkten kommer hästen också rätt i handen, via ryggen.
Man gör något framtill för att åstadkomma arbetet baktill kan jag sammanfatta det.
 
Sv: Framåt-nedåt?

DET har jag däremot aldrig sagt! Du blandar ihop två komponenter, då blir det gojja :D

Jag lär, visar och leker fram att hästen ska använda sin spiral, nämligen få fram "Pjong pjong pjong" i baken. Sen visar jag vägen med den ledande handen genom att peka och med den drivande handen höjer jag eller sänker jag för att bestämma takten.

Plättlätt.

Ok då missförstod jag i alla fall delvis, för du pekar fortfarande med händerna, utan lina? Om jag förstår rätt nu då?
 
Sv: Framåt-nedåt?

"knapplån"

När jag köpte mitt sto som 4-åring var hon väldigt omusklad generellt och framförallt var hon väldigt tanig från manke till svans, hade tom tendens till underhals/hjorthals då hennes metod för att balansera sig var att gå med huvudet högt. Hon gick så både i hagen och under ryttare/i lina. Orkade inte gå "i form" mer än några steg utan att börja nicka med huvudet.
Provade faktiskt chambon på henne och nån framåt/neråtsökning gav det verkligen inte, tvärtom. Istället började vi arbeta på kapson (eller bara i grimma) med att flytta undan bogen för tryck, att hon (till att börja med stillastående) skulle svara på "tryck" neråt med att sänka huvudet. Skritt på liten volt där hon vid "tryck" (peka med spö eller rikta kroppsenergi/blick mot bog eller bakdel) skulle flytta undan denna del (Öka volten). Detta arbete har vi fortsatt i trav och hon går nu sedan länge avslappnat med fin sökning på longerlina, utan några inspänningstyglar.

C_L är ljusår före mig när det gäller att kommunicera med hästar med kroppspråk så att hon kan styra sina hästar med "ett finger" är för mig fullständigt självklart.

Tycker att det är lite trist att man (som jag i brist på bättre metoder testat) ens försöker longera sin unghäst som tittar på allt runtomkring och är "levnadsglad" istället för att arbeta med kommunikationen stillastående eller i skritt så att hästen blir mentalt trött och nöjd och slappnar av och kan komma till arbete snabbare.
Ser detta ofta när några från granngården longerar/tömkör sin hingst varv på varv i trav och galopp. Detta har pågått i flera månader utan att det blir nån större förändring. Han bockar och kickar vilt av och till varje gång och det handlar inte så mycket om träning som om att "motionera" honom (fast jag antar att det är meningen att kunna ha honom bakom vagn nån gång... (travfolk som har honom). Men många vägar bär ju till Rom, fast det tar olika lång tid att ta sig fram och ibland kan man köra rejält vilse.

MVH Hanna
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt-nedåt?

Ok då missförstod jag i alla fall delvis, för du pekar fortfarande med händerna, utan lina? Om jag förstår rätt nu då?

Mina arbetsredskap är grimma och lina, oftast repgrimma bara för att den smiter åt lite bättre och om jag vill ha kontakt så fortplantar vibrationen sig mkt snabbare.

Här är en inte helt bra bild men det visar en del av pekningen samt hur jag fokuserar på inner bak och får henne att agera med inner bak. Sökningen framåt neråt kommer i andra hand här, när "Pjongpjonget" sitter.

DSC_061488.jpg


Jag fjädrar med det benet jag har närmst henne. Lyfter min vänstra hand lite vilket betyder "Aktion" och pekar i den riktning jag vill ha henne åt.

Jag har alltså, i denna position inte ännu sänkt min högeraxel eller sänkt min nacke tillräckligt mkt för att hon ska svara på det.

Jag varvar sedan bakbensaktiviteten med sökningen neråt tills jag finner en balans och såhär i början slutar jag direkt vid acceptans, avslappning, suck och tugg.

(Detta är i början av hennes utbildning)
 
Sv: Framåt-nedåt?

Du är snäll Hanna :o

Din lilla pålla är en fantastisk liten varelse som jag ser fram emot att följa utvecklingen på :love: :d
 
Sv: Framåt-nedåt?

Ja hon är en darling :love: Så kul att du gillar henne!

Och visst ska du få följa henne - snart kurs igen :bump: :bump:

Åsa behandlade henne i veckan och hon tyckte det hänt jättemycket (ca 7 mån sen hon var ute sist). Hon tyckte hon börjat få "ridhästrumpa" :) . Inget S i ryggen längre utan mest lite reaktion vid vänster höft och att hon spände sig på hö sida länden när man lyfte hö bakben, Sned kota vid korset. När hon var klar hade både reaktionen på vä sida försvunnit och musklerna slappnat av på hö sida. liten låsning vä framknä också.
T var också bättre än tidigare behandlingar.

Red henne 20 min på bett i förrgår (barbacka) och hon gick superfint! Lite skrammerl med bettet men inget "snedskummande", (endast lite lite skum överhuvudtaget) och hon följde med bettet fint. :bump: :bump: Så nu ska vi börja variera och så kanske det blir bett för D nästa gång :) .
 
Sv: Framåt-nedåt?

Det verkar som om vi pratar om olika saker här. Det du beskriver är för mig "arbete vid handen" och det är en helt annan sak än longering. Tråden gällde longering, därför har jag inte pratat om arbete vid handen alls.
Sen måste man alltid komma ihåg att det finns ingen metod som fungerar på alla hästar. Tvärtom. Man bör kunna läsa varje häst och se vad just den hästen behöver för typ av träning. Det är otroligt olika för varje individ. Jag tränar alla hästar på olika sätt för de behöver olika typer av träning. Chambon passar inte alla, men jag beskrev varför jag använder den (på vissa hästar) och hur den fungerar.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Hej. Nu tror jag vi börjar närma oss varandra. Du beskriver ungefär hur jag också gör när jag arbetar hästen i repgrimma. Skillnaden är väl bara att jag inte kallar detta longering. Så liten var skillnaden. Ibland är det svårt att uttrycka sig i skrift och missförstånd uppstår lätt. :)
 
Sv: Framåt-nedåt?

Hej. Nu tror jag vi börjar närma oss varandra. Du beskriver ungefär hur jag också gör när jag arbetar hästen i repgrimma. Skillnaden är väl bara att jag inte kallar detta longering. Så liten var skillnaden. Ibland är det svårt att uttrycka sig i skrift och missförstånd uppstår lätt. :)

Vad bra :D *Phu*

Just detta momentet är ju (För mig) en del i inlongeringen, alltså jag longerar ungefär som jag skulle ridit henne de första gångerna, mkt försiktigt. Med mer fokus på spiralen än en volt.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Man kanske kan konstatera då att man väler olika verktyg beroende på vad man vill uppnå....

Samt att det kanske inte är en gaffels fel om den inte används korrekt.

Chambongen hindrar bara hästen att gå alltför högt med huvudet.
En förutsättning för en bra spiral att komma igång är ju att hästen inte höjer halsen utan slappnar av i överlinjen

Får man inte hästen att slappna av i överlinjen så blir det ju bara pankaka i alla fall.
- eller det pjongas ju inte korrekt.. i meningen -det blir ingen hoptryckning av spiralen


Vilket verktyg man väljer har väl med både det man vill uppnå.
Vilket man själv behärskar...
samt det som passar en specifik häst

chambongen funkade inte på nordis
och behövs inte på halvblodis

där räcker det att sättt på en tömkörningsgjord för att ryggen skall koma upp och huvudet ned :D
- men det behövs nog tömmar för rakriktning

om inte du hade nått tips där......
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt-nedåt?

Jag vet itne jag ser så mycekt på bilden, men bilder är bilder bara och jag vet att det var jag som efterlyste så tack.

Men jag tror att jag faktiskt (om jag longerar, tömkör hellre) jobbar ganska lika och faktiskt tycker att det går utmärkt med bara lina o grimma att få fram bra steg.

Jag trodde du körde helt utan, men så var det ju inte :idea:


Tycker det går utmärkt om hästen är lugn att jobba så, men ajg tycker fortfarande att en unghäst kan vara sprallig en dag och det är inte "okontrollerat" eller brister i förtroende. MEn de dagarna gör man kanske annat först.:idea:
 
Sv: Framåt-nedåt?

... Jag skulle tex gärna vilja lära mig mer om hur man rakriktar med handsignaler....

Arbetssättet skiljer sig nog inte åt egentligen; man använder bara olika språk för kommunikationen. Istället för att ge en hjälp med direktkontakt med hästen; med spö eller tömmar eller tummar... :p så ger man hjälpen med handen "i luften" utan att röra vid hästen o rör sig mot eller ifrån den med kroppen. Timing o känsla o egen kroppsmedvetenhet blir viktigt då, förstås. Men det är det ju även om man använder hjälpmedel.

Vill jag tex göra en öppna längs en kant, så bjuder jag hästens huvud mot mig med en öppen hand samtidigt som min andra hand pekar lagom drivande mot bakdelen o jag går framåt.

Det är kul. Man tvingas verkligen tänka efter hur man rör sig själv, hurdan kroppshållning man har, osv. :idea:

Även användbart som i helgen här; verkade hovar o flyttade en hov i taget dit jag ville, för att se hur det blev. Med en pekning, då... :p

... Jag tycker man skall sno allt som är bra :D

Så resonerar jag också. Tror inte det finns "ett rätt sätt" att jobba på. Tur är väl det - så många personligheter som det finns både bland hästar o folk. Bättre då att vara öppen för att pröva sig fram med olika arbetssätt. Hittar man nåt som funkar o känns bra, så fine. :D Med en skvätt ödmjukhet kan man nå långt. :p

/Trötter
 
Sv: Framåt-nedåt?

Nu minns jag inte vad du skrivit i tidigare inlägg, men jag undrar om du jobbar hästen helt lös i dessa övningar? Det låter väldigt spännande, jag vill också...
 
Sv: Framåt-nedåt?

- men det behövs nog tömmar för rakriktning

Ja, jag tömkör o longerar sällan. Men ibland kan jag jobba så om jag vill jobba med en häst som är lite knepig, som jag tex ska rida och vill lära känna lite.

Det kan finnas andra skäl också. Det är inte direkt longering utan lite arbete från marken helt enkelt.
 
Sv: Framåt-nedåt?

Kan du visa och förklara mer ? :)

:D Äh, ut o pröva med hästen, vetja! :bump: "Hjälperna" är desamma. Sen är det olika hur pass vaken häst man har, kan jag tänka mig. Min är väldigt "med", samtidigt som han är som en stor hund... :p För min del är iaf det viktigaste för att få det att fungera bra, att vi har gott om tid, inget som stör utan så att vi kan ha fokus på varandra, o sen inga prestationskrav utan mer som en nyfiken lek. Sen gör det inget om det blir "fel" emellanåt, då provar man vidare. Man ska ha kul med sin häst, tycker jag. Det är då det blir bra! :bump: :D

Det är iaf ett oerhört bra sätt att få kontakten med hästen att växa fram. Och att utveckla sig själv. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 258
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp