Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

*lånar knapp*

Citat:
Ursprungligen postat av hovis
Jag har tänkt lite, nu blir jag både förbannad och orolig över dagens Strasserverkade hästar( Mer än tidigare) Är du alvarlig med det du här skrev????? Jag har dock sparat detta och sänt det vidare till dom som utreder Strassermetoden då all information från certifierade Strassertrimmare är av yttersta betydelse för deras egen fortsatta verksamhet utifrån den kunskap som dom (ni) delger.Sorry men det här kan aldrig vara bra "policy" för Er utifrån den granskning som sker.

Vill du editera ditt svar eller står du fast vid det du skivit???
Citat slut hovis.

Svar: Afrodite.
Ja skicka du mitt inlägg till DSM, dit verkar det ju som du skulle skicka det mesta. Fast risken är ju förstås att du avslöjar din egen okunskap. Horn består nämligen av döda celler, precis som vårt hår och våra naglar. Det finns inget levande i horn, vare sig sulhorn eller vägghorn eller något annat horn. Hur tror du annars att du kan göra det du beskrev i ett annat inlägg beträffande fångbehandling. Du skar där bort halva hovväggen i tådelen ända in till lamellhornet. Om hornet skulle bestå av levande celler, krävs det ju en blodförsörjning för att hålla dessa levande. Men du skar väl på och blodet sprutade, eller????

Det skrämmer faktiskt mig att hovslagarkåren tydligen har så dåliga kunskaper, för du utger ju dig för att vara en god representant för den kåren.

Britt-Marie
SHP

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

När blev jag representat för hovslagarkåren:confused: :confused:
PL

Piraja skrev:
Att de flesta av våra hästar är skodda beror på att hästägaren vill ha dom skodda! Känner personligen hästägare som blivit förbaskade när hovslagaren tyckt att det är bättre med barfota och som tagit det som en förolämpning att dom inte skulle träna hästarna tillräckligt o.s.v....

Sen måste jag återigen då fråga hur det nu då varit möjligt att min hovslagare fick IGÅNG hovfunktion och hornproduktion i en hov MED skor???? ...hästen ifråga hade gått barfota innan och avlastat hoven så tillväxten avstannat och hoven var då två storlekar mindre (är nog 5:e gången jag skriver om detta). MED skor kom funktionen igång och efter ca 1 1/2 år var hoven lika stor som den vänstra.

Åter måste det ju handla om grundarbetet oavsett om man skor eller ej...:cool:

Att din erfarenhet är att hästägare vill ha sina hästar skodda måste väl betyda att de har dålig erfarenhet av att ha hästen barfota. Det kostar ju betydligt mer att sko hästen än att enbart verka den för barfotagång.

Hur ska jag kunna svara på din hästs problem utan att ha någon som helst kunskap om förhållandena.

Håller med om att det är mycket viktigt hur man verkar eller trimmar hästen, det är avgörande för om hästen kan gå barfota eller ej.

Du själv har ju valt att ha dina hästar barfota, varför har du det, vad grundar sig det beslutet på?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Var har jag avfärdat hovmekanismens betydelse, gör jag det när jag säger att det finns fler saker av betydelse än hur mkt hoven utvidgar sig. Kom igen den dag det finns forskning som säger att en korrekt verkad hov har så dålig blodcirkulation att det ger vävnadsskador!
Obs all korrekt skoning skall vara ämnad att hämma hovmekanismen så lite som möjligt, undantag för vissa sjukbeslag.
PL

Vilka andra "saker av betydelse"?

Så när hoven är "sjuk" så är det OK att "hämma hovmekanismen". Jag som trodde att all läkning krävde ÖKAD metabolism ?!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Vilka andra "saker av betydelse"?

Så när hoven är "sjuk" så är det OK att "hämma hovmekanismen". Jag som trodde att all läkning krävde ÖKAD metabolism ?!

Britt-Marie
SHP
Vad som händer inne i hoven
Ja i vissa fall kan det vara nödvändigt att tillfälligt hämma hovmekanismen o utgå från att cirkulationen räcker ändå.
PL

peter_lundin skrev:
Vad som händer inne i hoven
Ja i vissa fall kan det vara nödvändigt att tillfälligt hämma hovmekanismen o utgå från att cirkulationen räcker ändå.
PL

Vad är det "som händer inne i hoven"?

De behandlingar du som veterinär kan rekommendera hästägarna bygger inte på NÅGON vetenskaplig grund (se tidigare inlägg som citat från SLU:s forskningsprojekt). Ändå använder du ord som pseudovetenskap, lögner, ovetenskpaligt osv om en metod som är utbarbetad av en forskarutbildad veterinär. Du kan alltså enbart gissa dig till att cirkulationen räcker ändå, eller hur? Sedan om verkligheten, med många hästar med dåliga hovar, som inte enbart beror på felskoning, talar för att skor inte är bra och skadliga för hoven det kan man helt enkelt blunda för, eller? Men, det är klart man kan ju alltid skylla på dåliga hästägare, ärftliga anlag osv osv.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Obs all korrekt skoning skall vara ämnad att hämma hovmekanismen så lite som möjligt, undantag för vissa sjukbeslag.
PL

Så länge alla hästar inte är korrekt skodda och korrekt verkade så går det inte och stoppa huvudet i sanden och prata om intentionen med skoning och verkning. Se i stället hur verkligheten ser ut. Det finns ett stort antal hästar som har en hämmad blodcirkulation och drabbas av skador just pga av dåliga beslag och felverkade hovar. Det är just det problemet man måste ta tag i och inte blunda för. I stället väljer man att jaga barfotaverkare med ljus och lykta ett mycket märkligt sätt att skjuta undan problemet som förenar all hovvård nämligen; dålig skoning såväl som verkning oavsett utförare. Bättre vore alltså att lyfta problemet till rätt nivå d.v.s. hur löser vi problemet på bästa sätt. Som det nu är liknar det mer "att skjuta mygg men svälja kameler". Det finns faktiskt många gemensamma nämnare hos både traditionellt hovslageri och barfotametoder. Tyvärr har många valt att i stället fokusera på det som skiljer, vilket faktiskt är mycket olyckligt framförallt för hästarna.

Jag tänker inte här ta upp den forskning o de modeller som finns om hovmekanismen det är diskuterat förut.
Att dagens skoning bygger på empirisk grund är en sak det innebär inte att det inte finns vetenskapliga studier om tex läkning av hovbensbrott med sjukbeslag.
Sen anser jag att en persons åsikter är en dålig grund att omkullkasta en stor empirisk erfarenhet som säger att bra skoning faktiskt fungerar.
När det gäller pseudovetenskap mm så har jag skrivit en massa gånger att det är fråga om hennes sätt att få folk att tro att det ligger vetenskap bakom hennes påståenden om hur o hur mkt skor skadar hovar.
Kan du tex visa ngt som stöder påståendet om att skodda hovar har så dålig blodcirkulation att nerverna inte fungerar eller att det blir vävnadsnekros.
Väntar fortvarande på en förklaring till blodproteiner o fång!
PL

Ja det vore bra med ett samarbete men själv ser jag sammarbete omöjligt med en rörelse som med pseudovetenskaplig propaganda säljer idén att all skoning är mer el mindre dödlig.
Jag stoppar inte huvudet i sanden utan är medveten om o diskuterar problemen med dålig skoning. Däremot anser jag att man naturligtvis måste ha den korrekta skoningen som standard i motsats till strasser som bara jämför med rena djurskyddsfall. Jag är inte beredd att ge upp o säga att all skoning är så dålig att vi måste överlämna oss helt i "barfota till varje pris"-folkets händer det tror jag vore direkt farligt.
PL

peter_lundin skrev:
Jag tänker inte här ta upp den forskning o de modeller som finns om hovmekanismen det är diskuterat förut.
Att dagens skoning bygger på empirisk grund är en sak det innebär inte att det inte finns vetenskapliga studier om tex läkning av hovbensbrott med sjukbeslag.
Sen anser jag att en persons åsikter är en dålig grund att omkullkasta en stor empirisk erfarenhet som säger att bra skoning faktiskt fungerar.
När det gäller pseudovetenskap mm så har jag skrivit en massa gånger att det är fråga om hennes sätt att få folk att tro att det ligger vetenskap bakom hennes påståenden om hur o hur mkt skor skadar hovar.
Kan du tex visa ngt som stöder påståendet om att skodda hovar har så dålig blodcirkulation att nerverna inte fungerar eller att det blir vävnadsnekros.
Väntar fortvarande på en förklaring till blodproteiner o fång!
PL

Men vad är då en korrekt skoning? Eftersom sättet att sko varierar över tiden vet man tydligen inte riktigt vad det är. T ex när jag började med hästar böjde man inte in skoarmarna (se på hovis skodda hov då han gör inlägg) utan de var riktade nästan rakt bakåt.
En annan skillnad är hälhöjden, oavsett vad andra säger här, så skor man faktiskt med högra hälar idag än vad man gjorde då jag började med hästar.

Antalet hovbölder på både skodda, oskodda och barfotaverkade hästar talar ju sitt tydliga språk vad gäller vävnadsnekros. Säg nu inte att alla dessa hovbölder beror på infektion. Många hästar får hovböld utan någon påvisbar ytter orsak. Om inte hovbölderna uppkommer för att avlägsna död vävnad, så vet åtminstone inte jag varför de skulle uppstå. Om det uppstått vävnadsnekros måst ju också nervfunktionen vara nedsatt.

Jag har själv sett dissekerade hovar med förstörd vävnad. Den är faktisk synbar med blotta ögat. Och de hovar som vi dissekerat har från traditionell synvinkel sett tämligen normala ut, inga större deformationer. Sedan om jag med min kunskap har ansett dessa hovar felverkade är en annan sak.

Att blodförsörjningen är nedsatt bevisas väl mycket väl av det jag tidigare tog upp med tappskor. Varför blir en häst halt = får smärta när den tappar en sko?

Britt-Marie
SHP

Att blodförsörjningen är nedsatt bevisas väl mycket väl av det jag tidigare tog upp med tappskor. Varför blir en häst halt = får smärta när den tappar en sko?
Bevisas:confused: :confused:
Du verkar ha lärt dig din syn på vetenskaplig bevisföring av strasser!
Jag jag anser att de hovbölder jag behandlat stort sett alla är av bakteriellt ursprung. Men som strasserverkare ser du säkert fler!
Det är ju tydligen normalt att strasserverkade hästar får bölder, det kan väl aldrig vara så att er röntgenblick sviktar ibland o ni skålar för djupt.
Vad du ser på dissekarade hovar har lite vetenskapligt värde.
Vad strasser ser kunde ha ett större värde om hon verkligen dokumenterade det.
Jag är verkligen inte den som försvarar höga TRAKTER.
Jag tycker mig dock inte ha sett ngn ökning.
PL

Senast ändrad:

Nu avslutar jag den här diskussionen för ett tag o låter ngn annan komma in.
Boj! Kunde du inte flytta ut det här till en spec strassertråd.
PL

peter_lundin skrev:
Bevisas:confused: :confused:
Du verkar ha lärt dig din syn på vetenskaplig bevisföring av strasser!
Jag jag anser att de hovbölder jag behandlat stort sett alla är av bakteriellt ursprung. Men som strasserverkare ser du säkert fler!
Det är ju tydligen normalt att strasserverkade hästar får bölder, det kan väl aldrig vara så att er röntgenblick sviktar ibland o ni skålar för djupt.
Vad du ser på dissekarade hovar har lite vetenskapligt värde.
Vad strasser ser kunde ha ett större värde om hon verkligen dokumenterade det.
Jag är verkligen inte den som försvarar höga TRAKTER.
Jag tycker mig dock inte ha sett ngn ökning.
PL

Du anser att de är av bakteriell grund?! Har det funnits skador i hoven där bakterierna kunnat tränga in? Hur vet du att det är av bakteriell grund?

Varför blir en häst halt när den tappar skor?

Det här med höga hälar, som jag skrivit förut det är ju bara att jämföra bilder på hästar idag och hästar tidigare.

Strasser har dokumentation så det räcker, det som är olyckligt i sammanhanget är att det inte är publicerat. Men jag vet att hon är på gång med det arbetet.

Dissektionerna har vi bland annat gjort tillsammans med dr Strasser. Hon är ju faktiskt veterinärutbildad och jag tror nog hon ser skillnad på frisk och skadad vävnad. Det är faktiskt så lätt att göra det så att jag, som saknar veterinärutbildnig, som sagt ser det.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
T ex när jag började med hästar böjde man inte in skoarmarna (se på hovis skodda hov då han gör inlägg) utan de var riktade nästan rakt bakåt.
Britt-Marie
SHP

Den skon du där ser är en helt vanlig modern fabriks sko. Den är INTE på ngt sätt omriktad av mig innan den sattes på då den i orginalutförande passar perfekt på just den hoven och har så gjort under dom sex åren jag skott den. Så även skorna utvecklas hela tiden och just denna modell anser jag som den bästa i dom fallen man nu behöver sko.

Det jag däremot inte riktigt gillar är den tillbakabildade stråle samt hur trakttrång just denna hov blivit under dessa år den varit traditionellt skodd. *blink*

Afrodite skrev:
Det här med höga hälar, som jag skrivit förut det är ju bara att jämföra bilder på hästar idag och hästar tidigare.

Strasser har dokumentation så det räcker, det som är olyckligt i sammanhanget är att det inte är publicerat. Men jag vet att hon är på gång med det arbetet.
Britt-Marie
SHP

Här håller jag med dig MEN det gäller fråmst tyska skodda hästar. Hade en skohäst som förra sommaren va på träningsläger i Tyskland,skoddes om där två gånger och jag blev bestört över hur hög den va i trakterna när den kom tilbaka. Genomtrampet i kotan va helt obefintligt och hela benaxeln såg ut som ett stuprör. Jag frågade då varför man hade höjt den så mkt i trakten och svaret blev,"för att skapa en snabbare överrullning"

Det blev tyvärr en lång konvalisent för denna häst då den redan skadat ledbrosken o kotorna då skenben och kotben smällt in i varandra i stället för att utifrån sin led typ agera sviktande. För dagen är den frisk, krävdes bara 1/2 års konvalicent och under den tiden gick den barfota*Blink Blink*

Varför gör det ont när man bryter av en nagel för långt in mot fingrertoppen????

Varför gör det ont när man bryter av en nagel för långt in mot fingrertoppen????
Därför att den oftast viker sig på sånt sätt att den skadar den känsliga huden under.
PL

Afrodite skrev:
Till alla er som tvivlar på att en Strassertrimmad häst kan prestera något kan jag med glädje meddela att en kurskamrat till mig har blivit tilldelad WRAS championatet i Versatility Horse 2005. Hon och hennes häst (barfotatrimmad enligt Strasser naturligtvis) är således Sveriges bästa ekipage inom detta område.

Britt-Marie
SHP
Jättekul,fast liite överdriver du nog..;) Säkert ÄR hon jätteduktig..Men sanningen är så här:

Fråga vilken som helst bland de bästa westernryttarna i sverige om statusen på WRAS-championaten..:angel:

Poängen från de stora quarterhorseshowerna/tävlingarna räknas INTE in i WRAS championaten..

WRAS-championaten har ingen hög prioritet bland de bästa ryttarna efter vad jag hört..de tävlar på de stora SQHA-showerna istället.

Så att påstå att hon är bäst i sverige är väl inte riktigt sant..;)

Men kul att veta att en Strasserverkad häst tävlar,grattis!

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Enligt kontakt med djurskyddsmyndigheten angående deras undersökning av barfotaverkning i Sverige så ligger inte någon metod bättre eller sämre till. "Till och med" barfotahästar där hovslagare utfört arbetet är i allra högsta grad med i undersökningen. Det verkar i alla fall som om DSM går till botten med problemet och det är ju tacksamt.

Jag har läst in ditt inägg och ber om ursäkt över tidigare svar då jag misstolkat dig. Är uppriktigt sagt ledsen för det.*förlåt*

Visst är det så att även hovisar som genomått utbildning av ngn oförklarig anledning plötsligt börjat ge sig på alt verkningsmetoder och det är jättebra att även dessa gransas av DSM, dom som är medlemar i SHF har även föreningen under uppsikt och faller det under föreningens stadgar så riskerar dom att tappa sitt medlemskap.

Om en välskodd häst skulle vara bedövad i hoven..hur kommer det sig att hästarna känner av frusna knöggliga partier i hagen..:confused:

Om de inget kände skulle de knappast känna skillnaden på ojämnheterna i underlaget,ej heller reagera om de går på stenig mark..

Jag håller med om att det finns illa skodda hästar och jag med flera har aldrig försvarat dem,men att tro att alla skulle må bäst strassertrimmade är rent löjligt..

Inte ETT enda inlägg har jag märkt att nån strasserfröken bryr sig om hur hästen mår ovan hoven,att hoven kan vara ett symtom på övriga problem nånstans i kroppen existerar tydligen inte i deras värld..:angel:

Självklart skall hästen vara balanserad i sina hovar,men att påstå att alla problem har sitt ursprung där är okunnigt.Tyder på tunnelseende,påminner om Carolas predikningar..

Även strassertrimmade hästar måste ju råka ut för olyckor i halkiga hagar, under unghästperiodens busryck,sneda ryttare,tandproblem, osv:confused:
Allt kan väl knappast läka ut av sig självt under omställningsperioden..ironisk var jag lite nu;)
Att som vissa stirra sig blinda enbart på hovarna ,har ju visat sig i flera trådar vara mindre lyckat gissat..:eek:

Lilla Skutt skrev:
Jättekul,fast liite överdriver du nog..;) Säkert ÄR hon jätteduktig..Men sanningen är så här:

Fråga vilken som helst bland de bästa westernryttarna i sverige om statusen på WRAS-championaten..:angel:

Poängen från de stora quarterhorseshowerna/tävlingarna räknas INTE in i WRAS championaten..

WRAS-championaten har ingen hög prioritet bland de bästa ryttarna efter vad jag hört..de tävlar på de stora SQHA-showerna istället.

Så att påstå att hon är bäst i sverige är väl inte riktigt sant..;)

Men kul att veta att en Strasserverkad häst tävlar,grattis!

Tack! Det kom från oväntat håll. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar