Frågor om Värmland

lillbamse

Trådstartare
Är så att man fått jobb erbjudande å kanske skall flytta till värmland å jobba men undrar då vart i värmland man ska försöka bosätta sig..

Finns de nån här inne som kan ge mig förslag på vart man ska bo om man tar jobbet å flyttar dit ...

Mvh M

Tekniker jobb så kommer resa över hela värmland...
Gillar mer lugn och ro.. Så man kan slappna av när man kommer hem..

Så utkanten av nån stad/by eller kanske en villa ute i skogen..

Tekniker jobb så kommer resa över hela värmland...
Gillar mer lugn och ro.. Så man kan slappna av när man kommer hem..

Så utkanten av nån stad/by eller kanske en villa ute i skogen..
Ölme/Väse nånstans kanske? Nära till E18 vilket jag tycker är en fördel, hyfsat billigt att bo och underbar natur...tycker jag. Välkommen till Värmland. :-)

Finns de nån här inne som kan ge mig förslag på vart man ska bo om man tar jobbet å flyttar dit ...
Arvika är en trevlig liten stad med Värmlands lägsta skattesats. Det finns mycket i Arvika för att vara så litet pga gränshandeln från Norge. I utkanten finns både lugn, ro och förmodligen billiga hus.

Är så att man fått jobb erbjudande å kanske skall flytta till värmland å jobba men undrar då vart i värmland man ska försöka bosätta sig..

Mvh M

Alla älskar Sunne! :up:
Ligger typ mitt i Värmland och har finaste dialekten. Det finns en skön blandning av folk, mycket historia och kultur, snälla raggare, vackra miljöer, bra entreprenörsanda och en välkomnande inställning till folk utifrån. Rätt bra huspriser dessutom.

Mvh M

Jag tycker kristinehamn är en trevlig vacker stad :)

Allt utom Torsby, Hagfors, Filipstad typ ;)
Sen att bo utanför själva orten tror jag är bra men städerna verkar sådär. Dessutom ligger de väldigt off.

Väse, ölme, visnums-kil, kils området, vålberg osv. Finns mycket fina ställen som ligger lugnt och skönt men ändå är det bra pendlingsavstånd till resten av Värmland.
Jag hade valt något som har pendlingsavstånd till karlstad för där finns det mesta.

Allt utom Torsby, Hagfors, Filipstad typ ;)
Sen att bo utanför själva orten tror jag är bra men städerna verkar sådär. Dessutom ligger de väldigt off.

Väse, ölme, visnums-kil, kils området, vålberg osv. Finns mycket fina ställen som ligger lugnt och skönt men ändå är det bra pendlingsavstånd till resten av Värmland.
Jag hade valt något som har pendlingsavstånd till karlstad för där finns det mesta.
Ey dissa inte Hagfors. :rage:
Det är soft där. Jättefina omgivningar och riktigt billigt att köpa hus. Det ligger lite off ja, 10 mil till Karlstad, 16 mil till Örebro. Men man satsar på bygden, småbutiker öppnas och folk handlar lokalt. Sport ligger nära hjärtat, speedway, hockey och innebandy t.ex.
Men vill man ha nära till Karlstad så är det off. Vill man ha nära till skogen så är det perfekt.

Ey dissa inte Hagfors. :rage:
Det är soft där. Jättefina omgivningar och riktigt billigt att köpa hus. Det ligger lite off ja, 10 mil till Karlstad, 16 mil till Örebro. Men man satsar på bygden, småbutiker öppnas och folk handlar lokalt. Sport ligger nära hjärtat, speedway, hockey och innebandy t.ex.
Men vill man ha nära till Karlstad så är det off. Vill man ha nära till skogen så är det perfekt.
Dessutom väldigt mycket droger och lite allmän social misär. Men det är fint!
Just Värmland är så bra, för det är nästan alltid nära till skogen och vacker natur.
Sen skrev jag att utanför samhällena är bra, men vete sjutton hur bra det är att bo både i Filipstad och Hagfors. Finns en anledning att folk praktiskt taget ger bort hus i Filipstad.

Sen om man vill ha ett billigt hus är väse inget att satsa på, här har huspriserna ökat väldigt de senaste åren och de flesta går för miljonbelopp om de är i något sånär skick.
Bättre att köpa i ölme innan folk börjar köpa hus där ;)

Just Värmland är så bra, för det är nästan alltid nära till skogen och vacker natur.
Sen skrev jag att utanför samhällena är bra, men vete sjutton hur bra det är att bo både i Filipstad och Hagfors. Finns en anledning att folk praktiskt taget ger bort hus i Filipstad.
Jag är uppvuxen i Hagfors så har bott där i 20 år. Föräldrarna bor där fortfarande. Kan inte säga att jag tycker det är social misär. Klart det finns droger och fylla men vart finns inte det.
Filipstad skulle jag inte bo i däremot. Hagfors har åtminstone stålverket som ger mycket jobb + en gymnasieskola som satsar stort.

Jag är uppvuxen i Hagfors så har bott där i 20 år. Föräldrarna bor där fortfarande. Kan inte säga att jag tycker det är social misär. Klart det finns droger och fylla men vart finns inte det.
Filipstad skulle jag inte bo i däremot. Hagfors har åtminstone stålverket som ger mycket jobb + en gymnasieskola som satsar stort.
Och jag som har barn skulle aldrig flytta dit. Men visst finns drogerna överallt men små bruksorter känns ofta som om de har mer.
Filipstad är inget att bo i även om man som TS redan har jobb, det är för spänt för helt enkelt. Vi hoppade tom över marknaden i år då det fanns ett bombhot mot den som verkade inte tagit helt ur luften även om det inte är något som vi kunde hitta i tidningarna.

För något år sedan var det ett helt avsnitt Uppdrag Granskning som handlade om ungas drogmissbruk och andra sociala problem i just Värmland som enligt programmet var väldigt utbrett. Dock kommer jag inte ihåg om enskilda orter utmärkte sig särskilt.

För något år sedan var det ett helt avsnitt Uppdrag Granskning som handlade om ungas drogmissbruk och andra sociala problem i just Värmland som enligt programmet var väldigt utbrett. Dock kommer jag inte ihåg om enskilda orter utmärkte sig särskilt.
Det var nog grums som de pratade om då. Men jag tror inte det är ett värmländskt problem med små orter där det finns dåligt med jobb och ungdomar knarkar utan ett nationellt.

Ligger inte allt i varmland nara till naturen? :o

Jo, naturen är vacker i hela Värmland! Sen är det väl lite olika vad man uppskattar mest. Jag har bott på flera ställen, bl a Ö Fågelvik som ligger åt Väse till och där var det hemskt öppet och blåsigt. Jag trivs bra där jag bor nu, i en by Brunskog. Om dina jobb-uppdrag är ganska jämt fördelade över länet så är det bara att du tittar på kartan... Vore kanske smartast att bo i Kil eller om du vill bo mer lantligt, Fagerås. Därifrån kan du enkelt ta 61-an till Karlstad, och E18 därifrån om du ska till Kristinehamn, 45-an till Sunne-Torsby eller åt andra hållet till Säffle, åka Ilanda och ta av mot Munkfors (vad det nu var för vägnummer) o s v.

Skulle lägga Grums och Vålberg på icke-listan också.

Sunne är jättefint och ligger vackert, Kil är inte så illa heller och Kil har bekvämt pendlingsavstånd till Karlstad.

Sunne är mycket trevligt :), ja hela Fryksdalen iofs.

Men vad ska du jobba med mer specifikt @lillbamse, vi ska nog kunna hitta en bra plats för dig att bo ska du se!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 188
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka