Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Vad jag har förstått så tar man bort symtomen med att verka bort långa tår. Hästen står framåt med frambenen för att avlasta tårna. Annars så böjs tårna uppåt varje steg och eftersom att "klistret" som håller hovväggen i hovbenet blir förstört vid fång (förgiftningen) så håller hovväggen på att lossna från hovbenet varje steg. SMÄRTA! Om det lossnar så är det det som kallas "hovbensrotation" resp. "hovbenssänkning" beroende på hur hovväggen lossnat från hovbenet.
Om man däremot kortar tån så kan inte tån böjas uppåt varje steg vilket gör att det inte smärtar heller. Hästen har fortfarande fång, men kan röra sig och gå. Sen måste naturligtvis ta itu med själva förgiftningen. Gäller foderfång.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag skulle inte vilja säga att man tar bort symtomen, hästen har fortvarande ont i den akuta fasen, utan man minskar risken för vidare skador.
Man skall dock vara väldigt försiktig med sådana åtgärder i ett akut stadium o man får aldrig ta i sulan utan tån skall kortas framifrån. Det finns andra metoder att minska riskerna som tex sandbädd el styrofoamblock. Men visst när det verkligen behövs säger jag till att tån skall kortas.
PL

Och buköppningsfång, vilket är extremt ovanligt, men som i princip anses ha en överlevnadsprognos på 0%.

Det anses vara den mest aggressiva formen av fång.

G Ryden på stenestad har bara varit med om 2 fall på 10 år.

Så nu har vi ett helt lass att hålla reda på:

1. foderrelaterad fång, pga averi i mag/tarm, vanligast

2. Belastningsfång

3. Förlossningsfång, vanligtvis orsakat av att rester blivit kvar i livmodern efter fölning.

4. Buköppningsfång, vars orsak inte är klarlagd, men som drabbar buköppnade (magopererade) hästar.

Hug your horses!
/Mike :devil:

Får väl lägga till några fler.
Dräktighetsfång.
Ämnesomsättningsrelaterat fång, EMS o Cushing.
PL

Det är bekanta till mig som har utbildat sig hos KC och som är de första examinerade från Sverige. Tyvärr bor de långt ifrån mig, annars skulle jag gärna anlita dem till mina hästars hovar.

På hovbalans.com finns några av KCs artiklar översatta. De ger en ganska bra grundbild av HPT metoden. Den är inte så alldeles enkel att förklara, eftersom den är individbaserad. Det finns inga exakta mått som gäller, utom att bringa hoven i balans och därigenom få bukt med problem i hovarna. Hur det görs, får man lära sig på KCs utbildning. Han har också en bok som finns att köpa, The Chosen Road, för den som vill sätta sig in mer i hans metod, HPT.

På sidan "Dåliga hovar" finns beskrivet vad KC betraktar som tecken på obalans.
Hovsprickor t ex som ju uppstår på såväl skodda som oskodda brukar åtgärdas genom att nitas ihop. Genom detta tar man bort symptomen, inte grundorsaken.

Lilla Skutt skrev:
Fast det är nog ingen "slump" att dina hästar mår bra,du verkar ju va en bra och klok hästägare. :bow:

Lika dras till lika! ;)

Åh tack för de orden :bow:

peter_lundin skrev:
Jag skulle inte vilja säga att man tar bort symtomen, hästen har fortvarande ont i den akuta fasen, utan man minskar risken för vidare skador.
Man skall dock vara väldigt försiktig med sådana åtgärder i ett akut stadium o man får aldrig ta i sulan utan tån skall kortas framifrån. Det finns andra metoder att minska riskerna som tex sandbädd el styrofoamblock. Men visst när det verkligen behövs säger jag till att tån skall kortas.
PL
forts.
Men jag rekomenderar aldrig att sänka för höga trakter i det akuta stadiet, detta måste vänta tills vävnaden stabiliserat sig.
PL

Ny fråga: Vad säger ni om att sänka trakten vid gaffelbandsskada. Min veterinär sa att man tidigare tänkt tvärt om- alltså ganska hög trakt vid denna typ av skada - men att man nu omprövat det och i stället rekommenderar sänkning. Erfarenheter? Synpunkter?

Höjning av trakten ökar belastningen på gaffelbandet sänkning minskar men effekten är kanske inte så stor att det är ngn ide att sänka en trakt som inte är för hög.
PL

Hej,

Är ganska ny på detta men gör ett försök ändå.
Har med "spänning" läst denna tråd för att hitta svar på ett "problem " som min connemara har. Finner dock inget svar (har inte orkat plöja alla inlägg)

Ny fråga till er alla som verkar väldigt insatta i hovarnas mystiska värld.

En helt färsk(nyexaminerad)hovslagare som har gott rykte hos traktens andra hovslagare skodde mina hästar igår.
Det visade sig att en av dem har sköra (fnasiga) hovar som lätt fnasas sönder vid traditionell skoning.
Tips och ideér för att stärka hovarnas kvalitet.
Vitaminer.. mineraler eller andra mirakel medel. Jag är lyhörd för de mesta. (obs kan inga latina namn och är endast en vanlig hästmänniska utan vet eller hovslagar kunskaper) så jag tar gärna emot förlag i lekmanna termer. ;)

Tack på förhand

cheers

Viktigt att man inte har några utflytningar som försämrar sambandet mellan sula o hovvägg. Hovväggen får heller inte bli för lång eftersom den då tappar stödet från sulan.
PL

Hade tidigare en häst med sköra hovar..Hon fick Mycket bättre(starkare) hovar när jag började ge henne Kiselgur..

Jag har själv lite svårt att tro på kisel eftersom en häst som får ordentligt med grovfoder får i sig massvis med kisel, upp till 800 g rent kisel per dag.
PL

Ja, jag vet inte, men hennes hovkvalitet blev markant bättre efter att jag gav henne kiselgur..
Fick tipset av min hovslagare och det funkade, så därför tipsade jag vidare....

Vi har fortfarande "bra" med bete och hästarna går fortfarande ute. De ratar varje försök till hö. Eftersom det är knubbiga ponnisar så får de bara mineraler och morötter(och vitlök) till kraftfoder (än så länge)
Det som kan tilläggas är att connemaran är en foderhäst och går på ridkollo 10 veckor varje sommar och när vi få hem honom så är han tokig på saltstenen. (han äter nästan upp en halv saltsten på en vecka)
Efter det blir behovet normalt. Kan saltbrist under 10 veckor ge sköra hovar?

tack för svar,

Cheers

peter_lundin skrev:
Höjning av trakten ökar belastningen på gaffelbandet sänkning minskar men effekten är kanske inte så stor att det är ngn ide att sänka en trakt som inte är för hög.
PL

Tack för svar!

Tussemaja skrev:
Ny fråga: Vad säger ni om att sänka trakten vid gaffelbandsskada. Min veterinär sa att man tidigare tänkt tvärt om- alltså ganska hög trakt vid denna typ av skada - men att man nu omprövat det och i stället rekommenderar sänkning. Erfarenheter? Synpunkter?

Min erfarenhet är att belastningen i senorna är olika under understödsfasen. I början är det framför allt tåsträckarna och främre delen av gaffelbandet som tänjs först. Vid maximalt genomtramp är det gaffelbandet och ytliga böjsenan som sträcks.Slutligen är det djupa böjsenan och dess förstärkningsband som ser till att tån rullar över.

Denna belastningsfördelning kan manipileras genom hästens rörelse,skoning,underlag och arbetssätt. Mjukare underlag har väldiga oförutsebara förutsättningar som gör det viktigt att beakta.

Jag menar då att man måste ta den enskilda individens exteriör och benställning i anspråk samt veta vilken del av gaffelbandet som är skadat innan man kan ta ställning till om trakten skall sänkas eller höjas. Enligt mig finns ingen generell regel utan det är högst individuellt.

Cheers skrev:
Eftersom det är knubbiga ponnisar så får de bara mineraler och morötter(och vitlök) till kraftfoder (än så länge)
Cheers

Varför är dom "knubbiga"???? Alla individer som besitter överhull får mer än ett problem.

Enligt nya rön så kan vitlök (även i mkt små mängder) vara rent skadligt för hästens cirkulations system och dom röda blodkropparna. Gick att läsa i Ridsport för inte så länge sedan.

Saltbrist är knappast ngt possitivt men överskott av salt(som är urindrivande) kan lätt ge uttorkningsefekt. Utifrån hur "hysteriskt" din häst är efter sommaren genom att tillfälligt äta upp en halv saltsten under en vecka för att sedan återgå till normalt intag så låter det som ngn typ av obalans.

Tack för ditt råd.
Det var vad jag frågade efter och du var bussig att ge mig svar. Jag får hoppas det fungerar lika bra på min häst som på din.

Cheers

De är knubbiga för att de har gått på bete en hel sommmar och en halv höst.
De är av den sorten att det lätt lägger på hullet (tyvärr även jag dock utan sommarbete :-)
Jag är också medveten som att connemaran har någon slags brist eftersom han äter salt men den verkar ju komma i balans efter någon vecka. Vad det gäller vitlök så får väl var och en bli salig på sin tro. Jag skrev inlägget för att få tips om att förbättra hovkvalitén.
Jag har fått ett tips och det var det enda konstruktiva hittills.
Tackar för visat intresse och lämnar tråden för att söka info på annat håll.

Lycka till.

Cheers.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar