Fråga uppfödaren?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag har äntligen fastnat för en ras "på riktigt" och har hittat en uppfödare i närheten som jag skulle vilja skicka iväg ett mail till med lite frågor, om målsättningar, lite om rasen, förväntade resultat av en kombination de visar på sin hemsida och lite hälsofrågor...
Är det något annat speciellt jag bör fråga när jag ändå är igång? Vad har ni frågat uppfödare ni mailat till innan ni köpt hund?

Sv: Fråga uppfödaren?

Var hittar jag förresten MH-resultat för individer och statistik för rasen? Visst fanns det väl någon hemsida med allt samlat?

SKKss hunddata har all officiell information om individer. Avelsdata har ras-statistisk med hälsa, MH och liknande. Där kan du söka på individer och jämföra kullar, avkommor och sådant. Skitbra sida!
Rasdata finns även för vissa raser, Spaniel och retriever-raser.

Jag skulle undvika att skicka ett mail med en radda på 20 frågor om allt möjligt. Skicka istället ett inledande mail med de frågor som känns viktigast för dig och skriv att du är intresserad av att diskutera mera och kolla om det passar på telefon eller om du kanske t.o.m. kan komma på besök. :)

Har man många frågor så tror jag de flesta vill bli uppringda istället.
Tar alltid en otrolig tid att svara på frågor via mejl, men motfrågor nya frågor, missförstånd som ska redas ut i all oändlighet.
De flesta uppfödare som har hållit på ett tag är i de flesta fall också trötta på att alla mejl (för du ska veta att det är många som skickar mejl med mängder med frågor:eek:)
Och många uppfödare svarar inte alls på dom, jag tex brukar bara svara på mejl från folk jag inte vet vem dom är,
att de är välkomna att ringa och vet att jag inte är ensam om det.

Så börja med att ringa och presentera dig och ställ de frågor du har, fråga sedan om det är OK om du kommer på fler frågor om du mejlar.
Då vet uppfödaren vem du är och förhoppningsvis tycker h-n att det är ok att svara via mejl.
Du kan ju också skicka ett kort mejl där du kort säger vem du är och fråga om du kan ringa och när det är lämplig först.

Eftersom du har uppfödaren i närheten så kan ju en idé vara att fråga om du kan komma på besök och titta på hennes hundar och där ställa dina frågor
Var också bered på att uppfödaren kommer att ställa en massa frågor om dig också!

Senast ändrad:

svarar er alla.

Tack för att ni upplyste mig om tusenfrågorproblemet. Förstår det absolut men tänkte inte på det själv! Ska läsa på lite mer på egen hand och sedan ringa. Tack också squarepants för sidnamnen, de kommer hjälpa mig! :D

På avelsdata kan du även göra "provparningar" mellan två individer, där inavelsgrad räknas ut och du kan kolla närmare på stammen bakåt :)

Oj. Det här kommer ju bli ett evighetsprojekt! Jag vet inte om jag är glad eller ledsen, haha!

Jag mailar inte.. Jag ringer och föredrar faktiskt om intresserade ringer upp mig om de vill veta mer om rasen och mina hundar ;)

När vi köpte Camaro ringde jag till alla uppfödare! (Träffade ett par stycken innan vi bestämde vem vi ville köpa av). Mkt bättre för då kan man prata och fråga om lite allt möjligt. Många uppfödare verkar uppskatta det också, tror de känner att man är mer seriös då.

Men nu har jag faktiskt skickat ett mail till en uppfödare, i tjeckien :D
Kändes lite krångligt att ringa..
Jag har redan kollat linjerna så mycket jag kan på egen hand + bett andra kunnig om hjälp som har mer koll internationellt.
Men jag berättade om oss, våra mål och vårt liv. Vad vi vill göra och vad vi söker. Också varför jag är intresserad av just deras kull.
Sen frågade jag om hälsan på tikens sida, har fått viss info via kontakter men hon kan ju ha mer att tillägga. Frågade även om tikens mentaltest då jag inte vet hur man får tag på sånt i tjeckien..
Utöver det så frågade jag om hon har erfarenhet av export och om det var många som redan anmält sitt intresse.
:)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka