Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Toffel skrev:
Hur ska ett forum och en tråd kunna fungera korrekt med en moderator som är så partisk som du?

Jag har hållit mig ganska låg i dessa diskussioner, gör jag ett inlägg utan att ha skrivit under med moderator var då vänlig att respektera min åsikt som privatperson för även jag gör sådana inlägg.

Min åsikt övrigt i denna fråga är, gärna skolös men inte till vilket pris som helst. Tidigare har vi kunnat läsa att skodda hovar är kalla pga dålig eller ingen blodcirkulation, detta är påståenden som faktiskt saknar grund vilket jag är säker på att andra också har upplevt med sina skodda hästar.

Så om jag skall summera MIN åsikt, procentuellt finns det antagligen lika många dåliga barfotaverkare som det finns dåliga hovslagare.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Detta är anledningen till att hästen överhuvudtaget kan ha en sko på sig. Om känseln inte föll bort skulle detta vara så smärtsamt för hästen att den inte skulle kunna gå alls. Detta på grund av att läderhuden kläms mellan hovväggen och hovbenet.

"Död" har alltså inget med hornet i hoven att göra.

Britt-Marie
SHP

Vilket skitsnack, känseln verkar i alla fall komma tillbaka väldigt fort :smirk: Eller vad sägs om följande:

Många hästägare har väl märkt att när hästen "tappar" en sko så börjar den ömma direkt på ojämmt underlag, alltså, ena stunden känseln helt borta pga en sko, (enligt Strasser) en sekund senare känseln fullt tillbaka när skon försvinner...

Det ni Strasseranhängare håller på med är ren skrämselpropaganda för ovetande hästägare, fy skäms på er :devil:

Hur i helve** tror ni att världens bästa sporthästar lever så länge och har hälsan (och hovarna) i behåll? Skulle de ha haft samma karriär som Strassertrimmade tror ni?

Med vänliga hälsningar: Stuv

Jag måste få fråga varför man utgår i från att hästen "domnar bort" i sina hovar när det kommer på skor? Varför kan det helt enkelt inte vara så att skons tjocklek i sig faktiskt hindrar vassa saker från att komma i kontakt med sulan? Om skodda hästar inte hade någon känsel i sina hovar, skulle ju ingen behöva sko med sula?

Vad beträffar hovens utvidgning i nedsättningen, borde hovarna rimligtvis utsättas för mer sådana krafter med sko än utan eftersom marken inte håller emot strålen på samma sätt hos en skodd häst. Sedan att skon motverkar utvidgningen, javisst, men hoven är ju inte fastsatt med mer än 3-4 söm just för att man vet att bakom det utvidgas hoven som mest. Järnskon kan ju faktiskt röra sig den också, även om det är marginellt i sammanhanget, men att det ändå har effekt "bevisas" väl av det faktum att man faktiskt sätter på ringsko om man vill begränsa hovens rörlighet. Fortfarande spikar man ju inte längre bak, vilket skulle betyda att hoven fortfarande kan röra sig precis likadant, men inte skon.

Sätter man broddar på skon och rider på hård barmark utsätts hoven för ännu större utvidgande krafter och oavsett om dessa är positiva eller negativa, borde resultatet av det vara ökad blodgenomströmning, eller?

Hur menar du då att trånga hovar uppkommer? I mina hemtrakter är det inte särskillt ovanligt att se hästar som har blivit trånga i trakterna-ballarna av skoning.
Även om man bara sömmar med 6 söm i varje sko så är jag helt övertygad om att skon hindrar huvens utvigning i belstningsfasen och därmed hovmekanismen.
/T

Du kanske är överygad men det återstår fortvarande att visa att en korrekt skoning skadar hoven. Hovmekanismen är mkt mer än hovens utvidgning, det finns många frågetecken om hur stötdämpning o cirkulation fungerar.
PL

Starkt förenklat: jag är inte så säker på att en balanserad hov utvecklar trånga trakter "oavsett" vilken typ av sko du sätter dit förutsatt att skon är riktad efter hoven. Naturligtvis hindrar en stum sko hoven att pressa ut skoarmarna, men det visar å sin sida också att skon inte är så stum som man vill låta påskina...

Jag tror att en dålig skoning där hovarna inte är verkade på ett bra sätt gör att hovarna utvecklas negativt, utan tvivel. Och oavsett hur bra en skoning är, kan den inte bli lika bra som en barfotahov i funktionen. Men - jag tror inte att en bra skoning gör att hovarna utvecklas så negativt som barfotaförespråkare påstår. Skoning eller barfota - det viktigaste för att de ska fungera optimalt är att hoven är i balans. Nu jämförs på något sätt dåliga skoningar med optimala barfotaverkare, man skulle lika gärna säga att en dålig barfotahov är sämre än en bra skodd, och ingen skulle väl säga emot det heller.

Skon har väl ytterligare en nackdel förutom att den är "stum" och kan riktas "fel", den ser till att strålen inte fullt ut kan hjälpa till att stötta upp valvet och de bärande delarna i hoven, vilket måste innebära ett konstigt bräck/tryck från hovväggarna i lamellerna och åtminstone i teorin innebära att valvet som utgör hovens undersida lika gärna skulle kunna bli en hängmatta i belastningsfasen. Uppenbarligen "håller" hovens konstruktion för den här sortens behandling, men det känns inte speciellt nyttigt. Som sagt, jag röstar nog för barfota i åtminstone 90 fall av 100, men av två onda ting så tycker jag nog att en skoning av en bra hovslagare är bra nog mycket mindre farligt än följderna av ex vis halka.

Afrodite skrev:
Ja, till viss del har de det. Skon hindrar nämligen hovmekanismen så kraftigt att blodförsörjningen inte fungerar normalt. Nerver fungerar så att en jonpotential färdas längs utsidan på ett axon (en "utstickare" från ett neuron). Överföringen av denna impuls är en elektrokemisk process som är beroende av att denna jonpotential kan "laddas om" och skicka en ny nervsignal till exempelvis hjärnan om t ex temperaturförändring, skada osv i hoven. För att "laddas om" krävs energi och användandet av ATP (adenosintrifosfat, en molekyl som är energikälla för de flesta energikrävande processerna i cellerna).

När så hovmekanismen är nedsatt, är också blodförsörjningen nedsatt (hovväggens rörelse är hovens "pumpmekanism" och fyller respektive tömmer läderhuden på blod). Med en sko på hoven kan inte hovväggarna röra sig normalt. Energi i olika former transporteras med blodet. Med otillräcklig tillgång till energi kan inte jonpotentialen "laddas om" och följden blir att nerverna i hoven inte fungerar. Alltså hoven är känslolös, "död" som en del uttrycker det.

Detta är anledningen till att hästen överhuvudtaget kan ha en sko på sig. Om känseln inte föll bort skulle detta vara så smärtsamt för hästen att den inte skulle kunna gå alls. Detta på grund av att läderhuden kläms mellan hovväggen och hovbenet.

Britt-Marie
SHP
Ett hopkok utan ngn som helst vetenskaplig grund men som i alla pseudovetenskapliga lögner så finns det ngn detalj som faktiskt stämmer.
Skräckpropaganda för oroliga hästägare!
PL

Boj skrev:
Jag brukar normalt inte skriva så här, annat än när jag skämtar lite men nu bjuder du faktiskt på detta. I de tidigare trådar jag har läst, så stod att läsa i inlägg efter inlägg att hoven dör när man spikar på en sko. Så nu antar jag att eftersom mina hästar är skodda, så har de väl också döda hovar. Den ena hästen brodddes i fredags, och stackarn hade så döda hovar att hon var tvungen att värma upp marken med dem för att inte frysa om fötterna.

Så nu till frågan, antingen är hornet ett dött material, eller så är det det inte. Annars utgår jag ifrån att horn fungerar på samma sätt som nagel hos människa, nageln är ej heller död även fast man kan ta bört vissa överskott utan smärta.

Självklart är allt horn dött material. Hur skulle annars hovarna hos hästen kunna verkas? Hornet är döda celler precis som PL skriver. Om hornet skulle varit levande material/levande celler hade det krävts någon form av syresättning vilket i sin tur hade krävt blodtillförsel och det finns ju som bekant inte i hornet hos hästen. Sedan kan horn produceras av sämre och bättre kvalite men det är ändå aldrig ett material som är levande. Hornet som produceras kommer att bli av bättre eller sämre kvalite bl.a. beroende av hur väl syresatt blodet är när det når den vävnad som producerar hornet. Allt levande kräver syresatta celler!

Hur levande den övriga hoven är, beror naturligtvis på (som all annan levande vävnad) hur väl syresatt den är. En försämrad microcirkulation (och macro) skapar en bristande syresättning som i sin tur kan leda till nekrotisk vävnad (en anhopning av döda celler). Denna döda vävnad försöker kroppen göra sig av med, genom en inflammatorisk process (abcess=hovböld), vilket innebär ökad blodcirkulation (värmeökning) och en tillströmning av vita blodkroppar. Nedbrytningsprocessen skapar toxiner (gift) som cirkulerar i kroppen, vilket självklart inte är positivt. Hur mycket vi som hästägaren märker av denna process är naturligtvis beroende hur stor den nekrotiska vävnaden är (om den existerar).

En bristande blodgenomströmning (syresättning) i en vävnad ger ofta upphov till skador på de sensoriska nerverna, d.v.s de nerver som för information till hjärnan från ex. extremiteterna, vilket ger en försämrad känsel, också kallat neuropatier.

Alltså om hoven är "död" eller inte, får nog närmast avgöras av kvaliten på det horn som produceras, vilket innebär att dålig kvalite på hornet har sitt ursprung i en försämrad blodgenomströmning av hornproducerande celler. En försämrad blodgenomströmning försvårar inte bara tillförsel av syre och näringsämnen till vävnaden utan också bortförsel av slaggprodukter som bildas i förbränningsprocessen.

Vävnad som varit dåligt blodförsörjd under en längre tid och som sedan återfår en god blodgenomströmning möjliggör för att en inflammatorisk process skall starta, vilket är det enda sättet för kroppen att göra sig av med död vävnad (som skapats under dålig eller strypt blodgenomströmning). Död vävnad kan också skapas genom att små infarkter (blodproppar) bildas i blodkärlen när inte blodförsörjningen fungerar genom att blodet inte i tillräcklig omfattning når ut i microcirkulationen för att transprotera bort slaggprodukter. Kärlen får då en inre yta som är täckt av slaggprodukter som lätt släpper partiklar som så småningom bildar en infarkt. Infarkten omöjliggör då syresättning i den vävnad som blodkärlet skulle försörja. Som alla förstår så hindrar denna nekrotiska vävnad också blodgenomströmningen ytterligare.

Ovanstående processer kan ske i varje levande kropp om inte en optimal blodförsörjningen är tillgodosedd. Hur kan vi veta att en lätt försämring av hovmekanismen inte skadar hästens hovar på ovanstående sätt? Hur kan vi veta var gränsen går? Hur kan vi veta att inte olika individer är olika känsliga? Många hästar har ju trots allt dåliga hovar.

Afrodite skrev:
Ja, till viss del har de det. Skon hindrar nämligen hovmekanismen så kraftigt att blodförsörjningen inte fungerar normalt. Nerver fungerar så att en jonpotential färdas längs utsidan på ett axon (en "utstickare" från ett neuron). Överföringen av denna impuls är en elektrokemisk process som är beroende av att denna jonpotential kan "laddas om" och skicka en ny nervsignal till exempelvis hjärnan om t ex temperaturförändring, skada osv i hoven. För att "laddas om" krävs energi och användandet av ATP (adenosintrifosfat, en molekyl som är energikälla för de flesta energikrävande processerna i cellerna).

När så hovmekanismen är nedsatt, är också blodförsörjningen nedsatt (hovväggens rörelse är hovens "pumpmekanism" och fyller respektive tömmer läderhuden på blod). Med en sko på hoven kan inte hovväggarna röra sig normalt. Energi i olika former transporteras med blodet. Med otillräcklig tillgång till energi kan inte jonpotentialen "laddas om" och följden blir att nerverna i hoven inte fungerar. Alltså hoven är känslolös, "död" som en del uttrycker det.

Britt-Marie
SHP

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Att säga att det skulle kunna vara så är en sak. Att säga att det är så gör det hela till psudovetenskapligt skitsnack precis som när ni drar in Beins avhandling o säger att hoven vibrerar med 800Hz vilket skadar levande vävnad,man tar lite, lägger till lite o lägger sin egen slutsats i munnen på författaren.
PL

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett korrekt verkning/skoning ännu. Men jag kommer bli glad när jag ser det. Många väljer att ha skor på sina hästar men för få är medvetna om riskerna när de anlitar en "skopåspikare" (dsv en hovslagare som skor på slentrian snabbt utan att ta hänsyn till individens förutsättningar med bristande intresse, och tros vara bra för att skorna sitter fast till nästa gång denne kommer)
/T

Tez1 skrev:
Många väljer att ha skor på sina hästar men för få är medvetna om riskerna när de anlitar en "skopåspikare" (dsv en hovslagare som skor på slentrian snabbt utan att ta hänsyn till individens förutsättningar med bristande intresse, och tros vara bra för att skorna sitter fast till nästa gång denne kommer)
/T

Håller med dig.

Allvarligt talat så instämmer jag, det finns alldeles för mkt dålig skoning(även av utbildade hovslagare) ngt som de flesta seriösa hovslagare verkar hålla med om.
PL

Boj skrev:
Jag har hållit mig ganska låg i dessa diskussioner, gör jag ett inlägg utan att ha skrivit under med moderator var då vänlig att respektera min åsikt som privatperson för även jag gör sådana inlägg.

Min åsikt övrigt i denna fråga är, gärna skolös men inte till vilket pris som helst. Tidigare har vi kunnat läsa att skodda hovar är kalla pga dålig eller ingen blodcirkulation, detta är påståenden som faktiskt saknar grund vilket jag är säker på att andra också har upplevt med sina skodda hästar.

Så om jag skall summera MIN åsikt, procentuellt finns det antagligen lika många dåliga barfotaverkare som det finns dåliga hovslagare.

Exakt:bow: ...

peter_lundin skrev:
Att säga att det skulle kunna vara så är en sak. Att säga att det är så gör det hela till psudovetenskapligt skitsnack precis som när ni drar in Beins avhandling o säger att hoven vibrerar med 800Hz vilket skadar levande vävnad,man tar lite, lägger till lite o lägger sin egen slutsats i munnen på författaren.
PL

Jag har inte sagt att det är så i varje hov men det jag däremot säger är att detta är grundläggande kunskaper om fysiologiska processer som sker i en vävnad som saknar tillräcklig blodförsörjning.

Vad vi dessutom vet är att mycket små förändringar i kemiska processer i blodets sammansättning skapar förändringar i exempelvis syra-basbalansen (Ph-värdet), vilket vi också vet är negativt för vävnaden.

Så att avfärda betydelsen av en väl fungerande hovmekanism är enligt mitt sätt att se det endast en ovetenskaplig bortförklaring.

Ett bra exempel på hovar som utan tvekan lider av en försämrad blodcirkulation, är de som visades tidigare i denna tråd. Jag menar att risken för att dålig hovvård leder till försämrad blodcirkulation med risk för att tidigare nämnda senarie skall inträffa, är betydande.
Därför bör det ligga i varje hovvårdares (hovslagare såväl som barfotaverkare) intresse att minimera risken för en dålig hovmekamism.

*lånar knapp*

När skon spikas på hoven görs detta med upplyftad hov. Hoven är då i sitt normalläge, alltså hoven är inte vidgad. I detta läge är läderhuden tömd på blod och alltså i sitt tunnaste läge. Nu spikar man på skon. En sko som INTE kan röra sig, i varje fall inte normalskon, det är ju precis därför som försök med plastskor och skor av mjukare material med jämna mellanrum lanseras och har så gjort sedan lång tid tillbaka. Hovens normala vidgning börjar vid utsidan av tån och är som störst där hoven är som bredast och denna vidgning bibehålls sedan bak mot trakterna. Vidgningen när den är som störst är ungefär 4 mm på vardera sida.

Med tre söm i skon hamnar sista sömmen ungefär/eller lite framför bredast delen av hoven, med fyra söm hamnar sista sömmen vid/eller lite bakom vidaste delen i hoven. Således måste skon förhindra en del av hovens vidgning, något annat är fysiskt omöjligt, oavsett om skoningen är utförd bra eller dåligt. Hovens försök att vidga sig bakom sista sömmen resulterar i något som är mycket vanligt, sprickor i hovväggen i en bit bakom sista sömmen.

Att hovmekanismen kommer igång när, som Stuv skrev, hästen tappar en sko beror naturligtvis på att trycket mot läderhuden minskar, blod kan återigen strömma in i läderhuden, känseln återvänder och hästen blir halt = känner smärtan. Detta sker ögonblickligen och är väl ett mycket bra bevis på att hovmekanismen är nedsatt p g a skon.

De flesta här är rörande eniga om att barfota är bäst. Något som då förundrar mig är att så få hästar, hovslagarverkade, verkligen går barfota. De flesta av våra hästar är ju trots allt skodda. De flesta hästar är heller inga prestationshästar, så någon skoning av den anledningen borde ju inte vara nödvändig, det är ju ett argument som många framför.

Så till några frågor: Varför har vi så få hovslagarverkade barfotahästar? Ja, jag vet att det finns undantag! Och varför är de flesta eniga om att barfota är bäst, när det uppenbarligen inte är så i verkligheten. T ex PL förnekar ju att skon skulle förhindra hovmekanismen och blodförsörjningen till hoven, men samtidigt bekänner han sig till de som tycker att barfota är bäst, varför?

Och ja, jag tycker också det är skrämmande med det som händer inuti hoven då den får för lite blodförsörjning. Det är ju därför jag aldrig skor mina hästar, för med den vetskapen är det inte möjligt att utsätta hästen för detta.

Britt-Marie
SHP

Att de flesta av våra hästar är skodda beror på att hästägaren vill ha dom skodda! Känner personligen hästägare som blivit förbaskade när hovslagaren tyckt att det är bättre med barfota och som tagit det som en förolämpning att dom inte skulle träna hästarna tillräckligt o.s.v....

Sen måste jag återigen då fråga hur det nu då varit möjligt att min hovslagare fick IGÅNG hovfunktion och hornproduktion i en hov MED skor???? ...hästen ifråga hade gått barfota innan och avlastat hoven så tillväxten avstannat och hoven var då två storlekar mindre (är nog 5:e gången jag skriver om detta). MED skor kom funktionen igång och efter ca 1 1/2 år var hoven lika stor som den vänstra.

Åter måste det ju handla om grundarbetet oavsett om man skor eller ej...:cool:

Instämmer.
Vad jag blir förbannad över är alla överdrifter o vetenskapligt ostyrkta påståenden om vad som händer i en skodd hov, bara att inse, detta är inte vetenskap det är religion som utger sig för att vara vetenskaplig. Det är Strassers ord som gäller, hon som väljer ut var som är relevant i andras forskning, själv har hon inte publicerat någonting. Hennes lärjungar förkastar allt som inte är bokstavstroget oberoende av vilka studier som ligger bakom.
PL

Var har jag avfärdat hovmekanismens betydelse, gör jag det när jag säger att det finns fler saker av betydelse än hur mkt hoven utvidgar sig. Kom igen den dag det finns forskning som säger att en korrekt verkad hov har så dålig blodcirkulation att det ger vävnadsskador!
Obs all korrekt skoning skall vara ämnad att hämma hovmekanismen så lite som möjligt, undantag för vissa sjukbeslag.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar