Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har aldrig påstått mig ha den totala lösningen ngt som inte på något sätt fråntar mig rätten att kritisera resonemanget hos dem som påstår sig ha det.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Alltså om ni i fortsättningen har några funderingar kring hennes teorier, kontakta dr Strasser direkt, jag vet att hon alltid svarar på meil.

Britt-Marie
SHP

Om jag förstått saken rätt Britt-Marie så är du av Dr Strasser certifierad. Är det rätt uppfattat????

Som certifierad så borde du väl inneha den utbildningen och kunskapen att du själv kan förklara och delge Dr Strassers lära UTAN att hänvisa till henne. Det ses lätt som så att du i verkligheten inte har den rätta kunskapen för att svara då du hänvisar till din master.

Utifrån den utbildning JAG har,traditionell hovvård med i bakgrunden 43 års erfarenhet av häst, grundutbildning på totalt tre år inkl. praktik,eget utfört arbete under ytterligare två år för senare avläggande av Gesällbrev. Ovanpå det ytterligare två års fortutbildning så förväntar sig mina kunder att jag kan mitt yrke och hela tiden uppdaterar mig utifrån ny forskning,samarbetar med veterinärkåren samt övriga som arbeter med hästar som yrkesgrupp.

Jag skall helt enkelt kunna helhetsbilden utifrån mitt yrke eller kunna delge kunden fakta utifrån vilken forskning jag stödjer mitt uttalande eller agerande ifrån. Kunden skall alltid själv kunna ta del av det jag hänvisar till för att själv kunna bilda sig en uppfattning.

Att som du klara av detta under ett års utbildning vet alla som innehar kunskapen om att det är omöjligt att det just är omöjligt.

Afrodite skrev:
Eller är det kanske fångbehandlingen på Strömsholm du menar, där man använder hästar till plågsamma djurförsök?!
Britt-Marie
SHP

Detta är FÖRTAL!!!! Jag kommer rapportera detta sitt källan.

Och du boj,ingen ide att radera,detta finns på "pränt"

Låg debatt vet jag att du håller dig till Britt-Marie men detta va droppen. Nu gäller inte Strassers regler, här kommer du få stå till svars. Förmodligen helt utan hjälp från din master.

Ideaal skrev:
Låt ytterligare en tanke leka för en stund; att vi inte skulle kunna driva våra hästar så långt från det naturliga som vi lyckats med och hästarna skulle inte längre kunna användas likt en maskin i en industri.

Du är medveten om att du just nu fördömt,Svensk Trav och Galopp,Svenska Avelsförening,Svenska Ridsportsförbundet, Svenska Landslaget inom samtliga sporttävlings grenar samt framtidens tävlingsryttare. Ovanpå allt så fördömmer du mer än 80% av dagens hobbyhäst ägare som kämpar och sliter med träning och tävling.

Om man tänker lite mer tillbaka så fördömmer du även hur hästen från vild kom in till människan som det första transportmedel,arbetsredskap samt dess betydelse inom det tidiga militära.

Innan du dömmer ut en så stor grupp hästmänniskor så kanske du borde inse att det är långt ifrån alla som vill ha en häst enbart för att klappa på utan majoriteten vill faktiskt dagligen kunna bruka sin häst i ett eller annat syfte.

hovis skrev:
Om jag förstått saken rätt Britt-Marie så är du av Dr Strasser certifierad. Är det rätt uppfattat????

Som certifierad så borde du väl inneha den utbildningen och kunskapen att du själv kan förklara och delge Dr Strassers lära UTAN att hänvisa till henne. Det ses lätt som så att du i verkligheten inte har den rätta kunskapen för att svara då du hänvisar till din master.

Utifrån den utbildning JAG har,traditionell hovvård med i bakgrunden 43 års erfarenhet av häst, grundutbildning på totalt tre år inkl. praktik,eget utfört arbete under ytterligare två år för senare avläggande av Gesällbrev. Ovanpå det ytterligare två års fortutbildning så förväntar sig mina kunder att jag kan mitt yrke och hela tiden uppdaterar mig utifrån ny forskning,samarbetar med veterinärkåren samt övriga som arbeter med hästar som yrkesgrupp.

Jag skall helt enkelt kunna helhetsbilden utifrån mitt yrke eller kunna delge kunden fakta utifrån vilken forskning jag stödjer mitt uttalande eller agerande ifrån. Kunden skall alltid själv kunna ta del av det jag hänvisar till för att själv kunna bilda sig en uppfattning.

Att som du klara av detta under ett års utbildning vet alla som innehar kunskapen om att det är omöjligt att det just är omöjligt.

Ja men va bra! Då kanske du med all denna kunskap kan svara på de frågor jag ställt till dig tidigare och ännu inte fått svar på. Jag lägger till ytterligare några frågor till listan;

Vilken vetenskaplig teori ligger bakom det sätt på vilket ni hovslagare verkar och skor hästar?

Finns det någon vetenskaplig teori som säger att skor är oskadliga för hästen?

Britt-Marie
SHP

Herregud...här har man varit borta en vecka och kommer tillbaka. Och läser allt detta. Det börjar osa hett även om den allom så lugne Lundin...och då vet ja inte vad...

Afrodite! Tänk; en hypotes, vi antar för en stund att det verkligen skulle visa sig att din metod faktiskt strider mot alla djurskyddslagar och att metoden inte funkar. Hur agerar du då? Bara rent hypotetiskt?

Afrodite skrev:
Det är väl just det som är problemet på detta forumet. Att ni hovslagare (och några till) inte kan acceptera att det finns människor som anser att Strassers teorier om hästhållning är bra.

Britt-Marie
SHP

Nu känner jag mig som en papegoja, jag tror det är femte gången jag skriver det här...Det är INTE hästHÅLLNINGEN som varit föremål för granskning, utan verkningen!

Afrodite skrev:
Ja men va bra! Då kanske du med all denna kunskap kan svara på de frågor jag ställt till dig tidigare och ännu inte fått svar på.
Britt-Marie
SHP

Du har både tidigare och senare,senast nu gett svar på att du inte tillhör den kundkategori som är "lyhörd" för dagens forskning och dess utvärderande. Du nöjer dig med teorier vilket jag inte gör samt att jag aldrig är så trångsynt att jag alltid påvisar skor utan ser barfota som bäst, såvida barfota ÄR bäst utifrån den enskilda individen.

Det finns vetenskaplig forskning som påvisar att skoning inte är ofarligt, felaktig skoning är än mindre ofarligt för den enskilda individen.

Sedan finns det forskning som påvisar att barfota med större påfrestning utifrån träning,underlag är MER skadligt för den enskilda individen än en korrekt anatomiskt skodd hov.

Afrodite skrev:
"lånar knapp"

Vill bara meddela att EU-landet Österrike har officiellt godkänt Strassermetoden som en metod för hovvård. Se www.krulligahasten.se gå in under rubriken "Aktuellt".

En för oss Strasserförespråkare mycket glad nyhet!

Britt-Marie
SHP

Österrike är väl känt för att godkänna allt möjligt hokuspokus när det gäller alternativbehandlingar - så det skulle jag inte hetsa upp mig så mycket för. :angel:

Sv: Strassermetod??

vdb skrev:
Hur många års hästerfarenhet har du då?

Svar på ditt förra inlägg: Med hästhållning menar jag naturligtvis även skötseln av hästens hovar.

Jag har 30 års erfarenhet av hästar. En av de hästar jag har är född hos mig och är nu snart 27 år gammal, jag har haft lyckan att följa henne alla dessa år då hon varit hos mig hela tiden.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Vad beror det på att hon friskriver sig allt ANSVAR utifrån om metoden inte fungerar????? vilket klart markeras i samtlig litteratur och varför framgår ingen stans vad hon doktorerat i???

Har du Britt-Marie inte "hoppat" över en fråga????

hovis skrev:
Du har både tidigare och senare,senast nu gett svar på att du inte tillhör den kundkategori som är "lyhörd" för dagens forskning och dess utvärderande. Du nöjer dig med teorier vilket jag inte gör samt att jag aldrig är så trångsynt att jag alltid påvisar skor utan ser barfota som bäst, såvida barfota ÄR bäst utifrån den enskilda individen.

Det finns vetenskaplig forskning som påvisar att skoning inte är ofarligt, felaktig skoning är än mindre ofarligt för den enskilda individen.

Sedan finns det forskning som påvisar att barfota med större påfrestning utifrån träning,underlag är MER skadligt för den enskilda individen än en korrekt anatomiskt skodd hov.

Källor tack!

Vetenskapliga teorier bakom det sätt ni verkar och skor hästen????

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Afrodite skrev:
Jag har 30 års erfarenhet av hästar.
Britt-Marie
SHP

Inom vilken disiplin har du tränat och tävlat inför???
Med 30 års erfarenhet har du väl oxå bra resultat.
Tävlat hoppning,dressyr,körning,fälttävlan,distans,western,Islänningar,Trav eller Galopp.????

Afrodite skrev:
Källor tack!

Vetenskapliga teorier bakom det sätt ni verkar och skor hästen????

Britt-Marie
SHP

Kan andra så kan du, sök på internet det finns massor av forskningsrelaterade studier att ta del av.
Bara ett litet tips. Kolla SLU. Välkommen till Cliniken.

hovis skrev:
Har du Britt-Marie inte "hoppat" över en fråga????

Då får du nog läsa igen! Det står att; trimningen skall utföras av de som är tillräckligt tränade och att författaren inte tar ansvar för om någon missbrukar informationen som finns i böckerna. All användning av den information som ges sker på egen risk.

Britt-Marie
SHP

Trodde att detta skulle bli en bra tråd om både barfota och skonings relaterade frågor men det är bara en massa pajkastning!!! det är nog lika bra att stänga ner tråden för det är bara enstaka personer som argumenterar eller nästan "hoppar på" varandra så inga andra vågar väl ställa frågor. Väx upp! :mad:

hovis skrev:
Inom vilken disiplin har du tränat och tävlat inför???
Med 30 års erfarenhet har du väl oxå bra resultat.
Tävlat hoppning,dressyr,körning,fälttävlan,distans,western,Islänningar,Trav eller Galopp.????

å, så alla som håller på med hästar måste alltså nödvändigtvis göra det med hästen som ett redskap? Har du funderat på om det finns annat man vill ha ut av livet och umgänget med hästar?

själv har jag ynka 15 års hästvana... så jag skall ju bara vara tyst, men det finns ju en hel del hästfolk i världen som aldriig skulle drömma om att ha en häst för att rida inom en viss diciplin, är deras kunskap sämre än din då, eftersom du vet vilken diciplin dina hästar går i?

får jag fråga, om man har hållit på med trav i tretti år, och hästarna i medel är utslitna vid sex års ålder, är man då enl dig duktigare/lika duktig som en icke tävlande hästmänniska med lika lång erfarenhet, men där livslängden på hästar överstiger 20 år?

bara undrar...

/Migo

Senast ändrad:

Till Peter Lundin och hovis!

Titta vad jag hittade på SLU:s sida i "Program för hästforskning vid SLU och SVA 2002 - 2010".

"Huvuddelen av de idag tillämpade metoderna för verkning och skoning baseras på empirisk erfarenhet".

Så var det med den forskningen! Således bygger traditionell hovvård inte på några vetenskapliga metoder. Så varför kräva något av andra som inte finns hos det man själv står för?

Hittade också detta på samma ställe:

"Skoning, hovbeslag och hovens funktion är ett forskningsområde med stor potential. Detta är viktigt med tanke på hästens hållbarhet, eftersom många skador i andra delar av rörelseapparaten kan antas vara relaterade till ofysiologiska förhållanden i nedre delen av extremiteterna. Förutom det projekt som presenteras ovan gällande kraftutveckling i benen i förhållande till skoning och verkning, pågår flera projekt inom området hovsjukdomar vid SLU."

Kan vi avsluta denna "diskussion" nu? Jag tror det enbart skapar irritation hos andra läsare. Och som jag skrivit tidigare ingen vågar ställa några frågor på denna sida.

Britt-Marie
SHP

"Belive those who are seeking the truth.Doubt those who find it." :angel:

Jaa du Afrodite,inom alla områden fortsätter forskning och framsteg,en del forskningsprojekt är nog tom kanske "sponsrade" av tävlingshästar,för visst är det bra med forskning om tex senskador ..en vacker dag kan ju även en Strasserhäst fastna med hoven i hagen och skada sig,även om de inga hinder hoppar kanske de fastnar i en rundbal,eller halkar på en isfläck..?

Eller en älg eller varg hoppar in i hagen inte skyddar eran verkning då? :eek:
Då duger den traditionella klinikvården bra va? :angel:

Då kanske du tom lyssnar på en svensk veterinär? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar