Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

emindy skrev:
Något som jag fått höra några gånger nu är att man inte kan ha ett markparallelt hovben eftersom det då inte blir markparallelt när det belastas. Baserat på att det vid försök (osäker på hur det var bevisat) bevisats att hovbenet tiltas bakåt vid belastning. Då skulle isf traktarmarna brytas mot marken i princip

Har man ett statiskt marparallelt hovben så är det inte markparallelt i den fulla belastningsfasen. Det är oxå av stor betydelse under vilken kraft samt motrikad kraft det utsätts för. Det finns förmodligen en förklaring till dom olika ledernas avgörande utifrån att vissa är gångärnsleder,vissa kulleder ex.
Den elastiska putan finns förmodligen inte heller där av en "slump" samt den bakre stödjande senapparaturen. Som med alla leder så förhåller det sig utifrån min ringa erfarenhet så att en stum led ger en avsprängning i ledbrosket, även i en hovled. Ett statiskt markparalelt hovben kommer i den maximala belastningsfasen antingen ge hovbensbrott i traktdelen eller i hovbensgrenarna eller hovbrosk avsprängning eller ännu värre skador i dom bakre stödjande ligamenten,senapparaturen.

Jag tror jag "påpekat" detta tidigare.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Men den undersökningen som visade att detta inträffar vid belastning, vad gjordes den på för hovar? Hade de markparallellt hovben eller inte och spelar det någon roll?
Oavsett hur lederna ser ut högre upp i hästen så är hovleden en gångjärnsled och vikten kommer ned mitt i stödytan. Alltså, skulle man rita upp hovbenets stödyta på en kartongbit och sedan hitta den absoluta mittpunkten skulle den sammanfalla med hovleden (där vikten kommer ned)

Den elastiska putan ligger ju inte UNDER hovbenet så jag vet inte om den har så stor del i just att trakten på hovbenet sänks.

alla:
Visst är det den bakre delen av hoven som deformeras mest när hoven belastas och man kanske inte skall glömma att hela hoven plattas ut i belastningsfasen vilket naturligtvis även innebär att hovbenet pressas mot marken. MEN det är kanske just detta som gör mig fundersam.
Om hela hovbenet pressas till marken och hovbenet är markparallellt, vilken kraft får då hovbenet att tilta bakåt? Återigen; de undersökningar som gjorts, hur var de hovarna verkade?

emindy skrev:
Oavsett hur lederna ser ut högre upp i hästen så är hovleden en gångjärnsled och vikten kommer ned mitt i stödytan. Alltså, skulle man rita upp hovbenets stödyta på en kartongbit och sedan hitta den absoluta mittpunkten skulle den sammanfalla med hovleden (där vikten kommer ned)

Den elastiska putan ligger ju inte UNDER hovbenet så jag vet inte om den har så stor del i just att trakten på hovbenet sänks.

Ja vad svarar man på detta??? Ngn som vill,törs och kan???

Även om det vore så att belastningspunkten låg över mitten på hovbenet så ligger ändå hovbensspetsen mer fast med förtjockningen i sulan under o mindre konvex sula.
Men om man tittar på bilder o röntgenbilder av hovben o sätter belastningspunkten till ledcirkelns centrum så ser man att tyngden hamnar långt bak på hovbenet inte alls mitt på.
PL

Senast ändrad:

hovis skrev:

Jag tyckte jag sa:

emindy skrev:
Och snälla, håll er i skinnet för några minuter nu. Inget skrikande om inkompetenta idioter/idiotier. Tack!

Var vänlig motivera varför du tycker att jag är knäpp utan att himla med ögonen.

Nu gör ju kronbenets rörelse i genomtrampet att leden inte är beroende av hovbenets rörelse för att inte bli stum.
PL

Vi skall se om jag får fram bild på hovben
2778.jpg

Jag har försökt rita ut där jag tror att vikten kommer ned, men jag är inte så haj på att rita på datorn så det blev inte så bra. Dessutom är det så svårt att se på bild, mycket lättare IRL

Men du har nog rätt, peter_lundin, i att hovbenet ligger betydligt mer "stabilt" framme i tån. Tådelen av hoven måste ju vara stabil eftersom den är påskjutande medans traktdelen måste vara flexibel eftersom den är stötdämpande. Enkelt uttryckt.

Men huvudfrågan kvarstår; hur var de hovar verkade som undersökningen grundar sig på? Jag har inte läst den, men ni som har kanske kan namnge de som kommit fram med teorierna och kanske t.o.m. vet hur hovarna såg ut?
Eller nämns inte det?

Vad tycker ni? Håller ni inte med mig om att sådant torde påverka?

(Jag kanske skall tillägga att jag inte är så fanatisk ang markparallella hovben, jag har exempelvis aldrig med mig röntgenapparaten när jag verkar. Bara så ni vet.)

emindy skrev:
Var vänlig motivera varför du tycker att jag är knäpp utan att himla med ögonen.

Det har jag aldrig påstått och kommer heller aldrig att göra. Du ger själv svaren genom att himla med ögonen.

P.S. Du skall ha klart för dig att jag respekterar dina inlägg då du inte är lika trångsynt (eller heter det himlande med ögonen) som dina kolleger.

Du har en mkt större erfarenhet och kunskap än dina "vänner" vilket inger respekt för dig. Dock så behöver inte det betyda att jag litar på allt du skriver.

peter_lundin skrev:
Nu gör ju kronbenets rörelse i genomtrampet att leden inte är beroende av hovbenets rörelse för att inte bli stum.
PL
Jag förstår inte hur du menar. Kronbenet samt kronleden är väl det nedre distala benets del som är minst rörligt i genomtrampet mkt på grund av stödjeaparaturen samt ligamentens infästning i dess region.

Du får ursäkta om jag drog förhastade slutsatser. Med en sådan ton som varit tidigare i den här tråden är det lätt hänt att vänta sig det värsta.

BTW du SKA inte lita på allt jag säger, så det gör du helt rätt i ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strassermetod??

hovis skrev:
Alla hästar som kan utifrån vad den brukas för vara barfota mår bäst av det,det är dock långt i från alla utan endast en minoritet som klarar det sedan hästen togs in från vildhäst till tamhäst med allt vad det innebar utifrån arbetsredskap i skog och mark,inom armen,transportmedel och fram till dagens sporthäst.

du tycker alltså att det är ok att använda en häst över dess kapacitet? att behöva ta till fysiska medel för att den skall hålla för vårat bruk?(jag menar inte stryk, men skor då tex.)

hovis skrev:

Varför svarar du inte själv istället?

stuv skrev:
Mvh stuv, som lever i tron att "normala" hovben lutar ca 2-3 grader vid statisk belastning och "rätt" verkad hov.

Motivera gärna varför?!

Helt klart vem som försöker dra igång tjatet igen när vi andra försöker diskutera en intressant frågeställning.
PL

Migo skrev:
du tycker alltså att det är ok att använda en häst över dess kapacitet? att behöva ta till fysiska medel för att den skall hålla för vårat bruk?(jag menar inte stryk, men skor då tex.)

Det sker hela tiden. Något vi levt med sedan urminnes tider. Hästen arbetar i människans tjänst oavsett om det är inom jord-/skogsbruk, hobby eller sport. Än idag finns det folk som inte har annat än häst i jordbruket, som transportmedel...Folk som i i-land köper häst gör det för ett syfte, många vill tävla mycket behöver dessa hästar skor för att hålla så skos dom.

Jag själv har haft en häst som inte fixade ens betesgång barfota utan hon fick skos...även när hon inte användes...så, vadå "över dess kapacitet"...utan skor var hon ett vrak men med skor var hon fullt användbar.

Kan inte få fram din bild.
Jag vet inte vilken undersökning du syftar på men angående verkning så borde den här effekten vara störst på en korrekt verkad barfotahov o minst på en hov med väldigt höga trakter.
PL

Afrodite skrev:
All användning av den information som ges sker på egen risk.

Britt-Marie
SHP
Vems egna risk?
Hästägarens eller barfotaverkarens?
Och finns det någon ansvarsförsäkring för er barfotaverkare?

Med en hovslagare som är med i hovslagarföreningen, så har man ju i alla fall tryggheten av en ansvarsförsäkring.

Och hur fungerar det med den nya lagen om hovslageri?
Går barfotaverkning verkligen utanför den bara för att inga skor är inblandade?
Hov-vård som hov-vård kan man ju tycka.

Just det här med ansvarsförsäkring gäller ju egentligen bara om hovslagaren bli stämd för nått. Så egentligen är det ingen skydd för kunden utan hovslagaren eller vem det nu är som har den...

Afrodite skrev:
Att rehabiliteringsprocessen på MYCKET svåra fall kan ta upp emot ett par år vet jag däremot. Men hästen har, som jag tidigare beskrivit, i stort sett inga obehag. Att det under kortare perioder kan förekomma ett ökat obehag kan jag inte förneka, men vanligen omkring 3 - 4 dagar upp till en vecka. I enstaka fall kan hästen ha besvär upp till 14 dagar, men det hör verkligen till undantagen.
Britt-Marie
SHP
Men hur kan det vara förenliogt med Svensk lag?
Där står ju:
"En veterinär ska anlitas för operativa ingrepp på hästar och även för annan behandling som orsakar lidande som inte är obetydligt."

Hur kan då en Strasserverkare få utföra en rehabilitering?

Jag skulle vilja ha en oberoende medicinsk undersökning av denna metoden.
Och sedan Svenska riktlinjer om hur, när och var (om alls) som den får användas.

Jag tycker att ni faktiskt ägnar er åt vad som lagen kallas "Kvacksalveri" och det får man inte göra.
Man måste ha Svensk Legitimation på den behandling som man skall utföra.
Och får inte utföra t.ex. en fångbehandling utan legitimation.
Vilket gör att där måste finnas en Veterinär med i behandlingen.
Hur gör ni då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar