Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
All användning av den information som ges sker på egen risk.
Britt-Marie
SHP

Jag hoppas denna mening kan tillföra denna tråd ngt att tänka på.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Vad förvånad jag blir, att du sätter tävlingsresultat före hästens välmående.

Det är ju verkligen djurskydd på hög nivå. Så länge hästen kan brukas så är dessa människor nöjda, priset hästen får betala är mindre viktigt. Men så riktar sej också Strassermetoden inte till dessa giriga och pengakåta personer utan till folk som verkligen sätter kärleken till hästen först och ALLTID ser till att den mår bra psykiskt och fysiskt före användandet av den. Så du har så rätt, vissa har inte rätta förutsättningarna för metoden, pga sitt eget ego PUNKT

Afrodite skrev:
"Huvuddelen av de idag tillämpade metoderna för verkning och skoning baseras på empirisk erfarenhet".

Så var det med den forskningen! Således bygger traditionell hovvård inte på några vetenskapliga metoder. Så varför kräva något av andra som inte finns hos det man själv står för?

Ja just det kan man undra över. Men det är tydligen så att hästen som varit barfota i miljoner år överträffas av skoning och de människor som utövar detta. Men det är smidigt nog "glömt" inom det tradionella att de inte har en stadigare grund att stå på än vad de påstår att Strasser skulle ha.

hovis skrev:
Jag hoppas denna mening kan tillföra denna tråd ngt att tänka på.

Ja, och jag hoppas att dom som väljer att sko tänker samma tanke..

*Knapplån*

Vid det här laget kanske man borde inse att diskussionen ang vem som har mest rätt inte kommer att leda någonstans, och att ingen kommer att kunna omvända varann.
Här sitter en hel hög med kompetens i olika riktningar, och vad använder man den kunskapen och kompetensen till? Jo till pajkastning, borde man inte överlåta sådant till bagaren te x. :angel:

Fundera även på detta, man får anta att många av er har en kundkrets. Hur uppfattas ni av era kunder när diskussionsnivån är såpass låg, är det samma bemötande man kan förvänta sig som potetiell kund hos er. I så fall NEJ TACK. :eek:

Jag håller fullständigt med. Det går visst inte att föra en saklig tråd med ämnet barfota.

Jag, liksom många andra, har fortfarande inte fått svar på hur tradtionell fångbehandling i de tänkbara scenarion som finns, behandlas. Uppenbarligen vill inte hovslagarna som finns representerade i denna tråd ge något svar. Varför, undrar jag? Strassers representanter beskriver i vart fall utförligt sin behandling och besvarar frågor kring fång utifrån sitt resonemang.

Istället för att märka ord och leta efter felaktigheter etc, borde man kunna ge svar och ställa konkreta frågor och sedan kunna nöja sig med det svar man får. Om nu barfota har vunnit så mycket mark i världen som det faktiskt har, så får man väl lov att acceptera att rörelsen finns. Den kommer inte att försvinna så länge den har lyckade resultat.

Jag har tidigare redovisat min syn på "konventionell" fångbehandling som dock inte är en enkel linje utan en blandning av olika metoder o tankesätt. Jag tänker återkomma med en mer detaljerad redogörelse i mitten på nästa månad när jag fått höra lite mer av andras åsiktern i saken.
PL

nephthys skrev:
Jag håller fullständigt med. Det går visst inte att föra en saklig tråd med ämnet barfota.

Jag, liksom många andra, har fortfarande inte fått svar på hur tradtionell fångbehandling i de tänkbara scenarion som finns, behandlas. Uppenbarligen vill inte hovslagarna som finns representerade i denna tråd ge något svar. Varför, undrar jag? Strassers representanter beskriver i vart fall utförligt sin behandling och besvarar frågor kring fång utifrån sitt resonemang.

Istället för att märka ord och leta efter felaktigheter etc, borde man kunna ge svar och ställa konkreta frågor och sedan kunna nöja sig med det svar man får. Om nu barfota har vunnit så mycket mark i världen som det faktiskt har, så får man väl lov att acceptera att rörelsen finns. Den kommer inte att försvinna så länge den har lyckade resultat.

:bow: :bow: :bow: :bow: Håller med.

HelenaHandberg skrev:
Här har du en liten sammanställning av prognos hos hästar med så allvarlig fång att de kommer till sjukhus. HH
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Detta inlägg uppfattade jag som både seriöst och otroligt vetenskapligt. Bästa inlägget på tråden avseende fång och åtgärder. Detta trots att den består av 29 sidor skummar bara lite på ytan utifrån tänkbara senarior som finns och behandling.

Att ge ett fullständigt svar på din fråga nephtys skulle fullständigt spränga Bukefalos servers och är helt orimmligt att genomföra. Det som ytterligare talar emot att ens försöka är det bemötande som den togs emot av vissa. Dom valde att starta en pajkastning i stället för att sakligt starta en diskution av en eller annan orsak.

Jag har förstått att det är så att fång enbart beror på traditionell hovvård,skor,för höga trakter eller höga hörnstöd.Samtidigt så är ett sammarbete mellan Veterinärer,forskning samt hovisar enbart att klassas som djurplåger.

Hela denna propaganda går endast ut på att alla har fel och endast Strasser har rätt. Man bryr sig inte ens om att bredda sin kunskap eller skaffa erfarenhet utifrån hur det för dagen förhåller sig inom den traditionella metoden. Däremot är man väldigt snabb på att fördömma.

Samtidigt måste man inse att detta är en bedömning av en viss metod utan jämförelse med andra vilket begränsar värdet. Sen var det ju trevligt för vissa att de fick ngt att gapa över utan att vara insatta i metoden men det finns faktiskt många som inte gillar hovväggsresektion bla förre chefen för hovslagarskolan.
PL

*Lånar knapp*

Är det inte ganska enkelt att lösa problemen i den här tråden? Mitt förslag är att frågor som kommer upp besvaras av den som anser sig ha något att säga men att svaren inte behöver dissikeras in i minsta detalj av motståndarsidan. Det vill säga hovslagare behöver inte kommentera barfotafolkets råd och barfotafotafolket behöver inte kommentera råd från hovslagare. Det skulle väl förmodligen ge frågeställarna mer om de fick råd från båda lägren, utan att någon spyr galla över svaret.

Sv: Strassermetod??

Migo skrev:
men det finns ju en hel del hästfolk i världen som aldriig skulle drömma om att ha en häst för att rida inom en viss diciplin,

/Migo

Det är jag medveten om eftersom jag har ett flertal kunder i den kategorin och samtliga av dessa kunder har sina hästar barfota och alltid haft. Det går alldeles utmärkt trots att dom dels är verkade traditionellt samt inte är på ständig lösdrift.

Alla hästar som kan utifrån vad den brukas för vara barfota mår bäst av det,det är dock långt i från alla utan endast en minoritet som klarar det sedan hästen togs in från vildhäst till tamhäst med allt vad det innebar utifrån arbetsredskap i skog och mark,inom armen,transportmedel och fram till dagens sporthäst.

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Är det inte ganska enkelt att lösa problemen i den här tråden? Mitt förslag är att frågor som kommer upp besvaras av den som anser sig ha något att säga men att svaren inte behöver dissikeras in i minsta detalj av motståndarsidan. Det vill säga hovslagare behöver inte kommentera barfotafolkets råd och barfotafotafolket behöver inte kommentera råd från hovslagare. Det skulle väl förmodligen ge frågeställarna mer om de fick råd från båda lägren, utan att någon spyr galla över svaret.

Detta låter ju riktigt bra, kan man då tänka sig lite bredare svar än att det bara beror på för höga trakter,höga hörnstöd eller att den har eller varit skodd??? I så fall vill jag gärna diskutera men om inte så skiter jag i det här.

Jag både tror och VET att båda sidorna har ngt att lära från respektive erfarenhet och utförande.

hovis skrev:
Detta låter ju riktigt bra, kan man då tänka sig lite bredare svar än att det bara beror på för höga trakter,höga hörnstöd eller att den har eller varit skodd??? I så fall vill jag gärna diskutera men om inte så skiter jag i det här. QUOTE]

Jag förstår inte varför du måste bry dig om andras svar överhuvudtaget. Det är ju det som triggar igång hela karusellen. Ge istället din syn på frågeställarens problem. Annars kommer detta eviga harvande aldrig att ta slut.

Senast ändrad av en moderator:

Knappast ngn bra ide att lösa den här trådens problem. Tänk fall man gjorde så allmänt o alla vansinniga råd o påståenden här på Buke skulle stå oemotsagda. Detta är faktiskt ett diskussionsforum!
PL

peter_lundin skrev:
Knappast ngn bra ide att lösa den här trådens problem. Tänk fall man gjorde så allmänt o alla vansinniga råd o påståenden här på Buke skulle stå oemotsagda. Detta är faktiskt ett diskussionsforum! PL

Det är ju bara synd att ett återkommande problem är att de som har frågor sällan får några vettiga svar, på grund av att de som skulle ha något vettigt att säga är upptagna med att konfrontera varandra.
OK det var bara ett förslag. Vi fortsätter med hugg, slag och tjyvnyptaktiken. Så huka er bukefalister :)

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
Jag förstår inte varför du måste bry dig om andras svar överhuvudtaget. Det är ju det som triggar igång hela karusellen. Ge istället din syn på frågeställarens problem. Annars kommer detta eviga harvande aldrig att ta slut.

:( :confused: :angel:

*hugger en knapp*
I bilen idag kom jag att fundera på en sak som jag hoppas att vi kan ventilera en stund som omväxling till allt pajkasteri. *hukar mig*

Något som jag fått höra några gånger nu är att man inte kan ha ett markparallelt hovben eftersom det då inte blir markparallelt när det belastas. Baserat på att det vid försök (osäker på hur det var bevisat) bevisats att hovbenet tiltas bakåt vid belastning. Då skulle isf traktarmarna brytas mot marken i princip

Men det jag funderar på är som följer:
Belastningen på hovbenet kommer ju ned mitt i dess stödyta, eftersom hovleden är mitt i stödytan. (Stödytan hoppas jag att alla förstår vad som menas?)
Om hovbenet är markparallellt och belastningen kommer ned mitt i stödytan och därmed fördelas jämt över hoven, hur kan det då komma sig att trakten på hovbenet sänks i belastningsfasen?
Min fundering är nämligen om dessa tester gjordes på hästar som var verkade med markparallella hovben eller inte, och huruvida detta spelar någon roll.

För hur hoven är verkad, det påverkar naturligtvis belastningsförhållandena i hoven. Det tror jag att vi är överens om.

Och snälla, håll er i skinnet för några minuter nu. Inget skrikande om inkompetenta idioter/idiotier. Tack!

Skriiik :bump:
Nu har jag skrikit av mig!
Bra fråga. Min första reflektion är det är i bakre delen av hoven de elastiska strukturerna finns. Skall fundera mer på mekaniken mellan stekandet av rårakor.
PL

Kalasfråga :)

Kan det ha med hovutvidgningen att göra måntro? det borde va så...

Mvh stuv, som lever i tron att "normala" hovben lutar ca 2-3 grader vid statisk belastning och "rätt" verkad hov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar