Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Du har förstått rätt men inte fattat att du i detta fall borde hålit käften !!! Har du sagt A så får du säga B, delge källan nu eller jag kommer att delge den åt dig då jag vet vem källan är och hur det förfåller sig i verkligheten utifrån ditt påstående.

Där tycker jag att du går över gränsen! Man får inte ange personer vid namn, däremot har hon varit väldigt specifik om vem det är i en viss offentlig myndighet vilket räcker för att man skall kunna luska ut vem exakt det är själv. Vilket du har gjort utan större ansträngning så jag tycker inte att du har något att skrika om!

Som sagt, man FÅR INTE ange människor vid namn om man inte har uttryckligt tillstånd ifrån personen i fråga.

Du får gärna rätta om du känner att du vet bättre, men jag har också hört att det är ALL barfotaverkning som är under utredning. Alltså även hovslagare, AANHCP:are såväl som SHP:are

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Antingen skriver jag skitdåligt eller så kan du inte läsa. Jag har aldrig varit i närheten av att här diskutera kötthoven. Det är endast ni som gärna "karvar" in i den med plågsamma trauma för den enskilda individens lidande enbart p.g.a. er sorgliga okunnskap vilket även lett till utredning från högre instans vilket är jätte bra för hästarnas väl allt från stadens utkant till dom djupa skogarna.
Återigen, lugna ned dig några pinnhål!

Ideaal skrev:
...som då alltså enligt dig är levande vävnad med levande celler?

Jag börjar tro att du skojar med mig, ingen kan vara så okunnig som du försöker vara. Om jag försöker hjälpa upp dig i nivå lite här. Var går gränsen mellan levande vävnad med döda celler avseende sulhornet för dig???

hovis skrev:
Saknar fortfarande svar här från bättre vetande.

Jaa du Hovis, för att få svar på den frågan får jag be dig gå utbildningen till SHP. Det är bland annat för att kunna utöva detta komplicerade hantverk som vår utbildning är så omfattande, där bland annat litteraturen omfattar cirka 1 500 sidor skriven text.

Jag har i ett flertal inlägg vid olika tillfällen delvis kommit in på frågan om hur trimningen går till. Naturligtvis inga fullständiga svar, men det kanske kan ge dig en antydan om hur vi gör. Får därför be dig gå tillbaka och titta på dessa svar om du är intresserad.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Antingen skriver jag skitdåligt eller så kan du inte läsa. Jag har aldrig varit i närheten av att här diskutera kötthoven. Det är endast ni som gärna "karvar" in i den med plågsamma trauma för den enskilda individens lidande enbart p.g.a. er sorgliga okunnskap vilket även lett till utredning från högre instans vilket är jätte bra för hästarnas väl allt från stadens utkant till dom djupa skogarna.

Jag vet inte hur jag ska formulera mig så att du förstår men om jag ställer frågan så här; består sulhornet av levande eller dött material?

P.S Jag "karvar" inte alls.

Skillnaden är väl vad man anser är överflödigt sulhorn. Jag tycker att allt som är hårt och "friskt" förmodligen skall vara kvar ett tag till.

Hoven kan definitivt välva sig av sig själv, jag känner inte att jag måste vara där och karva (=trimma) eftersom jag hellre väntar en verkning till och ser det falla bort av sig själv, alternativt att det smular sig så att jag kan skrapa bort det med en bordskniv.
Inget konstigt med det!

Hur mätar du tjockleken på sulan när du verkar?

Gränsen mellan läderhud, dermis, o horn, epidermis, utgörs av basalmembranet, ett lager av celler som delar sig o producerar hornceller, keratinocyter. Keratinocyterna är levande men tappar "på vägen ut" sina livsfunktioner o förhornas samt "limmas" fast med varandra. Alltså, ett tunt lager av hornet närmast läderhuden består av levande celler, resten är dött material.
Vad beträffar urskålning av sulan har jag blivit ombedd att sluta tjafsa, men visst har jag sagt att den bör vara skålad?
Jag håller med Emindy i denna frågan.
PL

peter_lundin skrev:
Gränsen mellan läderhud, dermis, o horn, epidermis, utgörs av basalmembranet, ett lager av celler som delar sig o producerar hornceller, keratinocyter. Keratinocyterna är levande men tappar "på vägen ut" sina livsfunktioner o förhornas samt "limmas" fast med varandra. Alltså, ett tunt lager av hornet närmast läderhuden består av levande celler, resten är dött material.
Vad beträffar urskålning av sulan har jag blivit ombedd att sluta tjafsa, men visst har jag sagt att den bör vara skålad?
Jag håller med Emindy i denna frågan.
PL

De frågor jag ställde till dig i början av denna sidan är ingen fortsättning på vårt "tjafs". Jag ber dig där förklara din syn på saken, precis som jag beskrivit min. Hur menar du då att sulan av sig själv skulle få rätt välvning? Och eftersom du också, precis som jag, anser att horn är dött material, varför skulle det då vara så farligt att på mekanisk väg återställa en så normal välvning som möjligt?

Britt-Marie
SHP

Till alla er som tvivlar på att en Strassertrimmad häst kan prestera något kan jag med glädje meddela att en kurskamrat till mig har blivit tilldelad WRAS championatet i Versatility Horse 2005. Hon och hennes häst (barfotatrimmad enligt Strasser naturligtvis) är således Sveriges bästa ekipage inom detta område.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:

Med utgångspunkt i PL:s svar angående sulhornet och ovanstående citat skulle jag gärna vilja höra dig utveckla ditt inlägg från 2005-09-25. Där står följande att läsa:
Hovis skrev:
Man bör enligt min ringa erfarenhet alltid ta bort allt gammalt dött sulhorn.// Jag personligen avlägsnar dock ALLT dött horn i samband med verkning då det just är dött och inte har ngn levande naturlig återproduktion.

Jag undrar just vem som karvar mest här!

Ideaal skrev:
Med utgångspunkt i PL:s svar angående sulhornet och ovanstående citat skulle jag gärna vilja höra dig utveckla ditt inlägg från 2005-09-25. Där står följande att läsa:

Jag undrar just vem som karvar mest här!

Inte jag i alla fall, renskär bara bort gammalt dött sulhorn oberoende av om det resulterar i en konkan välvd sula eller inte. Konkav blir den med tiden om man låter naturen ha sin gång, verkar vägghornet i balans med sulhornet samt balanserar upp den enskilda hästens exteriör i en ortopedisk fysiologisk benaxel.

hovis skrev:
Inte jag i alla fall, renskär bara bort gammalt dött sulhorn oberoende av om det resulterar i en konkan välvd sula eller inte. Konkav blir den med tiden om man låter naturen ha sin gång, verkar vägghornet i balans med sulhornet samt balanserar upp den enskilda hästens exteriör i en ortopedisk fysiologisk benaxel.

Men om du tar bort större delen av sulhornet blir inte hästarna väldigt ömma då? Blir det dessutom inte väldigt svårt för hästarna att i stort sett gå direkt på sulläderhuden? Inte konstigt att du förespråkar skor. Det var möjligtvis inte du som kom på det här med att lägga extra sulor under skorna också. Nu förstår jag plötsligt varför dessa sulor är så populära bland skodda hästar.

Afrodite skrev:
Hon och hennes häst (barfotatrimmad enligt Strasser naturligtvis) är således Sveriges bästa ekipage inom detta område.

Britt-Marie
SHP

Vilket "område" pratar du om??? Är det en prestationsgren för sporthästar eller vad pratar du om??? Är det för mkt begärt att du delger en länk till denna sällsynta prestation. Ger mig fasen på att det handlar om lösdrift då den naturligt vis är barfota "trimmad" enligt Strasser, "naturligtvis"

En liten fråga??? Ni talar hela tiden om" trimmade" hästar, när tänker ni lägga in ordet TURBO oxå i er verkningsmetod????

Ideaal skrev:
Men om du tar bort större delen av sulhornet blir inte hästarna väldigt ömma då?

Jo därför gör vi inte det utan endast verkar bort det döda sulhornet.

Nu börjar det bli tjafsigt igen!
Jag är övertygad om att både afrodite o ideaal vet att "levande sula" eng "live sole" ofta andvänds som beteckning för det sulhorn som har kvar sin elasticitet, fuktighet o sitt samband i motsats till det "döda" horn som faller sönder. Själv anser jag att det språkbruket är lite olyckligteftersom det med undantag för några tiondels millimeter är inte är fråga om levande celler.
PL

WRAS är väl Sveriges westerförening eller liknande.. Råkar veta så mkt att jag kan delge att denna SHP är en av vårt lands bästa werternryttare och rider bla i grenen working cow horse som i mitt tycke är extremt ansträngande för hästens hovar och ben (i jämförelse med fritidshästen då) och denna häst rids uteslutande barfota (naturligtvis) och har inga som helst bekymmer med hovarna..

Och igen då hovis, för nu blir jag riktigt förbannad, vem fan har sagt att Strassertrimmare skär in i sulläderhuden? Detta är ren jävla lögn och tala gärna om vilka Strassertrimmade hästar du sett som gått med blödande hovar och tvingats ligga ner i hagen?

Om du nu har så svårt att förstå (jag tyckte inte det var det minsta svårt) så menade Afrodite att när en verkning av henne är klar så har hästen ca; 1 ½ - 2 cm sulhorn KVAR i tådelen och ca: 1 cm KVAR i traktdelen. Är det att skära in i sulläderhuden för dej?

Hela tanken med att verka fram en fysiologiskt korrekt form av sulan och övriga hoven är för att återställa hovmekanismen och därav en så snabb läkning som möjligt just för att hästen ska bli frisk från sina skador på snabbast möjliga sätt, att slå på skor och pumpa i smärtstillande ger oftast en ohalt häst, visst.. men sker läkning, NEJ. Och jag tycker inte att det är det minsta mer humant att ett djur får lida i " det tysta" bara för att den inte visar att den har ont, den är inte frisk för det. Och hellre en häst som tex ömmar på grus (då får man ge fasen i att leda/rida den på gruset) men är helt okej i hagen under en tid än en häst som går med mindre eller större skador i många år men inte visar det pga brist på känsel.

Det tycks vara så att man misstar en häst med full känsel i sina hovar med en häst som har smärta, tyvärr som ett direkt resultat av dom känsellösa skodda hästarna som klampar fram på alla underlag och oftast inte visar någon tendens till ömhet. Men en frisk häst känner en stor sten under hoven INNAN den ställt ner hela sin tyngd på den hoven och hunnit få skador i hoven pga detta.

Men , hur är det man säger nu igen, "tomma tunnor skramlar mest"??

Ideaal skrev:
Fast nu blev jag lite intresserade här igen. Finns det "levande" horn? Är inte horn döda celler oavsett var det är placerat?

Jag brukar normalt inte skriva så här, annat än när jag skämtar lite men nu bjuder du faktiskt på detta. I de tidigare trådar jag har läst, så stod att läsa i inlägg efter inlägg att hoven dör när man spikar på en sko. Så nu antar jag att eftersom mina hästar är skodda, så har de väl också döda hovar. Den ena hästen brodddes i fredags, och stackarn hade så döda hovar att hon var tvungen att värma upp marken med dem för att inte frysa om fötterna.

Så nu till frågan, antingen är hornet ett dött material, eller så är det det inte. Annars utgår jag ifrån att horn fungerar på samma sätt som nagel hos människa, nageln är ej heller död även fast man kan ta bört vissa överskott utan smärta.

Boj skrev:
Så nu till frågan, antingen är hornet ett dött material, eller så är det det inte. Annars utgår jag ifrån att horn fungerar på samma sätt som nagel hos människa, nageln är ej heller död även fast man kan ta bört vissa överskott utan smärta.

Ja det var det som var frågan, svaret kom PL med för några inlägg sedan.

peter_lundin skrev:
Alltså, ett tunt lager av hornet närmast läderhuden består av levande celler, resten är dött material.

Hornet är dött men det var levande när det bildades. Nageln är lika död, men man kan inte ta bort den hursomhelst för det. Det gör antagligen väldigt ont, men det är inte i själva nageln det gör ont utan i strukturen under nageln. Ungefär som vid resektion av (delar av) hovväggen, det gör inte ont men fortsätter man in i hoven gör det ont.

Det går bra att fila ett hack i en nagel (eller en hovvägg) varsomhelst utan att det känns, men om man filar hål och lite till är det inte lika behagligt. I själva nageln (hovväggen) känns dock inget. Man får akta sig när man börjar närma sig nagelbandet (kronranden).

Hur ska ett forum och en tråd kunna fungera korrekt med en moderator som är så partisk som du?

Boj skrev:
Så nu antar jag att eftersom mina hästar är skodda, så har de väl också döda hovar.

Ja, till viss del har de det. Skon hindrar nämligen hovmekanismen så kraftigt att blodförsörjningen inte fungerar normalt. Nerver fungerar så att en jonpotential färdas längs utsidan på ett axon (en "utstickare" från ett neuron). Överföringen av denna impuls är en elektrokemisk process som är beroende av att denna jonpotential kan "laddas om" och skicka en ny nervsignal till exempelvis hjärnan om t ex temperaturförändring, skada osv i hoven. För att "laddas om" krävs energi och användandet av ATP (adenosintrifosfat, en molekyl som är energikälla för de flesta energikrävande processerna i cellerna).

När så hovmekanismen är nedsatt, är också blodförsörjningen nedsatt (hovväggens rörelse är hovens "pumpmekanism" och fyller respektive tömmer läderhuden på blod). Med en sko på hoven kan inte hovväggarna röra sig normalt. Energi i olika former transporteras med blodet. Med otillräcklig tillgång till energi kan inte jonpotentialen "laddas om" och följden blir att nerverna i hoven inte fungerar. Alltså hoven är känslolös, "död" som en del uttrycker det.

Detta är anledningen till att hästen överhuvudtaget kan ha en sko på sig. Om känseln inte föll bort skulle detta vara så smärtsamt för hästen att den inte skulle kunna gå alls. Detta på grund av att läderhuden kläms mellan hovväggen och hovbenet.

"Död" har alltså inget med hornet i hoven att göra.

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar