Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När bästa tid att prova barfotagång??

Beror ju lite på vad du bor och vad för sorts underlag ni har på vintern, här i söder är det ju fruset och knaggligt på marken, det regnar ofta under vintern och det som kommer som snö, smälter och fyser omvartannat så här är de ju inte kul.

Bor man där det kommer snö som ligger är de guld tycker jag.

Annars finns det ju Boots som fungerar riktigt bra. Sök i gamla trådar!!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Denna studie är inte på något sätt en "nyckelstudie". Vibrationsskador på kapillärerna i läderhuden är endast en av ett antal olika skador som skon och felaktig verkning orsakar. Och som med mycket annat så är det de sammantagna skadorna som avgör hur stor den totala skadan blir.

Britt-Marie
SHP

Men avlivade man hästarna efter springandet på asfalten och dissekerade hovarna? Eller är det möjligen en egen "tolkning" att det skulle ha uppstått kärlskador av vibrationerna?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Hovbensfraktur är en mycket speciell och ovanlig situation och ingår inte i vår utbildning.

På de flesta travare som tävlar barfota har man endast tagit av skon just vid själva tävlingen. Övrig tid är dessa hästar skodda. Så någon frisk barfotahova med korrekt trimning kan det inte vara frågan om. Om det stämmer att dessa hästar lättare får en hovbensfraktur, vilket är mycket ovanligt, måste det bero på någon form av överutnyttjande av hästen.

Britt-Marie
SHP

Men vilken häst som helst kan få en hovbensfraktur. Det är inte särskilt ovanligt. Ni måste väl veta hur ni behandlar en sådan om ni ska vara certifierade "barfotahovslagare"?

Glorfindel skrev:
Vad jag har förstått så måste man samtidigt som man läker hovarna genom barfotaverkning även ta bort orsaken till förgiftningen. Så länge orsaken finns kvar kan hoven inte läkas och blödningarna fortsätter i lamellranden. Så var det med min fjording. Jag verkade honom enligt barfotametoden i ett halvår, men han hade fång för det eftersom han fick för mycket protein. Då jag tog bort gräs och bara lät honom gå på halm och sedan då övervikten försvunnit på hö, så kunde även hovarna återhämta sig.

Fast då har du ju gått emot Strasser eftersom hästen ska gå ute på hårt underlag och beta dygnet runt.
(Inte menat som kritik mot dig som person.)
Jag tror säkert att en del av verkningen som Strasser åstadkommer är bra men jag kan aldrig tro på en teori som är så "sektlik". Där all flexibilitet saknas, där skor anses vara roten till allt ont, där alla hästar dras över en kam. Det blir helt enkelt inte trovärdigt.

tain skrev:
Fast då har du ju gått emot Strasser eftersom hästen ska gå ute på hårt underlag och beta dygnet runt.
(Inte menat som kritik mot dig som person.)
Jag tror säkert att en del av verkningen som Strasser åstadkommer är bra men jag kan aldrig tro på en teori som är så "sektlik". Där all flexibilitet saknas, där skor anses vara roten till allt ont, där alla hästar dras över en kam. Det blir helt enkelt inte trovärdigt.

Innan du uttalar dig så kategoriskt så tycker jag att du ska läsa på. Jag har två egna Strassertrimmade hästar och nio stycken till i min närheten och ingen av dessa hästar trimmas/behandlas enligt det du beskriver ovan. Alla trimmas i stället individuellt utifrån den unika hästens hovar.

Du får gärna utveckla ditt inlägg och beskriva vad du grundar dina påståenden på. Beskriv gärna din egen erfarenhet av Strassertrimmade hästar och vad du ansåg var felet med dom så blir det intressantare diskussioner.

Mariell skrev:
*Lånar knapp*

Jag undrar en sak om det här med rehabilitering av häst som övergått till barfotametod. Jag skulle bli jätteglad om ni som arbetar professionellt med hovar inom vilken skola det än vara må, ville komma med synpunkter! :)

Såhär ligger det till: Vi har en häst hemma, (halvblodssto, ålder 21), som plötsligt blev halt förra sommaren. På djursjukhuset i Skara konstaterades fång, hovböld, bärrandsröta och hovbensrotation. :crazy: :eek: Det var alltså rätt mycket som var fel med henne, och de använde henne som undervisningshäst på hovslagarskolan i Skara för att hon hade så många spännande åkommor :crazy: . Vi åkte regelbundet med henne till Skara i åtta månader för att få henne röntgad, verkad och specialskodd. De första veckorna var hon ordinerad boxvila, men sen har hon gått i hagen och skrotat. I april meddelade Skara att hon var mycket, mycket bättre (hon var då ohalt sen länge) de rekommenderade att vi började sätta igång henne försiktigt. vi började leda henne på små promenader, och hon rörde sig jättefint i hagen, hon både bockade och galopperade och såg ut att vara i fin form. Sen gick min mamma (som äger hästen) på ett föredrag som hölls av en känd AAHNCP-ötövare. jag var också med, och det var intressant men förenklat. Sen bestämde mamma att ta ut nämnde AAHNCP-kille för att titta på hästen. han gjorde så, och sa att det var synd att hon fått gå med skor så länge, när han hade kunnat verka henne frisk från hovbensrotationen. skorna åkte av och hästen verkades enligt denna metod istället. Vi fick veta att hon skulle vara öm ett tag - såklart tar det ett tag för hovarna att anpassa sig. Det är fem månader sen nu. Hästen är fortfarande så öm att hon inte tar ett steg i onödan. Det är hemskt att behöva hämta henne i hagen och be henne gå de få metrarna in till stallet. Hon är ledsen, hela hästen liksom slokar.

Så vad tycker ni, hur lång tid ska det få ta? Kommer hon att bli ohalt nånsin? Hästen är gammal och hon mår inte bra, men hon mådde bättre med skor. Jag vill sko henne igen, mamma vill inte (och det är, som sagt, hennes häst). Vad göra?

Men varför byta taktik när ni fått så bra resultat av den första behandlingen?? Har ni fått gå från en häst med många problem till en ohalt häst, varför då byta?

Ideaal skrev:
Innan du uttalar dig så kategoriskt så tycker jag att du ska läsa på. Jag har två egna Strassertrimmade hästar och nio stycken till i min närheten och ingen av dessa hästar trimmas/behandlas enligt det du beskriver ovan. Alla trimmas i stället individuellt utifrån den unika hästens hovar.

Du får gärna utveckla ditt inlägg och beskriva vad du grundar dina påståenden på. Beskriv gärna din egen erfarenhet av Strassertrimmade hästar och vad du ansåg var felet med dom så blir det intressantare diskussioner.

Informationen har jag fått från Afrodites inlägg i denna tråd och krulligahästen länken som ni uppgivit. http://www.krulligahasten.se/strasser/89.php Får bestämt för mig att jag läser här att hästarna ska gå ute och få fri tillgång på foder. Vad är det de ska äta om inte gräs när de går ute?
Enligt Afrodite beror fång på överbelastning av felaktigt skodda hovar.
Menar du att jag missuppfattat när jag fått för mig att Strasser är emot skor?

tain skrev:
Men avlivade man hästarna efter springandet på asfalten och dissekerade hovarna? Eller är det möjligen en egen "tolkning" att det skulle ha uppstått kärlskador av vibrationerna?

För att se hur experimentet gick till får du läsa Luca Beins avhandling.

Att det uppstår kärlskador av vibrationer är allmänt känt och kallas hos människor (t ex som står med slagborrmaskiner stora delar av dagen) Raynauds syndrom. Det finns t o m arbetarskyddslagar som begränsar användandet av maskiner som kan ge vibrationsskador.

Britt-Marie
SHP

tain skrev:
Men vilken häst som helst kan få en hovbensfraktur. Det är inte särskilt ovanligt. Ni måste väl veta hur ni behandlar en sådan om ni ska vara certifierade "barfotahovslagare"?

Här får du läsa mina svar i denna fråga i mina tidigare inlägg.

Om du är intresserad av hur man i detalj behandlar en hovbensfraktur tycker jag du ska meila till dr Strasser och fråga. Hon svarar alltid på meil.

Britt-Marie
SHP

tain skrev:

Det var väl i stort sett det enda som du i så fall har uppfattat rätt. Läs du en gång till så kanske du finner att det övriga i ditt inlägg stämmer ganska illa med verkligheten.

tain skrev:

"Där all flexibilitet saknas", här får du specificera dig.

"Där alla hästar dras över en kam", här får du också specificera dig.

Ett vanligt svar man får vid en diskussion om hovar med dr Strasser är "it depends", alltså det beror på. Det beror på den speciella situationen som hästen befinner sig i, den unika hoven hästen har, terrängen som hästen går på, hästens tidigare historia mm, hur denna hästs hovar skall åtgärdas. Att trimningen skulle vara oflexibel är en av många missuppfattningar om Strassermetoden. Av samtliga hästar som jag trimmar finns det INGEN häst där trimningen är exakt lika. För det mesta är inte trimningen lika ens på de fyra hovar hästen har utan varje hov måste betraktas för sig och trimmas efter det behov som finns på just den hoven.

Att uttala sig så kategoriskt som du gör om Strassers teorier och trimningen visar enbart att du mycket dåligt insatt i vad metoden innebär. Därför tycker jag att du innan du startar en diskussion ska läsa på ordentligt (det finns åtskilligt med litteratur) och sedan återkomma.

Britt-Marie
SHP

tain skrev:
Informationen har jag fått från Afrodites inlägg i denna tråd och krulligahästen länken som ni uppgivit. http://www.krulligahasten.se/strasser/89.php Får bestämt för mig att jag läser här att hästarna ska gå ute och få fri tillgång på foder. Vad är det de ska äta om inte gräs när de går ute?
Enligt Afrodite beror fång på överbelastning av felaktigt skodda hovar.

Här får du läsa mina tidigare inlägg lite noggrannare! I dessa inlägg beskriver jag hur Strasser ser på laminitis (akut fång).

Tänker inte fortsätta denna diskussion eftersom det blir en upprepning av tidigare diskussioner på denna tråd.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Har du läst avhandlingen?PL

Jag har inte läst denna avhandling men jag ska beställa den. Har du hittat något som inte är korrekt uppfattat av de som citerar avhandlingen?

Ja har inte fått hem den än.
Frågan var i första hand ställd till Afrodite som SHP.
PL

Senast ändrad:

Afrodite skrev:
Att trimningen skulle vara oflexibel är en av många missuppfattningar om Strassermetoden. Av samtliga hästar som jag trimmar finns det INGEN häst där trimningen är exakt lika.

Britt-Marie
SHP

*lånar knapp*

Så då faller den berömda plastskivan som är oflexibel med sin oflexibla "linje"helt plöstligt bort???? Det känns bra för den är den största boven i Strassers teorier.

Afrodite skrev:
Att det uppstår kärlskador av vibrationer är allmänt känt och kallas hos människor (t ex som står med slagborrmaskiner stora delar av dagen) Raynauds syndrom. Det finns t o m arbetarskyddslagar som begränsar användandet av maskiner som kan ge vibrationsskador.

Britt-Marie
SHP

Raynauds syndrom har jag läst om på människor,konstigt nog så drabbas dessa personer utav denna syndrom trots att dom inte har JÄRNSKOR.

Skodd eller oskodd, ALLA hovar kan drabbas av dessa skador då det främst är den motriktade kraften som är avgörande utifrån den enskilda individens exteriöra kraftrelaterade belastning utifrån gångart,hastighet.

En oskodd hov som dagligen under en timme befinner sig på asfalt ridandes i skritt,trav och galopp kommer under en mkt kort tid att påvisa STÖRRE vibrationsskador än en skodd hov utförande exakt samma arbete på ett för den enskilda individen mer anpassat underlag utifrån den träning den utsätts för.

Jag får dåliga "vibbar" utifrån din jämförelse.

Afrodite skrev:
Att uttala sig så kategoriskt som du gör om Strassers teorier och trimningen visar enbart att du mycket dåligt insatt i vad metoden innebär. Därför tycker jag att du innan du startar en diskussion ska läsa på ordentligt (det finns åtskilligt med litteratur) och sedan återkomma.

Britt-Marie
SHP

Jag har läst just denna tråd noga. Samt läst en del av de olika länkar ni rekommenderat. "Alla blir saliga på sin tro" och jag accepterar inte att alla hästar måste trimmas enligt Strasser för att fungera. Om det är nåt ni har svårt att acceptera så, fine.

hovis skrev:
*lånar knapp*

Så då faller den berömda plastskivan som är oflexibel med sin oflexibla "linje"helt plöstligt bort???? Det känns bra för den är den största boven i Strassers teorier.

Eller så betyder det att de kommit på att ingen hov är den andra lik och för att de ska passa in i den gula mallen måste man verka alla olika mycket.

hovis skrev:
En oskodd hov som dagligen under en timme befinner sig på asfalt ridandes i skritt,trav och galopp kommer under en mkt kort tid att påvisa STÖRRE vibrationsskador än en skodd hov utförande exakt samma arbete på ett för den enskilda individen mer anpassat underlag utifrån den träning den utsätts för.

Nja, det går inte att jämföra äpplen och päron.
Tanken är ju att man jämför en skodd konta en oskodd hov på samma underlag tex asfalt. Då uppstår det större vibrations skador i den skodda hoven pga av att järnskon kommer i självsvängning och ger resonans.
Kommer inte ihåg vilken Hz det handlade om om man vill vara petig.
/T

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar