Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Dött sulhorn??? Är inte allt sulhorn "dött"? Finns det levande sulhorn?

Britt-Marie
SHP

Nu blev det plötsligt rent av pinsamt (eller avslöjande). är det så här illa utifrån Er utbildning B M????

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ideaal skrev:
Enligt telefonsamtal med den som driver undersökningen på DSM.

Jag frågade inte om hur du fått informationen utan källan till ditt påstående, Så källan är ett telefonsamtal, va nu vänlig och delge Ert samtal här i skrift samt personen du talat med med namn på DSM så källan till ditt påstående framkommer här eller oxå kanske det vore bättre att vara lite mer "försiktig" med sina uttalande. Eller vill du att jag skall avslöja hur det förhåller sig????

Afrodite skrev:
Dött sulhorn??? Är inte allt sulhorn "dött"? Finns det levande sulhorn?

Britt-Marie
SHP

Jag har tänkt lite, nu blir jag både förbannad och orolig över dagens Strasserverkade hästar( Mer än tidigare) Är du alvarlig med det du här skrev????? Jag har dock sparat detta och sänt det vidare till dom som utreder Strassermetoden då all information från certifierade Strassertrimmare är av yttersta betydelse för deras egen fortsatta verksamhet utifrån den kunskap som dom (ni) delger.Sorry men det här kan aldrig vara bra "policy" för Er utifrån den granskning som sker.

Vill du editera ditt svar eller står du fast vid det du skivit???

hovis skrev:
För att ev få ett slut på detta skulle jag bara vilja fråga dig B M, HUR mkt sk trimmar ni i sulan för att det skall vara en "naturlig" tjocklek kvar, verkar ni bort allt DÖTT sulhorn eller ger ni er även på att verka bort sulans naturligt skyddande sulhorn? Sulhornets tillväxt är ca hälften så långsamt som vägghornets tillväxt vet man sedan länge enligt forskning likväl att det ofta förekommer att "en bit av" hovspetsen saknas eller mer korrekt uttryckt är att hovbensspetsen har en svag upphöjning och avrundning, det finns även ett namn på denna del av hovbenet och heter "Crena marginis solearis". Har man kunskapen om hur blodkärlen löper i hoven samt att ett par viktiga kärl ligger just under hovbensspetsen samt löper upp i hoven just genom Crena marginis solearis så förstår man att för tunn sula i det området endast stryper blodgenomströmningen i varje överrullningsfas och detta kan lätt leda till kronisk urkalkning av hovbensspetsen.

Bumpar frågan.

Afrodite skrev:
Detta är bara ett exempel på hur mina svar misstolkas, feltolkas (medvetet eller ej kan man ju bara spekulera i).

Britt-Marie
SHP

NEJ!!! Det är bara ett exempel på hur DU misstolkar hoven och här glatt medger din okunskap. Förstår du inte vad det är du håller på att avslöja???

hovis skrev:
Jag frågade inte om hur du fått informationen utan källan till ditt påstående, Så källan är ett telefonsamtal, va nu vänlig och delge Ert samtal här i skrift samt personen du talat med med namn på DSM så källan till ditt påstående framkommer här eller oxå kanske det vore bättre att vara lite mer "försiktig" med sina uttalande. Eller vill du att jag skall avslöja hur det förhåller sig????

Varför i herrans namn skulle jag referera hela vårt samtal? Det är lätt att kontrollera om det jag sagt är sant. Det är bara att ringa.

Nej det vore kanske att ta i men det kunde vara bra att veta vem du pratade med.
PL

hovis skrev:
NEJ!!! Det är bara ett exempel på hur DU misstolkar hoven och här glatt medger din okunskap. Förstår du inte vad det är du håller på att avslöja???

Fast nu blev jag lite intresserade här igen. Finns det "levande" horn? Är inte horn döda celler oavsett var det är placerat?

peter_lundin skrev:
Nej det vore kanske att ta i men det kunde vara bra att veta vem du pratade med.
PL

Jag har tidigare sagt att det var den person som leder undersökningen av barfotaverkningar på DSM. Jag tycker att det borde räcka. Om jag inte har förstått fel så får man inte nämna personer vid namn på detta forum.

Syftet med DSM:s undersökning är att se över all barfotaverkning, vilket också naturligtvis innefattar hovslagares barfotaverkning.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Jag har tänkt lite, nu blir jag både förbannad och orolig över dagens Strasserverkade hästar( Mer än tidigare) Är du alvarlig med det du här skrev????? Jag har dock sparat detta och sänt det vidare till dom som utreder Strassermetoden då all information från certifierade Strassertrimmare är av yttersta betydelse för deras egen fortsatta verksamhet utifrån den kunskap som dom (ni) delger.Sorry men det här kan aldrig vara bra "policy" för Er utifrån den granskning som sker.

Vill du editera ditt svar eller står du fast vid det du skivit???

Ja skicka du mitt inlägg till DSM, dit verkar det ju som du skulle skicka det mesta. Fast risken är ju förstås att du avslöjar din egen okunskap. Horn består nämligen av döda celler, precis som vårt hår och våra naglar. Det finns inget levande i horn, vare sig sulhorn eller vägghorn eller något annat horn. Hur tror du annars att du kan göra det du beskrev i ett annat inlägg beträffande fångbehandling. Du skar där bort halva hovväggen i tådelen ända in till lamellhornet. Om hornet skulle bestå av levande celler, krävs det ju en blodförsörjning för att hålla dessa levande. Men du skar väl på och blodet sprutade, eller????

Det skrämmer faktiskt mig att hovslagarkåren tydligen har så dåliga kunskaper, för du utger ju dig för att vara en god representant för den kåren.

Britt-Marie
SHP

Kanske Hovis från början frågade om tjockleken på sulläderhuden? Fast han ställde ju frågan som om han menade tjockleken på sulhornet?

Efter att vi utrett frågan om hur vi trimmar sulan och du tydligen har en annan uppfattning, kanske du kan förklara vad det är för fel med att återställa sulan till den tjocklek som är en förutsättning för att ett flertal naturliga mekanismer i hoven ska fungera, bland annat hovmekanismen.

Vad är det du har emot att ta bort överflödigt horn i hoven?

Och hur ska sulan återfå sin naturliga välvning enligt ditt sätt att se på det? Eller är det så att du kanske inte anser att sulan ska vara välvd?

Britt-Marie
SHP

Ideaal skrev:
Jag har tidigare sagt att det var den person som leder undersökningen av barfotaverkningar på DSM. Jag tycker att det borde räcka. Om jag inte har förstått fel så får man inte nämna personer vid namn på detta forum.

Du har förstått rätt men inte fattat att du i detta fall borde hålit käften !!! Har du sagt A så får du säga B, delge källan nu eller jag kommer att delge den åt dig då jag vet vem källan är och hur det förfåller sig i verkligheten utifrån ditt påstående.

Ideaal skrev:
Kanske Hovis från början frågade om tjockleken på sulläderhuden? Fast han ställde ju frågan som om han menade tjockleken på sulhornet?

Ja han gjorde ju det, men jag kan ju för säkerhetsskull även svara på läderhudens tjocklek (som består av levande celler). Den är cirka 4 - 6 mm tjock.

Britt-Marie
SHP

Ideaal skrev:
Fast nu blev jag lite intresserade här igen. Finns det "levande" horn? Är inte horn döda celler oavsett var det är placerat?

Jag förstår inte???? Kan du vidareutveckla detta.

Ideaal skrev:

Jag har aldrig diskuterat sulläderhuden då den tillhör kötthoven, jag frågade bara utifrån det skyddande sulhornet.

hovis skrev:
Nu har du och PL hållt på att tjafsa om detta på snart två hela sidor, räcker inte det??? För att ev få ett slut på detta skulle jag bara vilja fråga dig B M, HUR mkt sk trimmar ni i sulan för att det skall vara en "naturlig" tjocklek kvar, verkar ni bort allt DÖTT sulhorn eller ger ni er även på att verka bort sulans naturligt skyddande sulhorn? Sulhornets tillväxt är ca hälften så långsamt som vägghornets tillväxt vet man sedan länge enligt forskning likväl att det ofta förekommer att "en bit av" hovspetsen saknas eller mer korrekt uttryckt är att hovbensspetsen har en svag upphöjning och avrundning, det finns även ett namn på denna del av hovbenet och heter "Crena marginis solearis". Har man kunskapen om hur blodkärlen löper i hoven samt att ett par viktiga kärl ligger just under hovbensspetsen samt löper upp i hoven just genom Crena marginis solearis så förstår man att för tunn sula i det området endast stryper blodgenomströmningen i varje överrullningsfas och detta kan lätt leda till kronisk urkalkning av hovbensspetsen.

Saknar fortfarande svar här från bättre vetande.

hovis skrev:
Du har förstått rätt men inte fattat att du i detta fall borde hålit käften !!! Har du sagt A så får du säga B, delge källan nu eller jag kommer att delge den åt dig då jag vet vem källan är och hur det förfåller sig i verkligheten utifrån ditt påstående.

Men vilken ton.....Om du redan har förstått vem källan är så är det väl inga problem eller? Jag har sagt både A och B redan, något C finns inte men det kanske du kan delge då eftersom du verkar sitta inne med så väldigt mycket information. Till mig sa inte källan mer än så. I och för sig är ju DSM en statlig myndighet som man kan begära ut handlingar från. Så nyfiken har jag inte varit men det kanske du har och om du väljer att i så fall redovisa det på nätet så.....

hovis skrev:
Jag har aldrig diskuterat sulläderhuden då den tillhör kötthoven, jag frågade bara utifrån det skyddande sulhornet.

...som då alltså enligt dig är levande vävnad med levande celler?

Ideaal skrev:

Antingen skriver jag skitdåligt eller så kan du inte läsa. Jag har aldrig varit i närheten av att här diskutera kötthoven. Det är endast ni som gärna "karvar" in i den med plågsamma trauma för den enskilda individens lidande enbart p.g.a. er sorgliga okunnskap vilket även lett till utredning från högre instans vilket är jätte bra för hästarnas väl allt från stadens utkant till dom djupa skogarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024