Frågor om servitut

Sv: Frågor om servitut

Skjønner ikke hvordan naboen din tenker,jeg hadde skamdes om mine hunder hadde stått og bjeffet på naboen slik.

Skjønner ikke hvordan naboen din tenker,jeg hadde skamdes om mine hunder hadde stått og bjeffet på naboen slik.

Jag fattar inte heller hur min granne tänker. Att ha en kennel är ingen ursäkt för att låta hundarna springa fritt och skälla hur de vill...

Problemet är ju också att ifall jag skulle vara tvungen att sälja mitt hus, så är det ingen som vill köpa det eftersom det är känt att det är problem med skällande hundar. I samhället 3 km från där jag bor, så undrar folk hur vi står ut... :crazy:

/Lizzie

Det undrar jag också :confused:

Jag står inte ut - och grannen är asförbannad på mig för att jag klagar på att hundarna skäller. Det är därför jag får oförtäckta hot om att de ska anmäla mig till djurskyddsinspektör - vilket de gott kan göra, jag har inget att dölja. Också fått mail om att jag ska passa mig noga och tänka på vem som äger all mark runt min fastighet (vilket de gör) osv. Förra måndagen så upptäckte jag att förarbilbältet på min bil blivit avskuret... eftersom jag bor avsides och sist på en smal gata så har jag kunnat ha bilen stå olåst på gården... finns inga bevis på vem som gjort det, men det hände strax efter jag skrivit på min blogg att jag blivit störd av grannens hundar.

Jag skulle ha satt ner foten långt tidigare, men på nåt sätt så hade jag hoppats att de skulle förstå att att hundarna stör - men icke. I vintras hände några incidenter som gjorde att jag fick totalt toknog :devil:

/Lizzie

Men bilbältessabotaget hade jag ABSOLUT polisanmält. Det är en kostnad och en potentiell fara att ha någon som håller på som din granne.

Visa att du inte tänker ta skit och att du dessutom har rätten på din sida (vilket nog polisen kan informera om, när/om det blir närmare undersökning och grannen får ett samtal).

Men huga vilken granne. Det är defintivt läge att polisanmäla.

Verkligen en mardröm att få såna grannar.

Svar till flera:

Bilbältetssabotaget är polisanmält och det är också anmält till försäkringsbolaget. Går som skadegörelse. Tyvärr så är ju självrisken 1500 kr så det går väl på ett ut att lämna in bilen till verkstad och ta det på försäkringen, eller att byta bältet själv. Bilen är en gammal Volvo 945:a årsmodell -91, så jag ska kolla på skroten och se om det går att få tag på ett fräscht den vägen.

Eftersom grannen har börjat tjafsa om tomgränsen och rivit upp mitt staket så har jag ju nu mätt ut min tomt efter konstens alla regler. Det visade sig att jag hade rätt att ha staketet där det satt - så det är nu uppsatt igen. Av min exman och mig. Inte fått någon ursäkt från grannen.

Upptäckte vid mätningen att grannen också satt sitt staket och planterat en syrenhäck 1,5 meter IN på MIN tomt!!! Deras friggebod är också byggd precis på tomtgränsen.

Meddelade grannen detta i förrgår och de försökte hävda att vi har "granngemensam mark" - vilket jag tvärnekar till. Meddelade dem att min tomt är 5450 kvm stor och den ytan ska jag ha - vad de än må tycka om det. Sedan kan de äga marken runtomkring - det är ju irrelevant tycker jag. Jag äger ju min tomt i vilket fall som helst.

Har inte fått någon ytterligare reaktion från grannen - om de inte tror mig så kan vi alltid ta ut lantmätaren så får de mäta upp min tomt. Dock verkar de inte så jätte intresserade.

Tyvärr så kommer jag väl få problem i vinter eftersom det är grannen som tidigare snöröjt åt mig (mot betalning). Men jag har tröttnat på att ta skit från dem bara för att jag är i beroendeställning. Så jag håller på och leter efter någon annan som kan snöröja åt mig - kommer bli bökigare, men jag tar inge mera skit! Räcker med att jag får betala ett hutlöst dyrt pris för ett betesarrende på ett gärde som ligger i anslutning till mitt stall.

/Lizzie

Jag vill minnas att det var grannen som började hela tjafset om vems mark som låg var - var tomtgränsen låg. Varsågod och skölj.

Angående hundarna som inte grannen verkar vilja fostra, eller ens förstå att du har ett bekymmer så har jag ett tips, om inte vattenslangen räcker tilll...... Plankstaket, så att hundarna inte ser dig eller ser in på din tomt, iaf den del där du vill sitta i lugn och ro! Nu menar jag täta plankor! Jobbade på en hundkennel ett tag, hundgårdarna låg ut mot vägen..... Varje gång hundarna såg ngt röra sig drog 80 jakthundar igång att vrålskälla.....Ohållbart, men planket gjorde allt lugnare, då dom inte såg allt, så skälldes det inte alls lika mycket.

Med planteringar och pynt på din sida så blir det en mysig hörna och utsikten kanske inte är så mycket att gå miste om?!? Tänk på att det kan behövas tillstånd för att sätta upp sådant staket, men om du hänvisar till hundarna så kan du ha en giltig anledning? Och det är nog bara i tätbebyggt område det behövs tillstånd? Är osäker, så kolla så dom inte kan protestera i efterhand!

Har du pratat med din granne och ingen förbättring har skett gällande hund/arnas skällande, så har du möjlighet att ta kontakt med miljö och hälsa i din kommun. Enligt lag är det inte tillåtet att låta hundar störa på det sätt du beskriver, och de kan åläggas att skapa en lösning på problemet.

Angående hundarna som inte grannen verkar vilja fostra, eller ens förstå att du har ett bekymmer så har jag ett tips, om inte vattenslangen räcker tilll...... Plankstaket, så att hundarna inte ser dig eller ser in på din tomt, iaf den del där du vill sitta i lugn och ro! Nu menar jag täta plankor! Jobbade på en hundkennel ett tag, hundgårdarna låg ut mot vägen..... Varje gång hundarna såg ngt röra sig drog 80 jakthundar igång att vrålskälla.....Ohållbart, men planket gjorde allt lugnare, då dom inte såg allt, så skälldes det inte alls lika mycket.

Med planteringar och pynt på din sida så blir det en mysig hörna och utsikten kanske inte är så mycket att gå miste om?!? Tänk på att det kan behövas tillstånd för att sätta upp sådant staket, men om du hänvisar till hundarna så kan du ha en giltig anledning? Och det är nog bara i tätbebyggt område det behövs tillstånd? Är osäker, så kolla så dom inte kan protestera i efterhand!

Grannen har ju planterat en syrénhäck och förhoppningsvis hjälper den mot att de ser oss. Men tyvärr så hör ju hundarna när jag är ute och rör mig trädgården.

De senaste dagarna har det varit mycket lugnare än på flera år, och jag hoppas det håller i sig. Sedan får grannen vara hur sur och förbannad som helst...

/Lizzie

Har du pratat med din granne och ingen förbättring har skett gällande hund/arnas skällande, så har du möjlighet att ta kontakt med miljö och hälsa i din kommun. Enligt lag är det inte tillåtet att låta hundar störa på det sätt du beskriver, och de kan åläggas att skapa en lösning på problemet.

Jag har en kontakt med miljökontoret, så jag vet hur jag ska göra om skällandet fortsätter. Fast grannen har inte fattat att jag har en kontakt med miljökontoret. Andra grannar har också ringt och klagat. Grannen skickade ett meddelande till mig där de skrev till mig att jag enbart skulle få ett meddelande från kommunen om att eftersom de har kennel och jordbruksfastighet, så skulle jag få stå ut med att det skäller.

Vilket faktiskt inte är sant...

Men det som grannen borde vara mer orolig för är ju faktiskt kennelklubben... har för mig att de har tillsynsmän som kan kolla upp hur en kennelägare uppför sig...

Förhoppningsvis så har i alla fall budskapet gått hem nu, och de begriper att jag inte tänker låta mig hunsas. Nån :devil: måtta får det vara...

Håller de bara koll på sina jyckar och det är lugnt och skönt så tänker inte jag bråka i onödan.

/Lizzie

Inte går de fria för att de har en kennel, var har de fått den tokiga iden ifrån? Det kan bli beordrade att flytta hela rasket till en annan del av gården, de har ju den möjligheten. För de mindre lyckligt lottade kan det bli tal om att stänga ner, allt hänger på hur långt ifrån hundarna befinner sig från grannfastigheterna.

En tidigare uppfödare till en av mina hundar blev tvångsinlöst av kommunen, sedan tvingades kommunen ta fram en fastighet där hon kunde fortsätta bedriva sin verksamhet utan att störa. Och det blev en inte allt för lätt nöt att knäcka.:D Så det är inte några lätta regler det handlar om, för det är precis så det ligger till man får inte störa vare sig det handlar om en eller flera hundar.

Va bra att du har en kontakt, håll i den.

Inte går de fria för att de har en kennel, var har de fått den tokiga iden ifrån? Det kan bli beordrade att flytta hela rasket till en annan del av gården, de har ju den möjligheten. För de mindre lyckligt lottade kan det bli tal om att stänga ner, allt hänger på hur långt ifrån hundarna befinner sig från grannfastigheterna.

En tidigare uppfödare till en av mina hundar blev tvångsinlöst av kommunen, sedan tvingades kommunen ta fram en fastighet där hon kunde fortsätta bedriva sin verksamhet utan att störa. Och det blev en inte allt för lätt nöt att knäcka.:D Så det är inte några lätta regler det handlar om, för det är precis så det ligger till man får inte störa vare sig det handlar om en eller flera hundar.

Va bra att du har en kontakt, håll i den.

Det som är helt knäppt är att det är Länsstyrelsen som ger tillstånd till kennelverksamheten, men de tar ingen som helst hänsyn till hur kenneln ligger i förhållande till grannar. Jag ringde och frågade då när grannarna flyttade hit. Om man som granne sedan blir störd, då är det en fråga för kommunens miljökontor. Länsstyrelsen bryr sig bara om att djurskyddet efterlevs.

För tillfället så är det inte hundarna som sitter i hundgårdarna som är problemet. Utan det är jyckarna som INTE sitter i hundgård. Utan det är att de som springer på min väg och skäller eller som står vid deras staket och skäller - 5 meter från min utplats. Men förhoppningsvis så har poletten trillat ner hos grannen nu.

/Lizzie

Hoppas jag med, oom inte annat så för grannfridens skull.:D Men det kvittar ju annars, även om din granne inte hade haft en kennel så får hundarna inte störa på det sättet, att stå och skälla 5 meter ifrån kan verka oerhört störande.

Hoppas jag med, oom inte annat så för grannfridens skull.:D Men det kvittar ju annars, även om din granne inte hade haft en kennel så får hundarna inte störa på det sättet, att stå och skälla 5 meter ifrån kan verka oerhört störande.

Jag hoppas verkligen att det blir lugnt nu. Jag vill ju bara ha lugn och ro. Har inget intresse av att bli bästis med grannen ;). Vill bara att det ska vara trevligt att komma hem och kunna vara hemma utan att bli störd :D

/Lizzie

Hos oss ska friggebodar/garage mm stå minst 4½m från tomtgräns om man inte har tillstånd av grannen att bygga den närmare. Kanske nåt att undersöka om det blossar upp igen.

Miljö och hälsa kan göra mycket nytta. Tex vårt dagis hade problem med att ett par allergiska barn fick i sig fel kost vid ett par tillfällen. Hälsoskyddsinspektören vände upp och ned på hela dagis - nya rutiner, utblidade personal och på en vecka var det fixat efter att vi kämpat själva i 6 mån innan vi berättade det för en vän som själv är inspektör (i annan kommun) att de fixade sånt. :love:

Hos oss ska friggebodar/garage mm stå minst 4½m från tomtgräns om man inte har tillstånd av grannen att bygga den närmare. Kanske nåt att undersöka om det blossar upp igen.

Fast om boden är byggs när det var annan ägare till TS tomt så kan det ju ha funnits ett gammalt tillstånd.

Iofs är det ju inte jättesvårt att flytta en friggebod ett par meter, de står ju iregel på plintar så en traktor med pallgafflar eller en hjullastar flyttar rasket lätt!

Alternativt man domkraftar upp ena änden och skjuter in runda stockar under och så drar/rullar man boden till det nya läget.

Och om den står precis i tomtgränsen har de ju max 4 meter att flytta den liksom.

Fast om boden är byggs när det var annan ägare till TS tomt så kan det ju ha funnits ett gammalt tillstånd.

Iofs är det ju inte jättesvårt att flytta en friggebod ett par meter, de står ju iregel på plintar så en traktor med pallgafflar eller en hjullastar flyttar rasket lätt!

Alternativt man domkraftar upp ena änden och skjuter in runda stockar under och så drar/rullar man boden till det nya läget.

Och om den står precis i tomtgränsen har de ju max 4 meter att flytta den liksom.

Friggeboden är ny. Det är nya grannen som satt upp den. Nu står den inte precis vid mitt hus, men jag reagerade på att de placerade den precis vid tomtgränsen.

På min blogg och inlägg för den 27/7 så finns där en bild på mig och mina pållar när vi befinner oss på min väg upp till huset. Där syns det hur nära friggeboden ligger. Obs! Min tomtgräns går alltså en meter innanför grannens syrénhäck.

Grannens fastighet är ju jordbruksfastighet, vet inte ifall de får placera en friggebod hur de vill då. De håller i alla fall på att bygga upp en stor maskinhall utan att frågat oss ifall det är OK. Den kommer skymma min utsikt upp mot kilsbergen... Enda kommentaren jag fått om maskinhallen är att den kommer ligga 20 meter in på deras tomt och att de inte behöver bygglov eftersom de har jordbruksfastighet. Iofs är det nog bättre att de bygger en maskinhall istället för att ha det som nu. Allsköns bråte som står och skymmer utsikten i stället... :angel:

/Lizzie

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023