Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Om man nu skall köra den linjen måste man fråga sig om dina inlägg någonsin tillfört någonting? Hovis kör sin stil ibland men har mkt att komma med.
Du verkar just nu göra ditt bästa för att dra ner diskussionen på absolut bottennivå, men det kanske är avsiktligt?
PL

Det är många på denna sida som tillför betydligt mindre än vad du anklagar Toffel för. Många (de flesta hovslagare) är väldigt kvicka på att slänga in kommentarer lite här och var. Man förfasar sig med ett varierat ordval över våra behandlingsmetoder och orsaker till hovproblem. Är mycket snabba på att förlöjliga och förvrida givna svar.

MEN, ännu har jag inte fått NÅGOT svar på de frågor jag ställt om prognos, orsaker mm. Är det att tillföra diskussionen något? Slutsatsen måste bli den att de metoder som används av hovslagare och veterinärer ger ett sämre resultat än vår metod. Om resultaten vore goda så skulle man ju gärna presentera dessa eller hur? Och med tanke på hur snabbt man förkastar och förlöjligar vår metod så måste jag säga att när det gäller att försvara och förklara orsakssammanhangen av den egna metoden så är hovslagarna ovanligt långsamma!

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
MEN, ännu har jag inte fått NÅGOT svar på de frågor jag ställt om prognos, orsaker mm. Är det att tillföra diskussionen något? Slutsatsen måste bli den att de metoder som används av hovslagare och veterinärer ger ett sämre resultat än vår metod. Om resultaten vore goda så skulle man ju gärna presentera dessa eller hur?
Britt-Marie
SHP

Här har du en liten sammanställning av prognos hos hästar med så allvarlig fång att de kommer till sjukhus. HH
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

När det gäller uppkomstmekanismen till fång föreslår jag att du läser Pollits artikla, det är bättre än att jag skall referera dem för dig, om du inte hittar så säg till så skall jag ta fram länkarna. Pete Ramey har även en sammanfattning på sin sida men där är ganska mkt hans egna tolkningar.
Prognosen är förstås olika från fall till fall men ofta relativt god om man snabbt får bort grundorsaken, bryter smärtcykeln samt ser till att de skadade lamellerna inte utsätts för för mkt el felaktig belastng.
Jag påstår inte att 100% blir friska vilket ni gör, ngt som jag tror på den dag tillförlitlig dokumentation presenteras.
PL

Jag har nu rensat i tråden, förhoppningsvis har den inte blivit alltför stympad. Kruxet är nämligen ni själva när ni tillför en disksussion helt ovidkommande inlägg som inte har med ämnet att göra. Och det är även dessa inlägg jag har tagit bort, samt de som är nedlåtande eller på annat sätt uppfattas som kränkande.

Kan det vara så svårt att be vuxna människor undvika sandelådepolitik? Jag måste faktiskt be er notera om nya frågor som dyker upp, och inte hänfalla er till denna evinnerliga pajkastning om vem som har mest rätt eller fel. Vid det här laget bör det ju vara ganska klarlagt vad som gäller i den frågan, eller måste vi tillverka en FAQ för det?

MVH Boj/moderator

HelenaHandberg skrev:
Här har du en liten sammanställning av prognos hos hästar med så allvarlig fång att de kommer till sjukhus. HH
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Ja, läs denna artikel, läs den mycket noggrant!

Om detta inte är avancerat djupplågeri utfört i "välrenomerade" veterinärers och hovslagares namn så finns det nog inga gränser för vad som är djurplågeri. T o m de värsta skräckhistorierna som cirkulerar om Strasser bleknar i jämförelse.

Märk sedan också att uppföljningen av behandlingen är gjord endast 6 månader behandlingen. Hur det sedan gått för hästarna får vi inte veta.

Med denna artikel tror jag inte ytterligare diskussioner är nödvändiga.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Med denna artikel tror jag inte ytterligare diskussioner är nödvändiga.
Britt-Marie
SHP

Bra då raderar jag mitt svar på din "återkommande fråga".

hovis skrev:
Bra då raderar jag mitt svar på din "återkommande fråga".
Synd, vi andra kanske velat läsa det även om Afrodite verkar ha fått svar på alla sina frågor när hon läst om EN, ganska omdiskuterad, behandlingsmetod. Kan det verkligen vara så att en SHP är så dåligt insatt att hon aldrig hört talas om den!
Jag undrar vad i detalj hon reagerar mot, metoden är klart mer smärtfri än att ta för mycket i sulan.
Själv har jag för lite erfarenhet av den för att uttala mig men är tveksam.
PL

Glorfindel skrev:
Vad jag har förstått så måste man samtidigt som man läker hovarna genom barfotaverkning även ta bort orsaken till förgiftningen. Så länge orsaken finns kvar kan hoven inte läkas och blödningarna fortsätter i lamellranden. Så var det med min fjording. Jag verkade honom enligt barfotametoden i ett halvår, men han hade fång för det eftersom han fick för mycket protein. Då jag tog bort gräs och bara lät honom gå på halm och sedan då övervikten försvunnit på hö, så kunde även hovarna återhämta sig.

Du har så rätt så rätt. Man måste åtgärda orsaken i stället för att se sig blind på syntomen.

Och "kuliga kommentare" om att skor är den största boven i dramat undanbedes då förgiftningsfång orsakas av rubbad tarmflora och är foderrellaterat och drabbar skodda som oskodda hästar i lika stor utsräckning.

Men man kommer inte ifrån att skadorna vid fång blir värre vid en felaktig hovform, barfota som skodd.
De flesta fångfall jag träffar på är nog barfota haghästar med långa tår, trakterna på de hä kan vara höga el låga.
PL

hovis skrev:
Du har så rätt så rätt. Man måste åtgärda orsaken i stället för att se sig blind på syntomen.

Och "kuliga kommentare" om att skor är den största boven i dramat undanbedes då förgiftningsfång orsakas av rubbad tarmflora och är foderrellaterat och drabbar skodda som oskodda hästar i lika stor utsräckning.

...och så har vi då fölmärrar som får förlossningsfång, och hur ofta har dom skor på sig?

Hur många olika "metoder" finns det inom barfota verkning?
Hur mycket kostar det, och hur ofta behöver man verka?

Mvh/Maria :bump:

peter_lundin skrev:
Men man kommer inte ifrån att skadorna vid fång blir värre vid en felaktig hovform, barfota som skodd.
PL

I min värld kan det bero på två saker. Antingen en felaktig belastning av en eller annan orsak eller oxå eftersatt hovvård. Det sistnämnda visar Strasser väldigt bra exempel på i sin litteratur vilket väldigt många hästägare nu fått kunskapen om, att eftersatt hovvård är skadligt för den enskilda individen.

Vi har traditionell verkning, AANHCP(...heter det väl... :confused: ) och Strasser. Om det finns ytterligare törs jag inte svara på...jo, Four point också.

Jag kan bara tala om vad jag betalar...250:-/häst + resa och jag har hit hovslagaren mellan 3 - 5 veckorsintervaller. Själv raspar jag lite då och då. Jag har en traditionell hovslagare till mina barfota hästar...om någon nu missat det... ;)

Senast ändrad:

KC La Pierre - Equine Podiatry, är också en barfota metod. Det är nog den som jag sätter störst tilltro till, eftersom KC utgår från tamhästar och deras behov.

Läs mer på www.hovbalans.com
Sidan Hovvård
Equine Podiatry - En sammanfattning

_Maria_ skrev:
Hur många olika "metoder" finns det inom barfota verkning?
Hur mycket kostar det, och hur ofta behöver man verka?

Mvh/Maria :bump:

Som du förstår så trimmar jag häster enligt Strassermetoden. Hur ofta man behöver trimma hästen beror på hur hovarna ser ut. Förmodligen behöver din häst genomgå någon form av rehabiliteringsperiod (det är inte många hästar som har helt friska hovar). I början måste man därför trimma ofta, kanske en gång i veckan under en period. När hoven sedan blir frisk brukar hästägaren själv kunna ta över trimningen och en SHP komma ut då och då och titta till trimningen. En frisk hov är inte så svår att trimma.

På sikt sköter man således själv hästens hovar. I början vid intensiv trimning kostar det förstås lite mer. Hur mycket går aldrig att förutse, eftersom det beror helt på hur hovarna ser ut. Du kan gå in på www.krulligahasten.se där finns utbildade SHP.

MVH
Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

nephthys skrev:
KC La Pierre - Equine Podiatry, är också en barfota metod. Det är nog den som jag sätter störst tilltro till, eftersom KC utgår från tamhästar och deras behov.

Sidan Hovvård

Det låter intressant :). Kan du inte berätta lite mer? Har du häst som verkas enligt denna metod? Det är roligare att ta del av någon som har egen erfarenhet än att läsa på en hemsida.

Senast ändrad av en moderator:

nephthys skrev:

Sidan Hovvård

Jag gillar det avsnittet där man först och främst talar om hästens bekvämlighet;) och sen att man i första hand vill jobba tillsammans med veterinärer och hovslagare. Det känns helt ok. Bra också att man inriktar sig på den moderna hästen.

Fast...återigen...en traditionell hovslagare kan ju inte vara helt ute och cykla när de gäller verkningar för barfota hästar...har ju själv erfarenhet av att de är mycket duktiga och att jag har friska sunda barfotahästar :smirk:

Piraja skrev:
Fast...återigen...en traditionell hovslagare kan ju inte vara helt ute och cykla när de gäller verkningar för barfota hästar...har ju själv erfarenhet av att de är mycket duktiga och att jag har friska sunda barfotahästar :smirk:
Fast det är nog ingen "slump" att dina hästar mår bra,du verkar ju va en bra och klok hästägare. :bow:

Lika dras till lika! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar