Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bärrandsröta (Hålväggar)

Hej!
På senaste tiden har vi upptäckt bärrandsröta, eller hålväggar som det även kallas, på flera av hästarna i vårt stall.

Det beror ju på en slags svamp i jorden, som ursprungligen kommer från Argentina, kom till USA och smittan har kommit till oss med de Amerikanska travarna. (Det är iallafall vad jag fått höra.)

Det smittas antagligen även genom hovslagarverktyg, etc.
Tvättar dem därför med jodopax emellan hästarna.

Har fått rådet av veterinär att behandla med Virkon, dessa är i tablettform och ska lösas upp med vatten och behandlas med varje dag. Ska hålla på med detta i två veckor.

Problemet är ju att om det nu fungerar, så har vi ju ändå smittan ute i hagarna.

Någon som vet hur man kan göra?
Någon annan som har problemet?

Sv: Bärrandsröta (Hålväggar)

Jag har inte svaren men ifrågasätter smittspridningen lite. I förra stallet var det en nordis som drabbades av bärrandsröta, korsningen drabbades inte. I Hälsingland där jag då bodde, drabbades halvblodet samt en bekants alla oskodda hästar. De skodda klarade sig. Samtliga fick hålvägg som skars upp.

Jag tvättade med klorin, lät det torka och sprayade sen med "Oinfektion" och sen dess har ingen av mina haft problem. Har idag flyttat några gånger men har ännu inte drabbats. Händer ibland att jag sprayar lite "Oinfektion" i förebyggande efter att hovis verkat och ibland när jag varit ute på träningar i andra stall. Om det är därför jag inte har problem idag vet jag inte. Har två barfotahästar...den tredje, en 4,5 åring på inridning, har åkt hem idag till sin husse ;) Han var också barfota...ingen röta där heller.

Sv: Fraktur på hovbenet

vanligtvis har ett hovbensbrott ganska god prognos, men du måste röntga hoven så att hovis vet hur han ska smida skon, man måste göra en specialdoja.
man säger att 9 av 10 blir helt återställda.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Boj skrev:
De fånghästar jag har varit med om, frånsett en. Har gått ut inom några få dagar men med sjukbeslag, de har alltså inte stått på box i flera dagar eller veckor. En enda stod installad dag efter dag, men antagligen pga åkomman blivit kronisk och här hade inga barfota alternativ i världen hjälpt det kan jag lova dig.

Jag har ingen egen erfarenhet av fång. Jag bara refererar till det jag läst här på buke och det verkar inte vara så lindrigt som du beskriver ovan. Kanske är det extremfall man skriver om här.

Att man i det läget ger hästen en form av diet, beror ju mer på att magen bör få vila av eftersom förgiftningen från början startar där. Skulle du själv ge dig en kast med en stadig biff med fet sås och pommes efter en maginfluensa? Knappst troligt eller hur.

Fast jag har läst om att en del inte ens får vatten. Inget eller ev. lite fjolårshö, halm och absolut inte gräs. Detta verkar vara mycket märkligt eftersom proteinåtgången alltid ökar vid en inflammatorisk process.

Min teori är, foder. Tittar man på hur hästen utfodras idag så har man nog orsaken till obalansen i magen.

Här är jag helt enig med dig om att detta med all säkerhet är en bidragande orsak.

Sv: Fraktur på hovbenet

Jag har en häst som är helt återstäld efter hovbensbrott, han tävlas och tränas normalt!

Sv: Bärrandsröta (Hålväggar)

speedy skrev:
Vad är "Oinfektion"? Nyfiken;-)

En spray (typ blå...och man blir blå, kan jag säga ;) )som är effektivt mot bakterier, svamp och virus och som används till kor, får och grisar i första hand. Av en slump upptäckte jag det och det var hyfsat billigt i förhållande till effektivitet. Dessutom har den en liten "pip" som gör det enkelt att få in i små hålor och sprickor.

Finns på de flesta välsorterade företag som säljer produkter till jordbruk. :cool:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Diskussionen skulle också bli mycket trevligare om du läste vad jag skrev och gav kommentarer till enbart det och inte hittar på egna märkliga tolkningar.

Men det kanske är så man gör när man inte har något att komma med!?

Britt-Marie
SHP

Det borde gälla dig med, varför är du så "spydig" och nedvärderande när du inte har kunskapen om att i stället ge ett sakligt svar ???

Ideaal skrev:
Exempel: Hovslagare blir utkallad till en häst som är halt och hovisen konstaterar efter ett antala undersökningar att det inte är hovbensfraktur utan en misstänkt hovböld. Hovslagaren gör den gängse proceduren och letar efter en bölden utan att hitta den och det senare visar sig vara en hovbensfraktur,

Så länge det endast är en "misstänkt hovböld" där man inte har ngt mer konkret att gå på så gör man heller som seriös hovis inte massa gängse procedurer (vad du nu menar med det) utan i stället tar det säkra före det osäkra enbart för att inte skapa onödigt lidande för hästen det enda rätta. Utgår i från att det KAN vara ett hovbensbrott,gipas hoven och hjälper kunden med en akut röntgentid på klinik. Jag har gjort det mer än en gång och alltid blivit seriöst bemött från personalen på klinikerna, har den inte kunnat komma i samma dag så har den fått en tid dagen efter. Ibland har min misstanke varit rätt, ibland har den varit fel vilket hästägaren varit glad över.

Vid misstanke om hovbensbrott så är det bättre med en röntgen för mkt än en för lite.

Ideaal skrev:
För den som är intresserad av några enkla illustrationer från en SHP:are kan titta i denna länken. http://www.hoofnexus.com/HoofModel.htm
Gå in längst upp på sidan ..klicka på "The Process" och läs hur fångbehandling går till enligt Strasser..

Det finns inga uppgifter på OM och HUR hästen behandlats förut,men hur den nu "behandlas" och vad den får utstå kan här läsas om ,tydligen är det helt normalt och accepterat att hästen SKALL tvingas att gå även om den ej vill eller orkar,den får utstå återkommande svåra bölder och smärtor i månader upp till FLERA ÅR..
:eek: Detta anses helt normalt!

Hur får man en häst med så svåra smärtor att vilja fortsätta leva?Har den nåt val?Vart drar man gränsen?

Om detta kallas att vara djurvän..fy faen,jag mår illa! :cry:

Om detta skall göras även i Sverige ..vilken veterinär samarbetar då med en SHPare? :eek:

Är samarbete mellan svensk veterinär och SHPare överhuvudtaget möjligt?? :confused: Då tex rekommendationerna vid akut fång tex är totalt olika,vem skall hästägaren tro på?

Eller är det ngt som bara påstås i teorin och ej funkar i praktiken?
Är det endast ett spel för galleriet?För att lugna dem som kritiserar?
Jag har förut frågat men ej fått svar.. :confused:
Och jag tror inte jag kommer få nåt svar heller..

Läs och döm själva,själv lider jag enormt med hästen som nämns.. :mad:

Lilla Skutt skrev:
Gå in längst upp på sidan ..klicka på "The Process" och läs hur fångbehandling går till enligt Strasser..

Det finns inga uppgifter på OM och HUR hästen behandlats förut,men hur den nu "behandlas" och vad den får utstå kan här läsas om ,tydligen är det helt normalt och accepterat att hästen SKALL tvingas att gå även om den ej vill eller orkar,den får utstå återkommande svåra bölder och smärtor i månader upp till FLERA ÅR..

Hur får man en häst med så svåra smärtor att vilja fortsätta leva?Har den nåt val?Vart drar man gränsen?

Om detta skall göras även i Sverige ..vilken veterinär samarbetar då med en SHPare? :eek:

Är samarbete mellan svensk veterinär och SHPare överhuvudtaget möjligt?? :confused: Då tex rekommendationerna vid akut fång tex är totalt olika,vem skall hästägaren tro på?

Det här ämnet tycker jag är viktigare Toffel ..

Hur många år är det ok att plåga en häst i nån annans namn?

Är flera års tortyr ok även om det ger en häst som kanske är "frisk" ett tag senare,hur klarar hästens psyke att i flera års tid utstå olidlig smärta,samt av ägaren tvingas gå trots ovilja?

Är det naturligt?vilket rovdjur plågar sitt offer i flera år,gör att den inte kan röra sig normalt,alltså tar bort hästens förmåga att fly vid fara..inte ens naturen är så grym! :cry:

Är det så man bygger upp ett förtroende mellan häst och människa?

Visst skall man ge felbehandlade eller obehandlade fall en ny chans..men till vilket pris?

Jag har alltid varit intresserad av olika alternativbehandlingar , men vissa alternativ ser jag INGET behov av.. :devil:

Jovisst. Enl den gängse metoden i Sverige så fick en fånghäst inte långt från mig avsluta sina dagar efter över ett års boxvila. Är det rätt? Är det god hästhållning? Skulle den tagits bort tidigare eller släppts ut barfota i en hage dygnet runt? Vem avgör när hästen lider som mest?
/T

Vi är för det mesta oense om behandlingsmetoder, men vad gäller den beskrivning du läst av en SHP:are i Florida håller jag med dig till fullo. Det sätt på vilket hon får rehabiliteringsprocessen att framstå är helt klart INTE acceptabelt. På beskrivningen verkar det som om hästen går omkring och är halt och har bölder i flera år. Jag skulle aldrig acceptera detta hos NÅGON häst. I detta fall anser jag att hästen bör få avsluta sina dagar. Med en så svår rehabiliteringsprocess måste hästen varit i MYCKET dåligt skick innan och förmodligen haft lika mycket smärta innan som under processen. Att en sådan häst inte avlivats redan innan är för mig obegripligt.

Att rehabiliteringsprocessen på MYCKET svåra fall kan ta upp emot ett par år vet jag däremot. Men hästen har, som jag tidigare beskrivit, i stort sett inga obehag. Att det under kortare perioder kan förekomma ett ökat obehag kan jag inte förneka, men vanligen omkring 3 - 4 dagar upp till en vecka. I enstaka fall kan hästen ha besvär upp till 14 dagar, men det hör verkligen till undantagen.

Jag har också själv mycket svårt att se hästar lida. Det var faktiskt av den anledningen jag utbildade mig till SHP:are. Jag vill att hästen ska kunna leva så nära dess natur som möjligt. Få vara ute i det fria dygnet runt, ha fri tillgång till mat, leva tillsammans i en flock med flockmedlemmar som den känt sedan länge, bli behandlad med respekt från oss människor, tillgodose hästens behov så gott jag kan på alla plan.

Jag har också sett vad traditionell hovvård kan göra med en häst och de olika behandlingsmetoder som idag finns. Att hästen med dessa metoder lider är det väl ingen som kan förneka. Hästar som står med krampade muskler på grund av smärta i hovarna. Som är halta och får diverse inflammationer i nedre delen av benen. Jag behöver inte räkna upp mer, det räcker att gå in på de flesta andra trådar i detta forum för att se hur många hästar har det.

Strasser metoden är en HOLISTISK metod som tar hänsyn till hela hästen. Många av hästens problem härstammar från hovarna. Många fler än de flesta kan förstå. En häst med hovproblem påverkar HELA kroppen. Detta tillsammans med en onaturlig hästhållning gör att så många hästar idag mår så dåligt. Det är detta problem vi vill försöka ändra på. Men inte på det sätt som beskrivs i ovanstående artikel.

Britt-Marie
SHP

Jag har varit på föreläsning om barfotaverkning. Vad jag förstod så är fång en förgiftning i magen som gör att enzymerna i hoven förstörs (genom blodförsörjningen). En häst som har fång har lika mycket fång även om man fixar till hovarna, det enda man gör är att ta bort symtomen. Om jag får "vattkoppor" så har jag lika mycket "vattkoppor" även om jag har på något som stoppar klådan.
Jag har då bara tagit bort symtomen.
Har jag fel, eller?

Lilla Skutt skrev:
Det här ämnet tycker jag är viktigare Toffel ..

Hur många år är det ok att plåga en häst i nån annans namn?

Är flera års tortyr ok även om det ger en häst som kanske är "frisk" ett tag senare,hur klarar hästens psyke att i flera års tid utstå olidlig smärta,samt av ägaren tvingas gå trots ovilja?

Är det naturligt?vilket rovdjur plågar sitt offer i flera år,gör att den inte kan röra sig normalt,alltså tar bort hästens förmåga att fly vid fara..inte ens naturen är så grym! :cry:

Är det så man bygger upp ett förtroende mellan häst och människa?

Visst skall man ge felbehandlade eller obehandlade fall en ny chans..men till vilket pris?

Jag har alltid varit intresserad av olika alternativbehandlingar , men vissa alternativ ser jag INGET behov av.. :devil:

Ja det tycker jag också är en så otroligt svår fråga.

Men när jag gick över till barfotagång var det som ett alternativ till att min fjording som hade kronisk fång skulle ha fångbeslag i form av skor och sula. Han var enligt veterinären så pass bra musklad att det vore synd att avliva honom (trots att han är 22 år gammal)

Det har varit svårt de här två-tre månaderna att verkligen bestämma sig att ge honom en chans till fullständig "friskhet" istället för sko med sula.

Men med motionen gjorde jag faktiskt en mellanväg. Både veterinären och hovslagaren sade "MOTION". medan min ridtränare menade att jag skulle vara försiktig och ta det väldigt varsamt med honom, för han har så väldigt ont". Jag gjorde båda delarna. När jag gav fenylbutazon motionerade vi mycket när det var slut gjorde vi lite skrittarbete vid hand. Jag har honom ute dygnet runt i en mager hage och tränar ca 5-10 minuter skrittträning vid hand. Jag har märkt att på den här tiden då jag gjort detta har livsgnistan och mjukheten kommit tillbaka.

Så ur ren forskningssynpunkt kan jag föreställa mig att det är intressant att undersöka om man kan återställa en helt deformerad hästhov, men ur djursynpunkt tycker jag att man får vara väldigt försiktig med hästens livsvilja och med hur mycket ont en häst får ha innan det är dags att låta den somna in.
Magdalena

Afrodite skrev:
Strasser metoden är en HOLISTISK metod som tar hänsyn till hela hästen. Många av hästens problem härstammar från hovarna. Många fler än de flesta kan förstå. En häst med hovproblem påverkar HELA kroppen. Detta tillsammans med en onaturlig hästhållning gör att så många hästar idag mår så dåligt. Det är detta problem vi vill försöka ändra på. Men inte på det sätt som beskrivs i ovanstående artikel.

Britt-Marie
SHP

Vad roligt att höra det!! Jag känner mig delad när jag ser på de deformerade hovarna på hemsidan du syftar på och tänkt att det varit underbart att de blir bra men sedan tänkt på vilket lidande hästen måste utstå under rehabiliteringsprocessen. Det är skönt att veta att ni tar avstånd från det sättet i den artikeln du syftar på. :bow:
Tack!
Magdalena

allroundhästarna skrev:
Jag har varit på föreläsning om barfotaverkning. Vad jag förstod så är fång en förgiftning i magen som gör att enzymerna i hoven förstörs (genom blodförsörjningen). En häst som har fång har lika mycket fång även om man fixar till hovarna, det enda man gör är att ta bort symtomen. Om jag får "vattkoppor" så har jag lika mycket "vattkoppor" även om jag har på något som stoppar klådan.
Jag har då bara tagit bort symtomen.
Har jag fel, eller?

Vad jag har förstått så måste man samtidigt som man läker hovarna genom barfotaverkning även ta bort orsaken till förgiftningen. Så länge orsaken finns kvar kan hoven inte läkas och blödningarna fortsätter i lamellranden. Så var det med min fjording. Jag verkade honom enligt barfotametoden i ett halvår, men han hade fång för det eftersom han fick för mycket protein. Då jag tog bort gräs och bara lät honom gå på halm och sedan då övervikten försvunnit på hö, så kunde även hovarna återhämta sig.

peter_lundin skrev:
Man kanske kan fråga sig om det verkligen är den gängse metoden?

Jag hoppas att några åtminstone började tänka till hur man på bästa sätt rehabiliterar en fånghäst.
Eftersom hästen åkte till Strömsholm i mellanåt och skoddes med specialbeslag enl. rekomendation så antar jag att det var den metoden man valt att bota denna häst med.
Hästen fick avlivas pga att hovarna inte hade någon blodförsörjning längre.
/T

Lilla Skutt skrev:

Gå in och läs under "Case Studies" på ovan nämnda sida, där man kan läsa om bl a en häst med fång och traditionellt behandlad innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar