Frågor om stoet

Ett tillägg till Nafayettes svar förresten.

Det finns även ston som är fertial och brunstar men som har 'tysta' brunster. Dvs de brunstar precis som det ska men de visar det inte. Sådana ston märker man inte alls av att de brunstar. Andra är vad vi i Sverige benämner 'pissmärrar', de brunstar så klart och tydigt att det inte går att missa, och kan vara mer eller mindre odrägliga att ha att göra med under brunst. De piper och slår när man borstar bakdelen, de piper och slår för sadelgjorden och lägger man på skänkeln kommer det en sur bockning som svar. Dessutom ställer de upp sig för allt som rör sig och tillhör hästsläktet, oavsett kön ;) Så man får lära känna sitt eget sto helt enkelt =)

Jag har haft ston av alla varianter, från de som inte ens visade brunst med hingst i stallet, till de som glatt backade upp mot stohagkompisen och lyfte på svansen, pissade floder och blinkade. Och dessutom knappt gick att hantera vid brunst, bara pep och slog hela tiden.

Re: oförskämt

:bow: :bow:

Tycker också det är oförskämt att svara på det viset...och konstigt nog så är det som att en enda person svarar på "ett" sätt så kommer gardet efter o hänger på :crazy:

Till Nadin...buke är i allmänhet det forum som alltid har klara värderingar om invandrare och övrigt...men STAVA fel....det får man INTE :crazy:

Men skit i det..och fortsätt att vara glad..... :D :D...glada människor får man aldrig nog av :rofl:

Ett ganska säkert brunsttecken brukar vara att ston som annars kan vara svåra att fånga i hagen, helt plötsligt GÄRNA vill komma till en.
(och nu har jag ett stort bandage runt vänster ringfinger, och har fått rätta mitt inlägg efter varje s och a.) :D

Ett ganska säkert brunsttecken brukar vara att ston som annars kan vara svåra att fånga i hagen, helt plötsligt GÄRNA vill komma till en.

Gärna backandes :D Salig Nickis som är i himlen sedan flera år kom baklänges såfort man visade sig när hon brunstade. Orsakade en hel del goda skratt ;)

Tack för eran alla svar .Idag hittade jag en bok som heter Börja med hästar
rida,sköta, förstå: skrivet av Ingrid Andersson hoppas där får jag nyttiga information,och svar på mina frågor som duker upp allt efersom.Annars får jag väl fråga er här på forumet.
Att några är otrevliga här skrämmer inte mig :p
Tyvärr finns sådanna männisor i andra forum med,exempel hundforum.Och konstigt någ!! brukar de vara anonuma på info.
Ha det så trevligt dag till er alla!
Vänligen av en glad kvinna :rofl: som gillar att skoja

Ett annat boktips: Hästhållning i praktiken, skriven av Mats Mellberg. Den hade jag mycket nytta av när jag skaffade egen häst.

Immer

Du har fått jättebra svar på dina frågor redan, så dom behöver jag inte svara på. :)

Men efter att ha läst igenom denna tråd så blir jag verkligen upprörd. :crazy:
Bara för att man har stavfel och inte kan så mkt om hästar, men vill lära sig. Ja då ska man kallas snuskhummer... :confused: :crazy: :(
Ja, man blir verkligen chockad på endel. :mad:

Hoppas du inte är avskräckt från Buke i franmtiden, vi flesta här är trevliga och hjälper varandra. :bump: :bump:

Ja ,jag märker att det finns trevliga människor här.
En stor fång rosor till de. :)

Luktar det snuskhummer för att man är intresserad av att lära sig mer om sitt sto och varför hon beter sig på olika sätt eller för att personen inte är så bra på svenska språket?? :confused: :confused:

Du är ju en vuxen kvinna, (som hållit på med hästar i 40år) tycker ju du borde kunna uppföra dig! :mad: :mad:

Re: oförskämt

:bow:

Till Nadin: Bry dig inte om vad vissa här skriver. Buke är ett jättebra ställe att få svar på sina frågor. Fråga på annars får man inget veta och lycka till med ditt sto. :)

Jag tycker att även du, fastän du inte hållit på med hästar så länge och knappt är torr bakom öronen :D, borde kunna uppföra dej.

Jag har skrivit i ett inlägg här ovan varför jag tyckte att det luktade snuskhummer. Tydligen tog jag fel, men efter att ha läst hennes presentation var jag faktiskt övertygad.

Efter att jag "tänkt om" har jag gett ett bra boktips till Nadin.

Så - nu ber jag officiellt Nadin om ursäkt för att jag trodde att det var ännu ett snuskhummerinlägg. Dock ber jag inte om ursäkt för att jag påpekade att det heter ETT sto och inte EN sto - den som förklarar sig villig att lära sig allt om hästar får nog vara snäll att stå ut med en sådan upplysning. Hur pass duktig/inte duktig hon är på svenska språket har jag inte kommenterat! Det är faktiskt ni andra som har tagit upp den lilla detaljen....

Räcker det med den här avbönen, eller ska jag (varför just bara jag, förresten :confused: ) få lida mer för det här misstaget?

Immer

Svarar som en annan här att ett sto vanligtvis brunstar i 21 dagar. Men det varierar från häst till häst.
Stavfelet är inget jag bryr mej om det viktiga är att du vill lära dig och att du bryr dej om hästen. Men fattar inte varför du la en :rofl: efter underskriften :S

Du är förlåtten ;) och tackar för boktipset.
Att rätta till mina stavningsfel är det bara bra.Då lär man sig.
Vänligen

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar