Frågor om servitut

lizzie

Trådstartare
Jag ska kontakta lantmäteriet om en fråga när det gäller servitut, men tänkte ändå kolla här ifall det är någon som vet vad som gäller.

När jag och min exman köpte den fastigheten jag själv nu äger (för 17 år sedan), så talade närmaste grannen om att han hade servitut på den lilla traktorväg som går runt vår fastighet. På den kartan jag har över fastigheten går det inte att se ifall gärdesvägen ligger på min mark eller inte.

När dåvarande grannen sa att han har servitut på traktorsvägen så uppfattade det som att vägen ligger på min fastighet, men att den skulle hållas öppen så han kunde använda vägen. Han var tvungen att använda vägen för att komma till sitt gärde som låg i anslutning till min fastighet och som han inte kom åt på nått annat sätt.

Traktorsvägen har inte blivit använd sedan 1995 och har nu växt igen, gärdet det gäller har varit utarrenderat.

Det är nya ägare till grannfastigheten, de har styckat om och bytt mark med en annan granne, så min närmaste granne äger ALL mark som är runtomkring min fastighet. När de flyttade in så frågade jag ifall de tänkte nyttja servitutet, men det tänkte de inte göra. Så jag satte upp staket för att slippa få in deras hundar på min tomt, och så hålla mina hundar på min tomt. Allt för att slippa hundslagsmål.

Igår upptäckte jag att staketet var nerrivet - kontaktade grannen och fick till svar att de har rivit ner staketet för att det är deras mark.

Detta är en hämnd för att jag klagar på att deras hundar står och skäller konstant 5 meter från mitt hus (de ha hundkennel).

Om det nu ÄR så att marken ligger på min fastighet. Kan jag få servitutet upphävt? Eftersom de äger all mark runtomkring min fastighet, och uppenbarligen inte behövt använda traktorvägen, så borde servitutet kunna upphävas - eller?? Någon som vet?

I värsta fall är det nog så som de säger, att de äger vägen, fast i min värld så borde ju en gränsdragning gå i diket. Och så tycker jag att den gamla grannen (som var född i på sin gård) verkligen borde ha haft koll på ifall han hade servitut eller ägde vägen....

Råd mottages tacksamt!

/Lizzie - som håller på och drivs till vansinne av sina grannar.

Sv: Frågor om servitut

Servitut brukar följa fastigheten och om den fastigheten som har det inte finns längre p g a ombildning så kan det vara så att det inte gäller längre.
Men man måste veta mycket mer än vad som står i inlägget här.

Skulle det gälla fortfarande och du äger marken så kan du i alla fall sätta upp staket fast med grindar som går att öppna om de skulle behöva utnyttja servitutet.

Steg 1
Kolla med lantmäteriet om det övehuvudtaget finns något servitut registrerat på din fastighet.

2. Om inte, kolla på ditt köpeavtal om det där finns något skivet om att grannes ska ha vägrätt.

3. Om inte.
Tala om för grannen att han ska uppvisa giltigt avtal om väg för att han ska få använda den. Begreppet av hävd gäller knappast längre.

4 ta dit lantmätaren. spika gränsen, sätt upp staket där.

Senast ändrad:

Det största problemet är att nya grannen helt plötsligt hävdar att det är HANS mark.

Jag har kollat med gamla släktingar (min fastighet är en släktgård), och alla säger att förra ägaren hade rätt att nyttja vägen. Man pratar om att det är "Eriks väg" för att han skulle komma till sitt gärde.

Erik själv sa tydligt att till mig (då för 16 år sedan) "Jag har servitut på traktorsvägen så jag kan komma till mitt gärde". Om han hade ÄGT vägen så hade han sagt det uttryckligen.

Tyvärr så syns det vädligt otydligt på de kartor som finns tillgängliga vart tomtgränser går någonstans.

/Lizze

Kanske ett litet plus i kanten om du nu inte gillar grannen är att dom kommer att få betala hälften av räkningen till Lantmäteriet även om det "bara" är du som begär mätningen. Men det är ju helt klart den vägen du ska gå så att det blir riktigt utrett vem som äger vägen. Sedan när det är klart kan man börja fundera på servitutet.

Här där jag bor visade det sig vara tvärt om, jag äger mark som inte finns med i några köpeavtal. Så jag äger ca 1 km väg som genom grannens mark på gott och ont. Gott jag äger den ont jag får underhålla och skotta den.

Det är väl bara att ringa Lantmäteriet och be dem komma ut för ett klargörande.

Jag ska börja med att åka in dit i morgon för ett se ifall de har bättre karta än den som jag hittade bland de gamla papper som finns från 50-talet.

Om kartorna inte är tydliga nog så får de komma ut och sätta upp nya gränsmarkeringar.

/Lizzie

Kanske ett litet plus i kanten om du nu inte gillar grannen är att dom kommer att få betala hälften av räkningen till Lantmäteriet även om det "bara" är du som begär mätningen. Men det är ju helt klart den vägen du ska gå så att det blir riktigt utrett vem som äger vägen. Sedan när det är klart kan man börja fundera på servitutet.

Här där jag bor visade det sig vara tvärt om, jag äger mark som inte finns med i några köpeavtal. Så jag äger ca 1 km väg som genom grannens mark på gott och ont. Gott jag äger den ont jag får underhålla och skotta den.

Bra att man är tvungen att dela på räkningen. Lantmäteriet jobbar ju inte gratis direkt.

Jag har bara gränsmarkering i västra delen av min mark. På den östra delen - där vägen går, där finns det inga gränsmarkeringar alls. Jag har hela tiden trott att gränsen går i diket. Det är ju liksom en naturlig avgränsning mellan min mark och grannens. Men det kanske är så att han äger vägen trots allt. Det skulle inte vara bra för mig alls.... Men bättre att veta säkert än bra tro en massa.

/Lizzie

Vi har servitut på en väg för att komma in till vår fastighet. Det är vi själva som får stå för allt underhåll typ hyvla vägen och snöröjning osv. Inte snack om att markägaren skulle göra det. Det är ju vi som vill komma fram!
Som många sagt här redan, be Lantmäteriet om hjälp att få fram gränserna.

Har varit iväg till Lantmäteriet idag. Fick ut en skalenligt fastighetskarta som ska vara korrekt. Den nya datoriserade kartan är om möjligt ännu otydligare än den gamla karten - gärdesvägen finns inte ens utsatt....

Mitt hus och mitt uthus finns dock utsatt. Så det var bara hem med kartan. Räkna om måtten så jag fick fram antal meter. Kollade först att avstånden mellan min hus och uthus stämde. Sedan fram med en talmeter och så gick vi ut och mätte.

Utgick först ifrån mitt uthus. Från den södra väggen när det gäller uthuset, så ska det enligt kartan vara 8 meter till min tomtgräns. Det visade sig då att gärdesvägen då ligger på min tomt :D

Mätte sedan från södra väggen av mitt hus och även där så visade det sig att gärdesvägen ligger på min tomt.

Kändes himla skönt måste jag erkänna :-).

De två gränspinnar jag har i västra delen av min tomt sitter på rätt ställe och vi kunde mäta ut längden på min tomt. Så på östra kortsidan av min tomt så går min tomtgräns ungefär mitt i gärdesvägen.

Min uppfartsväg till min fastighet går på den norra sidan av min tomt. Grannen har påpekat att de äger den vägen också, men den vägen fanns utsatt på kartan och den ligger inom min tomtgräns.

När jag var på Lantmäterikontoret så frågade jag också ifall det fanns några uppgifter om att grannen har servitut på att använda mina vägar. Det visade sig att det INTE finns några servitut på att de ska ha rätten att använda mina vägar.

Jag har meddelat grannen vad min fastighetskarta visar och att det inte finns några servitut. Jag har ett gammalt avtal som säkerställer att min fastighet ska ha rätt till en utfartsväg till allmän väg. Visade upp avtalet på Lantmäterikontoret och de sa att det är juridiskt riktigt och gäller.

Eftersom grannen har typ hotat mig, att jag ska passa mig och tänka på vem som äger marken runtomkring min gård, så kändes det väldigt bra att hitta det gamla avtalet om rätt till utfartsväg. Är väldigt tacksam över att min mamma sparat alla papper efter mormor och morfar och lämnade över de som rörde huset när vi köpte huset av mormors dödsbo.

Jag har inte hört ett ljud från grannen när det gäller min fastighetskarta.

Men visst borde den fastighetskartan jag fått ändå stämma? Det var i alla fall den enda som fanns på Lantmäterikontoret.

/Lizzie

Grattis du har tagit hem de tre viktiga sakerna.
Dels din rätt att använda utfart till landsväg och dels att körvägen var din och till slut att det inte fins ngt servitut som behäftar din fastighet.
3-0 så att säga;)
Behöver han nu använda körvägen så måste han ju erbjuda dig ngt i ersättning.
Varför inte snöröjning som ex?

Grattis du har tagit hem de tre viktiga sakerna.
Dels din rätt att använda utfart till landsväg och dels att körvägen var din och till slut att det inte fins ngt servitut som behäftar din fastighet.
3-0 så att säga;)
Behöver han nu använda körvägen så måste han ju erbjuda dig ngt i ersättning.
Varför inte snöröjning som ex?

Enda nackdelen med avtalet för utfartsvägen är att det inte står något om i vilket skick vägen ska vara, eller vem som ska stå för underhåll och snöröjning. Men det står ju inte heller att jag ska vara med och betala för underhåll och snöröjningen av utfartsvägen... :angel:

Grannen äger 11 hektar runt min gård. Min mark är på 5450 kvm. Får man något typ av storhetsvansinne bara för att man äger en massa mark? Får man uppföra sig hur som helst bara för att man har en jordbruksfastighet?

Jag har klagat över att de låter sina hundar stå och skälla på mig när jag sitter ute och fikar. De står 5 meter ifrån mig och vrålskäller - det har pågått sedan de flyttade hit för 6 år sedan - och jag håller på att bli galen. Men jag får bara till svar att de har jordbruksfastighet och kennel - alltså ska jag hålla käften och inte vara en sån "gnällkärring".

Så det är en stor seger att fastighetskartan över min fastighet visade att jag ägde mina vägar :)

/Lizzie

Härligt att få svart på vitt vad som gäller och slippa smyga omkring och huka (inte för att jag tror att du gjorde det, men det är alltid lite obehagligt med obekräftade uppgifter till ens nackdel).

Jag tycker du ska kontakta Länsstyrelsen och höra med dem vad som gäller för hundarna. Är det en olägenhet spelar det ingen roll om det är en kennel, lantbruksfastighet eller Guds boning. De lär inte vara de första som får flytta en hundgård till andra sidan gården för att det stör grannarna.

Härligt att få svart på vitt vad som gäller och slippa smyga omkring och huka (inte för att jag tror att du gjorde det, men det är alltid lite obehagligt med obekräftade uppgifter till ens nackdel).

Jag tycker du ska kontakta Länsstyrelsen och höra med dem vad som gäller för hundarna. Är det en olägenhet spelar det ingen roll om det är en kennel, lantbruksfastighet eller Guds boning. De lär inte vara de första som får flytta en hundgård till andra sidan gården för att det stör grannarna.

Hade fastighetskartan visat att gärdesvägen inte legat på min tomt, så hade det varit mindre kul - men ändå skönt att ha koll på läget.

Har inte fått någon som helst reaktion från grannen om mitt meddelande när det gäller tomtgränsen.

När det gäller hundarna har jag varit kontakt med Länsstyrelsen. Länsstyrelsen ger tillstånd för kennelverksamheten ur djurskyddssynpunkt. Och där finns ingenting att klaga.

När det gäller att man blir störd av skällande hundar, då är det till Miljökontoret i kommunen som man får vända sig till. Då är INTE Länsstyrelsen inblandad helt plötsligt. Jag ringde till Länsstyrelsen och frågade hur det är möjligt att ge tillstånd för kennelverksamhet UTAN att kolla upp hur det kommer bli för grannarna. Men tjänstemannen hänvisade bara att klagomål får man ta upp med kommunen.

Så jag har varit i kontakt med Miljökontoret och fått rådet att logga när jag blir störd. Har också klagat hos grannen - flera gånger. Förutom hundarna i hundgårdarna så har de har hundar lösa i trädgråden och de står vid staketet 5 meter från min utegrupp och vrålskäller när jag sitter ute. Ingen säger åt hundarna.

Att hundar i hundgårdarna skäller när det kommer folk är inte det jag är förbannad över. Utan att de låter sina hundar springa på min väg och skälla och att de låter hundarna stå i sin trädgård och skälla på mig när jag är ute.

Jag har gett upp mina försök att få grannen att förstå hur mycket skällandet stör. Utan nu kommer jag logga störningar med min videokamera och så kommer jag lämna in en dvd-skiva till Miljökontoret.

Jag har också hund, men de får inte stå och skälla i tid och otid. Skulle jag få klagomål på skällande hundar så skulle jag skämmas ihjäl.

Dessutom blir mina vovvar väldigt stressade över att ha grannens hundar skällande hela tiden.

Jag fattar inte hur grannen tänker över huvud taget.... :confused:

Med tankte på tjafset med grannen så är jag oerhört lättad över att fastighetskartan visade till min fördel.

/Lizzie

Enda nackdelen med avtalet för utfartsvägen är att det inte står något om i vilket skick vägen ska vara, eller vem som ska stå för underhåll och snöröjning. Men det står ju inte heller att jag ska vara med och betala för underhåll och snöröjningen av utfartsvägen... :angel:

Grannen äger 11 hektar runt min gård. Min mark är på 5450 kvm. Får man något typ av storhetsvansinne bara för att man äger en massa mark? Får man uppföra sig hur som helst bara för att man har en jordbruksfastighet?

Jag har klagat över att de låter sina hundar stå och skälla på mig när jag sitter ute och fikar. De står 5 meter ifrån mig och vrålskäller - det har pågått sedan de flyttade hit för 6 år sedan - och jag håller på att bli galen. Men jag får bara till svar att de har jordbruksfastighet och kennel - alltså ska jag hålla käften och inte vara en sån "gnällkärring".

Så det är en stor seger att fastighetskartan över min fastighet visade att jag ägde mina vägar :)

/Lizzie

Nej det står det ju ingenting om. Och vill du ha vägen farbar så lär du nog få ta kostnaden för att hålla "din" utfart i skick.
För han är ju int skyldig till det.

Hade fastighetskartan visat att gärdesvägen inte legat på min tomt, så hade det varit mindre kul - men ändå skönt att ha koll på läget.

Har inte fått någon som helst reaktion från grannen om mitt meddelande när det gäller tomtgränsen.

När det gäller hundarna har jag varit kontakt med Länsstyrelsen. Länsstyrelsen ger tillstånd för kennelverksamheten ur djurskyddssynpunkt. Och där finns ingenting att klaga.

När det gäller att man blir störd av skällande hundar, då är det till Miljökontoret i kommunen som man får vända sig till. Då är INTE Länsstyrelsen inblandad helt plötsligt. Jag ringde till Länsstyrelsen och frågade hur det är möjligt att ge tillstånd för kennelverksamhet UTAN att kolla upp hur det kommer bli för grannarna. Men tjänstemannen hänvisade bara att klagomål får man ta upp med kommunen.

Så jag har varit i kontakt med Miljökontoret och fått rådet att logga när jag blir störd. Har också klagat hos grannen - flera gånger. Förutom hundarna i hundgårdarna så har de har hundar lösa i trädgråden och de står vid staketet 5 meter från min utegrupp och vrålskäller när jag sitter ute. Ingen säger åt hundarna.

Att hundar i hundgårdarna skäller när det kommer folk är inte det jag är förbannad över. Utan att de låter sina hundar springa på min väg och skälla och att de låter hundarna stå i sin trädgård och skälla på mig när jag är ute.

Jag har gett upp mina försök att få grannen att förstå hur mycket skällandet stör. Utan nu kommer jag logga störningar med min videokamera och så kommer jag lämna in en dvd-skiva till Miljökontoret.

Jag har också hund, men de får inte stå och skälla i tid och otid. Skulle jag få klagomål på skällande hundar så skulle jag skämmas ihjäl.

Dessutom blir mina vovvar väldigt stressade över att ha grannens hundar skällande hela tiden.

Jag fattar inte hur grannen tänker över huvud taget.... :confused:

Med tankte på tjafset med grannen så är jag oerhört lättad över att fastighetskartan visade till min fördel.

/Lizzie

Ett tips.
Inte lagligt men...
Kombinera iskuber med slangbella och lite skjutskicklighet.

En vrålande hunds ljud övergår frapperande ofta till en ynkligt gnäll om han får en tjomme över rumpan.
Nu på sommaren smälter iskuben på 5 minuter och det brukar ta längre tid att hitta den i gräset.

Om denna anrättning bör avnjuras enskillt.

Men hunden lär sig snabbt kombinationen skall och "tjomme på rumpan":eek:

Ett tips.
Inte lagligt men...
Kombinera iskuber med slangbella och lite skjutskicklighet.

En vrålande hunds ljud övergår frapperande ofta till en ynkligt gnäll om han får en tjomme över rumpan.
Nu på sommaren smälter iskuben på 5 minuter och det brukar ta längre tid att hitta den i gräset.

Om denna anrättning bör avnjuras enskillt.

Men hunden lär sig snabbt kombinationen skall och "tjomme på rumpan":eek:

Har fått tips om att använda vattenslangen. Tror inte det är olagligt och jag fattar inte varför jag inte tänkt på det tidigare... men man blir lite knäpp av att ha en hund stå och skälla timme ut och timme in... :crazy:

Men iskuber... he he... :angel: kanske i alla fall är bättre än det alternativ som jag funderat på. Nämligen yxan i vedboden...

/Lizzie

Ännu enklare - en riktigt bra vattenpistol - finns ju stora modeller där man kan pumpa upp ett rejält tryck och skjuta långt.

Ännu enklare - en riktigt bra vattenpistol - finns ju stora modeller där man kan pumpa upp ett rejält tryck och skjuta långt.

Tack för tipse! Nåt att tänka på. Jag har inga barn, så jag har ingen aning om vad som finns på "leksaksfronten"...

/Lizzie

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 284
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar