Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skjønner ikke hvordan naboen din tenker,jeg hadde skamdes om mine hunder hadde stått og bjeffet på naboen slik.
Det undrar jag också
Jag vill minnas att det var grannen som började hela tjafset om vems mark som låg var - var tomtgränsen låg. Varsågod och skölj.
Angående hundarna som inte grannen verkar vilja fostra, eller ens förstå att du har ett bekymmer så har jag ett tips, om inte vattenslangen räcker tilll...... Plankstaket, så att hundarna inte ser dig eller ser in på din tomt, iaf den del där du vill sitta i lugn och ro! Nu menar jag täta plankor! Jobbade på en hundkennel ett tag, hundgårdarna låg ut mot vägen..... Varje gång hundarna såg ngt röra sig drog 80 jakthundar igång att vrålskälla.....Ohållbart, men planket gjorde allt lugnare, då dom inte såg allt, så skälldes det inte alls lika mycket.
Med planteringar och pynt på din sida så blir det en mysig hörna och utsikten kanske inte är så mycket att gå miste om?!? Tänk på att det kan behövas tillstånd för att sätta upp sådant staket, men om du hänvisar till hundarna så kan du ha en giltig anledning? Och det är nog bara i tätbebyggt område det behövs tillstånd? Är osäker, så kolla så dom inte kan protestera i efterhand!
Har du pratat med din granne och ingen förbättring har skett gällande hund/arnas skällande, så har du möjlighet att ta kontakt med miljö och hälsa i din kommun. Enligt lag är det inte tillåtet att låta hundar störa på det sätt du beskriver, och de kan åläggas att skapa en lösning på problemet.
Inte går de fria för att de har en kennel, var har de fått den tokiga iden ifrån? Det kan bli beordrade att flytta hela rasket till en annan del av gården, de har ju den möjligheten. För de mindre lyckligt lottade kan det bli tal om att stänga ner, allt hänger på hur långt ifrån hundarna befinner sig från grannfastigheterna.
En tidigare uppfödare till en av mina hundar blev tvångsinlöst av kommunen, sedan tvingades kommunen ta fram en fastighet där hon kunde fortsätta bedriva sin verksamhet utan att störa. Och det blev en inte allt för lätt nöt att knäcka. Så det är inte några lätta regler det handlar om, för det är precis så det ligger till man får inte störa vare sig det handlar om en eller flera hundar.
Va bra att du har en kontakt, håll i den.
Hoppas jag med, oom inte annat så för grannfridens skull. Men det kvittar ju annars, även om din granne inte hade haft en kennel så får hundarna inte störa på det sättet, att stå och skälla 5 meter ifrån kan verka oerhört störande.
Hos oss ska friggebodar/garage mm stå minst 4½m från tomtgräns om man inte har tillstånd av grannen att bygga den närmare. Kanske nåt att undersöka om det blossar upp igen.
Fast om boden är byggs när det var annan ägare till TS tomt så kan det ju ha funnits ett gammalt tillstånd.
Iofs är det ju inte jättesvårt att flytta en friggebod ett par meter, de står ju iregel på plintar så en traktor med pallgafflar eller en hjullastar flyttar rasket lätt!
Alternativt man domkraftar upp ena änden och skjuter in runda stockar under och så drar/rullar man boden till det nya läget.
Och om den står precis i tomtgränsen har de ju max 4 meter att flytta den liksom.