Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Boj skrev:
*knapplån*

Kanske skulle ni nu ta och ge upp diskussionen PL och Afrodite, jag tror att alla vid det här laget förstått och det behöver knappast klargöras. Jag anser också att när tom andra börjar reagerar på denna diskussion kan det faktiskt räcka, och nu börjar det arta sig lite mot att sparka på en som redan ligger ner.

Vem är det som ligger ned?????

Att det finns ett antal personer på denna sida som har MYCKET svårt för att fatta gör ju att diskussionen hamnar här. Från min sida var diskussionen redan avslutad. Jag har hela tiden klartgjort min ståndpunkt och har inte vikit från denna en enda gång. Men för de som fortfarande har svårt att fatta så förklarar jag detta en gång till.

Jag har HELA tiden menat att vi inte trimmar ur sulan så att den blir för TUNN. Från första till sista inlägg. Har sedan förklarat varför vi trimmar ur sulan till NORMAL nivå UTAN SVIKT. Det enda som förvirrat diskussionen är det enligt mitt tycke felaktiga benämningarna på det vi SHP:are gör, alltså att "KARVA UR SULAN" och "TUNNA UT SULAN". Det är dessa båda påståenden/benämningar jag i det första inlägget vände mig emot. I dessa benämningar ligger underförstått att vi gör sulan tunn (detta har mycket tydligt framgått av tidigare inlägg i dessa trådar). Vi GÖR ALDRIG SÅ!!!!! Däremot så trimmar/verkar vi ur sulan till en FYSIOLOGISKT KORREKT TJOCKLEK!!!. Alltså tar bort ÖVERFLÖDIGT horn. Det är skillnaden.

Är det någon som efter detta inlägg fortfarande inte förstått så beror det inte på mina inlägg. (Eller kan det vara så att det är medvetna feltolkningar?).

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

*Lånar knapp*

Enligt kontakt med djurskyddsmyndigheten angående deras undersökning av barfotaverkning i Sverige så ligger inte någon metod bättre eller sämre till. "Till och med" barfotahästar där hovslagare utfört arbetet är i allra högsta grad med i undersökningen. Så kanske vissa ska vänta lite med att slå sig för brösten och ta ut någon seger i förskott. Kanske är det trots allt bättre att vara öppen och ärlig, än att dölja vissa saker. Även om man pga det hamnar i blåsväder. Det verkar i alla fall som om DSM går till botten med problemet och det är ju tacksamt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är lugnt jag hade redan slutat.
Jag är nöjd med att det är klarlagt att strasseriterna aktivt skålar sulan även om det verkar vara ett känsligt ämne.
Sen får var o en avgöra om detta är OK el ej.
PL

Med tanke på Strasserfolkets reaktioner så verkar det funnits en viss rädsla där, annars kan jag inte förstå hur de kunde skriva en sån vettlös inlaga.
PL

peter_lundin skrev:
Jag är nöjd med att det är klarlagt att strasseriterna aktivt skålar sulan även om det verkar vara ett känsligt ämne.
PL

Då kanske du kan förklara vad det är för fel med att återställa sulan till den tjocklek som är en förutsättning för att ett flertal naturliga mekanismer i hoven ska fungera, bland annat hovmekanismen.

Vad är det du har emot att ta bort överflödigt horn i hoven?

Och hur ska sulan återfå sin naturliga välvning enligt ditt sätt att se på det? Eller du kanske menar att sulan inte ska vara välvd?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
PL

Fast jag måste få fråga en sak till. När jag hade hovslagare till mina hästar så tog han rejäla tag med sin hovkniv (och klubba) som kanske är fyra gånger så stor som den jag har sett SHP:are använda (inget finlir där inte). Han tog vid sidan av strålen, framför strålen och i trakterna på varje hov och jag har även sett andra hovisar göra detta. Åtminstone har mina hästar sula där så vad är skillnaden?

Afrodite skrev:
Däremot så trimmar/verkar vi ur sulan till en FYSIOLOGISKT KORREKT TJOCKLEK!!!. Alltså tar bort ÖVERFLÖDIGT horn. Det är skillnaden.
Britt-Marie
SHP

Så för att nu avsluta detta utan att ligga ner som (vissa hästar efter trimmning gör) kan du inte vara så vänlig att svara på vad som anses som fysiologisk korrekt tjocklek och vad som enligt Strassermetoden anses som överflödigt sulhorn.

Tacksam om du svarar utan att skrika.

Jag vill bara ha ett svar för att denna diskution skall kunna avslutas.

peter_lundin skrev:
Med tanke på Strasserfolkets reaktioner så verkar det funnits en viss rädsla där, annars kan jag inte förstå hur de kunde skriva en sån vettlös inlaga.
PL
Exakt..den inlagan är svårslagen:angel: ,årets kalkon!;)

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

"Till och med" barfotahästar där hovslagare utfört arbetet är i allra högsta grad med i undersökningen.

Det är därför vi i vissa fall förespråkar skor utifrån den enskilda sporthästens dagliga presterande för att inte skapa onödigt lidande för den enskilda individen. Miljö,hantering,samt daglig träning,tävling likväl vilket underlag den enskilda individen utsätts för är på hästägarens ansvar, vårt ansvar är att ge den optimala förutsättningar utifrån optimal hovvård för dagligt bruk.

hovis skrev:
Det är därför vi i vissa fall förespråkar skor utifrån den enskilda sporthästens dagliga presterande för att inte skapa onödigt lidande för den enskilda individen. Miljö,hantering,samt daglig träning,tävling likväl vilket underlag den enskilda individen utsätts för är på hästägarens ansvar, vårt ansvar är att ge den optimala förutsättningar utifrån optimal hovvård för dagligt bruk.

Jo fast det var just det som vissa av er inte hade gjort enl. DSM.

Ideaal skrev:
Fast jag måste få fråga en sak till. När jag hade hovslagare till mina hästar så tog han rejäla tag med sin hovkniv (och klubba) som kanske är fyra gånger så stor som den jag har sett SHP:are använda (inget finlir där inte). Han tog vid sidan av strålen, framför strålen och i trakterna på varje hov och jag har även sett andra hovisar göra detta. Åtminstone har mina hästar sula där så vad är skillnaden?
Hur ofta verkade du hästarna då,och hur ofta gör du det nu?
Antar att det fanns mer att verka förut så jag förstår inte din poäng riktigt?
Det strassermetoden världen över fått mest kritik för är väl framförallt när de skålar ur sulan på fånghästar..med svåra bölder och vidrig smärta som följd.
Vad jag har svårt att förstå är att de försvarar bölderna med att det är en "utrensningsfas":eek: ,tänk om det är så enkelt som att sulan trimmats för tunn .. det är väl främst där djurskyddsaspekten kommer in,eller?

hovis skrev:
Så för att nu avsluta detta utan att ligga ner som (vissa hästar efter trimmning gör) kan du inte vara så vänlig att svara på vad som anses som fysiologisk korrekt tjocklek och vad som enligt Strassermetoden anses som överflödigt sulhorn.

Tacksam om du svarar utan att skrika.

Jag vill bara ha ett svar för att denna diskution skall kunna avslutas.

1 1/2 - 2 cm i tådelen, blir sedan tunnare längre bakåt i hoven för att i traktområdet vara cirka 1 cm eller något därunder. Tjockast i tådelen för att klara av den ökade belastningen och slitaget då hästen betar cirka 16 - 18 timmar per dygn. Tunnar i traktområdet för att hoven ska kunna vidga sig mest där, alltså för att hovmekanismen ska kunna fungera utan någon mothållande sula.

Britt-Marie
SHP

Jag är inte ute efter några poänger. Jag var bara nyfiken på att höra att även ni aktivt skålar ur sulan. För det måste ju innebära samma sak även om man är hovslagare. Det vill säga att med kniv ta bort överflödigt horn från sulan eller vad tar ni bort för horn. Jag fattar inte skillnaden!!!!

Min SHP:are tar någon gång, men inte varje gång, ytterst lite på sulan så det kan knappast jämföras med det som hovslagaren tog bort. En skillnad är förstås att nu är hon ju barfota och sliter väl också bort en del sula. Det gjorde hon ju inte när hon hade skor.

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Meningen med en heartbarsko är att lägga tyngden länge bak o att hindra en sänkning av sulan.
PL

Här skulle jag vilja ha ett förtydligande samt din synpunk på hur hovbenets position är i obelastat,statiskt,isättningsfasen, belastningsfasen samt i överrullningsfasen för att förstå vad du menar med din antydan om hartbar skons tyngd samt påvisad motverkan av sänkning av sulan utifrån att den lägger tyngden längre bak.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Det är lagligt att än så länge vara okunnig.

Ideaal skrev:
Jo fast det var just det som vissa av er inte hade gjort enl. DSM.

Kan du visa källan till ditt påstående???

Afrodite skrev:
1 1/2 - 2 cm i tådelen, blir sedan tunnare längre bakåt i hoven för att i traktområdet vara cirka 1 cm eller något därunder. Tjockast i tådelen för att klara av den ökade belastningen och slitaget då hästen betar cirka 16 - 18 timmar per dygn. Tunnar i traktområdet för att hoven ska kunna vidga sig mest där, alltså för att hovmekanismen ska kunna fungera utan någon mothållande sula.

Britt-Marie
SHP

Talar du nu om dött sulhorn????

Afrodite skrev:
1 1/2 - 2 cm i tådelen, blir sedan tunnare längre bakåt i hoven för att i traktområdet vara cirka 1 cm eller något därunder.
Britt-Marie
SHP

Om vi nu tar en "plattfotad häst" som enligt röntgen endast har en sula som är 1 cm tjock i tådelen till hovbensspetsen, blir det inte lite väl mkt att då ta 1 1/2 cm i tådelen????

hovis skrev:
Talar du nu om dött sulhorn????

Dött sulhorn??? Är inte allt sulhorn "dött"? Finns det levande sulhorn?

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Om vi nu tar en "plattfotad häst" som enligt röntgen endast har en sula som är 1 cm tjock i tådelen till hovbensspetsen, blir det inte lite väl mkt att då ta 1 1/2 cm i tådelen????

Din fråga till mig var "kan du inte vara så vänlig att svara på vad som anses som fysiologisk korrekt tjocklek", citatet är från ditt inlägg ovan , det var också detta du fick svar på.

Detta är bara ett exempel på hur mina svar misstolkas, feltolkas (medvetet eller ej kan man ju bara spekulera i).

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Kan du visa källan till ditt påstående???

Enligt telefonsamtal med den som driver undersökningen på DSM.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar