*Lånar knapp*
Jag undrar en sak om det här med rehabilitering av häst som övergått till barfotametod. Jag skulle bli jätteglad om ni som arbetar professionellt med hovar inom vilken skola det än vara må, ville komma med synpunkter!
Såhär ligger det till: Vi har en häst hemma, (halvblodssto, ålder 21), som plötsligt blev halt förra sommaren. På djursjukhuset i Skara konstaterades fång, hovböld, bärrandsröta och hovbensrotation.
Det var alltså rätt mycket som var fel med henne, och de använde henne som undervisningshäst på hovslagarskolan i Skara för att hon hade så många spännande åkommor
. Vi åkte regelbundet med henne till Skara i åtta månader för att få henne röntgad, verkad och specialskodd. De första veckorna var hon ordinerad boxvila, men sen har hon gått i hagen och skrotat. I april meddelade Skara att hon var mycket, mycket bättre (hon var då ohalt sen länge) de rekommenderade att vi började sätta igång henne försiktigt. vi började leda henne på små promenader, och hon rörde sig jättefint i hagen, hon både bockade och galopperade och såg ut att vara i fin form. Sen gick min mamma (som äger hästen) på ett föredrag som hölls av en känd AAHNCP-ötövare. jag var också med, och det var intressant men förenklat. Sen bestämde mamma att ta ut nämnde AAHNCP-kille för att titta på hästen. han gjorde så, och sa att det var synd att hon fått gå med skor så länge, när han hade kunnat verka henne frisk från hovbensrotationen. skorna åkte av och hästen verkades enligt denna metod istället. Vi fick veta att hon skulle vara öm ett tag - såklart tar det ett tag för hovarna att anpassa sig. Det är fem månader sen nu. Hästen är fortfarande så öm att hon inte tar ett steg i onödan. Det är hemskt att behöva hämta henne i hagen och be henne gå de få metrarna in till stallet. Hon är ledsen, hela hästen liksom slokar.
Så vad tycker ni, hur lång tid ska det få ta? Kommer hon att bli ohalt nånsin? Hästen är gammal och hon mår inte bra, men hon mådde bättre med skor. Jag vill sko henne igen, mamma vill inte (och det är, som sagt, hennes häst). Vad göra?