Frågor ang tömkörning.

S

_smirnofff_

(Ligger tråden rätt?)

Jag vill nu lära mig tömköra!
Vill inte köpa mig något dyrt om jag inte skulle tycka det vore kul eller om hästen inte gillar det.
Så.. hur kan man "prova på" utan att lägga ut massa dyra pengar på massa saker?

& sen till nästa fråga... hur gör man???

Sv: Frågor ang tömkörning.

Enklast är att köpa en longeringsgjord/tömkörningsgjord och ett par tömmar (en pisk kan också vara bra). En gjord kan kosta ca 500 kr (gissar jag), annars går det säkert att få tag på en begagnad sele för några hundra. Om du inte vill lägga ut det kanske du kan låna av någon.

Nu till tömkörningen:
Till en början är det bra om någon går med med en longerlina, medan du tömkör. Men obserera att den personen inte ska leda hästen utan bara gå med och gripa in om det händer något. Personen kan gå ca 1/2 m bakom dig med slag lina, meningen är att hästen ska lära sig gå själv. Fast om hästen är väldigt osäker eller ohanterad, så kan det vara bra om din medhjälpare ger lite stöd i början.

Det är bra om ni är i en paddock eller annan inhängnad de första gångerna, men ge er ut så fort ni börjar känna er säkra. Det är meningslöst att gå o traggla i en paddock, speciellt om man (av någon anledning) är själv och hästen börjar tröttna lite...

Om du tänker gå vidare och börja köra, råder jag dig att ta hjälp av en erfaren kusk.

Lycka till!!!

Enklast är att anmäla till en kurs, kurshållaren har med sig utrustning.

Det är inget man ska pyssla med själv om man inte vet hur man gör och hästen är inkörd-

startade en liknande tråd för itne så länge sen!

Roligaste av allt är att personen som startat denna tråden har användarnamn precis som min häst heter = )

Lite småkul koppling!

Jag fick endel bra svar, och några filmsnuttar, kolla den tråden så blir du ngt klokare iaf, de blev jag :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 342
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 249
Senast: Mineur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar