Fototråd nr.5

Du lär hinna se det på morgonen, den blir inte röd förrän mellan 4 och 5.30 har jag för mig. Så kliv upp 10 minuter tidigare så hinner du fota också ;) Den syns varken ikväll eller imorgon kväll.
Det är just dom där 10 min som är sköna att sova, vet inte om det blir så bra bilder om man måste stressa förstås. Är inte så bra på att fota att jag hinner ta en vettig bild på 10 min, vill ha lite chans att få till inställningar osv och det brukar ta lite tid.
Sen är det inte ens säkert jag kommer kunna se den, verkade va risk för moln i natt.... :/

Blev visst några bilder ändå imorse, kunde inte låta bli... missade dock den röda månen men fick se månförmörkelsen i alla fall. :)
12087427_1085163391514506_408145575_n.jpg

Fick mitt objektiv idag men SÅKLART så ska nått jävlas! Det passar inte till kamerahuset.... Det finns väl adaptrar att köpa men hur vet man vilken??

Fick mitt objektiv idag men SÅKLART så ska nått jävlas! Det passar inte till kamerahuset.... Det finns väl adaptrar att köpa men hur vet man vilken??
Man googlar :D Vad är det för objektiv och vilket hus?

Har adapter på mitt ena. Jag "råkade" köpa ett gammalt ryskt objektiv som inte passar med min kamera, men med adapter fungerar det hur bra som helst (manuella inställningar blir det ju dock, men det hade det varit oavsett i mitt fall med tanke på åldern på objektivet). Tar man reda på vilken fattning man har på objektiv och kamera så finns det mesta på ebay ;)

Hm, lite snabb googling så verkar det som om att ditt objektiv kan vara anpassad för en olympus kamera och därför det inte passar på din canon. Hittar inget om adaptrar än, men det borde finnas.

jag hittade nån sida på nätet där man kunde kolla om objektivet passade med huset och det gjorde det. MEN objektivet gör tydligen med canon fattning och nikon fattning så jag kanske har fått en nikonfattning??

Så om jag har förstått det rätt, om jag köper en adapter så kommer jag vara tvungen att fokusera manuellt?

Mejlade lite snabbt med cyberphoto och fick detta svar: "Det finns tyvärr ingen adapter för objektiv med Olympus 4/3 eller Micro 4/3 fattning till Canons kamerahus, det är liksom tekniskt omöjligt pga fel avstånd mellan sensorn i kameran och fokusplanet i objektivet + fler egenskaper som gör det icke möjligt.

Sigma m.fl tillverkar objektiv med Canon-fattning, och det är ett sådant måste ha till din Canon, eller något annat passande objektiv med Canon EF-fattning."

Jag tror jag går och slå sönder lite tallrikar nu....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar