Frågor om servitut

Sv: Frågor om servitut

Jag tror också att maskinhallen/verkstaden är bygglovspliktig!

Vi byggde på precis samma sätt, jordbruksfastighet, MEN då hallen huvudsakligen skulle användas för reparationer och svets/smidesarbete, av andra maskiner än jordbrukets så krävdes bygglov och tillstånd från grannarna.

För att slippa bygglov på jordbruksfastighet måste byggnaden vara direkt knuten till driften av jordbruket, och huvudsakligen användas för detsamma.

Jag tror också att maskinhallen/verkstaden är bygglovspliktig!

Vi byggde på precis samma sätt, jordbruksfastighet, MEN då hallen huvudsakligen skulle användas för reparationer och svets/smidesarbete, av andra maskiner än jordbrukets så krävdes bygglov och tillstånd från grannarna.

För att slippa bygglov på jordbruksfastighet måste byggnaden vara direkt knuten till driften av jordbruket, och huvudsakligen användas för detsamma.

Än så länge har de inte börjat bygga. De har köpt en begangnad maskinhall som ska sättas upp. De har kommit så långt att han håller på och schaktar undan jordmassorna. Ska kolla upp på bygglovsavdelningen om de lämnat in någon ansökan.

Grannen verkar tro att de får uppföra sig hur som helst bara för att de har en jordbruksfastighet...

/Lizzie

Fy vilket trist läge.

Tror att din granne tänker som psykot här. Låter hundarna stå o skälla för att jävlas. Han har alltid gjort så o förr fick de jaga hästar i hagar, hästar med ryttare på o t o m när grannarna red in sina unghästar- helgalen.

Visst blir stadsbor markgalna- mkt vill ha MEEER.

Jag hoppas verkligen att det är slut på skällande hundar nu. Det har varit himmelskt lugn hela veckan... grannen varit borta på semester :D

Din granne verkar inte ett endaste dugg kul!

/Lizzie

Skulle knappast tro att ng bygger en maskinhall utan bygglov.
Sedan tror jag inte kommunen kan neka till bygglov utan att området är planlagt.

Men vill du kolla så är det bara att gå in i den aktuella nämdens protokoll.
Många komuner har det på sin hemsida, andra, ja där kan du kolla på biblioteket.

Neka till bygglov kan dom nog inte, men ha synlunkter på var på fastigheten det skall byggas! Vet flera fall där tänkta byggnader fått flyttas för att jämka med grannarna....

Jovisst men så länge de hålls på sin egen fastighet, så låt dem hållas.

En kompis skulle bygga om en lada till sommarstuga.
Och grannen drog dit allt i myndighetsväg för att hindra honom.
Till saken hör att både ladan och hans grannes tomt styckades från stammfastigheten för fritidsändamål dvs sommarnöje.

Men grannen ville inte det.

Enda möjligheten för kommunen att stoppa ett ombygge var att göra en plan för hela området och det vart för dyrt sa stämman.

Hade inte kompisen fått bygga om så hade jag istället inrett ladan för lösgående grisar. Vilket inte hälsovårdsmyndigheter eller annan myndighet kan stoppa eftersom man får ha grisar i hägn bara de har tak över huvudet (ladan). Grannen bleknade när han fick vind av våra planer och påtryckningarna på kommunen försvann.

Skulle knappast tro att ng bygger en maskinhall utan bygglov.
Sedan tror jag inte kommunen kan neka till bygglov utan att området är planlagt.

Men vill du kolla så är det bara att gå in i den aktuella nämdens protokoll.
Många komuner har det på sin hemsida, andra, ja där kan du kolla på biblioteket.

När grannen talade om att de skulle bygga en maskinhall, så pekade de bara lite löst med armen vart den ska ligga någonstans. De talade också om att de inte behövde bygglov för att bygga maskinhaller eftersom de har jordbruksfastighet.

Jag inbillar mig inte alls att jag kan stoppa bygget av maskinhallen. Dessutom är det bättre att de har en maskinhall och stoppar in alla prylar i, än att allt ligger ute huller om buller. Nu ser det ut som om som en stor skrothög...

Men kan jag påverka VART maskinhallen ska ligga, så är det positivt för mig. Jag vill ju gärna ha bra utsikt från min gård i största möjligaste mån.

Ska kolla upp saken lite noggrannare på måndag när jag är åter på jobbet. Jag jobbar i samma hus som Bygglovsavdelningen, så det är lätt för mig att gå ner och snacka med dem.

/Lizzie

Har varit och pratat med Bygglov. Det finns ingen bygglovsansökan för maskinhallen i dagsläget.

Det är inte självklart att de får sätta upp maskinhallen hur som helst. Har man jordbruksfastighet och bedriver jordbruk, så får man bygga en maskinhall till jordbruket utan bygglov.

Frågan är ifall det räknas som att man bedriver jordbruk när marken är utarrenderad. Personalen ska kolla upp reglerna lite noggrannare och återkomma med besked till mig.

/Lizzie

Rätt ska ju vara rätt.

Men det kan ju räcka med att han får en signatur från sin arrendator att han behöver byggnaden för förvaring av maskiner så kringgår han ju nämden...eller?

Fast Lizzie har ju ovan uppgett att grannen sagt att verkstaden skall användas för smides-och svetsfirman.... Blir lite annan inredning då än i en maskinhall....

Fast Lizzie har ju ovan uppgett att grannen sagt att verkstaden skall användas för smides-och svetsfirman.... Blir lite annan inredning då än i en maskinhall....

Så om jag bygger en maskinhall för mina maskiner år 1 och börjar reparera maskiner (andras) år 3, ska jag tvingas riva och ansöka om bygglov då?

Jag tycker att folk ska få riva byggnaderna om det är uppenbart att de försökt kringå reglerna. Vissa har bara respekt för lagar som gynnar dem själva, och det är väldigt uppenbart om man endast driver jordbrksveksamhet under det året man bygger.

Så om jag bygger en maskinhall för mina maskiner år 1 och börjar reparera maskiner (andras) år 3, ska jag tvingas riva och ansöka om bygglov då?
Lite beroende på hur det ser ut så kan du mycket väl behöva ansöka om tillstånd för ändrat användningsområde av byggnaden ;)

Japp i princip är det så att då får man ansöka om ändrad användning, ungefär på samma vis som om man bygger om ett stall till bostad. Riva byggnaden behöver man inte göra.

Japp i princip är det så att då får man ansöka om ändrad användning, ungefär på samma vis som om man bygger om ett stall till bostad. Riva byggnaden behöver man inte göra.

Naturligtvis om du ska ändra till bostad eller från maskinhall till djurhållning.

Men jag behöver inte söka bygglov på min ladugård om jag tar ut djuren och reparerar mina maskiner där istället. Eller om min arrendator slutar använda ladugården och jag lagar cyklar där istället.

Jag tycker att folk ska få riva byggnaderna om det är uppenbart att de försökt kringå reglerna. Vissa har bara respekt för lagar som gynnar dem själva, och det är väldigt uppenbart om man endast driver jordbrksveksamhet under det året man bygger.

Du, det förstår jag att du tycker.
Men tror du alla hästägare tycker att deras gamla koladugårdar ska rivas bara för att man inte längre bedriver mjölkproduktion utan istället bedriver rekreation??:banana:

Jag har inte hört något från Bygglovsavdelningen ännu.

När det gäller grannens arrendator så har arrendatorn egna rejäla maskinhallar där han förvarar sin jordbruksmaskiner.

Grannen har grävskopa, lastmaskin, en hotrod, en buss, husvagnar osv som han ska ha i maskinhallen. Förutom verkstadsutrusningen till svetsföretaget.

/Lizzie

Du, det förstår jag att du tycker.
Men tror du alla hästägare tycker att deras gamla koladugårdar ska rivas bara för att man inte längre bedriver mjölkproduktion utan istället bedriver rekreation??:banana:

Men du, det är väl opraktiskt att bygga en ladugård för kor och ha allt besvär med att bygga om det för hästar året därpå?

Svar om arrendepriser i Skåne till en Närkebo.. Bor själv i sydöstra delen av Skåne och här har vi tyvärr klass1 jordbruksmark (dessutom lerjord). Priset är 3000 kr/tunnland PLUS moms. Och det är normalpris, finns till och med dyrare.

Vet inte varför det är så dyrt egentligen? Skåne har lång växtsäsong och mycket mark är just odlad. Kanske brukbarheten ökar priset? Kanske är vi tättfolkade här nere och har inte så mycket skogsmark som gör att all bra odlingsmark användes till just odling? Där jag bor finns ingen skog på mils avstånd, inga trevliga ridvägar osv. Bara gårdar, folk, trafik och rörelse överallt.

Behöver inte ge mig mer än 3 - 4 mil norrut så är priserna helt annorlunda, där får man arrendera för en spottstyver men å andra sidan är marken därefter också, ganska mager.

Man bara skakar på huvudet åt mäklarnas annonser om "hästgårdar" i vårt område där gårdarna säljes avstyckade och om max 1 tunnland. Hästgård? För falabella kanske?

/Bananas

Svar om arrendepriser i Skåne till en Närkebo.. Bor själv i sydöstra delen av Skåne och här har vi tyvärr klass1 jordbruksmark (dessutom lerjord). Priset är 3000 kr/tunnland PLUS moms. Och det är normalpris, finns till och med dyrare.
/Bananas

Usch vad jobbigt att envisas om att räkna i tunnland. Trodde det var utdött...

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar