Fototråd nr.5

Sv: Fototråd nr.5

RAW är ett format i kameran, råformat helt enkelt! I stället för JPEG. Man väljer inställningen i kameran :) Det gör att man kommer åt bilden på ett helt annat sätt - en i princip helt misslyckad bild ljusmässigt (nästan svarta) kan räddas och få normal ljussättning utan att bli superbrusiga, t.ex. En stor fördel! Bilderna blir också i regel skarpare tycker jag :)

Jag tycker det! Det tar större plats än en JPEG bild i kameran - men å andra sidan krävs det inte lika många bilder, eftersom det är lättare att rädda ev brister i efterhand jämfört med hos JPEG :)

Gillar dina bilder!!

KL

Bidrar med morgonbilder från ett par helger sedan innan jag gick ut och fångade hästarna..

p9072834_522e0f569606ee22349934f5.jpg

p9072842_522e0fd1e087c35fff240c02.jpg

p9072845_522e1084ddf2b34492fb2724.jpg

p9072853_522e113eddf2b35f2fd4c170.jpg

p9072906_522e11e09606ee26443d35cc.jpg

Lägger till att du dock måste ha någon form av redigeringsprogram (typ photoshop) för att kunna fixa till bilden, men det kanske du redan har. :)

Fast för att kunna använda bilden (och ens kunna se den) så måste man ha någon form av programvara som fixar det. Sen får man redigera hur mycket eller lite man vill ;)

Att om jag fotar i RAW-format så kan jag inte bara lägga in bilden i datorn och direkt använda den utan jag måste öppna den i Camera Raw och konvertera den till JPEG först :)

(det är inte så att jag har stenkoll på detta utan det är vad jag har lärt mig och så jag gör, väntar bara på att någon expert ska komma och säga att NEJ DU HAR FEL :o:rofl:)

Kande mig precis som WS6, trott och seg i hjarnan nar jag laste det :p
Jag vet vad du menar med annat format, men jag har aldrig behovt andra format for att kunna anvanda bilderna. Nu blir jag fundersam.. maste kolla upp detta nar jag kommer hem! :D

Grejen med att fota i raw-format är att all bildinformation sparas, det är därför man kan rädda mer i efterhand. Fotar du i jpeg så väljer kamerans dator ut vilken information som ska sparas och slänger resten. Därför kan en obehandlad jpeg-bild se lite mer färdig ut: starkare färger, bättre kontrast osv. Men eftersom så mycket information är slängd så kan du inte göra lika mycket med bildfilen i efterhand.
En raw-fil däremot upplevs ofta som mer ofärdig. Lite svaga färger, lite mjuk (inte så skarp alltså) mm. Den måste man "framkalla" i ett råkonverteringsprogram som till exempel Camera Raw eller det som följer med kameran. Då kan man själv bestämma hur bilden ska se ut istället för att kamerans dator gör det:idea:. Först när du konverterat råfilen till exempelvis tiff (som jag föredrar) eller jpeg har du en färdig bild.
Precis som sades tidigare tar ju raw-filer väldigt mycket mer plats, dels i kameran, men även i datorn, för när du har framkallat dem så har du ju kvar både raw-filerna och de färdiga tiff-filerna. Sedan får du xmp-filer också där alla ändringar du gjort i ACR finns med (de brukar jag slänga däremot).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar