Frågor om servitut

Sv: Frågor om servitut

Enda kommentaren jag fått om maskinhallen är att den kommer ligga 20 meter in på deras tomt och att de inte behöver bygglov eftersom de har jordbruksfastighet.

/Lizzie

Mmmm sanning med modifikation, de får bygga rätt mycket utan bygglov OM byggnationen i fråga kommer att användas i jordbruket. Men inte tex om det är till något som mer kan ses som en hobby. Jag har för mig att nån med hästverksamhet här i Skåne fick bakläxa när de byggde en maskinhall som skulle användas till ridhus. Dvs exakt samma byggnad det enda som skiljde var användningsområdet. Hästverksamheten ansågs inte vara huvudsyftet på fastigheten, alltså behövdes bygglov- eller nåt.

Mmmm sanning med modifikation, de får bygga rätt mycket utan bygglov OM byggnationen i fråga kommer att användas i jordbruket. Men inte tex om det är till något som mer kan ses som en hobby. Jag har för mig att nån med hästverksamhet här i Skåne fick bakläxa när de byggde en maskinhall som skulle användas till ridhus. Dvs exakt samma byggnad det enda som skiljde var användningsområdet. Hästverksamheten ansågs inte vara huvudsyftet på fastigheten, alltså behövdes bygglov- eller nåt.

Grannen har sin mark utarrenderat, förutom en bit som de själva har till hästhage. Så något jordbruk bedriver de inte. Däremot så är maskinhallen ingå i grannens svets- och smidesfirma som mannen har.

/Lizzie

Grannen har sin mark utarrenderat, förutom en bit som de själva har till hästhage. Så något jordbruk bedriver de inte. Däremot så är maskinhallen ingå i grannens svets- och smidesfirma som mannen har.

/Lizzie

Då borde det ju vara bygglovspliktigt? :confused::confused::confused:

Nån som har mera koll?

Av vad som berättats av TS är jag ganksa övertygad att Kung Tulle har rätt. Slå en pling till kommunens bygglovsavdelning och kolla.

Av vad som berättats av TS är jag ganksa övertygad att Kung Tulle har rätt. Slå en pling till kommunens bygglovsavdelning och kolla.

Jag arrenderar ett betesarrende av grannen. Det faktureras genom hans svets- och smidesföretag. Så det är därför jag är tämligen säker på att det inte bedrivs något företagsmässigt jordbruk.

Jag har inte ifrågasatt bygget av maskinhallen eftersom jag blivit itutad att har man en jordbruksfastighet så får du i princip göra vad du vill...

Ska kolla med bygglovsavdelningen.

/Lizzie

Det kan finnas flera anledningar till att det krävs bygglov på jordbruksfastighet. Vår gård ligger tex delvis på vattenskyddsområde. Ska vi bygga ridhus eller annat krävs bygglov om det ska ligga på ena sidan av gården, men inte på den andra....

Hoppas det löser sig för dig!

Hu vilka grannar! Är glad att jag inte sitter i din sits!
Glöm inte att fråga om friggeboden vid tomtgränsen när du ändå ska kolla deras nya lada hos bygglovsförvaltningen. Har den stått i mindre än 10 år måste de flytta på den, alternativt få ditt godkännande.
Är du inte rädd att de ska bli arga och inte låta dig arrendera hästhagarna?

Hu vilka grannar! Är glad att jag inte sitter i din sits!
Glöm inte att fråga om friggeboden vid tomtgränsen när du ändå ska kolla deras nya lada hos bygglovsförvaltningen. Har den stått i mindre än 10 år måste de flytta på den, alternativt få ditt godkännande.
Är du inte rädd att de ska bli arga och inte låta dig arrendera hästhagarna?

Klart risken är stor att jag missar betesarrendet - men jag har tröttnat på att bli behandlad som skit bara för att jag är i beroendeställning till grannen.

Har väldigt lite egen mark, men det räcker till rasthage vintertid. Blir jag av med betesarrendet, så får jag bita i det sura äpplet och ordna sommarbete någon annanstans. Jag betalar dyra pengar för betesarrendet, 3750 kr inkl moms, för en knappt hektar. Eftersom det ligger 20 meter från mitt stall, så har jag accepterat priset. Men när grannen rev upp mitt "hundstaket" i tron om att de ägde ett par meter av min mark - så fick jag nog :devil:. Tänker inte acceptera vad som helst bara för att de äger marken runt min fastighet...

Jag tänker inte bråka eller hämnas i onödan. Men jag vill veta exakt vad jag har för rättigheter som jag kan klämma till med ifall de fortsätter att bråka.

Just nu så är grannen på semester och det är helt knäpptyst. En ren njutning att vara hemma och mysa i min trädgård :D.

/Lizzie

Jag betalar dyra pengar för betesarrendet, 3750 kr inkl moms, för en knappt hektar.
/Lizzie

Skitdyrt...

Jag betalar 2000:- för på ett ungefär 2 hektar nere i SKÅNE där priserna generellt är rätt dyra. Då får vi iofs hålla med stängsel själva men där är vatten ur vattendrag med hyfsad vattenkvalitet.

Det betet ligger ca 2 km från samhället och ca 4 m från där jag bor, dvs 5 minuter med bil och jag kan sköta vanlig tillsyn på vägen till eller från mataffären. Dvs det blir mycket få "extra" körningar.

Det kallar jag ockerpris.

Håller med - tycker det är svindyrt! Så blir det ytterligare prishöjning, då får grannen tillbaka gärdet. Den enda som i sånt fall skulle vilja ha det är en annan granne. Men inte som bete, utan som åker... då lär inte grannen få det priset som jag betalar...

Accepterade priset för i år enbart för att arrendet ligger 20 meter från mitt stall.

/Lizzie

Får mig verkligen att önska att vi bodde på annat ställe än Skåne. Här har vi betalt 4 gånger så mycket för samma areal, och det har varit prisvärt.

Får mig verkligen att önska att vi bodde på annat ställe än Skåne. Här har vi betalt 4 gånger så mycket för samma areal, och det har varit prisvärt.

Tja då bor du på fel plats i Skåne liksom.... du menar alltså på ALLVAR att du betalat över 10 000:-/ år för en hektar mark????

Tja då bor du på fel plats i Skåne liksom.... du menar alltså på ALLVAR att du betalat över 10 000:-/ år för en hektar mark????

Nyfiken fråga från en Närkebo... Varför är det så stora skillnader i arrendepris i Skåne?

/Lizzie

I vårt fall arrenderade vi en snutt klass 1 prima lantbruksmark, d v s högsta möjliga avkastning. Skulle de tycka det var värt att släppa den delen som låg i anslutning till stallet fick vi gå upp i pris.

Nyfiken fråga från en Närkebo... Varför är det så stora skillnader i arrendepris i Skåne?

/Lizzie

Nära Malmö och Lund är det väldigt bra högt klassad åkermark och nästan ingen betesmark. Där finns också enormt många som bor i städerna och småorterna däromkring som vill ha häst.

Sedan där jag bor är det blandat med åker, skog och betesmarker. Åkermarken är inte lika bra . De som har häst här har i regel redan egen gård med lite mark. Det är svårt att hitta beten till vettiga priser men det går med lite tur.

Sedan längre ut är det steniga marker och skog, väldigt mycket naturbetesmarker. Inte lika mycket hästfolk koncentrerat då det är sämre pendlingstider in till storstan- och där är arrendepriserna ännu billigare.

Nära Malmö och Lund är det väldigt bra högt klassad åkermark och nästan ingen betesmark. Där finns också enormt många som bor i städerna och småorterna däromkring som vill ha häst.

Sedan där jag bor är det blandat med åker, skog och betesmarker. Åkermarken är inte lika bra . De som har häst här har i regel redan egen gård med lite mark. Det är svårt att hitta beten till vettiga priser men det går med lite tur.

Sedan längre ut är det steniga marker och skog, väldigt mycket naturbetesmarker. Inte lika mycket hästfolk koncentrerat då det är sämre pendlingstider in till storstan- och där är arrendepriserna ännu billigare.

OK, då förstår jag.

/Lizzie

Fy vilket trist läge.

Tror att din granne tänker som psykot här. Låter hundarna stå o skälla för att jävlas. Han har alltid gjort så o förr fick de jaga hästar i hagar, hästar med ryttare på o t o m när grannarna red in sina unghästar- helgalen.

Visst blir stadsbor markgalna- mkt vill ha MEEER.

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar