Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes.

För den som vill påminna sig om den senaste diskussionen. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=616375
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Stuv skrev:
*Lånar knapp*
Kan det nog vara

De flesta av vårt klots veterinärer och hovslagare är överens om följande:

Bockhov kommer av en förvärvad böjsenekontraktur eller kontraktion av muskeln till djupa böjsenan. Anledningen till detta är vanligtvis smärta från nåt av följande: hovböld, mjukdelsskador, osteochondros, infalammation i tillväxtzoner, ledinfektion, även en dålig foderstat kan ge problemen.

Att bara hugga bort trakten på dessa föl tycker jag allstå är ganska dumt gjort, om man först inte försöker komma på vad som orsakar kontraktionen.

En kontraktion kan komma snabbt, inom 3 dagar så kan fölet gå på tådelen av hoven, oavsett om den är Strasserverkad eller ej.

I vetenskapens värld så är alltså en bockhov ett sekundärt problem.
I Strassers värld ett primärt.

Det är väl upp till forumets läsare att tro vad de vill om de olika teorierna, "mina" teorier har jag fått från 2 st VMD som forskat på hästar.

Mvh Stuv

OK det var din syn på uppkomsten av bockhov. Då kanske du också kan tala om hur du behandlar ett föl med bockhov, för höga hälar med upprätt benställning (som på fotot tidigare), samt det nyfödda fölet med det du kallar ballerinaställning. Det var denna delen som du så bestämt hävdade att du visste precis och direkt hur du skulle göra.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
OK det var din syn på uppkomsten av bockhov. Då kanske du också kan tala om hur du behandlar ett föl med bockhov, för höga hälar med upprätt benställning (som på fotot tidigare), samt det nyfödda fölet med det du kallar ballerinaställning. Det var denna delen som du så bestämt hävdade att du visste precis och direkt hur du skulle göra.

Britt-Marie
SHP


Är det nåt genomgående hos strasserfolket att prata om höga haser? Jag vet ingen annan som gör det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Du vet mycket väl vad A menar. A har valt att kalla trakter för hälar(kanske ett litet olyckligt namnval kan tyckas) men i den här maratondiskussionen är det väl onödigt att anmärka på en sån detalj i sammanhanget?
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
OK det var din syn på uppkomsten av bockhov. Då kanske du också kan tala om hur du behandlar ett föl med bockhov, för höga hälar med upprätt benställning (som på fotot tidigare), samt det nyfödda fölet med det du kallar ballerinaställning. Det var denna delen som du så bestämt hävdade att du visste precis och direkt hur du skulle göra.

Britt-Marie
SHP

Hej.

Ja de är min och de flesta veterinärers och hovslagares syn på varför bockhov uppkommer.

När det gäller behandling av bockhov så måste man då först av allt se till att hästen blir smärtfri, så att de kontraherade strukrurerna kan slappna av. Skulle påstå att det är en individ anpassad behandling från fall till fall, beroende på varifrån problemn kommer. Om fölet/ unghästen är "snabbväxande" måste foderstaten ses över.

När det gäller ballerinasyndromet som jag och övriga hovslagare och veterinärer kallar det, så rekomenderas det generellt att man stödbandagerar de drabbade benen, så att musklerna och senor avlastas. Efter stödbandagering brukar fölen bli mycket gladare ganska fort och sluta att stå och bita sig själv på skenbenen. Kontakt med veterinär tages omgående för bedömmning om medicinsk behandling skall sättas in. Dessa föl tycker även att det är mycket behagligt att ha en sandbox att vistas i, där de kan stoppa ner tårna och slappna av en stund. En anna del av behandlingen kan vara att stretcha berörda strukturer, så att de snabbare kan få rätt längd.

Efter vila så är dessa föl kanske helt normala i sin benställning, dock så kan det räcka med att gå en liten bit innan de "går upp" som en ballerina på tå igen, därav så rekomenderas kontrollerad motion.

Så när jag träffar en "ballerina" så är det till att lägga stödbandage och ta veterinär kontakt samt föreslå ägaren att skyffla in sand i en box där föl och sto kan ha "vilostund" med jämmna mellanrum.

Lite kortfattat kanske, men fullt tillräckligt va? Den medicinska behandlingen kanske nån annan vill redogöra för, PL Möjligtvis, annars så får jag väl återkomma med det.

Mvh Stuv
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hej igen.

Gör ett litet tillägg:

Anledningen till att vi vill ha ner Ballerinorna så fort som möjligt att stå på hela hoven är att just dessa ballerinaföl som får gå på tå för länge gärna utvecklar en sk "seedy toe" när de blir äldre. Förmodligen av för mycket tryck på hovbensspetsen, men det är min egen uppfattning, jag ser dock helt klart ett samband.

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

En liten definitionsfråga, jag använder ballerinaföl om de som plötsligt reser sig på tån inte om det som föds såna eller går på kotan från början men här förekommer en viss språkförbistring. De medfödda o förvärvade problemen verkar ha blivit lite hopblandade i den här diskussionen o dom kan inte likställas.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

stuv skrev:
Hej igen.

Gör ett litet tillägg:

Anledningen till att vi vill ha ner Ballerinorna så fort som möjligt att stå på hela hoven är att just dessa ballerinaföl som får gå på tå för länge gärna utvecklar en sk "seedy toe" när de blir äldre. Förmodligen av för mycket tryck på hovbensspetsen, men det är min egen uppfattning, jag ser dock helt klart ett samband.

Mvh Stuv

Först vill jag bara kommentera följande:
"En kontraktion kan komma snabbt, inom 3 dagar så kan fölet gå på tådelen av hoven, oavsett om den är Strasserverkad eller ej."

En strasserverkad häst med korrekt hälhöjd utvecklar ALDRIG bockhov eller kommer att resa sig på tådelen! Det är alltså inte det nyfödda fölet jag skriver om.

Får för övrigt tacka dig för ditt inlägg. Lite summariskt kanske, speciellt beträffande bockhov. Skor ni hästen? Hur verkas den? Förstår att det kan vara svårt att i detalj beskriva hur ni gör, men någon generell beskrivning måste du ändå kunna göra. Hur är prognosen för en häst med utvecklad bockhov, rent generell här också naturligtvis. Blir då helt återställda?

Är det boxvila som gäller för ballerinafölet i början och i så fall hur länge? Även vad gäller dessa föl skulle det vara intressant med en prognos.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
En liten definitionsfråga, jag använder ballerinaföl om de som plötsligt reser sig på tån inte om det som föds såna eller går på kotan från början men här förekommer en viss språkförbistring. De medfödda o förvärvade problemen verkar ha blivit lite hopblandade i den här diskussionen o dom kan inte likställas.
PL

Skulle vara intressant att höra vad du rekommendera en hästägare med ett nyfött föl med någon form av felställning, alltså ingen missbildning.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Om det klarar av att stå på tån skulle jag avvakta med bandagering o skena de brukar fixa sig på ett par dagar. Lagom motion inte för mkt eftersom kroppstyngden ligger mer el mindre på sträcksenan som kan överansträngas o rupturera. De som står på kotan måste man göra ngt åt även om de ofta fixar sig själva på ett tag så får de väldigt snabbt fula sår. Bandagering med ev med skena, dock väldigt viktigt att se till att man inte får skavsår. Medicinsk behandlar man med oxitetracyklin iv som ofta ger snabb hjälp.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hej.

Kan vi kalla det medfött ballerina och förvärvad ballerina syndrom?
Här ovan tänker jag på medfött ballerina syndrom.

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Om det klarar av att stå på tån skulle jag avvakta med bandagering o skena de brukar fixa sig på ett par dagar. Lagom motion inte för mkt eftersom kroppstyngden ligger mer el mindre på sträcksenan som kan överansträngas o rupturera. De som står på kotan måste man göra ngt åt även om de ofta fixar sig själva på ett tag så får de väldigt snabbt fula sår. Bandagering med ev med skena, dock väldigt viktigt att se till att man inte får skavsår. Medicinsk behandlar man med oxitetracyklin iv som ofta ger snabb hjälp.
PL

Tack för svar!
Är oxitetracyklin ett antibioticum?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

En strasserverkad häst med korrekt hälhöjd utvecklar ALDRIG bockhov eller kommer att resa sig på tådelen! Det är alltså inte det nyfödda fölet jag skriver om.
Klara besked, inget utrymme för tveksamhet här inte.
Strasser har förstås kollat varenda föl som utvecklat ballerinasyndrom alt bockhov.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Klara besked, inget utrymme för tveksamhet här inte.
Strasser har förstås kollat varenda föl som utvecklat ballerinasyndrom alt bockhov.
PL

En bockhov uppstår enligt vårt sätt att se det på grund av för höga trakter. Om hästen är Strasserverkad har den inga höga trakter och kan följaktligen inte utveckla bockhov.

Håller med om att det är lite knepigt med ordet ballerinasyndrom, det är inget som vi använder oss av. Men om det inte är ett nyfött föl utan ett som är ett antal månader och om jag förstått det hela rätt, reser sig på tå så misstänker jag starkt att detta föl har höga hälar, som gör att belastningen på tådelen blir så kraftig att fölet till slut "kotar över". Rätta mig om jag har fel. Eftersom även här fölet, som då är Strasserverkat, inte har några höga hälar så kan det inte "kota över". Om det skulle bero på någon yttre skada så ter det hela sig naturligtvis annorlunda, men jag har inte hört talas om det, vilket naturligtvis inte innebär att så skulle kunna vara fallet.

Så i normalfallet med en Strasserverkad häst så finns det inga tveksamheter. Över 20 års erfarenhet räcker nog för att konstatera detta.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

De här fölen kotar normalt sett inte över. De som kotar över har en annan åkomma där problemet mer sitter i ytliga böjsenan.
När du säger att du misstänker att fölet har haft höga trakter från början har jag inget direkt att invända, själv misstänker jag(min tanke inget annat) att detta ofta skulle drabba föl som stått inne länge o sen kommer ut o sätter full fart, dessa har ofta inte nött sina hovar naturligt men det har heller inte skaffat sig ordentlig muskelstyrka eller en motståndskraftig stråle, så det behöver inte bero på höga trakter.
Nu vet jag inte hur vanligt det är med starsserverkade föl men jag ser ändå ditt påstående som väldigt enkelspårigt o anser att det visar på en bristande förståelse för biologi. Det verkar vara en stor brist hos er för mkt sanningar o för lite tveksamhet.
Vad skiljer ett strasserverkat föl mot ett som gått ute o slitit sina hovar naturligt?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Djur som kotar över är inget nytt...hundar, getter, får, hästar..."you name it"

Nu senast handlar det om ett symtom hos hästar som har en mystisk nervsjukdom. Jag anser nog att man måste se helheten och inte bara landa i hovarna/tassarna/klövarna här.

Det finns säkert fall där dålig verkning kan ha betydelse men man får inte blunda för andra tillstånd, det vinner ingen på...:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
De här fölen kotar normalt sett inte över. De som kotar över har en annan åkomma där problemet mer sitter i ytliga böjsenan.
När du säger att du misstänker att fölet har haft höga trakter från början har jag inget direkt att invända, själv misstänker jag(min tanke inget annat) att detta ofta skulle drabba föl som stått inne länge o sen kommer ut o sätter full fart, dessa har ofta inte nött sina hovar naturligt men det har heller inte skaffat sig ordentlig muskelstyrka eller en motståndskraftig stråle, så det behöver inte bero på höga trakter.
Nu vet jag inte hur vanligt det är med starsserverkade föl men jag ser ändå ditt påstående som väldigt enkelspårigt o anser att det visar på en bristande förståelse för biologi. Det verkar vara en stor brist hos er för mkt sanningar o för lite tveksamhet.
Vad skiljer ett strasserverkat föl mot ett som gått ute o slitit sina hovar naturligt?
PL

Strassermetoden är ju en holistisk metod där man tar hänsyn till hela hästhållningen. Våra hästar går t ex ute dygnet runt. Ett föl får då möjlighet att röra sig mycket. Det går också alltid i flock, vilket också ökar rörligheten. Ett föl som föds ute och aldrig stallas in stärker naturligtvis sina leder o dyl och utvecklas på ett optimalt sätt, precis som du skriver. Men trots detta så sliter inga av våra domesticerade hästar sina hovar helt och hållet själva, de måste trimmas. Anledningen till det är att de inte, trots utevistelse, rör sig tillräckligt för att detta ska kunna ske. Så även ett föl som visats ute ständigt kan få för höga hälar som måste korrigeras. Många har sina föl installade, åtminstone på natten och det gör det ännu mer nödvändigt att trimma och det naturliga slitaget blir då ännu mindre.

Att jag aldrig inom vår metod hört talas om ovanstående problem med föl kan kanske beror just på att de alltid har korrekt hälhöjd och alltid visats ute och kan stärka hela kroppen på ett annat sätt än installade föl. Just den situationen du beskriver ovan att föl skulle ha stått stilla t ex hela natten och naturligtvis är full av energi och rusar ut och springer och krumbuktar sig inträffar ju aldrig eftersom fölet är ute hela tiden.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men att föl skall vara ute så mkt som möjligt i varierande terräng har rekomenderats av veterinärer o andra i årtionden, knappast ngn nyhet.
Jag vet inte vilket samband det finns här men som vanligt är ni bombsäkra på er sak! Strasser har säkert bra dokumentation för det!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

De fölungar jag sett som utvecklat böjsenkontraktur med bockhovställning under de första månaderna har inte primärt varit trakthöga men utvecklar det som effekt av förkortningen av senan om man inte håller efter dem. Dessa föl har alla varit utegångsföl. Det primära är senkontrakturen inte trakthöjden. Rejäl behandlingskrävande kontraktur är inte så vanligt. I min egen uppfödning är förekomsten 0,5 %.

Min erfarenhet är att om de inte snabbt (inom 2-4 veckor) blir mkt bättre med näbbsko eller en specialsko vars namn jag glömt och mkt täta verkningar bör de opereras. Annars blir de Gustafskorv så småningom.

Det finns visserligen en studie som visade att mga blev normaliserade även om man väntade upp till 1 årsåldern med op. Detta funkade dock inte i de fall jag stött på.

PL och Stuv Vad menar ni att det skulle vara för skillnad mellan Ballerina och bockhov? HH
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp