Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Ditt krumbuktande är obegripligt så var o en får bilda sig sin egen uppfattning om vad du skrivit. Det finns gott om beskrivingar av vad strasserverkningar åstadkommit, jag vet att du anser att alltihopa är förtal men det gör inte jag.
PL

En av grunderna i argumentationsteknik är att de framförda argumenten står på en solid grund.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Även om jag anser att H Strasser utnyttjar andras vetenskap på ett felaktigt sätt för att stödja sina egna åsikter så ser jag ändå HENNE som en rakryggad person som inte slingrar sig!
PL

Skulle gärna vilja ha en förklaring till vad du menade med inlägg 579 om det inte var ett förnekande till att ni ansåg det ok att skåla sulan.
Är det bara så att man måste visa källan även när det stämmer med skriften?
PL

peter_lundin skrev:
Även om jag anser att H Strasser utnyttjar andras vetenskap på ett felaktigt sätt för att stödja sina egna åsikter så ser jag ändå HENNE som en rakryggad person som inte slingrar sig!
PL

Ja men ta då fram inläggen där du tycker jag slingrar mig!!! Och övriga inlägg där du anser att jag framfört motsatta åsikter.

Vad ska man då kalla ditt sätt att inte svara på de frågor jag ställt till dig, de berör i högsta grad det vi diskuterar och är en följd av tidigare påstående från din sida.

Britt-Marie
SHP

Förklara då vad du menade med inlägg 579 , skall det vara så svårt att begripa.
Angående kritiken mot strasser så visst kan jag leta reda på den igen, finns från många kunniga vet o hovslagare i hela världen tex förre chefen for hovslagarskolan, men du kommer ändå bara kalla det för lögner, men visst om du vill så kan jag väl plocka fram en del.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Skulle gärna vilja ha en förklaring till vad du menade med inlägg 579 om det inte var ett förnekande till att ni ansåg det ok att skåla sulan.
Är det bara så att man måste visa källan även när det stämmer med skriften?
PL

"Sulan har ju en viss tjocklek och denna bibehåller vi ju naturligtvis."

Så skrev jag i inledningen till det inlägget. Till detta har jag återkommit i samtliga inlägg därefter. I fortsättningen på inlägg 579 beskriver jag hur sulan ska se ut enligt vår uppfattning. Problemet är kanske definitionen av "karva ur". Ett ord som du brukar använda dig av, ett annat är "tunna ur sulan". Jag har tolkat dessa ord som att du menar att vi gör sulan tunn, alltså tunnare än dess naturliga tjocklek, så att vi får en sviktande sula. Det är möjligt att jag missuppfattat dig här. Karva ur har ju heller inte precis någon positiv klang. (Glömde citattecken kring dessa båda ord i ett av mina inlägg).

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Förklara då vad du menade med inlägg 579 , skall det vara så svårt att begripa.
Angående kritiken mot strasser så visst kan jag leta reda på den igen, finns från många kunniga vet o hovslagare i hela världen tex förre chefen for hovslagarskolan, men du kommer ändå bara kalla det för lögner, men visst om du vill så kan jag väl plocka fram en del.
PL

Jo jag vet en hel del om denne före detta chef för hovslagarskolans metoder, men eftersom det berör en person kan jag tyvärr inte gå in på det här.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Jag förstår inte Peter Lundin varifrån du har fått att vi skulle "karva ur sulan"??????????????????

Sulan har ju en viss tjocklek och denna bibehåller vi ju naturligtvis. Om sulan skulle karvas ut såsom du påstår att vi gö skulle ju hästen bli mycket ömfotad och risken skulle vara stor att hästen får inflammationer i sulläderhuden. (Denna häst har ju redan detta på grund av trycket från hörnstöden). Dessutom skulle man få en häst som är ovillig att röra sig och som du kanske vet är rörelse en av de viktigaste komponenterna för att få igång hovmekanismen, blodförsörjningen, hornproduktionen och därmed lägga grunden till en FRISK hov.

Britt-Marie
SHP

Här säger du att ni INTE tunnar ur sulan.

Att karva ur sulan innebär att vi låter sulan följa de inre strukturerna i hoven. Hovbenet är undertill konkavt och således måste även sulan vara konkav. Detta innebär INTE att vi tunnar ur sulan utan låter sulan följa det naturliga utseendet hos hoven. Vildhästhovar har denna formen och jag tror nog att dessa slits på ett naturligt sätt, så varför skulle inte våra domesticerade hästar också ha den formen. Eller är de kanske en speciell ras?

Och här säger du att ni gör det.

Jag tycker att det är onödigt att sätta sig i en situation där människan avgör vilken tjocklek som behövs för tillfället. Behövs det inte dör sulan bort, avdödas av sig själv, flagnar, smular etc när hästen börjar röra på sig. Även tamhästar! Tro mig, jag har sett det på ganska många hästar vid det här laget...

För hur avgör du vilken tjocklek sulan skall ha? En häst som rör sig på hårt, stenigt och slitande underlag behöver tjockare sula än en häst som rör sig på mjukt och blött. Skall du sätta dig och analysera underlaget innan du verkar? När man börjar ignorera tecknen i hoven tycker jag att man är ute på hal is...

Begin to concave the sole while trimming the walls and heels along this line. If the hoof is contracted or high-heeled, it may be better, after marking the correct heel height, to concave the sole first, and then shorten the heel and wall as properly as possible. This avoids accidentally cutting into corium or leaving the sole convex or too thin.

Carve the solar concavity as a smooth dish. In the bar triangle, the sole level must be shorter than bar and wall (the sole must be relatively thin in this region, to allow proper hoof mechanism). Also, it must allow the bar to protrude slightly for proper skid brake action (in healthy hooves; in hooves which require reshaping or uncontracting, this is often not possible). In the lateral regions, the sole should be shorter than the wall. In the region of the moon sickle, the sole is normally at the same level as the wall.
Jag kanske är korkad men jag begriper inte hur man skall göra sulan konkav o ändå naturligtvis behålla dess tjocklek eller innebär första meningen ngt helt annat?
Carve är såvitt jag vet samma ord som karva eller har du ngn annan språklig förklaring till ordens samband?
PL

Afrodite skrev:
Jo jag vet en hel del om denne före detta chef för hovslagarskolans metoder, men eftersom det berör en person kan jag tyvärr inte gå in på det här.

Britt-Marie
SHP
Det kommer knappast spela ngn roll vilken kritik jag plockar fram svaret kommer ändå bli detsamma, vi kan ju ta Heymering som nästa.
Jag anser förresten att G Å är en person med integritet tills ngn bevisat motsatsen.
PL

peter_lundin skrev:
Jag kanske är korkad men jag begriper inte hur man skall göra sulan konkav o ändå naturligtvis behålla dess tjocklek eller innebär första meningen ngt helt annat?
Carve är såvitt jag vet samma ord som karva eller har du ngn annan språklig förklaring till ordens samband?
PL

Jag kan inte ge någon språklig förklaring till orden, bara att jag har uppfattat ordet karva som något negativt, för mig låter det lite brutalt. Åtminstone i samband med ett så precist arbete som trimning av en hov är. Här gäller det att ta så lite som bråkdelen av en mm åt gången för att inte riskera att ta för mycket.

Om du har för mycket horn i en hov så har du oftast inte en tillräckligt konkav sula. Det är alltså hornmängden som gör att konkaviteten saknas. Det du då kan göra är att försiktigt ta bort den överflödiga hornmängden. När arbetet är klart har du en sula med naturlig tjocklek och har fått en hov som är mer konkav. För att kunna utföra detta på ett korrekt sätt krävs träning. Den utbildning vi SHP:are har går till mycket stor del ut på att lära sig denna konst, både genom teoretiska kunskaper, där vi i detalj går igenom hur en hov ser ut anatomiskt och hur en fysiologiskt frisk hov ska se ut samt hur olika deformiteter av hovkapseln kan se ut. Vi tillämpar detta också praktiskt genom att träna trimningstekniken på både kadaverhovar och levande hästar (naturligtvis under övervakning av mer erfarna personer). Mycket av den trimning vi utför under utbildningen övervakas av dr Strasser själv.

Vi har också tillsammans med dr Strasser dissekerat hovar för att i verkligheten se hur hoven är konstruerad och hur olika deformiteter av hoven visar sig inuti hoven. Vi tittar även på fotens ben och har då fått möjlighet att se hur t ex ett roterat hovben påverkas (en bit av hovspetsen saknas) och hur hovbenet påverkas av en för trång hovkapsel eller en snedverkad hov.

Det är endast genom att ha dessa djupgående kunskaperna om hovens konstruktion som man kan trimma ur sulan utan att riskera att ta bort för mycket horn, utan lämna en sula av naturlig tjocklek.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Afrodite skrev:

Så skrev jag i inledningen till det inlägget. Till detta har jag återkommit i samtliga inlägg därefter. I fortsättningen på inlägg 579 beskriver jag hur sulan ska se ut enligt vår uppfattning. Problemet är kanske definitionen av "karva ur". Ett ord som du brukar använda dig av, ett annat är "tunna ur sulan". Jag har tolkat dessa ord som att du menar att vi gör sulan tunn, alltså tunnare än dess naturliga tjocklek, så att vi får en sviktande sula. Det är möjligt att jag missuppfattat dig här. Karva ur har ju heller inte precis någon positiv klang. (Glömde citattecken kring dessa båda ord i ett av mina inlägg).

Britt-Marie
SHP

I fortsättningen på inlägg 579 beskriver jag vad som händer om man "karvar ur" sulan för mycket. Det var detta jag skrev i inlägget. Ändrar detta för att undvika vidare missuppfattningar.

Britt-Marie
SHP

Synd då att strasser lär ut detta i en instruktion till självverksamma på nätet, blir lätt hovslakt!
PL

Afrodite skrev:
Vi tittar även på fotens ben och har då fått möjlighet att se hur t ex ett roterat hovben påverkas (en bit av hovspetsen saknas) och hur hovbenet påverkas av en för trång hovkapsel eller en snedverkad hov.

Det är endast genom att ha dessa djupgående kunskaperna om hovens konstruktion som man kan trimma ur sulan utan att riskera att ta bort för mycket horn, utan lämna en sula av naturlig tjocklek.

Britt-Marie
SHP

Nu har du och PL hållt på att tjafsa om detta på snart två hela sidor, räcker inte det??? För att ev få ett slut på detta skulle jag bara vilja fråga dig B M, HUR mkt sk trimmar ni i sulan för att det skall vara en "naturlig" tjocklek kvar, verkar ni bort allt DÖTT sulhorn eller ger ni er även på att verka bort sulans naturligt skyddande sulhorn? Sulhornets tillväxt är ca hälften så långsamt som vägghornets tillväxt vet man sedan länge enligt forskning likväl att det ofta förekommer att "en bit av" hovspetsen saknas eller mer korrekt uttryckt är att hovbensspetsen har en svag upphöjning och avrundning, det finns även ett namn på denna del av hovbenet och heter "Crena marginis solearis". Har man kunskapen om hur blodkärlen löper i hoven samt att ett par viktiga kärl ligger just under hovbensspetsen samt löper upp i hoven just genom Crena marginis solearis så förstår man att för tunn sula i det området endast stryper blodgenomströmningen i varje överrullningsfas och detta kan lätt leda till kronisk urkalkning av hovbensspetsen.

peter_lundin skrev:
Synd då att strasser lär ut detta i en instruktion till självverksamma på nätet, blir lätt hovslakt!
PL

Nu är det inte Strasser som lagt ut denna artikel, hemsidan tillhör en annan persson. Men jag håller med dig om detta, det är lite olyckligt att denna trimningsanvisning finns på sidan. Den trimning som beskrivs där är av en frisk hov, men jag tror inte många ser skillnad på en frisk och en deformerad hov. Risken är ju att man ger sig i kast med att trimma en deformerad hov utan erfarenhet och utbildning, där angivna mått inte går att uppnå och det hela slutar med en sula som är för tunn.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
En av grunderna i argumentationsteknik är att de framförda argumenten står på en solid grund.

Britt-Marie
SHP

Här ser vi ett prakt exempel i konsten att inte svara på frågor...Snart får vi väl höra nåt i stil med -"Vi kommer att tillsätta en utredning...osv":smirk:

emindy skrev:
Här säger du att ni INTE tunnar ur sulan.

Och här säger du att ni gör det.

Jag tycker att det är onödigt att sätta sig i en situation där människan avgör vilken tjocklek som behövs för tillfället. Behövs det inte dör sulan bort, avdödas av sig själv, flagnar, smular etc när hästen börjar röra på sig. Även tamhästar! Tro mig, jag har sett det på ganska många hästar vid det här laget...

För hur avgör du vilken tjocklek sulan skall ha? En häst som rör sig på hårt, stenigt och slitande underlag behöver tjockare sula än en häst som rör sig på mjukt och blött. Skall du sätta dig och analysera underlaget innan du verkar? När man börjar ignorera tecknen i hoven tycker jag att man är ute på hal is...

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!! Heja Emindy!

Afrodite skrev:
Ja, och vad är det där som jag "förnekar" och "ändrar åsikt"? Förklara dig!

Jag ställde några frågor till dig i förra inlägget! Det kanske är bekvämast att inte svara av någon anledning?

Britt-Marie
SHP

Vi är mång som också ställt frågor till dig, som du fortfarande inte svarat på.

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

Ursäkta mig, men här kom då hittils det mest korkade inlägg enligt min mening. Här ser vi en person som håller på att bli aningen inringad i ett hörn både av veterinärer, hovslagare OCH andra barfotaverkare. och vad svarar man då? -Jag säger ingenting, så har jag ingenting sagt, så låter jag den osagda tysnaden tala sitt tydliga språk...", alternativt, jag låtsats om jag menade nåt helt annat än det jag sade så kanske jag kan rädda mig ur den här situationen...

*knapplån*

Kanske skulle ni nu ta och ge upp diskussionen PL och Afrodite, jag tror att alla vid det här laget förstått och det behöver knappast klargöras. Jag anser också att när tom andra börjar reagerar på denna diskussion kan det faktiskt räcka, och nu börjar det arta sig lite mot att sparka på en som redan ligger ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar